- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Akvarium for første gang:)
Akvarium for første gang:)
Hei.
Nylig flyttet for meg selv og derme kjøpt meg et 50 liters firkantet akvarium. Har dog et akvarum på 250 liter. Tenkte jeg skulle ha det på 50 liter i stuen. Og etterhvert begynne å innrede det store.
Har akkuratt montert pumpe og dyppvarmer(?) og har endel spørsmål som jeg håper noen klarer å svare meg på Ble satt opp går 01.12.12.
-Hvor lenge skal jeg ''kjøre'' det inn?(Altså la det stå og bli bakterier osv. uten fisk)
-Hvor varmt skal vannet være under innkjøringsfasen?
-Skal det være noe temperatur forskjell i innkjøringsfasen og etter?
-Jeg skyldte ikke sanden og synes vannet er relativt grumsete, vil dette bli bedre eller burde jeg skifte vann?
-Skal jeg bytte vann under innkjøringsfasen?
-Hvilke verdier skal vannet ha under innkjøringsfasen?
-Skal vannet ha andre verdier etter innkjøringsfasen?
Kan fortelle hva jeg har gjort i korte trekk.
-Skyldt akvariet (var helt nytt, men tenkte det kunne være greit uansett)
-Heldt oppi sand.
-Puttet oppi en plante og en figur.
-Montert pumpe og varmer
-Heldt oppi vann.
Håper på positiv tilbakemelding og en hel haug med lærerike svar!
-Marcus
(La med 2 stk bilder, var fra iphone så ble ikke veldig gode)
Nylig flyttet for meg selv og derme kjøpt meg et 50 liters firkantet akvarium. Har dog et akvarum på 250 liter. Tenkte jeg skulle ha det på 50 liter i stuen. Og etterhvert begynne å innrede det store.
Har akkuratt montert pumpe og dyppvarmer(?) og har endel spørsmål som jeg håper noen klarer å svare meg på Ble satt opp går 01.12.12.
-Hvor lenge skal jeg ''kjøre'' det inn?(Altså la det stå og bli bakterier osv. uten fisk)
-Hvor varmt skal vannet være under innkjøringsfasen?
-Skal det være noe temperatur forskjell i innkjøringsfasen og etter?
-Jeg skyldte ikke sanden og synes vannet er relativt grumsete, vil dette bli bedre eller burde jeg skifte vann?
-Skal jeg bytte vann under innkjøringsfasen?
-Hvilke verdier skal vannet ha under innkjøringsfasen?
-Skal vannet ha andre verdier etter innkjøringsfasen?
Kan fortelle hva jeg har gjort i korte trekk.
-Skyldt akvariet (var helt nytt, men tenkte det kunne være greit uansett)
-Heldt oppi sand.
-Puttet oppi en plante og en figur.
-Montert pumpe og varmer
-Heldt oppi vann.
Håper på positiv tilbakemelding og en hel haug med lærerike svar!
-Marcus
(La med 2 stk bilder, var fra iphone så ble ikke veldig gode)
Postet 02.12.12 kl 18:30
La det stå til som du har startet.
Vannverdier trenger du vel egentlig ikke å tenke på i innkjøringsfasen ( regner med at du ikke har fisk i under innkjøring)
Mål vannverdier når du mener at det innkjørt og vurder om du da trenger å gjøre noe med vannverdier ( Ph, KH ogGH ) eller om du skal ha fisk sånn i starten som faktisk går i den verdien du har fra springet.
Skift vann nå om du synes det er veldig ekstremt grumsete med partikler.
Men ellers så kan du la det være og du skal heller ikke skifte vann under innkjøring.
Oppstartsjobben du har gjort er vel sånn som de fleste gjør. ( substratet burdte ha vært skyllt så lenge du nå ikke har brukt næringssubstrat)
Tut og kjør
og vær tolmodig før du setter inn fisk.
Vannverdier trenger du vel egentlig ikke å tenke på i innkjøringsfasen ( regner med at du ikke har fisk i under innkjøring)
Mål vannverdier når du mener at det innkjørt og vurder om du da trenger å gjøre noe med vannverdier ( Ph, KH ogGH ) eller om du skal ha fisk sånn i starten som faktisk går i den verdien du har fra springet.
Skift vann nå om du synes det er veldig ekstremt grumsete med partikler.
Men ellers så kan du la det være og du skal heller ikke skifte vann under innkjøring.
Oppstartsjobben du har gjort er vel sånn som de fleste gjør. ( substratet burdte ha vært skyllt så lenge du nå ikke har brukt næringssubstrat)
Tut og kjør
og vær tolmodig før du setter inn fisk.
Postet 02.12.12 kl 18:38
Foreslår at du tar å leser denne artikkelen: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
Når du skal kjøre inn akvariet, foreslår jeg enten du skaffer filterguffe fra et friskt akvarium eller kjører det inn med "salmiakk metoden" . LEs litt her: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56875
Ellers foreslår jeg egentlig at du leser alle artiklene her: http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1814
spesielt viktig er artikkelen om foring og vannverdier.
Når du skal kjøre inn akvariet, foreslår jeg enten du skaffer filterguffe fra et friskt akvarium eller kjører det inn med "salmiakk metoden" . LEs litt her: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56875
Ellers foreslår jeg egentlig at du leser alle artiklene her: http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1814
spesielt viktig er artikkelen om foring og vannverdier.
Postet 02.12.12 kl 18:46
Postet 02.12.12 kl 19:00
Innn kjøring ting
der jeg kjøpte det så de 1 uke før jeg får fisk
Postet 03.12.12 kl 21:00
Lotte Pedersender jeg kjøpte det så de 1 uke før jeg får fisk
Sikkert 95% av de som jobber i dyrebutikk har ikke peiling på hva de snakker om. Du må aldri stole på det de ansatte sier. Før du stoler på de ansatte, må du i det minste stille noen kontrollspørsmål. F.eks: Kan jeg ha gibbicep eller ghost fish i 54 liter. Kan jeg ha ghost fish sammen med elefantfisk? Hvor stort akvarium trenger jeg til en gullfisk? Hvor mye salt burde jeg ha i akvariet? Går det greit å ha kulefisk sammen med kampfisk? Tilpasser fisk seg etter størrelsen på akvariet?
Jeg har akvarie med grus, går det greit å ha corydoras i det?
Osv...
Postet 03.12.12 kl 21:10
Endret: 03.12.12 kl 21:18
Planter
Hei Marcus!
Ser du har fått masse god hjelp allerede, så skulle bare tipse deg raskt om at fiskene dine blir nok litt glade for flere skjulesteder, som planter og røtter og slikt. Masse planter er bare fint, og i begynnelsen kan du gjerne putte inn noe hurtigvoksende som vasspest. Jeg er redd anubiasen din ikke er så hurtigvoksende, men den er dog fin da
Det er to ting du bør passe godt på når du tar oppi fisk: BAKTERIER og VANNVERDIER. Det står det om på linkene, og innebærer det nybegynnere som oftest svir seg på (sammen med fisketyper de velger). Lykke til!
Ser du har fått masse god hjelp allerede, så skulle bare tipse deg raskt om at fiskene dine blir nok litt glade for flere skjulesteder, som planter og røtter og slikt. Masse planter er bare fint, og i begynnelsen kan du gjerne putte inn noe hurtigvoksende som vasspest. Jeg er redd anubiasen din ikke er så hurtigvoksende, men den er dog fin da
Det er to ting du bør passe godt på når du tar oppi fisk: BAKTERIER og VANNVERDIER. Det står det om på linkene, og innebærer det nybegynnere som oftest svir seg på (sammen med fisketyper de velger). Lykke til!
Postet 03.12.12 kl 21:27