Kan ciklider være noe for meg? trenger informasjon om disse.

Kan noen gi meg en rask innføring i temaet Ciklider ?

Det eneste jeg vet er at de kan være agressive, en del river opp planter og velter ting i akvariet, de ruger ut yngel i munnen, og de kommer fra ulike sjøer og er oppdelt i navn etter hvilken sjø.

Jeg vurderer å rett og slett bytte ut fiskene i 160 literen.

Og da beholde Kuhlii ålene mine, coryene mine, og ansistrusene mine. (og Sulle sneglene mine).

For platyene mine fungerter ikke helt etter planen Ikke så mange igjen, og ingen bebiser. Tanken var masse fargerike fisker, som liker hardt vann, for at også sneglene skulle trives.

Vannverdier i dette karet :

Ph rundt 7
Gh hever jeg jevnlig til rundt 10.
Kh, får noen ganger ikke utslag, andre ganger 1.

Er ciklider noe som kan fungere med disse? og hvilke typer ciklider.

Må legge til at jeg er veldig glad i røtter, og masse grønne planter - så de som river opp alt, passer ikke helt inn her.
Det finnes veldig mange typer ciclider da, så her må du nesten komme med mere spesifikke valg.. Men mange ciclider som tanganyika og malawi trenger hardere vann enn hva andre selvskaps akvarie fisk liker å ha.. mens andre ciklider som feks Palett og sommerfugl er rimelig greie fisk som kan gå med andre i et selskapskar..

Ser du har GH på 10.. Får du virkelig coryene dine til å trives i SÅ hardt vann?? De skal jo helst ha mykt og litt surt vann ...:/
Ble litt sånn dilemma pga coryene. For da sneglene kom trengte de hardere vann.

Mener jeg fant ut at det kunne gå opp mot 10 men helst ikke over.

Ang ciklider så tror jeg de er litt for agressive. Leste om palettene som er nydelige og blant de enkelste å få til, men også disse terroriserer de andre fiskene. Spesielt fiskene på bunnen. Og jeg vil helst at fiskene skal trives sammen.
Om du skal beholde Cory, Kuhli og Ancistrus ville jeg nok avstått fra ciklider. Det "snilleste" man får er vel Sør-Amerikanske dverg-ciklider, f.eks. Apistogramma, men ikke en gang disse går sammen med Cory. Det ville gitt stort potensiale for skadede eller døde Cory'er. Og Ancistrus er heller ikke særlig bra selskap for Apisto'er. Begge artene lever helst ved bunnen og er territoriale, spesielt ved lek/yngelpleie.

Hvis jeg var deg ville jeg bytta ut alt du har med en trio Apisto, 15-20 Nannostomus og 10 Otto, evt. små øksefisk eller sprøytetetra. Men nå er jo jeg meg da, og jeg har fått dilla på Apistogramma. Fantastisk flott fisk!
Blå Acara er en ganske rolig og fin ciklide. Det står her i basen at de trenger 160liter, og det er vel det du evt kan tilby.

Jonas76
Det står her i basen at de trenger 160liter, og det er vel det du evt kan tilby.

Jepp, det blir én liter pr. yngel to måneder senere.
Disse yngler noe voldsomt og mange sliter med å bli kvitt alt etterpå - markedet er begrenset for denne type fisk, så jeg ville vært tilbakeholden med å anskaffe denne fisken. Men fin, det er den.
Det finnes mange hundre arter av ciklider og veldig mange forskjellige. noen rolige ciklider jeg anbefaler er pallettciklide og sommerfuglciklide. dette er rolige fisker som ikke river i planter. de kan grave litt når de har yngel, men er ellers greie fisker. de er også enkle å få lek på. men det finnes også mange andre rolige ciklider som helt sikkert egner seg for ditt akvarium.
Men da må jeg velge bare ciklider liksom. For de plager bunnfisk når de har yngel. Og jeg har ikke lyst til at fiskene skal stresse veldig. Om de kan gå med andre arter vet jeg ikke. Leste en del om palettciklidene som er veldig fine, men de er ikke snill med bunnfisk
Det du sier er tildels riktig, men en "bunnfisk" som fungerer problemfritt sammen med søramerikanske dvergciklider er de forskjellige Otocinclus artene (og Nannoptopoma men disse har jeg aldri sett i handelen). Det kan også gå med Corydoras pygmaeus har jeg hørt, men jeg ville vært forsiktig med det.
Hmm... jeg kikket etter blå acara, men fant dem ikke. Falt imidlertid for noen Geophagus steindachnerii i stedet.
finn deg noen fine scalarer.. de er pene og blir ganske tamme. cardinaltetra svivende rundt pent de river ikke planter. litt utfordrende å få yngel på.. vertfall til å leve opp
Inaktiv bruker
Susann Lauritsen
finn deg noen fine scalarer.. de er pene og blir ganske tamme. cardinaltetra svivende rundt ;) pent ;) de river ikke planter. litt utfordrende å få yngel på.. vertfall til å leve opp :)
Man bør jo da ikke ha scalarer i et 160L akvarium, blir alt for lav. :P Palettciklider, de er morsome.
Søramerikanske ciklider skal ha bløtt vann. Hvis du skal ha ciklider som trives i hardt vann, må du nesten satse på afrikanske ciklider.
Spock
[QUOTE=Susann Lauritsen]finn deg noen fine scalarer.. de er pene og blir ganske tamme. cardinaltetra svivende rundt ;) pent ;) de river ikke planter. litt utfordrende å få yngel på.. vertfall til å leve opp :)
Man bør jo da ikke ha scalarer i et 160L akvarium, blir alt for lav. :P Palettciklider, de er morsome. Det spørs jo litt hva slags mål akvariet har det. Men kardinaltetra og scalare er ikke en særlig god ide, ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap