Da var vi i gang..

Nå har 180 literen vært oppe og gått i 1,5 mnd tid, og det begynner så smått å få " satt " seg.
Fiskene jeg har planlagt, er på plass, og ser ut til å trives!
Microgeophargusene har allerede lagt egg 3 ganger ( og spist dem opp igjen ) Men de er ennå litt unge og uerfarne, så det må gå greit!

Størst spenning er det imidlertid knyttet til Apistogammane. Har aldri hatt disse flotte fiskene før, men grunnet størrelsen jeg nå har på karet, ( 180L ) er vel strengt tatt dvergciclider det som passer seg best!!

Nå gleder jeg meg bare til resten..

Har også en 55 L som surrer og går, som jeg etter hvert vil prøve meg på oppdrett av L-maller i.. kanskje L333 . Tips mottas
Borelliene stortrives, mens nijsseniene dør..
De siste dagene har borelli "damene" fått en nydelig gulfarge, og jeg tror kanskje det er flørting på gang i vannet
Det som ikke er så greit er at de 4 nijesseniene jeg hadde , nå er redusert til 2.. en han og en hun. De to gjenværende ser heller ikke pigge ut, og trekker seg bare bort og gjemmer seg. Synes dette er særdeles merkelig siden resten av fiskene ser ut til å stortrives.
Noen som har erfaringer med dette?
Hei beardfish!

Grattis med igangsatt akvarie, og selvsagt grattis med Apistogramma!! Det er nok vanskelig å svare på ditt spm med den info'n du har lagt ut. Men siden ingen andre har svart, kan jeg jo kaste ut noen tanker...

Sjekk ut om artene er en god miks.
Sjekk ut verdiene i springvannet ditt og artenes behov for "vannverdier".
Følg nøye med på vannverdiene og nitritt nå som akvariet er relativt nystartet

'Enkelte arter er nok mere hardføre enn andre, så det er jo mulig at det ikke er så lett å se eller skjønne noe av heller. Jeg bruker gode byttevannsrutiner som pri 1 på alt. Og så leser jeg div artikler her på forumet og søker på forumet til gullmedaljen. Hvis ikke jeg får søketreff på "prøve", søker jeg på "test" eller "forsøk" feks...

Sitter med Ipad'n som er håpløs å skrive med (9 fingre på innbytterbenken), men håper at stikkordsinnlegget mitt gir deg noe mer enn ingenting. Håper virkelig at det at det ordner seg for deg & Apistogramma nissjeni(?)! Iallfall et flott innredet kar du har der!!!

Mvh
Simen





Takk for svar!!.. og for positiv tilbakemelding på karet!

Her i Egersund har vi aldri vært så nøye med testing av vannverdier siden vi er ganske så borskjemt med god vannkvalitet. Drev å testa ph, nitritt mm. tidligere i "karrieren" men endte opp med å tilsette å regulere karet nærmest i senk.. kan bli for mye av det gode også. Hadde da et større kar med geopharguser og store maller, og disse kan nok tenkes er mere hardføre enn disse små apistoene..

Jeg skal søke litt mer på forumet her å se om jeg ikke kan komme til bunns i problemet, og det hadde nok vært på sin plass med en vannsjekk også ja!

Kom forresten hjem nå i kveld, med det resultatet som er avbildet.
Microgeophargusene prøver seg på nytt he he

Eggefabrikk!!! Har kjempevann i Larvik også, men desverre litt for høy ph (ca.7,5) til mine Apistogramma. Så her er det torvfiltrering for å få riktig "amazonas-klima" he he he
..Ja har vært inne å sett på siden din, og du må vel falle inn under kategorien - over middels interessert i aphistogramma ha ha Fantastisk!!
Jeg kaller det halvferdig beardfish 8)!

Når det gjelder A. nijsseni har det blitt fortalt meg/skrevet flere steder at disse har et stort potensiale for aggresjon når de havner i våre kunstige habitater... uten at de helt vet hvorfor. Må innrømme at en tanke slo meg: Kan det være at hannen har ryddet unna litt "konkurranse" i karet? Kan det være at de vokter et område og er litt sky - istedet for å vise sykdomstegn?

S
Har vært inn på tanken selv, siden den første som gikk av med døden var en han. Men når damene begynte å falle bort, ble jeg i tvil. Tror rett og slett jeg prøver å isolere de to gjenværende i et eget kar, da det er lettere å følge med dem da. Hadde vært så veldig kjekt å fått til disse også. Synes kanskje det er blant de flotteste apistoene jeg kan få tak i..
Et lite scene skifte, og et vannbytte i går.
Kokosnøttener er innviet av borelliene, og ingen tørr å nærme seg he he
Fant den siste nijesseni jenta. Hun hadde, som sine medsøstre, desverre avgått med døden.. så da var karet tomt for denne arten
Nye fiskelister i dag.. så får vi får se hvilken art som skal få erstatte dem!!

Kveldsbelysning
Da var det rigget for kveldsstemning i tanken. 3x1w fra biltema
beardfish
Da var det rigget for kveldsstemning i tanken. 3x1w fra biltema :-)




den type belysning fungerer virkelig 110%
veldig fornøyd selv med 3x1w lysbrett fra BT


microene ser ut til å trives i det lille karet mitt
- spiser godt og på farten

- må få laget til noe mere krinkelkroker med plantevekst til dem og
Apistogramma agassizii - fire red
Endelig nye apistogramma i tanken min!
Valget ble 4 stk Apistogramma agassizii - Fire red ( 4 stk ) og for en nydelig fisk det var..
Trodde nesten disse var noe som bare fantes i disney-filmer he he ..
Nydelige fisker med attitude!!!
Etter knappe minuttet hadde " big papa " satt seg i respekt hos borelli sjefen, og de har nå blitt enige om å ha halve tanken hver.
Håper at disse to Apistogramma-typene skal greie å tilpasse seg hverandre, og trives.
Er uansett et show uten like å følge med på intrigene som foregår.
nydlig fisk, må inn om å se på dem så fort det lar seg gjøre


2 x pleco clown presset seg inn i kokoshulen i går kveld!
Da blir det kanskje klovne-babies etter hvert he he ..
Legger med et bilde av agassizii hunnen også!
Apistoene i det store karet, og sommerfuglene for seg selv... now we're talking! Dette kommer du ikke til å angre på

S
S i m e n
[I]Apisto[/I]ene i det store karet, og sommerfuglene for seg selv... now we're talking! Dette kommer du ikke til å angre på :) S

He he
...har allerede blitt bitt av apisto-basillen ja.
Faren er jo, ( og det merker jeg allerede ) trangen til og hele tiden ønske flere arter... som igjen fører til innkjøp av nye kar..
Apisto-babes
Kom hjem fra 3 dager i påskefjellet i dag, og gikk med spenning inn for å sjekke hvordan livet i tankene var...
Borelliene hadde yngla!! Konge!!
i 54 literen hadde hunnen jaga all konkurranse opp i det ene hjørnet, og hun svømte rundt med sine 10-15 små... Kjekt å observere
Får starte med å si grattis med nye apistogramma =) Som du sier er Simen nok en med litt mer enn middels intresse for apistoer, og må vel si at jeg er i samme kategorien. Har selv nå 17 arter av disse flotte diamantene som jeg kaller dem.

For tiden holder jeg kun viltformer og ingen oppdrettsvarianter. Om du ser på profilen min ser du hvilke arter jeg holder =) Hadde for en tid tilbake selv nijsseni. Mener å huske at jeg hadde en start med 2 hanner og 4 huer, som også som dine falt fra etter hvert og endte opp i et par til slutt. Disse la egg gang på gang uten at jeg fikk frem yngler. En mail til Mr Apisto (Tom C) hjalp på dette. Selv kun et par med nijsseni har behov for et kar på 100L alene kunne han fortelle, og det fikk dem. DA kom det yngler i bøtter og spann frem til jeg solgte paret =)

Apistogramma har forskjellige behov i forhold til plass. Nijsseni som nevnt trenger mye plass, mens mit par med F1 borelli yngler som bare det i en 54L. Du finner som nevnt mine arter i min profil, men har som Simen egen tråd. Der kan du også finne en del bilder fra mine apistoer, fiskerom og reolen

Har også startet opp en apistogramma gruppe på facebook. Er du på facebook og har lyst til å bli med har du siden her ::
Apistogramma
Det vil jeg selvfølgelig LOFFA
Kjekt med respons på tråden min!
Jeg posta noen spørsmål hos Simen også tidligere i dag, men kan vel like gjerne gjøre det på min egen..

Kom over en liten gjeng Apistogramma sp. "Winkelfleck og 4 stk Apistogramma Gephyra VF, som jeg selvsagt måtte få hjem.
Synes begge artene er utrolig fasinerende å se på, spesielt "hale viftingen"av Winkelfleck'ene..
Har jo sett bildene du, Simen har lagt ut av dine, og de fremstår jo som svært flotte og fargerike, noe jeg ikke kan si om mine. Er dette noe som kommer frem etter hvert som de blir eldre og kommer i lek?
Har du erfaringer med Gephyra? Finner ikke så mye info på nettet om disse, men har troen på at disse også skal blomstre opp etter hvert
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap