Paradiset

Dette er da mitt akvarium, kjøpte det 16.06.2010. Har brukt det tidligere, men har hatt pause nå i noen år da jeg har bodd plasser det ikke har hvert mulig å ha det. Så nå tenkte jeg å starte helt på nytt, og dele det med dere som vil se


Akvariet er en 160L Med armatur. Det er ennå ikke noen toppplate på den, da jeg klarte å tråkke på det under flytting så det knuste Men planen er en helt ny topp med nytt armatur


Pumpe er en Fluval U3: [URL=http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=2578&pageId=555[/URL]Bruker den som innkjøring mens jeg venter på denne: [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=207302&t=temartic_e&userid=8cA0FqLms4yrtiXjIc95kx3wO7VczslDvBo[/URL]


Varmekolbe er en helt ok en, Er litt redd for hvis den skal klikke så blir det grisevarmt, så valgte en med litt mindre watt på: [URL=http://www.petworld.no/no/artiklar/fisk/varmekolber/evolution-varmekolbe-150-watt.html[/URL]


Bunnsubstrat består av sand fra Biltema:[URL=http://biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Murerverktoy/Sand-175422/[/URL]
Den er litt i det miste laget (0.1mm-0.7mm), men har erfaring fra denne sanden tidligere så den funker. Tar bare en uke ca før all sanden faller i bunn. :p

Planter har jeg ikke så mye kunnskap om, prøver å lese meg litt frem så får se hva jeg velger. Men tar gjerne imot råd.

Ellers så blir det jo litt pynt å slikt i bunn. Legger ut flere bilder og info når innredningen begynner.
Venter på at sanden skal falle.
Da er det 2 dager senere.

Hva er nytt?: En Gradestokk. :p

Sanden som du ser er sakte men sikkert på vei ned, men det tar sin tid.

Har i mellomtiden søkt litt her inne på akvaforum for å finne fisk som jeg vil ha oppi akvariet mitt, det jeg har bestemt meg for til nå er disse:

Ancitrus:

Kardinaltetra:

SAE:

Corydoras:

Golden:

Den siste Golden, er jeg litt usikker på, har aldri hatt den før. Mens de andre har jeg litt erfaring fra før.
Dette blir sikkert fint etter hvert
Når det gjelder fiskebesetning, så er det kanskje lurt å teste kranvannet ditt og se sånn noenlunde hvor pH, GH og KH ligger. Da blir det enklere å velge "riktig" fisk som passer i vannet ditt.
På fiskevalget ditt ser det ut som du forventer å ha bløtt og surt vann. En ting som er helt sikkert, er at den Labidochromis du hadde tenkt deg er en Malawi-cichlide, og den passer overhode ikke inn med de andre. Den skal ha helt andre vannverdier, i motsetning til de andre lever den i hardt, alkalisk vann. Når det gjelder cichlider fra Malawi- og Tanganyika- sjøene bør de holdes kun sammen med andre fra samme sjø. Men det finnes masse andre morsomme arter å velge mellom, hvis vannet viser seg å være slik du tror !
Små innredning er påbegynt.
Har nå gjort litt små innredning, har kjøpt 2 planter. (Glemte å få med med navnet på de) Og Varmekolben har kommet i hus.

Fikk også bestilt en topp med armatur slik at det blir et lukket kar på toppen, veldig fornøyd med det, da jeg ikke ønsker noen episoder hvor guttungen kaster peanøtter nedi der :p

Har tatt imot tips fra SilverShaded å satt opp en ny "ønskeliste" av fisk.

Prøver og få vannet til og inneholde:

Temp: 18-26
PH: 5.0-7.5
GH: 0 - 8 DH

Og da har jeg valgt å gå for disse fiskene:

Ancitrus:

Kardinaltetra:

Corydoras:

Er litt usikker på hvem jeg skal velge av Kardinal og Neontetra enda, da Kardinalen er litt skjør i forhold til PH, (Redd for og bikke over den 6.0 Grensa. Mens Neontetra Kan tåle 7.0. I tillegg så kan sanda i bunnen kanskje bli for lys for Kardinal. Men men, får se hva jeg velger og hvor stabilt det blir i akvariet.

Det var hvertfall dagens ^^ Nå venter jeg bare inn ny pumpe.



Dette høres fornuftig ut. Men før du bestemmer noe som helst angående fisk anbefaler jeg deg å begynne innkjøringen og skaffe dråpetester slik at du finner ut hvordan vannet ditt egentlig er. Dette vil jo ta ca. 5 uker, slik at du kan innrede imens. Regner med at du er "opplest" på vannverdier og innkjøring ? Tenkt å bruke salmi-metoden ?
SilverShaded
Dette høres fornuftig ut. Men før du bestemmer noe som helst angående fisk anbefaler jeg deg å begynne innkjøringen og skaffe dråpetester slik at du finner ut hvordan vannet ditt egentlig er. Dette vil jo ta ca. 5 uker, slik at du kan innrede imens. Regner med at du er "opplest" på vannverdier og innkjøring ? Tenkt å bruke salmi-metoden ?


Ja jeg har allerede vanntester, så jeg tester med jevne mellomrom. Nå startet jeg ikke dette akvariet før den 20.02.2013 så er jo 5 uker igjen til jeg i det hele tatt kommer til å tenke på å ha fisk oppi der.

Men nå så gjelder det bare å følge med på innkjøringen, og heller stabilisere det senere etter mitt ønske.

Salmi metoden har jeg aldri prøvd før eller hørt om. Føler meg trygger på å vente de 5 ukene, også nå siden det er så lenge siden jeg har drevet med dette.
Hvis du velger å gjøre innkjøringen på den måten, hva skal da bakteriene leve av mens de (forhåpentligvis) skal kolonisere filteret ditt og vokse seg mange nok til å kunne gjøre jobben sin ?
SilverShaded
Hvis du velger å gjøre innkjøringen på den måten, hva skal da bakteriene leve av mens de (forhåpentligvis) skal kolonisere filteret ditt og vokse seg mange nok til å kunne gjøre jobben sin ?


Etter 5 uker med innkjøring så skal det være en god start for og sette inn et par fisk, ikke mange men noen, da vil filteret etterhvert balansere seg og gjøre jobben bedre. Har også hørt det går ann og mate "usynlig" fisk
Inaktiv bruker
Hei!
Jeg synes det alltid er spennende med nyoppstartede personelige tråder
Hvis det bare hadde stått på hva som var mest spennende og finest ville jeg garantert valgt kardinaltetra framfor neon. Men pga. PHen så skjønner jeg deg godt, men dette var nå mitt tips. Regner med at du legger ut bilder og "skrifter" her i ny og ne, jeg kommer da isåfall til å følge interessert med=)
Og en ting til; hvordan lager du slike "url-ikoner"?
Du må revurdere den fiskelista di litt. Golden er en Malawi, og passer definitivt ikke sammen med de andre...
ILDHALEN
Hei! Jeg synes det alltid er spennende med nyoppstartede personelige tråder:) Hvis det bare hadde stått på hva som var mest spennende og finest ville jeg garantert valgt kardinaltetra framfor neon. Men pga. PHen så skjønner jeg deg godt, men dette var nå mitt tips. Regner med at du legger ut bilder og "skrifter" her i ny og ne, jeg kommer da isåfall til å følge interessert med=) Og en ting til; hvordan lager du slike "url-ikoner"?


Så morro, at du gjerne vil følge med. Kommer til å legge ut masse bilder og innlegg fremover, har også en 60L som jeg har fått lov av min kjære og sette opp, så da blir det innlegg om den også.

Jeg er vel mest "knyttet" til Kardinal tetraen, syntes de svømmer finest i stim og de er mer fargefulle. Men igjen så vil jeg jo at den skal ha det bra, så jeg får se hvor stabilt PH verdien i akvariet holder seg etter jeg har kjøpt et par fisker.

For å lage "url" ikoner: Trykk på svar/siter/nytt innlegg (du skjønner) :p Også trykker du på den jordkloden med kjetting foran, der skriver du inn nettadressen du vil linke til, og trykker deretter OK. Da vil du få en "url" ikon
Inaktiv bruker
Hei igjen takk for svar!=)
Jeg bare tester og setter inn url her jeg hvis det er greit=)
Inaktiv bruker
Yes, jeg klarte det :P
ILDHALEN
Yes, jeg klarte det :P


Lærer noe nytt hver dag
Sissimor
Du må revurdere den fiskelista di litt. Golden er en Malawi, og passer definitivt ikke sammen med de andre...


Fisken er fjernet fra lista lenger ned på siden, men får ikke redigert første post, så den står desverre der enda.
Begynner å bli klarere
Idag har jeg egentlig bare tatt bilde av akvariet for og vise fremgangen i sand synkingen, og tatt bilde av begge plantene, men den ene ble så tåkete at jeg velger og ikke laste den opp da det ikke ble så bra bilde.

Slik ser det da altså ut på dag 4.
Test av vannet
Dag 4:

Tok en test av vannet i akvariet i dag for og se hvordan det står til

Resultat:


PH: 6.4

KH: 0.0

GH: Mellom 0 og 4.

NO2: 1

NO3: 10

CL2: 0

Så er fornøyd med det.
Inaktiv bruker
Dette her bør du være fornøyd med!=)
Inaktiv bruker
Etterhvert så kunne du jo kanskje ha noen reker oppi der!
ILDHALEN
Dette her bør du være fornøyd med!=)


Hjelper og ha et av norges beste springvann :p

Men det kan jo fortsatt bli et nitritt utbrudd uten like der om 2 uker, så velger fortsatt innkjøring i 5 uker, i tillegg til at jeg får en ny pumpe snart og da må jo den også innkjøres.

Ja har tenkt meg noen reker, men tenkte å kjøpe en 20L til å ha rekene i
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap