Hva bør man være obs på når man kjøper brukt akvarium?

Jeg skal forhåpentligvis kjøpe meg et brukt akvarium på 180-250 liter (hvis jeg finner et fint til en pris hun hjemme godkjenner ).
Er det noe jeg som nybegynner bør være obs på når jeg skal ut og se? Hvordan ser man feks om silikonen ser bra ut? Type riper man må unngå? Kjenne på slangene til pumpen? Hvis karet står med vann i er det vel tett, men er det uten vann burde man be om at de fyller opp mens man ser på? Andre ting?

På forhånd takk for tips og råd.

Eirik
(og hvis noen har kar de skal selge, kontakt meg )

Vær obs på at skapet/reolen, lysarmaturet, filterpumpen og varmekolben tilsammen kan koste mye mer enn selve glass-karet.

Så når du ser et "akvarium til X antall kroner", så kan det være veldig billig eller veldig dyrt, alt etter hva som følger med.
Ser at flere 200- og 240-litere ligger på ca 2-2500 kroner inkludert enten skap eller alu-stativ, filterpumpe, lys og varmekolbe (og er ofte akvastabil eller juwel). Alderen er nok svært forskjellig og det er vel der "hovedutfordringen" ligger. Hvordan ser man feks hvor bra stand en pumpe er? En pumpe er kanskje ikke like bra etter 5 år som etter 2..
Slike ting.

Eirik
Selve akvariet koster ikke all verden, men alt utstyret er det som koster.

Er akvariet et kjent merke ? F eks Akvastabil, Juwel, Akvaline, så er det positivt.
Silikonene skal ikke være tørr og ha sprekker. Da bør den skiftes. Det er ikke vanskelig å bytte silikon, men det er litt jobb, så slike kar bør være billige.

Sammenlign med ny pris. En stor utvendig pumpe fra Eheim er mye mer verdt enn ei tilsvarende pumpe av en del andre merker. Om slangene er harde, så gjør det ikke noe, koster ikke mange kronene å kjøpe nye slanger, og det må gjøres innimellom uansett.

Heldekkende armatur koster mer enn et enkelt armatur. Innvendig bakgrunn kan også dra opp prisen litt. Et pent møbel er også verdt å betale litt mer for om man vil ha det.
Jeg kjøpte et 3 år gammelt juwel rio 125L for ikke lenge siden, og aldri mer kjøper jeg brukt.

Akvariet stod tomt, og armaturet trengte en vask. Greit nok tenkte jeg som aldri har sett et slikt akvarium skikkelig før.

Armaturet røk etter en dag. Hvorfor? Lysrørene hadde brent plasten på mottaket den stor i, og tenneren var gåen. Innvendig elektrisk tenner, koster en formue å bytte. De ringene som er utenpå festet til lysrørene var og vekke, slik at med en gang fukten dukket opp forsvant alt som het lys til det tørket igjen. Jeg kjøpte nye lysrør til 500 kroner, men ingenting nyttet.

1000 kroner for nytt armatur, 100 kroner for filtermedier og totalpris ble dyrere enn å kjøpe komplett nytt.

Varmekolben var også knust (noe jeg oppdaget etterpå), og filterpumpen er sliten. Mao må byttes ut snart den og.

Så har du penger, kjøp nytt! Visst ikke, sjekk alt nøye. Er det eldre enn ett år kan det være vanskelig å skaffe deler til, og slitedeler begynner da å slutte å virke.

Er du i tvil, få med noen med kompetanse til å se på det, eller stikk innom en respektert dyrebutikk med virkelig peiling.

En ting er sikkert. Selv om karet er helt, har jeg hatt masse ekstra utgifter. Hadde jeg tatt meg tid til å spare litt hadde jeg fått helt nytt.. MAO, aldri mer brukt!

(selger dog en 20 liter og en 32 liter. Men da med ærlig mening om hva som er galt med det)
En ting som jeg har forstått er viktig, kjøp ikke akvarier som har stått tomme for vann lenge. Da er det lettere for at det begynner å lekke. Desverre er det mange som har kjøpt akvarier for 2-3 år siden med utstyr og krever nesten fullpris for det igjen når de selger. Still spørsmål om ustyrret, hva er byttet, hva følger med og prut. :o)
Mange bra tips folk kommer med her! Selv er jeg nøye på å sjekke silikonen, om den kjennes "myk" ut - og at den ikke er blitt tørr.. Og er man i tvil om silikonen så er det bedre å lime karet på nytt, i stede for å finne ut etter kort tid at silikonen var for gammel.

Ellers så bør alt utstyr prøves skikkelig. Hvis det er skikkelig gamle varmekolber har de ikke termostat og kan være vanskelig bruke. Men får du tak i de gode gamle kolbene med temperatur så er de gull verdt syntes jeg.

Pumper etc. kan man ofte finne deler til, men deler koster. Så ikke gi for mye for gammelt utstyr man ikke vet noe om. Det er i alle fall mitt tips.

Mange ganger syntes jeg man får mye for pengene på bruktmarkedet. Men det er også mange som spekulerer i dette, så pass på.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap