Dårlige filter i juwel kar?
Ser at i endel Juwel kar som selges brukt så er det originale innvendige filteret fjernet.
Da lurer jeg på om det er en generell formening om at dette er et dårlig filter eller er dette kun for at noen ønsker større kapasitet?
Har selv et 60 liter Juwel kar som jeg sliter litt med å holde fisk i over lengre tid. Har tenkt om det kanskje kan være at filteret er ræva? Sliter til og med å få sverddrager til å yngle, og guppyer er umulig og holde.
Noen meninger?
Da lurer jeg på om det er en generell formening om at dette er et dårlig filter eller er dette kun for at noen ønsker større kapasitet?
Har selv et 60 liter Juwel kar som jeg sliter litt med å holde fisk i over lengre tid. Har tenkt om det kanskje kan være at filteret er ræva? Sliter til og med å få sverddrager til å yngle, og guppyer er umulig og holde.
Noen meninger?
Postet 22.02.13 kl 16:08
Postet 22.02.13 kl 16:15
Postet 22.02.13 kl 16:54
Jeg har juwel 60, 180 og 240 liter, alle med originale innvendige filter. Har aldri hatt problemer, men har ukentlige vannskifte. Jeg også blir usikker når alle sier det er utilstrekkelig , men så lenge alt er greit og filtere tross alt er fastmontert ogJeg er litt skeptisk til utvendig så blir det sånn her
Postet 22.02.13 kl 20:02
Postet 22.02.13 kl 21:22
Jeg vil si at jeg har hyppige vannbytter. Bytter 30-50 prosent vann hver uke eller senest hver 14 dag. Filteret renses ved behov og ikke samtidig som karet rengjøres. Blåsvamp som filtermateriale. Har heller ikke mye fisk i karet. Utvendig filter er ikke aktuelt for dette karet.
Har også et 360liters kar. Det er skikkelig stabilt og fiskene lever lenge.
Har også et 360liters kar. Det er skikkelig stabilt og fiskene lever lenge.
Postet 22.02.13 kl 21:49
Endret: 22.02.13 kl 21:51
Postet 22.02.13 kl 22:12
Juwels innvendige filter er i praksis kun et kammer (med medfølgende mekanisk filtermateriale) og en pumpe. Grunnen til at mange fjerner det er fordi de synes at det er stygt og tar opp for mye plass i karet. Hvis du derimot "modifiserer" kammeret med biologisk filtermateriale, så vil det være et veldig godt filter.
Postet 22.02.13 kl 23:02
Endret: 22.02.13 kl 23:05
Jeg har en Juwel Rio 240 med for mange fisk etter manges mening.
Karet inneholder.
columbia tetra 6 stk voksne
Neontetra 30 stk voksne
Scalarer 6 stk. 10 cm ca
SAE 3 stk 7 cm ca
2 stk Kinesiske algeetere ( skal føres videre til større kar da de er ca 13 cm nå)
2 stk Ancistrus 8 cm ca
Sverddrager 3 stk 5 - 8 cm
3 stk Otto
1 stk voksen Koboltblå dverggurami Voksen
4 stk jegersnegler
Skifter vann hver 14 dag og da ca 1/3
Hadde en periode da jeg skiftet litt oftere. ( gjennom 3 uker)
Filteret er orginalt med unntak av 1000l pumpe istedenfor 600l
og har også byttet ut kullsvampen med blåfiltersvamp.
Aldri noe tull med vannverdier enda jeg føler jeg har sløst med foret. til tider.
Vannet er krystallklart til en hver tid.
kan vel opplyse om at jeg har en del planter i karet.
Min mening: Perfekt med interntfilter når det gjør jobben så bra som dette.
Samtidig så har jeg alt som det går vann gjennom nede i karet.
PS!
Edit:
Skviste en svamp for å gi bort Gugge. dette er eneste rengjøring jeg har hatt på dette filteret i løpet av 8 - 9 mnd. ( har selvsagt plukket ut planterester fra toppen av filteret, men ikke gått dypere ned.)
Karet inneholder.
columbia tetra 6 stk voksne
Neontetra 30 stk voksne
Scalarer 6 stk. 10 cm ca
SAE 3 stk 7 cm ca
2 stk Kinesiske algeetere ( skal føres videre til større kar da de er ca 13 cm nå)
2 stk Ancistrus 8 cm ca
Sverddrager 3 stk 5 - 8 cm
3 stk Otto
1 stk voksen Koboltblå dverggurami Voksen
4 stk jegersnegler
Skifter vann hver 14 dag og da ca 1/3
Hadde en periode da jeg skiftet litt oftere. ( gjennom 3 uker)
Filteret er orginalt med unntak av 1000l pumpe istedenfor 600l
og har også byttet ut kullsvampen med blåfiltersvamp.
Aldri noe tull med vannverdier enda jeg føler jeg har sløst med foret. til tider.
Vannet er krystallklart til en hver tid.
kan vel opplyse om at jeg har en del planter i karet.
Min mening: Perfekt med interntfilter når det gjør jobben så bra som dette.
Samtidig så har jeg alt som det går vann gjennom nede i karet.
PS!
Edit:
Skviste en svamp for å gi bort Gugge. dette er eneste rengjøring jeg har hatt på dette filteret i løpet av 8 - 9 mnd. ( har selvsagt plukket ut planterester fra toppen av filteret, men ikke gått dypere ned.)
Postet 22.02.13 kl 23:26
Endret: 22.02.13 kl 23:30
Postet 22.02.13 kl 23:30
Har juwel 190 liter hjørneakvarium.
Har aldri hatt problemer med dårlig pumpe.
Men jeg kjenner en del folk som fjerner den innvendige pumpen i det pga at det "ser finere ut uten".
Og setter derfor isteden på en utvendig pumpe.
Har hørt at de juwel akvariumer med dårlige pumper er pga svakhet/defekt i mindre (under 100 liter) type pumpe de lager.
Har hatt mitt 190L i snart over 6 måneder kjempefornøyd.
Og det jeg har hørt fra andre og undersøkt og funnet ut er at juwel er ett bra merke. Som sagt det dukker opp noen der folk fjerner invendige pumpa for at det skal "se bedre ut" og noen defekte eller svake pumper med feil på på mindre typer.
Men overall ett stabilt merke nesten alle er fornøyde med inkludert megselv
Rengjør 1 gang i uka pga stor algevekst men det blir vel bedre når jeg får byttet lysrørene som er nå, de virker litt vel sterke.
Har aldri hatt problemer med dårlig pumpe.
Men jeg kjenner en del folk som fjerner den innvendige pumpen i det pga at det "ser finere ut uten".
Og setter derfor isteden på en utvendig pumpe.
Har hørt at de juwel akvariumer med dårlige pumper er pga svakhet/defekt i mindre (under 100 liter) type pumpe de lager.
Har hatt mitt 190L i snart over 6 måneder kjempefornøyd.
Og det jeg har hørt fra andre og undersøkt og funnet ut er at juwel er ett bra merke. Som sagt det dukker opp noen der folk fjerner invendige pumpa for at det skal "se bedre ut" og noen defekte eller svake pumper med feil på på mindre typer.
Men overall ett stabilt merke nesten alle er fornøyde med inkludert megselv
Rengjør 1 gang i uka pga stor algevekst men det blir vel bedre når jeg får byttet lysrørene som er nå, de virker litt vel sterke.
Postet 23.02.13 kl 00:55
Postet 23.02.13 kl 03:57
Endret: 23.02.13 kl 03:58
Postet 23.02.13 kl 10:19
Postet 25.02.13 kl 14:33
OvitziDa blir Juwel filteret i karet. Litt planter og røtter skjuler den bra. Men er det noen som vet om selve pumpen, som i Juwel rekord 600 heter bioflow 280, kan byttes ut med bioflow 400. Hvis de fysiske målene er like, så kan man få atskillig bedre sirkulasjon ved å bytte denne.
Tror 63 liter'n er den eneste som ikke kan oppgraderes..
Må se under suport. Linken funka ikke direkte inn.
Postet 25.02.13 kl 14:48
Endret: 25.02.13 kl 14:49
Postet 25.02.13 kl 15:20
Postet 25.02.13 kl 17:02
Endret: 25.02.13 kl 17:02
På mine juwel record 600 har jeg valgt og fjerne invendig filter, til fordel for utvendig. Alt handler egentlig om smak og behag. Jeg syntes jeg måtte "rengjøre" filteret alt for ofte i forhold til mitt bruk. En annen ting er at det tar mye plass og ser ikke noe pent ut, lettere og skjule utvendig synes jeg.
Postet 25.02.13 kl 17:06
Postet 25.02.13 kl 20:08
Postet 25.02.13 kl 20:18