- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Angående guppy drektighet.
Angående guppy drektighet.
Hei, beklager om dette muligens har blitt spurt om flere ganger av andre.
Jeg er relativt ny på Akvarium men det har så langt gått fint.
Jeg kjøpte meg nettopp 2 nye guppyer, den ene hunnen har oppført seg noe merkelig.
Gjemt seg en del ifra de andre, gjerne ligget stille ovenfor pumpen samt pustet noe tungt.
Tenkte først det mulig var noe sykdom, men dette er den eneste fisken som puster raskt.
Hun er også noe større enn de andre hunfiskene, er hun da drektig?
Hva skal jeg være obs på før jeg eventuelt putter henne i ett fødekar, og hvor lang tid tar det før fødselen inntar?
På forhånd takk.
Jeg er relativt ny på Akvarium men det har så langt gått fint.
Jeg kjøpte meg nettopp 2 nye guppyer, den ene hunnen har oppført seg noe merkelig.
Gjemt seg en del ifra de andre, gjerne ligget stille ovenfor pumpen samt pustet noe tungt.
Tenkte først det mulig var noe sykdom, men dette er den eneste fisken som puster raskt.
Hun er også noe større enn de andre hunfiskene, er hun da drektig?
Hva skal jeg være obs på før jeg eventuelt putter henne i ett fødekar, og hvor lang tid tar det før fødselen inntar?
På forhånd takk.
Postet 14.01.13 kl 14:18
Inaktiv bruker
Postet 14.01.13 kl 14:35
Endret: 14.01.13 kl 14:37
Jeg synes ikke du skal putte henne i noe fødekar, for det øker bare stresset å være innestengt på et så trangt sted. Jeg synes personlig det er en smule dyreplageri å sperre en guppy inne i kanskje ukesvis i en så liten boks. Siden du heller ikke har noe anelse om hvor lenge hun har gått drektig, kan hun bli stående innesperret der i ukesvis. Det er ikke bra, særlig hvis hun er litt svekket fra før av. En guppy går gravid i rundt fire uker.
Det aller beste er å heller kjøpe seg en del stilkplanter og flyteplanter, og sørge for god og tett beplantning i karet. Lage et ordentlig villniss. Dersom man har nok planter, vil alltids noen yngel klare seg og overleve, og med tiden får man flere guppy-yngel enn man har plass til uansett.
Hvor lenge har du hatt akvariet ditt i drift? Har du målt noen vannverdier som ph og nitritt de siste dagene? Det er viktig at du har de riktige testene for dette, da det ofte kan gi svar på spørsmål om hva som er galt.
Det aller beste er å heller kjøpe seg en del stilkplanter og flyteplanter, og sørge for god og tett beplantning i karet. Lage et ordentlig villniss. Dersom man har nok planter, vil alltids noen yngel klare seg og overleve, og med tiden får man flere guppy-yngel enn man har plass til uansett.
Hvor lenge har du hatt akvariet ditt i drift? Har du målt noen vannverdier som ph og nitritt de siste dagene? Det er viktig at du har de riktige testene for dette, da det ofte kan gi svar på spørsmål om hva som er galt.
Postet 14.01.13 kl 14:46
Jeg har vel hatt Akvariumet i drift omlag en måned/5uker.
Ph verdi holder seg stabilt på 7,0 foreløpig samt nitritt på 0,00mg.
Er usikker på hvilke type planter jeg har i akvariumet, da jeg bare gikk til innkjøp av noe utifra hva de kunne anbefale i dyrebutikken.
Vedlagt ligger ett bilde (Noe uklart bilde men).
Holder disse mål med tanke på yngel?
Den bakerst til venstre ligger også langs hele baksiden av rota og har blitt relativt stor.
Ellers skal jeg ta til meg det med planter og takker for infoen.
Vurderer å gå til innkjøp av javamose.
Ph verdi holder seg stabilt på 7,0 foreløpig samt nitritt på 0,00mg.
Er usikker på hvilke type planter jeg har i akvariumet, da jeg bare gikk til innkjøp av noe utifra hva de kunne anbefale i dyrebutikken.
Vedlagt ligger ett bilde (Noe uklart bilde men).
Holder disse mål med tanke på yngel?
Den bakerst til venstre ligger også langs hele baksiden av rota og har blitt relativt stor.
Ellers skal jeg ta til meg det med planter og takker for infoen.
Vurderer å gå til innkjøp av javamose.
Postet 14.01.13 kl 16:16
Endret: 14.01.13 kl 16:17
Postet 14.01.13 kl 17:24
Når plantene dine har vokst litt til, kommer det til å bli det villnisset som yngelen trenger. Jeg er litt usikker på hva slags planter du har, men se om de ligner disse:
Ludwigia repens
Limnophilia sessiliflora
Begge er hurtigvoksende stengelplanter, og hvis du lar enkelte stengler få lov til å breie seg utover overflaten, blir det fint skjul for yngel.
Plantene på bunnen, med de brede bladene, er antagelig en eller annen slags anubias. Vær oppmerksom på at anubiasartene ikke skal plantes i bunnlaget, men helst festes på en rot. Det er spissen på planten, der de nye bladene dannes, som ikke må dekkes.
Jeg synes akvariet ditt ser fint ut.
Ludwigia repens
Limnophilia sessiliflora
Begge er hurtigvoksende stengelplanter, og hvis du lar enkelte stengler få lov til å breie seg utover overflaten, blir det fint skjul for yngel.
Plantene på bunnen, med de brede bladene, er antagelig en eller annen slags anubias. Vær oppmerksom på at anubiasartene ikke skal plantes i bunnlaget, men helst festes på en rot. Det er spissen på planten, der de nye bladene dannes, som ikke må dekkes.
Jeg synes akvariet ditt ser fint ut.
Postet 14.01.13 kl 19:26
Jeg har samme type fisker som deg på mindre plass. Har en guppyhun og i går kom ca15 små gyppier. Hverken platyene eller tetraene spiser dem hos meg. Like mange i dag. Har L.sessiliflora, men guppyyngelen holder seg i overflaten og spiser sammen med de andre fiskene. Jeg skal flytte dem i et annet akvarium når jeg får kjøpt meg det pga plassmangel. Fikk 2 platyyngel for ca 5 uker siden. Den ene ser du på bildet, gyppiyngel øverst.. De holdt seg gjemt i sessilifloraen i flere uker og hunnen er tykk igjen. Så du kommer nok til å få masse yngel.
Postet 14.01.13 kl 22:30
Endret: 14.01.13 kl 22:31
Postet 15.01.13 kl 12:22