Videre drift av et nytt, men innkjørt akvarium?

Jeg og mannen skaffet oss akvarium i desember og har per dags dato 18 neontetra, en praktbotia og en malle jeg fikk beskjed om var en ansistrus når jeg kjøpte den, men som jeg mistenker er en gibbiceps. Akvariet er 96l og jeg har lagt med noen bilder av hvordan det ser ut. Så har jeg altså en mengde spørsmål:

1. Hvor ofte og hvor mye bør jeg mate akkurat disse fiskene? Foreløpig har jeg foret litt sporadisk med både grønnsaker, flakfor, en type vegetar + en type vanlige tabletter og noen røde mygglarver. Er det noe annet de burde få? Vannverdiene er bra, men jeg er så redd for at de skal bli elendige av for mye mating eller at fiskene skal gå sultne.

2. I forhold til beplantningen i akvariet, kan vi ha flere fisk?

3. I så fall, hvilken fisk bør vi investere i? Jeg har lest noe om at praktbotiaen trives best i grupper, men klarer den seg alene? Jeg vil gjerne ha litt "synlige fisk", om det er mulig.

4. Er mallen min en vanlig ansistrus (det er lov å håpe) eller er den en gibbiceps?

(om gibbiceps)

5. Mallen er foreløpig liten, men den har vokst en del i det siste. Hvor lang kan den bli før den ikke lenger har det noe bra i akvariet?

6. Hva skal jeg gjøre med mallen når den blir for stor? Jeg har ikke mulighet til å ha et større akvarium. Finnes det noen "bytte-/gi-bort-markeder" hvor noen kanskje er interessert i en malle av litt størrelse?

Det er ut som fiskene vi har valgt går veldig bra sammen. Flaks! Til og med praktbotiaen har begynt å kose seg ute i det "fri", jeg tror den begynner å forstå at mennesker som går forbi akvariet ikke er ute etter den. Jeg vil veldig gjerne at fiskene mine skal ha det bra, så håper noen med litt erfaring har noen råd til meg. Jeg vil også gjerne vite hva jeg gjør, så om dere har noen begrunnelser på svarene deres blir jeg i tillegg veldig glad. Tusen takk!

Edit: Nå ble jeg litt usikker på om jeg kanskje burde spurt ett og ett spørsmål i mange ulike tråder eller ikke. Håper jeg ikke roter til for mye...
Inaktiv bruker
Det ser ut som en gibbi, den krever større plass snart, samme med praktbotia, som faktisk også er en stim/gruppe fisk.

Om du forer en gang om dagen så bør det holde.
Hvis du får ut de to som blir for store så kan du kjøpe litt flere fisk, ancistrus og kanskje noen rosentetra?
Enig: Det ser ut som en gibbi (det er i hvert fall ikke en ancistrus), og både gibbi og praktbotia trenger større plass enn du har.

Hvis du kjøpte fiskene fra en forretning hvor de sa at fiskene ville passe i akvariet, returner fiskene og forlang pengene tilbake. Ikke la deg svindle.

Hvis derimot forretningen har solgt på etisk vis, og det er du selv som har gjort et feilkjøp, gi bort/selg fiskene på det private markedet, eller gi dem til en butikk.

Anbefaler å gjøre det med en gang, for hvis du venter til fiskene er så store at det er nødvendig, så er det strengt tatt også for sent (etter min mening).

Når du har gjort dette, anbefaler jeg deg å ta deg god tid til å lese deg opp om fisk som du kunne tenke deg. Kjøp en akvariebok eller to, eller lån på biblioteket. Halve moroa med denne hobbyen er å lære, og siden det er dyrevelferd som står på spill, er det best å bruke prøv- og feil-metoden minst mulig.

Når du så har lest deg opp, og du har ørten forskjellige konkrete fiskearter som du kunne tenkt deg, og som du tror kanskje kan passe, da er det på tide å komme tilbake til akvaforum og spør om de konkrete artene før du begynner å handle.
Kampfisk
gi bort/selg fiskene på det private markedet, eller gi dem til en butikk.


Og hvor finner jeg såkalte private markeder? Jeg har ikke noe imot å gi bort de stakkars fiskene om de ikke trives, men jeg vil nødig gi dem til en butikk. Da vil de vel bare bli solgt videre til folk med for små akvarier, folk som kanskje ikke bryr seg om slikt...

Forøvrig, annet enn ved å selv lese seg opp på alt mulig rart, finnes det steder der man kan henvende seg med spørsmål og få skikkelige svar? Her på forumet blir det jo litt så som så, og i dyrebutikker vet de jo ingenting.
Inaktiv bruker
Hva er feil med svarene her? de er gratis, ofte korekt og hjelpsomme. Du kan jo kjøpe en bok, eller bare google om du ikke får de svarene du vil ha.

Private markede, finn.no, facebook, rubrikk her inne. Avisa, hva enn du skulle ønske.
Siv Lene
Og hvor finner jeg såkalte private markeder?

F.eks. i rubrikkannonsene her på Akvaforum.

Hvis det finnes en akvarieklubb i nærheten av der du bor, er det også et eksempel på et private marked hvor du mest sannsynligvis kan kjøpe/selge eller gi bort fisk.

Siv Lene
Forøvrig, annet enn ved å selv lese seg opp på alt mulig rart, finnes det steder der man kan henvende seg med spørsmål og få skikkelige svar? Her på forumet blir det jo litt så som så, og i dyrebutikker vet de jo ingenting. :(

Hva legger du i "skikkelige", og hva slags tjeneste er det du ser for deg? Akvaristikk-folkehøgskoler eller telefon-opplysningstjenester for akvaristikk finnes ikke her i landet, i hvert fall ikke etter det jeg vet.
Svarene her inne er ofte informative og korrekte, men som med all slik informasjon skal man alltid ta ting med en klype salt. Et annet sted for å skaffe informasjon er gjennom akvarieklubber, du finner blant annet en liste over klubber her.
Huff, formulerte meg nok litt keitete i farten. Var ikke meningen å fornærme noen. :/

Synes det er flott at folk svarer så raskt her inne, og er mange fine svar! Har lært mye ved å lese andre tråder. Setter stor pris på det, men jeg synes det er så vanskelig med oppfølgerspørsmål og løpende samtaler i sånne forum. Det var dette jeg mente. Jeg synes derfor det er litt vanskelig å spørre om konkrete ting og få nøyaktige svar på denne måten, og spesielt tråder der alle er uenige er ganske forvirrende for meg som er helt fersk i faget.

Dessuten er jeg ikke så veldig glad i konflikter, og enkelte velmenende kommentarer blir så krasse når man ikke har tid til å forklare skikkelig. Da får enkelte raskt denne lynsjestemningen, og så blir jeg bare redd for å skrive noe feil.

Men takk for svar! Nå vet jeg hvor jeg kan henvende meg, og rubrikkannonse og akvarieklubb blir vel det neste da. Selv om det blir veldig trist å skilles av med praktbotiaen.
Siv Lene
Dessuten er jeg ikke så veldig glad i konflikter, og enkelte velmenende kommentarer blir så krasse når man ikke har tid til å forklare skikkelig. Da får enkelte raskt denne lynsjestemningen, og så blir jeg bare redd for å skrive noe feil. (


Og da siktet jeg ikke til noen av dere, men jeg har lest et par andre tråder her og mange andre forum. Huff, se, nå ble det feil igjen. :/

Lover å ikke plage dere mer nå. Takk for hjelpen.
Skjønner godt hva du mener, for jeg kan ikke fordra konflikter selv. Og ihvertfall ikke på nett...

Du får lese litt rundt, så finner du ut hvem som gir gode råd, har peiling, og er hyggelige. Du har ihvertfall fått veldig gode råd så langt. Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap