Nytt discusakvarie

Hei,

Jeg har et Akvarie på 240 liter og har skaffet meg 14 discus på ca. 5 måneder. Jeg har lest en god del om fisken, og har forstått at mat & vannkvalitet er veldig viktig for trivsel og vekst. Dette har jeg ikke noe problem med og er klar for å legge ned litt jobb i å få fiskene til å trives.

Jeg skjønner også at jeg trolig må omplassere en god del av de på sikt.

Når jeg leser rundt omkring om Discus får jeg intrykk av at alt går ut på å få de voksne/store så fort som mulig. Da skjønner jeg at det er BB, oksehjerte, levende mat og 500% daglige vanbytter som gjelder.

Men, det må da være mulig å la disse krabatene vokse opp i et litt roligere tempo med god mat og friskt vann i et hyggelig innredet selskapskar?

Jeg tenke å ende opp med mellom fire og seks fisk på sikt, høres det fornuftig ut? Andre tips og råd mottas med takk.

Jeg har 4 discus på 7-8cm og 2 stk på 12-14cm i selskapskar sammen med 7stk Altum og en god stim med C.Sterbai som er med på å holde bunnlaget reint. Forer 3-4 ganger daglig da jeg ikke rekker mer i ukedagene, helgene blir det 4-5 ganger. Bytter vann 1-2 ganger i uka å det ser ikke ut som noen av fiskene i dette karet misstrives. Har riktignok Eheim 2080+innvendig pumpe på en Juwel Vision 450L, så er veldig god filtrering i karet.

Hvor store er fiskene dine nå da?
500% daglige vannbytter høres litt mye ut.
Å la de vokse opp i et roligere tempo betyr at du aldri vil kunne oppnå jumbo-størrelse.
Fiskene er vel mellom 4-5 cm kanskje? De har av personen jeg kjøpte hos blitt foret opp på oksehjerte ++, hatt heftige vanbytter og et "sterilt" BB miljø.

Med "Roligere tempo" mener jeg vel egentlig at jeg ikke har som mål å vokse de til jumbostørrelse så fort som mulig. Det var ikke derfor jeg kjøpte de. Jeg tenker å mate 2-3 ganger om dagen med tørrfor og noe larve/mark/hjerte og bytte vann etter no3/no2 verdier. Kanskje et par ganger i uka. Naturligvis oftere om nødvendig. Jeg har også sandbunn, planter, og andre fisker jeg ikke tenker å kvitte meg med.

Håper jeg ikke tråkker noen på tærne, men det virker som om mange som har Discus er opptatt av de skal vokse seg store så fort som mulig (da med intensiv mating og tilhørende intensive vannbytter).

Utrolig fascinerende fisk forøvrig, de svømmer veldig tett, og de 14 småtassene bruker mye mindre plass i akvariet mitt en det jeg trodde. Foreløpig da naturlgvis. Skal få lagt ut noen bilder etterhvert

Hvis fiskene har hatt en bra start i livet bør de være minst 5 cm etter 9 -10 uker. Syns du sa at fiskene var 5 måneder. Det de taper i starten vil du aldri kunne ta igjen. Man kan vurdere en discus etter størrelsen på øyet. Hvis du tegner en vertikal strek gjennom øyet på fisken så skal lengden på denne streken ideelt sett være 7 ganger diameteren på øyet. Da har man en discus med potensial. Men for all del. Discus trenger ikke være 20 cm for å være vakkre. Så lenge de farger fullt ut og ellers trives så kan man ha glede av mindre fisk.
Når det gjelder vannbytte er dette selvfølgelig avhengig av hvor stor belastning karet har og hvor ivrig du er etter å fore. Et par ganger i uken bør være et minimum. Selv kjører jeg kontinuerlig automatisk vannbytte og skifter ca 10% vann hver dag. I oppvekst-kar kan dette prosenten økes.
Ellers bør du være klar over at oppforing av discus i et selskapskar betyr trøbbel. Det ender som regel med masse alger og dritt. Dette har jeg prøvd selv og har ikke tenkt å prøve igjen. Ref min gamle hjemmeside med diverse beskrivelser av dette. En del av discusene døde av uforklarlige grunner og de som overlevde ble ikke så store. Men som bildene viser var de fine i både form og farge og jeg hadde mye glede av dette oppsettet. Jeg kjøpte vel noen større eksemplarer etter hvert for å pynte opp flokken og erstatte de som døde på veien.
Glenn Bech
Hei, Når jeg leser rundt omkring om Discus får jeg intrykk av at alt går ut på å få de voksne/store så fort som mulig. Da skjønner jeg at det er BB, oksehjerte, levende mat og 500% daglige vanbytter som gjelder. Men, det må da være mulig å la disse krabatene vokse opp i et litt roligere tempo med god mat og friskt vann i et hyggelig innredet selskapskar? Jeg tenke å ende opp med mellom fire og seks fisk på sikt, høres det fornuftig ut? Andre tips og råd mottas med takk.


Når det kommer til discushold og denne metoden mener jeg det er rimelig sykt. Du kan sammenligne det med en hund, å presse i denne all den mat den bare klarer presse i seg døgnet rundt og av feiteste sort.

Klart den blir stor, men tror du denne har godt av det? Neppe. At fisken har godt av det tror jeg heller ikke.
Interessant tråd om alger. Det blir spennende å se om problemene melder seg nå da akvariet begynner å få litt inbyggere, og jeg må mate betydelig mer en før.

Jeg anske mye av Plantene som du anbefalte; http://home.lyse.net/akvageir/Egiera%20densa.htm

Disse vokser som ugress i sønnen min sin 60 liter, og jeg lånte noen og plantet de inn i 240 litern som jeg nå har discussen i. Jeg bruker de både som flytere og til å dekke varmekolbe/innsug osv.

Prøvde du noen gang UV filter for å få bukt med algene dine? Hjelper det?

Når det kommer til discushold og denne metoden mener jeg det er rimelig sykt. Du kan sammenligne det med en hund, å presse i denne all den mat den bare klarer presse i seg døgnet rundt og av feiteste sort.

Klart den blir stor, men tror du denne har godt av det? Neppe. At fisken har godt av det tror jeg heller ikke.


Helt enig. Nei, de får klare seg med et par-tre matinger om dagen og litt snacks i ny og ne.
Jeg målte forresten NO3 for første gang i dag og endte opp på 12.5 ppm, det er vel ganske greit? Null utslag på NO2.
Hei Glenn.
De fleste av discusene du kjøpte var vell større enn 4-5 cm.
Var vell et parr stykker som lå på rundt 5, og resten var nå noe større

Uansett, skal man få flott fisk, er man helt avhengig av mye mating og gode vannbytterutiner. Discus kan vokse i forskjellig tempo avhengig av art, gener, og hvordan stell de har fått.
Selv om vannet sier null NO2/NO3 trenger de vannbytte. Årsaken vet jeg ærlig talt ikke. Bare aksepter «sånn er det bare»

Det er også oppdrettere som sorterer discusen i størrelser da de mener de større discusene hindrer de mindre å vokse seg større da de slipper ut et hormon. Om dette er sant vet jeg ikke, men har selv hørt dette i en dokumentar film fra USA om oppdrett av discus, og jeg driver og tester ut teorien uten at jeg vil komme til noe konklusjon før dette er testet på fler kull.

Jeg merker med en gang hvis jeg har perioder med vann bytter som går utover det normale jeg gjør som er 80-100% om dagen. Kjører jeg på med 150-200 % over en uke, vokser de utrolig i denne perioden!
Jeg sier ikke at det er nødvendig med 150-200 % for optimal vekst, men jeg snakker av EGEN erfaring ser jeg stor forskjell denne perioden.

Å fore opp discus på 5-8 cm i et plantet karr, er aldri noe sjakktrekk med tanke på å ha det mest mulig sterilt, og kunne se hvor all «møkka» ligger. Ikke nok med det, man må man også tappe karret 90% og tørke av slim/belegg i karret ca. hver 3-dag som kommer fra fisk, foring og bakterier.

I et kull på ca. 100 discus vil det aldri bli noe særlig mer enn 2-3 Jumbo fisk (hvis du har flaks). av mine 130 stk sitter jeg faktisk bare med EN som er nesten 3 ganger større enn alle de andre, og av de 130 har jeg sortert ut 30 stk som jeg mener er gode nok.
Spørsmålet du må spørre deg selv, er om du er villig til å ta den ekstra jobben som skal til for å få flotte fisk, eller vil du ha fisk som er av arten discus, men som ikke helt ligner på en?
I dette stadiet fisken er i nå, kan man ikke sluntre unna med rutinene da dette aldri kan rettes opp igjen!

Jeg ser daglig skrekkeksempler på discus her på akvaforum, men for de som har fisken, spiller det kanskje ikke så stor rolle da de ikke er ute etter noen «utstillingsmodeller».
Det er ikke snakk om å få alle til utstillingsmodeller heller, men det skal da ligne på en discus, og se flott ut når man først velger denne arten?

Det er ikke for ingenting at så si alle som driver med discus oppdrett seriøst velger store vann bytter og mye mat, bruker BB-akvarier og simple filtre som er lette å rengjøre.
Selv synes jeg at discus er den letteste fisken jeg noen gang har hatt, men det kan være fordi at vannverdiene (PH) rett fra springen ligger på ca. 6,8. GH/KH Har jeg aldri brydd meg noe om. Eneste jeg følger med på av vannverdier, er NO2 og PH, men i og med at jeg bytter såpass mye vann, tenker jeg ikke på NO3 selv om NO3 kan ha en verdi hvis man ikke bytter så mye vann da det er noen som sier at for mye NO3 forhindrer vekst hos fisken. (uten at jeg kan bekrefte det)

Som jeg sa, synes jeg discus er en kjempe lett fisk å holde (som voksen) Eneste den trenger er mat, og noe mer vann bytte enn guppy. 50 % i uka vil jeg si, men det er litt avhengig av hvor stort karret er fra før, og ikke minst filtersystemet. Oppdrett derimot er et kapittel for seg selv!

Til slutt kan jeg legge ved noen bilder som viser ja/nei fisk, så kan du jo velge hva du vil gå til selv. Med ja fisk, mener jeg akseptabel fisk av arten Discus.
Skrekkeksempler kommer av dårlige vann rutiner og foring.


Nei fisk da den er peppra med prikker som kommer av avel på 2 forskjellige discus som ikke passer sammen. ellers er formen helt ok. dette er ingen skrekkeksempel men alikevell neifisk

Nei fisk

Godt eksempel på ja og nei fisk selv om det ikke er samme art

Ja fisk

Ja fisk

Til syvende og sist, er det opptil enhver hvor mye innsats de vil legge i å få fisken fin, men hvis man ikke orker å gjøre det riktig fra starten av, er det nok et bedre alternativ å kjøpe seg voksne discus som ikke krever fullt så mye.

Prisen på discus på det private markedet er veldig lav, og jeg tror ikke det er mange som vet hvor mye jobb det skal til for å få opp discus til en flott størrelse og kondisjon. Som hobby oppdretter ville jeg ikke tjent en eneste krone hvis jeg hadde solgt hver eneste fisk for 2000 kr. Skal man kunne tjene gode penger på dette, må det skje i større skala. Jeg tror de fleste som driver med seriøst med oppdrett av discus hjemme, gjør dette med lidenskap og kun fordi det er moro.

Hvis jeg kjøper discus i butikken, har jeg full forståelse for at de koster 1500 kr og mer!


Mvh

Christian
Bra innlegg Kikkan.


Det har vært mange diskusjoner rundt mating av discus på de ulike akvaforumene de siste årene og vi må vel akseptere at det er delte meninger om hva som er best.
Så hver mann må finne ut hva han vil går for.

Men at massiv mating er sykt eller usunt og gir dårlig trivsel for fiskene stemmer i hvert fall ikke med mine observasjoner. Merk at jeg har drevet med discus i 12 år og har prøvd mange oppsett inkludert følgende ekstremvarianter
-oppforing av discus i tett beplantet selskapskar
-oppforing av discus i BBT (Bare Bottom Tank)

Jeg har også testet mange typer for; alt fra hjemmelaget oksehjerte med alskens tilsetninger til meitemark fra hagen.

Her er min erfaring:
- Forsiktig mating fører til at de sterkeste overlever og de som kommer bakerst i køen får for lite mat, skrumper inn, står i et hjørne og sturer til de blir så magre at de ikke klarer ta til seg mat lenger. De har det ikke bra, men de er seige og det kan ta mange måneder før de dør. Så dette er ikke kjekt hverken for fisken eller for oss.
- Discus spiser det meste når de bare blir vant med det. En blanding av ulike typer mat er vel best, men i oppvekstfasen er oksehjerteblandinger best. Etter hvert kan man gå over til tørrfor og når de er utvokst kan man bruke tørrfor som hovedfor. Dette vil grise mye mindre og man kan ha discus i et beplantet selskapskar uten at det gir algeproblemer.
- Discus kan forstyrres mye av annen fisk ved foring (Scalarer, Praktbotia, SAE osv)
- Kraftig foring betyr at fiskene får spise så mye de orker gjerne 3-4 ganger pr dag og at man fjerner overflødig for og bæsj så ofte som mulig. Dette gir god kontroll med vannkvalitet og man får sunne og friske discus. På denne måten blir det mat til alle og antallet pingler minker.
- Blanding av discus med ulike størrelser og fra ulike leverandører fører oftest til at de svakeste bukker under.
- Blanding av viltfanget og oppdrettsfisk skal heller ikke være bra, men dette kar jeg ikke prøvd.
- Man får størst suksess med å fore opp fisk som i utgangspunktet har lik størrelse og derfor like forutsetninger til å konkurrere om maten.
- Dess flere discus man har dess bedre trives de.
- Kontroll på vannkvaliteten er kanskje viktigere enn hva man forer med.

Jeg innrømmer at noen av oss lar det gå litt sport i å få så store discus som mulig og syns at «big is beautiful».
Men jeg har sett «gamle» discus som sluttet å vokse ved 6 cm og det er i hvert fall ikke pent.
Jeg har vel aldri hatt skikkelig XXL discus selv, men håper at de jeg forer opp nå skal bli minst 20 cm.
Hei Kikkan,

Takk for flotte fisker, en bra deal og bra info om oppstart. Fiskene er nok nærmere 4-6 cm ja, vanskelige å måle på øyemål for en nybegynner. Det er naturligvis noen som utmerker seg i begge retninger

Like bra behandling som de fikk hos deg, blir ikke aktuelt hos meg, det får de venne seg til eller ta konsekvensen

Jeg har foret med Oksehjerte en gang per dag og tørrfor 2 ganger per dag siden jeg overtok. De skjønner ikke så mye av Oksehjertematen ennå, og mye blir liggende igjen. Regner med at det er miljøbytte som forvirrer de. Jeg har prøvd å kutte fint med kniv, og raspe på rivjern. Hjerte som har ligget en times tid vil de i allefall ikke ha.

Jeg fikk også første møte med No2 i dag tidlig, min første oransje måling (0.3?) Trolig pga av kombinasjon av varmt vann, og matrester. Slamsugde rester og byttet nær 50%. Synes ikke dette er noe stress, så tror dette ska gå bra.

Jeg skal poste bilder etterhvert og erfaringer her på forumet, så du kan følge med på "barna" dine
Hei hei. Anbefaler deg og lage oksehjerte miks selv, du sparer fort mye penger, spesielt når du har så mange som du har som skal fôres opp. Da er det lettere for fisken å få i seg alle typer næring som trengs siden du blander i hop det de trenger. Du bør prøve og vende dem over på frossent fôr så fort som mulig, tørrfor blir ikke godt nok i lengden Lykke til og ser frem til bilder av resultatet
En liten oppdatering
Her er en liten oppdatering på eksperimentet mitt med å oppfore 14 discus i beplantet akvarie.

Jeg har designet et lite åpent område som jeg planlegger å mate på. Da blir det lett å hyppig støvsuge bort matrester. Jeg har plantet "pygme chain sword" på høyre siden av akvariet og håper på at de skal "teppe seg" etterhvert. Mulig jeg må gå på med noen ekstra planter for å få det tettere.

Jeg har nettopp behandlet discusen for hvitprikk. Jeg tror sykdommen kom med de første praktbotiane mine. To av disse er ikke i blant oss mer. De reagerte veldig på Esha Exit, noe jeg var klar over kunne skje. Jeg tok ikke sjansen på å la være å behandle Discusene, de var veldig passive og hang i plantene i det ene hjørnet av akvariet og var sprinklet med "hvite saltkorn".

Litt kynisk tror jeg der der like greit, de forstyrrer en del under mating. Nå må det sises at selv praktbotiane ikker er veldig lystene på å blande seg inn i en flokk på 14 små sultne discus. Nå har jeg tre, og tror det skal gå bra sammen med Discusen foreløpig.

Her er en video av gjengen etter bendlingen av hvitprikk. Friske, raske, nysgjerrige og sultne. Godt å se!

http://www.youtube.com/watch?v=VEzpzyFCb-Y&feature=g-crec-u

De spiser mygglarver, oksehjerte og tørrfor. Mater nå tre gange rom dagen. Måler hyppig no3/no2 og har ordnet meg opplegg for vannbytte via slange til badet, noe som gjør vannbytter til en lek.
Hei
Jeg har tittet på videoen din, og jeg mener ikke å alarmere deg unødig, men... puster ikke noen av de diskusene dine unaturlig fort? Spesielt et par stykker nede i høyre hjørne på filmen, ser ut som munnen gikk ut og inn i veldig raske, store gisp, synes jeg. Sånn skal de vel ikke puste?

Kanskje jeg bare er overforsiktig, men hadde jeg sett noe sånt på ciklider hos meg, hadde jeg faktisk mistenkt gjelleparasitter. Dessverre.
Ser ut som et fint kar det du har, mange fine planter som er friske i fargen.....

Mener å ha lest at Praktbotia ikke er å anbefale sammen med discus? Ser også at du har Sølvhai er ikke det også en stressende og urolig fisk å ha sammen med discus?
Det er viktig for discusen at den er sjefen i karet og har rolig fisk rundt seg. Stress kan gi hvite prikker. Jeg ville kvittet meg med både Sølvhaien og Praktbotiane, konkurenter om maten og vimsete, store blir de også 20 - 30 cm. Selv har jeg tenkt meg en gjeng med Panda coridoras, artig fisk som stimer og rydder opp på bunn av karet. En fin gjeng med vaktmestere.
Hei og takk for tilbakemeldinger.

Sølvhaien ser faktisk ikke ut til å stresse Discusen, kanskje når de blir eldre, og den mye større. Har også en kampfisk som trives godt, men den har samme tempo som discusen, så de kommer godt overens.

Planen er å ha en liten stim på 10-20 tetra og kanskje noen flere ryddere på bunnen. Har også lyst på Golden nuggets

Praktbotia er ikke noe supert sammen med Discus nei. De er veldig morsomme, og veldig aktive. Ikke minst på matfatet. Et stort problem har det egentlig ikke vært, da jeg har matet mer en nok til alle. De har også en tendens til å være litt sjenerte, og har holdt seg mye i hulen sin. Så veldig forstyrrende er de ikke. Tror godt man kan holde de med Discus i et litt stort kar, og med huler de kan gjemme seg i.

Botiaene tålte desverre ikke eSha Exit kuren, så det problemet har på en måte løst seg selv de siste dagene.

Jeg følger nøye med på pusten nå, et par av de har roet seg veldig. Jeg har de to siste dagene byttet 60%-70% av vannet for å kvitte meg med hvitprikkkuren. (Som forøvrig har farget sillikonet i akvariet turkis!) -

Er det noen som har en ide om hva som kan være feil hvis de fortsetter å "puste" høyfrekvent?
Glenn Bech
Er det noen som har en ide om hva som kan være feil hvis de fortsetter å "puste" høyfrekvent?


Gjellemark (dactylogyrus) er et vanlig problem hos Discus.
Vannkvalitet mm
Hei,

Tror ikke fiskene har gjellemark, ingen pusting med en gjelle, eller gnidning mot planter osv. Ingen brystfinner intill kroppen heller. Alle er aktive, spiser og mobber hverandre rundt. Det hender et par av de gnir seg sidelengs mot sandbunnen, det er det eneste. Det virker som om de puster roligere og roligere nå, så følger bare med før jeg begynner å bekymre meg for mye. Det skal jo også nevnes at de er behandlet for hvitprikk for under en uke siden, det kan jo hende de har noen bieffekter av dette?

Jeg lurer også litt på vannkvalitet; Jeg byttet 50% av vannet for to dager siden, og 70% av vannet i går. Jeg har matet ganske bra med Oksehjerte, mygglarver og granulat. Alt blir spist. I dag målte jeg vannet med dråpetester og får ikke utslag på nitritt i vannet, men mellom 5 og 10 ppm med no3. Trolig nærmere 5, men tydelig over 5.

Dette er vel et tegn på at no2 nedbrytning fungerer greit, men jeg synes nivået var litt høyt etter såpass mye vannbytter? Er dette noe jeg bare må forvente når jeg forsøker å fore opp 14 sultne Discus?

Jeg har en eHeim biopower innvendig pumpe som skal kunne ta unna filtrering for 80-160 liter. Jeg kjører nå denne sammen med en JBL Cristal profi e900 som er berenget for 90-300 liter. Karet mitt er på 240 liter. Jeg bruker littt filtervatt i eheimen og håper den skal ta ut litt matrester og hjelpe med Biologisk nedbryting.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap