Fiskesammensetning rundt neontetra, 100l?

Hei!

Har et 100l akvarium som for øyeblikket består av 22 neontetra og 2 ancistrus (oppdrettsvariant). Vil gjerne tilføre mer fisk, og helst noen som er litt større enn tetraene, men er veldig usikker på hva som passer sammen. Vil ikke plutselig ende opp med en Oscar på killing frenzy...

Hadde opprinnelig lyst på scalarer, men ettersom jeg har lest virker dette som en særdeles dårlig idé. Er det noen andre, litt større og fine fisk som kan anbefales? Hva funker best som en fiskesammensetning i et akvarium på denne størrelsen med tetraer?

Har også sett på noen... snåle nåle/åle-lignende slingreting i dyrebutikkene som har ligget i akvarier... Hva er dette, og kan vi ha no sånt? (Er btw reker kult?).
Er mye som er kult, men husk på at det meste en fisk kan få plass til i munnen, betegner den som mat.

Apistogramma er kule fisk som ikke er veldig store, men veldig fine.





Mange mange varianter, og går utmerket sammen med dine tetraer.
Her ser du hva som er registrert som neontetraens venner. Så må jo vannverdien og str på karet avgjøre hva du kan skaffe deg. Må nok vite dette for å komme med noe konkret
Tvillingmamma80
[URLBLOCK1] ser du hva som er registrert som neontetraens venner. Så må jo vannverdien og str på karet avgjøre hva du kan skaffe deg. Må nok vite dette for å komme med noe konkret ;)


Har sett litt på denne siden du linker til, men ser at Scalare ligger ganske høyt oppe på lista, mens på Wikipedia er det spesifisert at den spiser tetraene...?

Siste vannmåling viser NO2 og NO3 på 0, GH på et sted mellom 8 og 16, KH 15/20, PH 7,6. Størrelsen er 100 L, ca 80x40.

Jonas76
Er mye som er kult, men husk på at det meste en fisk kan få plass til i munnen, betegner den som mat. Apistogramma er kule fisk som ikke er veldig store, men veldig fine. [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4] Mange mange varianter, og går utmerket sammen med dine tetraer.


De så litt kule ut!
Scalarer går fint
Jeg har to scalarer i mitt kar, der det er 15 neontetra også. Ingen har blitt spist enda, så det skal gå fint det.


-Thomas
Skalarer skal vel helst gå i større akvarium enn 100L.

Dverggurami er jo ein særs fin fisk som vil kunne passe bra både mtp antall liter og vannverdiar. Verdt å sjekke ut
TonePus
Siste vannmåling viser NO2 og NO3 på 0, GH på et sted mellom 8 og 16, KH 15/20, PH 7,6. Størrelsen er 100 L, ca 80x40.

Disse vannmålingene kan umulig stemme, og de var jo helt spinnville. Du har overhodet ikke vann som passer for neontetraer (eller scalarer) hvis de vannverdiene er i nærheten av å stemme! Neontetra vil ha vann med ph under 7, og gh og kh så nærme 1 eller 0 som mulig....! Du ser sikkert selv at vannet ditt er helt på bærtur i forhold til fiskene du har skaffet deg.

Du har knallhardt vann med en gh på mellom 8 og 16 (!), skriver du? Dette må du vel ha funnet ut via test med strips? Det er jo ikke noe svar i det hele tatt, å få et "svar" som spenner helt fra 8 og opp til 16?! Hva er det du har egentlig, liksom, er det 16 eller er det 8? Jeg hadde aldri nøyd meg med et sånt makkverk av svar, svar som ikke sier meg noe spesifikt i det hele tatt.

En kh 15-20 er også skyhøy, og helt spinnvill og uten sammenheng med virkeligheten, tror jeg. Du hadde forøvrig ALDRI hatt en ph på 7.6 med den kh-verdien. Jeg er 99% sikker på at kh-verdien er feil. Det er nok også ph'en, for har du høy kh, har du også veldig høy ph. De to vannverdiene følger hverandre.

Hva er det du driver og tilsetter vannet ditt som gir deg sånne vannverdier, kan man jo undres? Det var noe helt utenom det vanlige, disse vannverdiene. Steinhardt vann med høy ph og kh er ikke noe vi vanligvis har i norske vannkraner. Har du eget brønnvann eller egen vannforsyning fra et sted som har slike uvanlige vannverdier? Eller driver du og tilsetter noe pulver og greier fra boks eller flaske, som zoobutikken har påstått at du "må ha"....?

Vannverdiene bør måles med dråpetester. De strips-verdiene du har fått sier deg i virkeligheten ingenting. De viser stort sett feil og som regel aldri eksakt. Da er det i så fall bare flaks og tilfeldighet....!
Du bør snarest mulig kjøpe deg et sett med skikkelige vannverdi-tester som bruker dråpe-metoden, og gå gjennom alle sammen for å finne ut hva du egentlig har av vannverdier.
Du finner billigere vanntester på nett enn i vanlige zoobutikker. F.eks. har Aquamanias gode priser på vanntester.

Alle akvarister bør ha et utvalg vanntester hjemme.
Jeg anbefaler at du skaffer følgende tester:

Ph
Gh
Kh
Nitritt
Nitrat

PS!
Et tips til slutt: scalarer passer ikke inn i ditt 100 liters akvarium, dessverre. De trenger mye større plass, fra 250 liter og oppover.

dag atle
Dverggurami er jo ein særs fin fisk som vil kunne passe bra både mtp antall liter og vannverdiar. Verdt å sjekke ut:)


Oh, takk for tips! Den var søt

mona o
*masse tekst her*


Hei!
Jeg brukte stips, ja. Og jeg tror kanskje at jeg så på fargene som kommer frem i dårlig lys eller noe, for dagens måling viser noe litt annerledes. GH er 16, KH er 6 (radikalt annerledes, ja) og PH er 7,2.

Mitt inntrykk er at GH og PH er høyere enn de bør være, men ikke i noen faresone? Eller? Uansett, hva kan jeg gjøre for å få justert dette til å passe tetraene?

mona o
Du finner billigere vanntester på nett enn i vanlige zoobutikker. F.eks. har [URLBLOCK1].


Takk for tips!=)


mona o
PS! Et tips til slutt: scalarer passer ikke inn i ditt 100 liters akvarium, dessverre. De trenger mye større plass, fra 250 liter og oppover.


Ja, har dessverre måttet innse dette. Antar at dvergscalare egentlig også er utelukket? (Noe sier meg at navnet er litt misvisende?)
Neontetra og scalare.. m.m..
Hei!

Først og fremst, 100L er litt i minste laget for scalare, de ønsker litt bedre plass enn det. Når det gjelder scalare sammen med neontetra så har jeg erfart begge deler. Unge eller små eksemplarer av scalare har gått fint med neontetra, og da gjerne voksne "fyldige" neontetraer. Men jeg har også opplevd at et voksen scalare-par har snappet i seg 20 nyinnkjøpte "skinnmagre" neontetraer i løpet av en natt!

Apistogramma som nevnes her i tråden er flotte fisker som passer akvariet ditt mht størrelse, men du bør sjekke vannkjemien i akvariet ditt mot de disse artene. Neontetraer er relativt hardføre fisker som tåler mye, men det gjelder nødvendigvis ikke de andre artene du ønsker å ha sammen i akvariet.

Har du ikke nøyaktige vanntester selv, så kan du sikkert ta med en vannprøve til din lokale akvariebutikk, og i hvert fall få en pekepinn på hvilke arter du bør unngå!

For øvrig så synes jeg ikke at språkbruk som "bærtur" eller "makkverk" (som er brukt i et innlegg her) egner seg som svar på et legitimt, saklig spørsmål.

Lykke til med valg av fisk!

- Kristian
Kristian Voldheim
Apistogramma som nevnes her i tråden er flotte fisker som passer akvariet ditt mht størrelse, men du bør sjekke vannkjemien i akvariet ditt mot de disse artene. Neontetraer er relativt hardføre fisker som tåler mye, men det gjelder nødvendigvis ikke de andre artene du ønsker å ha sammen i akvariet.


Likte dem godt selv! Skal nok se etter litt sånne bare karet har stabilisert seg, og jeg får satt meg ordentlig "inn i fisken". Erm. :P

Kristian Voldheim
For øvrig så synes jeg ikke at språkbruk som "bærtur" eller "makkverk" (som er brukt i et innlegg her) egner seg som svar på et legitimt, saklig spørsmål.


Jeg er helt enig. Gretne, middelaldrende damer.

Kristian Voldheim
Lykke til med valg av fisk!


Takk!^^
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap