Discus i akvastabil markii 530l (side 14)

Mye hyggelig ny info., Finn! Det med fargene kan jeg skrive under på. Har bare en "grønn" igjen. Vurdere å forandre litt på kostholdet, siden jeg liker de grønne best. Fordelen er imidlertid at flere av Altumene begynner å få litt rødfarge, som bare får dem til å ligne på "Rio Atabapo red" til Simon Forkel. Det er tydelig at discusene er en stimfisk, som derfor trives bedre jo flere.
Hei Geir!
Hyggelig å høre fra deg. Kan tenke Altumene begynner å bli fine, du må sende meg noen bilder eller legge ut noen her inne. Gjerne i denne tråden, det hadde gjort seg med noen fine altumbilder. At Altumene begynner å ligne Rio Atabapo red er jo bare helt rått, det er de fineste Altumene jeg noen gang har sett. Som du sier har nok kosthold mye og si for fargene på fiskene. Red back Scalarene mine har merkelig nok, ennå ikke fått mye rødfarge selv med stort inntak av discusbits. Jeg får bare smøre med tålmodighet.
En link til Rio Atabapo red Altum:
Etter nærmere ettersyn er det blitt noe rødfarge på Scalarene mine også Geir.
Tok disse bildene idag.......



[External Image]


[External Image]



[External Image]
Mye alger og fisk. Som jeg nevnte over ser dere VFdiscusen med sammenklemt ryggfinne. Den er ikke sånn hele tiden, men svømmer ofte rundt uten å spenne den helt opp. ( Det er slik Keiko gjorde med sin ryggfinne, akkurat som de ser litt kuet ut)
Blir spennende å se om det igjenn blir noen endring i karet etter at purifieren har kommet tilbake.....

[External Image]

Noen bilder til:

[External Image]


Legg merke til flokken med Adolfoi nederst i høyre hjørne.
[External Image]


[External Image]

Hvor ofte bytter du vann i det store karet?
Hei Andrè!

I 530literen bytter jeg vann en gang i uka. Slik som det står nå med purifieren i sumpen hadde det nok for vannkvaliteten sin skyld kansje holdt med en gang i mnd. Med så mye fisk og forholdsvis lite vannsirkulasjon, blir det store mengder avfall/slam i kriker og kroker, jeg må derfor til å rote og slamsuge en gang i uka uansett. Jobben tar meg 30-45 min. Jeg setter da full fart på pumpen i sumpem og har i et ekstra innvendig filter, samtidig roter jeg rundt og slamsuger i kriker og kroker. Vannet som forsvinner ut i denne prosessen blir samtidig erstatet med nytt temperert kranvann rett i sumpen. I løpet av de 30-45 min. har jeg nok bytter et 25-30% av vannet.
Vi har balansert ventilasjon i huset, noe som resulterer i en relativ fuktighet på godt under 15%. Fordampningen fra sumpen er derfor minst 20 liter i uka så vannpåfylling må til uansett.......

[External Image]











Vannspeilet blir reine stjernehimmelen sett fra undersiden:


[External Image]
Finn-Erik Helberg
Hei Andrè! I 530literen bytter jeg vann en gang i uka. Slik som det står nå med purifieren i sumpen hadde det nok for vannkvaliteten sin skyld kansje holdt med en gang i mnd. Med så mye fisk og forholdsvis lite vannsirkulasjon, blir det store mengder avfall/slam i kriker og kroker, jeg må derfor til å rote og slamsuge en gang i uka uansett. Jobben tar meg 30-45 min. Jeg setter da full fart på pumpen i sumpem og har i et ekstra innvendig filter, samtidig roter jeg rundt og slamsuger i kriker og kroker. Vannet som forsvinner ut i denne prosessen blir samtidig erstatet med nytt temperert kranvann rett i sumpen. I løpet av de 30-45 min. har jeg nok bytter et 25-30% av vannet. Vi har balansert ventilasjon i huset, noe som resulterer i en relativ fuktighet på godt under 15%. Fordampningen fra sumpen er derfor minst 20 liter i uka så vannpåfylling må til uansett....... [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/34361_130512085629_1.jpg[/IMG]


Igjen; flotte bilder! Men hva med purifieren? Er den så bra som de sier? Har sett litt på innleggene dine i den andre tråden også, men ser liksom ingen konklusjon?
(med mindre jeg har oversett noe)
Som jeg har nevn tidligere hadde jeg ikke noe problem med alger eller nitrit i det store karet, med 21 Stendker +++ og mye foring. Jeg hadde purifieren da i sumpen. Da jeg kjøpte VFdiscusen flyttet jeg Stendkerdiscusen til det lille karet for å fore de opp der. Det er klart, selv med et stort innvendig hjørnefilter og god lufting var det kansje ikke så rart at jeg oppdaget nitrit i det, men etter tre dager med purifieren i det karet var all nitrit der borte. Jeg har i ettertid ikke hatt noe nitrit i det karet selv med 21 små discus og mye foring. At purifieren gjør en god jobb er jeg ikke i tvil om.

Uten purifieren i sumpen har algeveksten i det store karet virkelig fått fart på seg og begynte etterhvert å bli en plage, selv med mye mindre foring enn tidligere. Plantene har nesten sluttet å vokse da de omtrent blir kvelt av alger. Jeg har nå, som du sikkert har fått med deg flyttet 10 Stendkerdiscus og purifieren tilbake i 530literen i håp om å få kontroll på algeveksten. Plantene er ikke lenger noe pent syn. Purifieren har nå stått der i kunn noen få dager så det blir spennende å se utviklingen. Purifieren har nå ihverfall en skikkelig jobb å gjøre med så mye fisk og mer foring.
Finn-Erik Helberg
Som jeg har nevn tidligere hadde jeg ikke noe problem med alger eller nitrit i det store karet, med 21 Stendker +++ og mye foring. Jeg hadde purifieren da i sumpen. Da jeg kjøpte VFdiscusen flyttet jeg Stendkerdiscusen til det lille karet for å fore de opp der. Det er klart, selv med et stort innvendig hjørnefilter og god lufting var det kansje ikke så rart at jeg oppdaget nitrit i det, men etter tre dager med purifieren i det karet var all nitrit der borte. Jeg har i ettertid ikke hatt noe nitrit i det karet selv med 21 små discus og mye foring. At purifieren gjør en god jobb er jeg ikke i tvil om. Uten purifieren i sumpen har algeveksten i det store karet virkelig fått fart på seg og begynte etterhvert å bli en plage, selv med mye mindre foring enn tidligere. Jeg har nå, som du sikkert har fått med deg flyttet 10 Stendkerdiscus og purifieren tilbake i 530literen i håp om å få kontroll på algeveksten. Den har nå stått der i kunn noen få dager så det blir spennende å se utviklingen. Purifieren harihvertfall en skikkelig jobb å gjøre med mye fisk og mer foring.


Oj blir svært spennende å se fremover. Jeg følger spent med på oppdateringer! Er det Philips sin du bruker?
Ja det er Philips sin. Nå har dessverre Philips sluttet å produsere de pga. for lite salg, en må derfor ty til andre merker. I saltvannsverden er dette med ozonpurifier ikke noe nytt, det finnes derfor flere produsenter på markedet. Med et Googlesøk dukker det opp mange i forskjellige prisklasser, men jeg kjenner ikke til noen av dem. Ser noen anbefaler timer for å unngå overproduksjon av ozon så enkelte er nok kraftige saker.

Link til bilder av ozonpurifier




Denne er kansje et bra alternativ:


Hvordan kobler du til purifieren.
Er det bare en brusestein som ligger å bobler nede i sumpen?
Hvordan blir det med korosjon og utslipp av Ozon fra ett slik anlegg? Ozon koroderer jo "alt" samt er ikke akkurat helsefremmende. Er overømfintlig for Ozon (kan kalle det en yrkesskade :P) og kan ikke en gang sitte ved siden av en laser printer... Så jeg gambler ikke på ett slikt anlegg, men ser helt klart att det vil være ett nyttig verktøy for vannrens.
Philips sin purifier har en egen enhet som jeg har plassert i sumpen slik:
Andre modeller kobles bare til en brusestein.

Jeg har ikke merket noe til korosjon og disse purifierne produser en veldig liten mengde med ozon så noen stor helsefare er nok lite sannsynlig, om en da ikke setter nesa rett over vannflata der boblene kommer opp. Det er klart er man ekstremt overømfintlig for ozon blir nok saken en annen.
Det har nå gått 3-4 dager siden jeg flyttet purifieren tilbake i sumpen og jeg kan allerede se stor forskjell i karet. Algeneveksten ser ut til å ha stoppet opp, penselalgene har fått en litt grålig fargetone, de ser rett og slett ut til å mistrives og løsner relativt enkelt når jeg skraper på de meg neglen. Vannet er igjenn blitt krystallklart, fiskene virker som de trives bedre og har fått sterkere og mer lysende farger.
Det virker bra å ha ozonrens.
Hvorfor er ikke det mer vanlig tro?
Hvor fornøyd er du med å benytte sump?
Jeg har også sump. Der har jeg laget det siste rommet som pumpen står i litt lite. Grunnen til det er det da er plass til alt vannet oppe i akvariet om returrøret går tett.
Bakdelen med det er at jeg må etterfylle det som fordamper, ganske ofte.
Hvorfor ozonrensing ikke er mer vanlig lurer jeg også på når det har så mange positive sider. Kunnskapen rundt det er nok ikke så utbredt samtidig som det ikke er helt billig. det blir fort rundt 2000.- kr. og man greier seg i de fleste tilfeller også uten. Føler det er spesielt viktig når en har mye fisk som har stort krav til vannkvaliteten. Når en i tillegg har behov for mye foring slik som jeg har, med mye ung discus er purifieren nesten et must. Jeg tror ikke det hadde gått bra i akvariet mitt om det ikke hadde vært for den.
Når det gjelder sumpen er jeg veldig fornøyd, ville ikke vært uten. Det er et ekstra pluss når en kan ha purifieren i den.
Jeg forstår deg dithen at du også har ozonrensing i sumpen? Har du også philips sin?
Jeg har ikke ozon enda, men vurderer det.
Har mye planter og lite fisk så jeg har vel ikke det store behovet.
Men det frister likevel.
Det kommer snart mer vann i hus også.

Stor takk for en fin tråd og flotte bilder.
Finn-Erik Helberg
Hvorfor ozonrensing ikke er mer vanlig lurer jeg også på når det har så mange positive sider. Kunnskapen rundt det er nok ikke så utbredt samtidig som det ikke er helt billig. det blir fort rundt 2000.- kr. og man greier seg i de fleste tilfeller også uten. Føler det er spesielt viktig når en har mye fisk som har stort krav til vannkvaliteten. Når en i tillegg har behov for mye foring slik som jeg har, med mye ung discus er purifieren nesten et must. Jeg tror ikke det hadde gått bra i akvariet mitt om det ikke hadde vært for den. Når det gjelder sumpen er jeg veldig fornøyd, ville ikke vært uten. Det er et ekstra pluss når en kan ha purifieren i den. Jeg forstår deg dithen at du også har ozonrensing i sumpen? Har du også philips sin?


Jeg er svært nysgjerrig på om du har noen oppdatering vedrørende bruk av ozon? Jeg finner ingen god dokumentasjon på nett, så er helt avhengig av din erfaring i forhold til kjøp av denne. Spent på å høre fra deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap