Fantastiske eheim, veit ikke helt jeg

Inaktiv bruker
Holder på å sette opp mitt 3 akvarium nå. Å har denne gang valgt bort Eheim som filter leverandør. Sitter igjen med nokså bitter ettersmak etter min opplevelse med min ikke 2 år gamle Eheim pro 3 2076. Som først begynte å lekke, fikk da ny slangekobling på reklamasjon. Noen måneder seinere streiker pumpa totalt, sender da toppen inn, for så å få tilbakemelding fra Eheim om påvist rust i elektronikken. Eheim nekter meg reklamasjon på dette?? Ikke en 2 år gammel pumpe. Er ikke videre imponert over denne filter leverandøren.

Men jeg kunne få bestille ny topp til dem, med 5 ukers leveringstid. Har sett en tendens på flere forum på nettet om Eheimer som lekker. Så jeg stiller bare spørsmålet om Eheim er så fantastisk som veldig mange påpeker? Ikke for meg i allefall.
Nei, du kan så si. Av min Eheim 2028 og kopien Am-Top 3337, er det førstnevnte som har hatt lekkasje og måtte få ny pakning.

Og i går sprakk magneten i rotoren. Heldigvis fikk jeg tak i ny før butikkene stengte.

I mellomtiden står Am-Top'en og går og går og går ...

Ok, for rettferdighetens skyld skal jeg nevne at 2228-en er et par-tre år eldre enn Am-Top-en, men de begynner begge å bli såpass gamle at man skulle tro at det hadde begynt å jevne seg ut.
Lekkasje på Eheim Pro bøttene er ikke akkurat et ukjent fenomen. Søppel spør du meg. De nyere produktene deres er av en helt annen kvalitet enn de klassiske pumpene. Jo flere finesser de trøkker inn i produktene, jo dårligere blir de, tydeligvis. I tillegg er de nyere pumpene deres åpenbart laget av plast som er mindre solid enn tidligere. Effektivisering og maksimal lønnsomhet ved produksjon er vel sikkert stikkord... et eller annet er det i alle fall som skurrer.

Eheim for meg er enkle og robuste konstruksjoner - og løsninger. Dette finner jeg kun på de gamle klassikerene: "Eheim Powerline" og "Eheim Classic".

Det andre jalla-rælet de har kommet med i nyere tid har jeg gitt opp, på bakgrunn av både egne og andres erfaringer.
Jeg er allergisk mot utvendige filtere, og bruker aller helst andre løsninger. Og har ikke prøvd så mye av de nye modellene. Men Eheim classic syntes jeg er super gode! Og jeg syntes ikke man trenger alle de nye fancy funksjonene. Classic er driftsikre og enkle å bruke, og enkle å vedlikeholde. Så vil gjerne anbefale Eheim, på bakgrunn av de eldre modellene.
Enig i at de gamle Eheim-filtrene med runde bøtter er enestående.

Jeg har en gammel 2013 fra tidlig steinalder, som jeg føler er det mest driftssikre filteret jeg noen gang har eid. Eneste grunn til at det står tørt for øyeblikket, er at det har litt for liten kapasitet til mine behov akkurat nå.
Eheim
Stemmer nok at Eheim har sine feil, men selv har jeg kun gode opplevelser med de filterne jeg har brukt fra Eheim, utvendige og innvendige. Jeg vet at AM-Top er en av de produsentene som har mest reklamasjon på varene deres, spesielt støy, problemer med impelleren og motorer som brenner er av de mest vanlige reklamasjonene.. Men det finnes også masse andre gode produsenter som ikke er så store i Europa enda, ved det finnes noen gode billige amerikanske produsenter.
Selv mener jeg at den billigste å mest ultimate løsningen er en biosump. Billig, sikkert og super effektivt, et gammelt kar, en pumpe eller to, litt plexi, silikon og vips så har man foreksempel en sump på 100 liter. Så fyller man sumpen med masse gode filtermatrialer og substrater.
Må bare si at jeg har 2x Eheim Pro3 (husker ikke modellnavn, men mellomste og største), har aldri hatt noe som helst problem med dem.

Har dog hørt at det har vært problemer med Eheim for noen år siden, men disse no er rettet opp.
Inaktiv bruker
Til Eheims forsvar er tydeligvis ikke alle filtrene upålitelige og av dårlig kvalitet. Men den kundeservicen jeg opplevde ved en soleklar reklamasjonsak gjør jeg for all fremtid vill styre unna dem som leverandør.

Her lukter det overpriset og overvurdert merke lang vei.
Ahhh nå kommer jeg til å ligge og angste over at min splitter nye eheim skal gå amok på vegg-til-vegg teppet.
Eheim hadde en tid problemer med 2075 serien sin, hvor de hadde en mekanisk pumpe på.
her kunne det lekke, men på de nye utgavene er den feilen rettet opp.
Har selv 2080, kan overhode ikke få fullrost den.

Noe bedre filter på markedet skal man lete lenge etter.
ååhja, jeg har 2073 - men husker å ha lest at det var noe feil med serien som de visstnok fikset på de nyere utgavene. Hmm.
x-ray
for så å få tilbakemelding fra Eheim om påvist rust i elektronikken. Eheim nekter meg reklamasjon på dette?? Ikke en 2 år gammel pumpe. - See more at: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=72646#sthash.dkOPXx2U.dpuf

Det har kanskje skjedd at du er en av dem som har brukt "akvarie-salt" i ferskvannsakvariet ditt? Dette tåler ikke metalldelene i filtere så godt. Salt får som kjent ting til å ruste.

Jeg har veldig god erfaring med alle de eldre modellene til Eheim. De er klassiske travere som holder ut år etter år etter år. MEN den nyeste serien, som f.eks 2073 og 2075, er noe dritt! Lekkasjer og pumpestans og hendler som brekker, you name it. Det er de verste filterne jeg har vært borti.
Selv bruker jeg bare Eheim filtere, men da modell 2224 i Pro serien. Svikter ikke da de tilhører den litt eldre garde Eheim har produsert. Som sagt er det stort sett de nyeste som ikke har vist seg å være pålitelig Eheim kvalitet.
Enig med deg Mona, det er 73-75 serien som var en del problemer med. Lekasjen på dem var inne i pumpehuset, så vannet om ut fra toppen.

Var en stor del forbanna kunder med sine reklamasjoner. Slik jeg ser det ble det rettet opp svakheten på nevnte filter.

Har selv Eheim 2080, har gått snart opp mot 2.5 år, hatt oppe filteret 2 ganger, sjekket selvfølgelig innpeller for slitasje når det er åpnet, ingen form for slitasje.

Pakninger er selvfølge kontroll og rengjøring. Har ikke Eheim sin silikon, benyttet vanlig vaselin, smurt de inn med.
Jeg mener det fungerer like bra med det.
Inaktiv bruker
Hallo Mona! Er ikke av sorten som bruker salt i akvariet. Så det er nok ikke grunnen. Fikk ingen spørsmål om det heller fra Eheim, muligens dem mistenkte det da, ikke veit jeg. Men vannet salt eller ikke salt skal da ikke inn i pumpehuset der elektronikken er.
Tror nok x-ray eheim kom seg unna en del reklamasjoner, med å være avvisende, for det problemet. Med vann som lekket inn, kom ut der ledning kommer ut, er det kjente problemet på 2073-2075 modellene.
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap