- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Rekekar
Rekekar
Postet 11.12.12 kl 08:32
Det jeg leste her var at de fiskene du har er altetende og også skalldyr så jeg ville ikke hatt reker i samme kar.
Jeg har god erfaring med regnbuereker, kirsebærreker, sakurareker, blå tigerreker, de formerer seg godt alle sammen. Men i mitt rekekar på 90 liter så har jeg kun reker og coryer. Ikke noe fisk. Hadde de gående sammen med fisk en stund, men uansett, noen ble så undersøkt at de ikke overlevde selv om fisken ikke var ute for å ta, bare nyssgjerrig. Så aldri mer, om ikke det blir nano fisk eller endlers guppy da. Det kan vurderes.
Lykke til
Jeg har god erfaring med regnbuereker, kirsebærreker, sakurareker, blå tigerreker, de formerer seg godt alle sammen. Men i mitt rekekar på 90 liter så har jeg kun reker og coryer. Ikke noe fisk. Hadde de gående sammen med fisk en stund, men uansett, noen ble så undersøkt at de ikke overlevde selv om fisken ikke var ute for å ta, bare nyssgjerrig. Så aldri mer, om ikke det blir nano fisk eller endlers guppy da. Det kan vurderes.
Lykke til
Postet 11.12.12 kl 09:42
Matias HagtvedtHar tenkt å start et reke kar. Vil ha reker som lett formerer seg og som er lette å holde. Har to praktbarbeyngel og fire leoparddanio som ikke er så veldig store. Er det noen som har erfaring med dette og har noen tips? Takker for svar.
Disse fiskene du har, er potensielle rekespisere alle sammen. Du skriver at du vil ha reker som formerer seg lett, men yngelen til rekene passer perfekt inn i munnen på alle de fiskene du nevner. Foreslår at du selger dem eller gir de bort til noen som har flere av samme arten, og så går du for et rent reke-kar.
Har man reke-kar, så har man. Da er det ingen fisk der. Eneste unntaket vil jeg si, kan være maller. For eksempel Corydoras (pansermaller) og L-maller som Ancistrus. De spiser ikke reker eller rekeyngel. De greier ikke få fatt i dem Så det er helt trygt.
Hvis du er nybegynner på reker og vil ha en art som både formerer seg lett og ser kjempebra ut, så forslår jeg Sakura-reker. De er lysende knallrøde, og er en finere variant av de mer vanlige kirsebærrekene. Med Sakurareker burde du klare å få til oppdrett og få en pen koloni av dem, hvis du legger forholdene til rette. Det vil si; ikke sterk sirkulasjon i karet, rekevennlig filter som de ikke kan bli sugd inn i eller gå inn i, samt masse mose og småbladete planter. Reker liker å sitte og plukke, plukke og plukke på inventaret, de spiser micro-organismer. Dette vokser det rikelig av i et godt beplantet kar.
Postet 11.12.12 kl 09:56
Planter ja, jeg fikk noe andemat i karet mitt. Dette formerte seg jo så klart og blitt et pent dekke. Og så ble jeg litt sånn "hva" en dag jeg satt å så på rekene mine. For i vannflata "fløt" det flere røde reker og noen regnbuereker også. Så jeg bort til karet og titt opp i vannskorpa, joda, der hang rekene opp ned og spiste av andematen. Og de hang der lenge. Nå er det ikke noe rart å se dem sånn lengre, helt normalt. Gulrotresset mitt er også mer populært enn mosa faktisk. Og ja, de koser seg virkelig :P
Rota er også populær å klattre rundt på.
Rota er også populær å klattre rundt på.
Postet 11.12.12 kl 10:02
Takker for alle svar!
jeg får vell flytte fiskene til et annet kar. glemte å nevne at jeg har en ancistrus på ca. 2-3 cm, men denne utgjør vist ingen trussel. har satt i en finere svamp så det ikke blir så sterk strøm og rekeyngel kan ikke bli sugd opp. har mye planter i karet. har lest litt om reker og har tenkt på sakura-reke eller liknende. karet er på mellom 15 og 20 liter men har lest at dette er stort nok for noen få reker.
jeg får vell flytte fiskene til et annet kar. glemte å nevne at jeg har en ancistrus på ca. 2-3 cm, men denne utgjør vist ingen trussel. har satt i en finere svamp så det ikke blir så sterk strøm og rekeyngel kan ikke bli sugd opp. har mye planter i karet. har lest litt om reker og har tenkt på sakura-reke eller liknende. karet er på mellom 15 og 20 liter men har lest at dette er stort nok for noen få reker.
Postet 11.12.12 kl 10:07
Bare tull at at de fleste fisker spiser opp alle ynglene, bare se på månedens akvarie, full av store pirayaer og småreker... Gjelder å beplante riktig og bygge opp en bærekraftig rekestamme før man evt setter inn potensielle rekespisere.
Legger ved et bilde av mitt karr full av sakurareker sammen med en haug endlers og kardinaltetra
Legger ved et bilde av mitt karr full av sakurareker sammen med en haug endlers og kardinaltetra
Postet 11.12.12 kl 10:38
Det er overhodet ikke tull. Det er en høyst reell risiko, og store sjanser for at så godt som all rekeyngel blir oppspist, med barber o.l. i akvariet. Det skjer også at fisk napper bein og følehorn av rekene og dreper de voksne på det viset, om de ikke greier å bite over dem i et jafs. Reka dør uansett i forsøket.
Jeg har forsøkt å ha reker med fisk mange ganger, i ulike kar, og de voksne rekene greide seg unna i noen få tilfeller. Men de fikk aldri formert seg med frittsvømmende fisk i karet, for all rekeyngel ble spist. Alle sammen! Og ofte ble de voksne rekene også spist, rubb og stubb. Guppyene mine spiste hundrevis av voksne og halvvoksne kirsebærreker, og guppyene utryddet en rekestamme på over 100 kirsebærreker i en 250 liter. De utryddet også rekene i en 85 liter, da jeg prøvde der å ha de sammen.
Jeg ga meg ikke og prøvde igjen. Noen voksne reker greide seg i en 180 liter med enormt mye mose, men ingen formering. Rekeyngelen ble oppspist av tetraer.
I en 128 liter hadde jeg 7-8 voksne reker i to-tre år (kirsebærreker) sammen med en gjeng tetraer, og de klarte seg da karet var veldig tett beplantet, men i løpet av den tiden så jeg aldri noen rekeyngel og ingen nye reker som vokste opp. Ingen. De små ble spist, selv om altså de voksne rekene greide seg.
De fleste folk har ikke tettpakket med planter i akvariet sitt, som dine bilder viser, Lonngu. Så jeg tror ikke det er "tull" å si at det går dårlig med rekeoppdrett i de fleste tilfeller i kar med fisk, egentlig. Man har mye flaks og ekstremt mye planter hvis rekene skal klare seg. Uansett vil fiskene beite ned mye av rekeyngelen, selv om noen greier seg i slike kar som ditt.
Nå skrev trådstarter spesifikt at han ønsket reker som kunne få formert seg, og derfor svarte jeg deretter. Jeg anbefaler fremdeles ikke fisk sammen med rekene om man ønsker å se noe særlig til oppdrett på dem (rekene altså).
Jeg har forsøkt å ha reker med fisk mange ganger, i ulike kar, og de voksne rekene greide seg unna i noen få tilfeller. Men de fikk aldri formert seg med frittsvømmende fisk i karet, for all rekeyngel ble spist. Alle sammen! Og ofte ble de voksne rekene også spist, rubb og stubb. Guppyene mine spiste hundrevis av voksne og halvvoksne kirsebærreker, og guppyene utryddet en rekestamme på over 100 kirsebærreker i en 250 liter. De utryddet også rekene i en 85 liter, da jeg prøvde der å ha de sammen.
Jeg ga meg ikke og prøvde igjen. Noen voksne reker greide seg i en 180 liter med enormt mye mose, men ingen formering. Rekeyngelen ble oppspist av tetraer.
I en 128 liter hadde jeg 7-8 voksne reker i to-tre år (kirsebærreker) sammen med en gjeng tetraer, og de klarte seg da karet var veldig tett beplantet, men i løpet av den tiden så jeg aldri noen rekeyngel og ingen nye reker som vokste opp. Ingen. De små ble spist, selv om altså de voksne rekene greide seg.
De fleste folk har ikke tettpakket med planter i akvariet sitt, som dine bilder viser, Lonngu. Så jeg tror ikke det er "tull" å si at det går dårlig med rekeoppdrett i de fleste tilfeller i kar med fisk, egentlig. Man har mye flaks og ekstremt mye planter hvis rekene skal klare seg. Uansett vil fiskene beite ned mye av rekeyngelen, selv om noen greier seg i slike kar som ditt.
Nå skrev trådstarter spesifikt at han ønsket reker som kunne få formert seg, og derfor svarte jeg deretter. Jeg anbefaler fremdeles ikke fisk sammen med rekene om man ønsker å se noe særlig til oppdrett på dem (rekene altså).
Postet 11.12.12 kl 11:17
Har man ikke tettpakket karr med planter og mose så er jeg enig i at rekene blir beitet ned til ingenting. Var dog min erfaring og min oppfatning, trådstarter ba om erfaringer, så der fikk han min. At en ting ikke funker for en betyr ikke at det ikke funker for andre.
Et problem, ulike løsninger/svar..
Et problem, ulike løsninger/svar..
Postet 11.12.12 kl 12:38
Endret: 11.12.12 kl 12:39
lonnguHar man ikke tettpakket karr med planter og mose så er jeg enig i at rekene blir beitet ned til ingenting. Var dog min erfaring og min oppfatning, trådstarter ba om erfaringer, så der fikk han min. At en ting ikke funker for en betyr ikke at det ikke funker for andre. Et problem, ulike løsninger/svar..
Da synes jeg du skal slutte og avfeie andres svar og erfaringer som "tull". Du kunne godt ha skrevet svaret ditt med din erfaring uten å samtidig utbasunere at andres er tull.
Postet 11.12.12 kl 14:20
Har endel reker sammen med siamesiske algespisere. Har formering,men fiskene snapper nok endel yngel,og jeg har mye mose,ferskvannstang og andre planter. Regne jungelen. Skal kvitte meg med siameserne når jeg reinnreder karet på nyåret. Noen rasbora er bedre om man skal ha fisk,men helt sikkre er ingen. Det beste er nok eget rekekar,uten fisk. Ser det i det rene rekekaret også. Rekene er mere fremme der,uten fiskeangst
Postet 11.12.12 kl 18:07
Endret: 11.12.12 kl 18:09