Discusegg i selskapsakvariet hva gjør man nå....

Har 5 stk Discus i et 450 liters kar sammen med 2 scalare, 10 sort neon, 6-7 L-maller 3 SAE og en haug med Corydoras av forskjellig type. Oppdaget nå at det innvendige UV-filteret er fullt av egg med 2 stk Discus som passer på. Disse har vel dårlige odds. Har et 50 liters akvarium stående, men løsningen er vel å få seg et nytt akvarium på 200 liter og flytte filter med egg samt Discus paret over dersom man ønsker å gi egg og evt yngel en sjanse?
Synspunkter noen der ute?
Ta det med ro og se hva som skjer, løpet er nok uansett kjørt for det kullet der. Om du ønsker å ha et discuskull og den jobben det medfører, flytter du discusen over i din 60 L uten sand eller noen annen form for innredning. Setter inn et luftpumpefilter en kon til å legge egg på samt hyppige vannbytter, så tar det nok ikke lange tiden før de er igang igjenn.
Finn ut om det faktisk er en hun og en hann før du skaffer deg et nytt karr.
Etter å ha lest kommentarer fra de 49 som står registert med oppdrett av Discus her på AF fant jeg 2 stk som vellykket hadde flyttet egg og foreldre fra selskapsakvarium til oppdrettsakvarium. Hentet derfor 50 literen fra kjelleren, overførte vann fra selskapsakvariet, flyttet filter med egg og deretter foreldre over. Etter 5 minutter fant de eggene og fortsetter å passe og rengjøre de. Har i hvertfall gjort et forsøk på å berge dem så får vi se hva tiden bringer. Kjører ikke filteret, men monterte heller et Elite Foam filter luftdrevet (yngelsikkert), bytter 30% vann daglig uansett
Da er det bare å krysse fingrene, nå har i alle fall du foreløpig gjort ditt. Håper du/de gjør mine ord til skamme. Om det går veien har du mye å glede deg til......
I dag henger det 30-40 discuslarver på filteret. I tillegg 40-50 egg som er blitt orange, antar de er ubefruktet. Byttet 30% vann i dag. Har ikke matet foreldrene siden eggene var lagt, skal de mates som vanlig mens de passer egg og yngel?

Det gjore ihvertfall jeg den gangen jeg holdt på med det der. Hvite egg er ikke befruktet...... Gule litt gjomsiktige derimot.......
Her henger de, sammen med uklekte egg, er ikke hvite men mer orange
Det er nok ikke noe fart i de nei, er nok ubefruktetde .
Gratulerer med egg og vellykket flytting. Spent på hvordan det går videre
Etter 3 døgn er yngelen begynt å spise sekret av foreldrene. Ser ut for at det er max 15-20 stk som har klart seg så langt
9 dager gammel yngel, vokser tilsynelatende 1mm pr dag nå
12 dager gammel Discus-yngel. Har begynt å spise Artemia.
Så flott, gratulerer med discusyngel Du må holde oss orientert om utviklingen.
Dag 16 etter at de ble født holdt på å ende dårlig. Hadde ikke fjernet foreldrene enda etter som yngelen fortsatt beitet på foreldrene i mellom artemia-spisingen. Oppdaget plutselig at den ene av foreldrene (hunnen tror jeg) gikk til angrep på yngelen.
3 casualties før jeg rakk å gjøre noe. Fisket yngelen over i en bolle i hui og hast før jeg flyttet foreldrene. Berget 35-40 stk.
[External Image]

Ikke før hadde jeg flyttet Alenquer discusen tilbake i selskapskaret , så har Blå Turkis discusen også lagt egg i selskapskaret, denne gang på det innebygde Juwel-filteret.
Disse blir nok verre å berge. Har satt ned en discuskon i håp om at de flytter egg eller larver over på den etter hvert. Har 3 stk Blå Turkis og alle 3 passer egg....
Eggene over klarte seg ikke, satte ned en kon og etter 4 dager var de i gang igjen.
Flytter denne over til annet kar sammen med foreldrene i løpet av dagen. Det merkelige var at det var 3 fisker involvert i egglegging, tilsynelatende 1 hunn og 2 hanner.
[External Image]
Alenquer-yngelen er nå 4 uker og spiser hele tiden...
[External Image]
Så moro å følge med! Gleder meg til oppdateringer fremover
Alenquer-discusen la nye egg i selskapsakvariet før helga, nå på en plante.
Eggene klekket og larvene hang nokså utsatt på planten.
Tok beslutning i går, kuttet ned planten og flyttet hele planten med larver over
i et 22 liters akvarium sammen med foreldrene. Ser ut til at det går het fint.
Yngelen er flyttet over på foamfilteret nå.
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap