Discus i akvastabil markii 530l (side 13)















Fargene blir bare finere og finere......
Oppstilling:

[External Image]

[External Image]



[External Image]






Egentlig ikke så mye nytt å komme med Amazonas annet enn at fisken vokser og ser ut til å trives. Sliter med penselalger i det "store" karet, selv med foring kunn en gang om dagen.
Et par av de viltfangede discusene er ikke særlig glad i å spise granulat, er nok litt bortskjemte med levende mygglarver. Ellers så syntes jeg at Stendker discusen er mer livfull og vital, de hiver seg over for og vokser fra uke til uke.
Interessen for å skrive her inne har også dabbet av, da jeg syntes det er liten respons å få når en først skriver. Det blir ikke det samme når en stort sett sitter å skriver for seg selv. Når en da har båt,bil,foto og golf som andre store interesser blir å skrive innlegg her om akvariehobbyen nedprioritert.
Dette er an av de beste trådene på dette fora.
Håper på flere bilder og flere innlegg.
Veldig fint å få med både nedturer og oppturer.
Jeg ønsker meg gjerne litt info om dine erfaringer med bruk av sumpen og ozon.
Ja det er vel mest i oppstartfasen at det er interessant å skrive. Da skjer det mye og man trenger råd og tips og det er artig å fortelle om nyanskaffet fisk og utstyr. Og tråden din har vært interessant på mange måter, spesielt pga av alle bildene. Etterhvert som ting går seg til er det ikke så mye å skrive om. Det er likevel interessant å høre om problemer som oppstår underveis og hvordan disse løses.

Og jeg syns jo det er artig å høre om Stendkerdiscus contra viltfanget. Jeg har aldri blitt bitt av viltfanget-basillen og er veldig fornøyd med Stendker. For meg er det viktigst at fiskene viser trivsel og matlyst. Discus som sturer, gjemmer seg bort eller er sære i matveien er bare til bekymring.

Mine 20 Stendker discus har hatt en fin utvikling så langt og er farget skikkelig ut. Må innrømme at jeg verker litt i fingrene etter å putte grus og planter i karet, men har bestemt meg for å vente med det en stund enda. Har til nå bare hatt gulrotgress som flyteplante for å redusere algevekst. Det blir endel alger likevel og glassene må skrapes minst en gang i uka. Må tynne litt i gulrotgresset også ganske ofte. Det var ikke så mye mer arbeid å ha fullt beplantet kar for da hadde jeg nesten aldri alger.

Jeg syns også det er interessant å høre hvordan du bekjemper alger. Discus i beplantet kar er veldig flott, men det har sine utfordringer. Alger er aldri kjekt. Bruker du CO2 i karet for å stimulere plantevekst? Med CO2 blir veksten som regel såpass bra at plantene får brukt opp overskuddsnæringen og dermed redusere algevekst.

Flotte discus Finn-Erik. Det er noe spesielt med VF. Har hatt både VF og Stendker selv tidligere. Kanskje jeg får sette opp et discus kar igjen. Ble litt inspirert av tråden din.
Utrolig å se hvordan noen av de viltangede har skiftet farge, gjelder spesielt de som elsker discusgranulat.....
[External Image]
Når det gjelder sumpen og ozon er jeg meget fornøyd. Jeg har flyttet purifieren over i det lille karet, da det begynte å bli litt nitrit i det. Jeg kikkstartet det med guffe fra sumpen. Det er ikke så rart, at det da blei litt nitrit med 21 discus og mye foring, Opptil 5 ganger om dagen. Etter tre dager med purifieren forsvant all nitriten, selv med vannbytter kunn en gang i uken.
Etter purifieren blei tatt ut av sumpen har algeveksten blomstret opp der. Om det er den som var årsaken til at den tidligere blei holdt nede til et minimum, skal jeg ikke påstå selv om det er fristende og tro det. Blir spennende å se om den går noe tilbake når purifieren en gang i framtiden blir satt tilbake i sumpen. Synd at Philips har sluttet å produsere de . Jeg vet at også andre produserer tilsvarende.



Bilde av et par viltfangede som ikke er så glade i granulat.
Som dere ser er det vesentlig forskjell i fargen, om jeg ikke viste bedre, skulle en nesten tro de kom fra en annen plass.


[External Image]



For en tre ukers tid siden begynte en av de viltfangede discusene å svømme vetskremt rundt i karet til slutt så greide den å kile seg fast mellom ei rot og bunn, hvor lenge den hadde stått der vet jeg ikke , men det var fortsatt liv i den. Jeg fikk den fram og det så ut til at den kviknet til, men morgenen etter stod den og stanget mot bunn. jeg så ingen annen utvei enn å få tatt liv av den. Det samme har skjedd med en til.......
Jeg fikk en attikkel om Dashing Discus sendt fra Geir men kan ikke forstå at jeg hadde noen av de problemene.
Fant også denne: http://plymouthdiscus.com/discushealth.html
Det blei da kunn 7 stk. VF igjenn.......Blei da litt i tvil ang. VF discus i et selskapskar og det fristet meg til å sette inn en av mine Stendker discus for å se hvordan det gikk. Om det var noen som skulle bli syke av det regnet jeg med at det måtta være Stendkeren og den var jeg villig til å ofre. Jeg hadde jo trods alt 20stk. igjenn. Den var ganske så vettskremt da den kom oppi , men etter noen timer svømte den rundt sammen med resten av flokken og så ut til å trives.
Etter et par dager satte jeg inn en til slik at den skulle ha selskap av en på samme størrelsen. Jeg så ettehvert at de blei "hakket" litt på av VF discusen, så jeg besluttet etter noen dager å sette inn 3stk. til for å fordele rollen som hakkekylling på 5 individer. Det er nå ca. 14 dager siden og det ser ut til å gå veldig greit. Det ser faktisk ut som VF diskusen har fått lit konkuranse og litt oppdragerrolle å ta seg til. Det har blitt noe mer liv i den og det ser merkelig nok ut som de trives bedre. Som dere ser av bildet har Stendkeren vokst ganske så betraktelig. Når jeg forer med granulat går de og beiter til det er helt tomt......
[External Image]
Den i midten med stripene er en Stendker Tefe ser på øyet at den er i god vekst.


Begynner å ligne Snakeskin denne:

[External Image]
Fiskene og akvariet ditt er bare så flott, jeg får litt frysning hehehe. Og et snev av sjalusi, men bare av den sunne typen.
Enig der, utrolig flotte fisker.

















Takker for tilbakemeldinger, det hjelper på skrivelysten....


[External Image]



[External Image]





[External Image]
Hadde vært moro å se bilde av stendker-karet ditt Finn Erik
Ja det er liv oppi her Simen. 16 stk. i full fart på jakt etter mat hele "tia" De begynner å logre så fort jeg går i trappa. 1/2 literboksen med discusgranulat går unna på litt over ei uke......Reint for for 10 min. etter jeg har putta oppi en god porsjon. Godt jeg har kjøpt et helt spann.......



[External Image]
Små øyne i forhold til kroppen tyder på god vekst, skal ikke se bort ifra at det blir en jumbo eller to av disse....
[External Image]

[External Image]



Herlig med høyt kar til slike flotte fisker! Mine blir ikke lave nok he he he

S
Det var helt utrolig. masse fine bilder , og ikke minst et hav med råd å info,og man kan skjønner at ligger mye erfaring bak denne tråden. Utrolig bra Finn Erik, sånn type tråd skulle vi hatt mange av.

takker så mye
Cory på geledd......Sånn kan de ligge lenge, men det er litt rart at de plasserer seg på en av de plassene hvor det ikke er sand???



[External Image]



[External Image]
Nydelige discuser og morsomme corys! Virkelig vakkert akvarium, heder og ære til deg.
Finn-Erik Helberg


Så lekker! Det her er uten tvil den aller mest inspirerende tråden på forumet om dagen. Du må ikke slutte å dele kunnskap og bilder. Utrolig flott
Takker for hyggelige tilbakemeldinger, det er sånt som hjelper på skrivekløen!

Jeg har nå flyttet purifieren tilbake til sumpen og det "store" karet. Jeg syntes algene etterhvert begynte å ta overhånd så noe måtte jeg finne på. Det blir spennende å se om det nå blir noen forandring, reklamen sier ihvertfall at ozonpurifier også skal hjelpe til med å begrense algevekst, jeg hadde heller ikke noe problem med det tidligere når den var installert i det karet. Selv om jeg da foret betydelig mer, så noe må den ha for seg.
Jeg måtte da samtidig også flytte noen flere Stendker discus over fra det lille karet, da jeg ikke der lenger har hjelp av purifieren til å holde nititen borte. Nå er det ganske så folksomt oppi 530 literen, 10 Stendker og 7 VF +++ all annen fisk. Som jeg har nevnt tidligere virker Stendkerdiscusen mer vital og viser seg fram på en helt annen måte enn VF discusen. Et par av VF discusene går stort sett med ryggfinnen ned, bortsett fra når det er mating med levende mygglarver. Da er det full fart på alle fra Kardinaler og oppover. Dersom jeg samtidig forer med discusgranulat er det flere av Stendkerdiscusen som foretrekker det, sannsynligvis pga. de har vært foret med det nå i flere måneder. Den største av Stendkerene har snart tatt den minste VF'n igjenn på størrelse. Med så mange Stendker i karet har de VF. Helt sluttet å jage de minste bort, hele flokken ser veldig harmonisk ut. For meg ser det nesten ut som VFdiscusen trives bedre når det er så mange individer.
Scalarene har også vokst seg ganske så store og fine. De småkrangler stort set hele tiden, det ser ut for meg til å være tre hanner som alle helst vil være sjefen. Den fjerde scalaren har nesten ikke vokst, den er kunn 1/3 av de andre tre selv om den spiser og ser ut til å trives. Geir Stokke hadde akkurat det samme tilfelle med en av sine discus. Rart å se at de kan vokse så forskjellig når alle individene spiser og ser ut til å trives.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap