Discus i akvastabil markii 530l (side 10)

Hyggelig at du titter innom Geir!
Planen var som jeg har beskrevet tidligere halvparten så mange og dobbelt så store. Det var hva jeg fortalte selger og som jeg egentlig skulle inn for å hente. Dersom det hadde vært på plass, tror jeg fortsatt planen kunne lykkes.
Planen er nå, at disse discusene skal ut igjenn av dette karet og erstattes av noen større VF.......


Helt klart !!! Jeg burde ha vist bedre og ikke latt meg overtale.
Det går forsåvidt greit nå også, men jeg tør ikke fore med oksehjerte mer enn en gang om dagen. I tillegg fores det med discusbits fire ganger om dagen, discusen spiser også det avhjertens lyst. Noe mer kamp om maten og betydlig mer gris er det når hjertet serveres. Jeg kan likevel tydelig se de trives og har vokst siste uken.
Dersom jeg skulle fulgt selger sitt råd om å fore opp mot syv ganger om dagen med hjerte, tør jeg ikke tenke på hvordan det hadde gått.

Hvordan går det med dine discus Geir, hvor store er de blitt?

Stemmer nok det Thomas at det er en L204 husker det nå når du skriver det. Det er ikke lett med alle disse L numrene når en snart er 60.... ;0)
Hei Finn

Det går bra med mine discus. Har nå hatt dem i 3 måneder og de fleste er blitt ca 12 cm (var 8 cm da jeg fikk dem), men det er selvfølgelig et par tre stk som har hatt litt lavere vekst. Slik er det alltid. Alle er sunne og friske, men en av dem har en defekt på gjellene. Regner med at den stryker med før eller senere.

De får tetrabits en gang om dagen og oksehjerte 3 ganger. De får så mye de klarer å spise og jeg slamsuger hver dag for å fjerne overflødig for og bæsj.

Hadde problemer med at bakveggen ble svart av alger og glassene ble grønne. Så jeg har puttet oppi gulrotgress som dannet et flytende teppe på toppen. Dette har redusert algeveksten betraktelig og hjelper meg med å bli kvitt overskuddsnæring.

Ikke akkurat noe prydakvarium for øyeblikket, men jeg tror det er forholdsvis optimalt for oppforing av discus. Kjekt å følge med når discus farger ut og vokser til





Er ikke så flink som deg til å ta bilder, men her er et bilde av gjengen min. Litt mørkt i karet pga av gulrotgresset så jeg måtte bruke blitz.
Dette var morro å se, som du sier er det artig å følge med når de farger ut. De ser ut til å være meget fine, du kan være fornøyd med den jobben du har gjort der............





De blir puslete mine i forhold.... .o(
Blir nok bedre når jeg evt. Får på plass 8-10 VF Green Royal Spotted
[External Image]


Tvillingjentene var en tur innom for å se på fisken til bestefar
[External Image]
Ahh, spennende lesning - har skummet igjennom tråden din. Synd med krisen du opplevde, - misunner deg ikke men vi har vel alle hatt våre nedturer iblant. Usj. Rødmunnene dine var kjempefine - en av mine favorittfisk. De stimer så innmari flott!
Takker for hyggelig komentar, rødmunnstetraen stimer nesten for mye, det er fram og tilbake hele tiden så godt som uten stopp. Stimen med Kardinal liker jeg faktisk mye bedre, synd de er så vanskelig å få tak på i litt størrelse 4-5 cm. Heldigvis ser det ut som Skalarene har sluttet å jage de jeg har, de greide å knerte en etter de første fire timene. Etter de siste to tre dagene ser det ut som de får lov å gå ifred.......


















Nå har discusen vært snart 14 dager i Stavern spiser vokser og ser ut til å trives, noen av dem har allerede begynt å vise litt farge.


Tefe
[External Image]

Dette tror jeg er Skriblet
[External Image]
Dette må vel være Snakeskin
[External Image]










Hva er dette for noe? Jeg mistenker at det er sneglegg, men på utsiden av sumpen?
Hva slags snegler er det i tilfelle som legger slike egg? Alle eplesneglene mine er i akvariet langt unna sumpen.

[External Image]
Er det ikke eplesnegle-egg? Kan de ha kommet seg ut av akvariet og inn i sumpen - kanskje ved å klatre ut?
Etter å ha vokst opp på 80-tallet kan jeg bare si en ting. LØP! Ring ghostbusters eller noe he he he. Hvor lang er rekken med "egga"? Artig at du deler det med oss

S
Nei Eplesenegler kan jeg ikke skjønne at det er da det ikke er noen i sumpen. De måtte i så tilfelle ha klatret ned avløpsrøret til sumpen gått utenfor sumpen og oppigjenn tilbake i akvariet. i så tillfelle skjønner jeg veldig godt at de vel også kalles for "Mysteriesnegler"

Hei Simen klasen måler vel snaue 5cm eggene er vel i overkant av 2mm.....

Dette skjønner jeg ingen ting av.......HJEEEELP!!!!!
Har lite greie på eplesnegler, kan sikkert være noen andre snegler e.l som har lagt dette? Men eplesnegler kan visstnok ta seg en tur på land, om de ser en utgang.. er ikke ukjent for mange med eplesnegler at de finner sneglene på rømmen, fjern og nær fra akvarier hehe.
Ligner veldig på eplesnegle egg. Kan ikke være så mye annet.
Om det er Eplesnegle-egg, hva gjør jeg så med de? Bare la de ligge der eller legge dem et annet sted, feks. på toppen av bakveggen?
Mysteriet med hva det er, er løst. Det er som dere helt riktig sier Eplesnegle-egg. Sneglen fant jeg temmelig inntørker ved siden av sumpen. om det er mer liv i den vet jeg ikke men puttet den hverfall tilbakei karet. Eggene løsnet jeg og la som dere ser på en svamp i sumpen.


[External Image]

[External Image]

[External Image]









Et bilde etter vannbytte idag.


[External Image]





Litt større har de blitt på 14 dager. Skalarene virker i alle fall mindre i forhold :0)

[External Image]


[External Image]
Nydelig kar! Godt at mysteriet er avklart. Da går det jo an å flytte inn igjen he he he

S
Finn Erik Helberg
Litt større har de blitt på 14 dager. Skalarene virker i alle fall mindre i forhold :0) [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/34361_130225232429_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/34361_130225232429_2.jpg[/IMG]


Ser veldig bra ut!!
Ere mulig??? Får håpe at WADA ikke dukker opp. Her lukter det doping . Åsssen står det til med mallene i kjelleren & kardinalene... Får k'ene de være i fred?
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap