Fisken min dør

I løpet av den siste uken har jeg funnet seks døde fisk i akvariet mitt. Alle fiskene har jeg hatt i ett år eller mer. Jeg har ikke sett noen tegn til sykdom på noen av fiskene, alle spiser og oppfører seg normalt (såvidt jeg kan se) helt til de plutselig ligger der.
Akvariet er på 450 liter. Ph og nitritt verdier er fine (har dessverre ingen andre tester nå).
Er det noen som har noen teorier? Synes jo dette er veldig trist.
Etter å ha lest igjennom alle innleggene dine så ser det ut til at mange fisk dør hos deg.

Dette høres jo ikke så bra ut og du må kanskje tenke på forskjellige årsaker .

Det er ikke alltid lett å finn ut dette så begynn med det mest naturlige.

Hvilke fisker går sammen ,blir de stresset og trenger de samme behov ,tenker ph ,gh, temperatur osv.

Du skriver at du ikke har nitritt i vannet ,men hva med ammoniakk?

Hvor mange fisker har du og hvordan er rutinene for vannbytte ?

Hvor ofte forer du og er foret tilpasset de forskjellige fiskene ?

Dete var det jeg kom på sånn i farta ,er sikkert mer å tenke på ,men du kan jo begynne med det.

Når fiskene dør uten at de på forhånd har vist tegn på sykdom, vil jeg tro at det er vannverdiene det er noe i veien med.

Sølvi peker på ammoniakk som ett av punktene du bør se nærmere på. Her er en link til en artikkel som forklarer nitrogensirkelen. Nitrogensirkelen er noe av det nyttigste å kjenne til når man har akvarier.

Gode vannbytterutiner er også viktig. De fleste anbefaler ukentlige delvannsbytter på 25-30% for å tynne ut nitrat (NO3) som er sluttproduktet i nitrogensirkelen. Regelmessige vannbytter fjerner også andre stoffer fra fisk og for-rester, slik at vannet er mest mulig rent.

Skaff deg de dråpetestene som er nødvendige, slik at du kan undersøke vannet ditt selv. Det koster litt, men blir billig i forhold til stadig innkjøp av nye fisker.

De nødvendigste er tester for pH og NO2 (nitritt), Ammoniakktest og test for NO3 (nitrat).
Det er et selskapsakvarium med litt miks. Men stort sett sør-amerikansk fisk så behovene skulle være ganske like. Prøver å variere kosten, får stort sett mat en gang om dagen ( noen ganger sjeldnere), bytter vann ca en gang i uken. Har ikke testet ammoniakk, skal kjøpe den testen også.
Den ene gangen jeg hadde problemer var det antageligvis smitte fra en fisk jeg kjøpte. Fikk vite senere at butikken hadde hatt massedødsfall av den arten jeg kjøpte: (
Tror faktisk jeg har reddet et par fisk ved å gni de forsiktig på magen gjentatte ganger.... De klarte å komme seg ned på bunnen igjen istedenfor å flyte litt ukontrollert rundt : )
Skal prøve å bytte vann litt hyppigere nå og se om det hjelper, og kjøpe den testen.
Enig med de andre her angående tiltak.
I tillegg ser jeg av trådene dine at du har fiskedød innimellom. Det får meg til å lure på om filteret ditt er tilstrekkelig til akvariet og belastningen, og om det kanskje trenger tilsyn/renhold ?
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap