Scalare-egg klekket; videre framdrift?

Hei.

Følgende har skjedd:

Mine flotte Manacapura-scalarer (11 stk) har lagt egg flere ganger i 900 ltr'en.
Hver gang så har eggene blitt borte i løpet av noen dager. Sannsynligvis spist av Ancistrus, SAE eller andre Scalarer.

Denne gangen tenkte jeg å gjøre et seriøst forsøk på å drette et kull.

Sverdplante-bladet (faktisk to blader siden to par lekte samtidig) med egg ble tatt ut umiddelbart og plassert i et av mine 50 ltr "vannbytte Clas Ohlson plastkar" (næringsmiddel-kvalitet).
Soppmiddel ble tilsatt og luftestein og varmekolbe igangsatt.
På det ene bladet ble alle eggene hvite (= ikke befruktet?). De ble fjernet.

Etter tre dager (i dag) klekket eggene på det andre bladet, og ca. 40-50 wigglers havnet på bunnen av karet.
Disse ble sugd opp med en lufteslange og plassert i en 15 ltr plastkar av samme CO-kvalitet.
Temperatur; 29 grader. Litt Aquasafe i vannet. Foreløpig ikke noe filter. (En liten sirkulasjonspumpe med en firkant blåfilter på innsuget går og "godgjør" seg i en bøtte med filtergugge fra 900 ltr.)
Planen er å bruke to slike 15 litere og bytte mellom.

Artemiaklekking er satt i gang (takk Mona O. for flott oppskrift).

Planen er at yngelen skal flyttes over i en ferdig innkjørt 160 ltr. etter hvert.

Har noen spørsmål til de som har fått til oppdrett på Scalarer tidligere:

- Høres framgangsmåten ovenfor grei ut?

- Gode råd for dagene / ukene framover?

- Når bør filteret på plass?

- Når bør yngelen flyttes til 160 ltr'en?

- Har noen Kinesiske Algeetere gående i 160 ltr fra før. Bør de flyttes?
(Har noen slike Kinesere gående med A. Cacatuides yngel i et annet kar. De virker ikke så veldig interessert i å ta de små der.....)

Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål etter hvert.

Takknemlig for gode råd.....



Trond
Og så var alle døde.
Mistenker det at jeg satte inn filteret ga grobunn for bakterievekst som ikke yngelen tålte.

Og ja Nils, jeg har lest Mona's artikkel. Men allikevel hadde jeg noen spørsmål.
Bl.a. når filteret skulle på plass..............

Trond
Du behøver ikke å filtrere vannet før du tilsetter organisk materiale dvs begynner å fôre. Men du må selvfølgelig ha et vel innkjørt filter til yngelkarret som er innkjørt på de samme vannverdier som det er i yngelkarret. I praksis betyr det vel at det enkleste er å ha et kar med innkjørt filter som du henter vann til klekkekaret. Da har du stabile vannverdier og et oppvekst kar som er klart.


Ps viktig og holde relativt stabil vannstand, da viglere tåler dårlig endring av vanntrykk.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Solem
Reklame for plussmedlemskap