- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Hissige ancistrus
Hissige ancistrus
Har hatt to ancistrus i akvarie jeg har i barnehagen, det er på 110 l, ancistrusene er ca 10 cm lange. De siste dagene har adferden forandret seg, de fyker rett og slett i tottene på hverandre. Jeg synes at plassen etterhvert ble litt liten og tok med meg den ene hjem til min 260 liter, her har jeg to stykker fra før på omtrent samme størrelse. Men ser at også her jager to av dem (nykommeren) hverandre. Det er regelrett slossing når de kommer for nær. Har også før opplevd at ancitrus har jagd og nesten drept hverandre. Er dette normalen, jeg hadde i utgangspunket tenkt meg flere, for jeg synes de er noen artige skapninger, hadde også etterhvert håpt på litt yngel.
Postet 07.12.12 kl 17:52
Hvis det ikke retter seg når nykommeren har gått i hjemmeakvariet en tid, kan du prøve å bytte om på den som er igjen i barnehagen og den du tok med deg hjem? Kanskje den du tok med deg hjem var den mest aggressive av to hanner, og at du derfor bare fikk flyttet problemet. To hunner kan forresten også være aggressive mot hverandre, det ser jeg i mitt eget akvarium, men hos meg går det ikke på livet løs. De holder seg på hver sin plass i akvariet.
Ancistrus behøver ikke artsfrender hvis man ikke skal drette dem, så derfor kan den mest kranglete godt gå alene i barnehageakvariet.
Ancistrus behøver ikke artsfrender hvis man ikke skal drette dem, så derfor kan den mest kranglete godt gå alene i barnehageakvariet.
Postet 07.12.12 kl 18:26
ja det var hissigproppen jeg tok med hjem, men det er nå den som blir jaget, og det av en som jeg allerede har flyttet for noen måneder siden, for den ble jagd av en ansitrus som bare er halve størrelsen. Og den ble nesten drept., Trodde man kunne ha flere ancistrus i samme akvarie, hadde nemlig tenkt meg en gruppe, men det ser vel ikke ut som de planene er så lure alikevel
Postet 07.12.12 kl 18:38
Postet 07.12.12 kl 19:32
Postet 07.12.12 kl 19:32
Hm
her hadde eg ein liten gruppe på tre små dei fekk eit lite kul allereie når dei var 4-5 cm lange, men så dødde gutten.då fekk eg ein vaksen jente og en vaksen gut, men ein stun etter dei var anskafa sulta dei to jentene i hel så det var berre dei to vaksene igjen men dei to vaksene fakk eit kull så slutta dei, men kullet blei misslykka. dei har ikkje slås eller krangla.No har eg no 4 så og si fullvaksene brune og ein halv vaksen albino og dei krangler bitte litt men alderi noko allvåligt, eller ein gang var det allvårligt men då var det mellom to jenter. Men dei avler no ganske bra så det virker som dei trivast.
Postet 18.12.12 kl 12:19