Råd til oppstart av 60 l akvarium

Har gått til innkjøp av en brukt 60 liter, og jeg tror den har stått ubrukt en stund.
Har lest masse rundt omkring på nettet om hva man burde/ikke burde ved oppstart av akvarium. Det står så mye forskjellig rundt om kring. Med tanke på dette har jeg en del spm, men tar gjerne i mot andre råd og tips også

- Noen steder står det at prosessen med at vannet modnes slik at at det ikke blir nitritt i det ikke begynner før man tar oppi fisk, noen tanker om dette? Hvilken fisk burde man begynne med i såfall?

- Arter jeg kunne tenke meg er 2 maller, en flokk kardinaltetra, noen gullfisk og kanskje noen guppyer eller platyer. Hvordan tror dere dette går i en 60 liter?

- Hvilke fisker burde jeg starte med, og hvor mange? (har en kampfisk fra før av, men den burde kanskje helst være alene?)
Les om innkjøring. Det bør gjøres uten fisk.
Det tar laang tid, føles som en evighet i starten.

Når det gjelder fisk, bør du se på hva slags vannverdier de forskjellige trives i.
Levendefødere som guppy/platy/molly osv liker hardere vann med høyere ph enn feks neontetra, og kardinaltetra.

Gullfisk er vel hobbyens mest misforståtte fisk, den blir meget stor, og gammel hvis den får muligheten til dette. Bør ikke holdes i kar under 200 liter.
Aller først ville jeg sjekket om akvarie lekker dumt om det plutselig er 60 liter vann på stuegolvet, og tørrfisk :P

Ellers vil jeg anbefale å la vannet modne på den tiden det trengs, da kan du bruke tiden på å sette opp alt slik du vil ha det - planter, sand/grus, røtter/steiner osv. Og du kan lese deg opp på de fiskene du vil ha.

Noe jeg gjorde mye feil før var "bomkjøp" - jeg valgte fisk uten å tenke på om de trengte samme vannverdier, uten å tenke på hvor store de blir, om de er stimfisk og slikt - maange som gjør slik feil. Les deg skikkelig opp på en art før du bestemmer deg, så slipper du å sitte og angre og bekymre deg over fiskenes helse. fiskebasen her er snedig, da kan du sammenligne vannverdiene de forskjellige fiskene ønsker
Camilla Karlsen
- Noen steder står det at prosessen med at vannet modnes slik at at det ikke blir nitritt i det ikke begynner før man tar oppi fisk, noen tanker om dette? ...........


Du har nok lest litt feil, for det er ikke vannet som skal "modnes". Før i tiden, på 70-tallet og sånn, trodde man at det var bra med gammelt og råttent vann og at det var det som var viktig. Man skjønte ikke at det var filteret og bakteriene i det som var det som trengte tid og "modning"
Vannet har altså egentlig lite med saken å gjøre. Det er filterbakteriene man er ute etter. Disse eksisterer ikke i et splitter nytt filter, altså slik det vanligvis er i et nystartet akvarium.

Ideen med fiskeløs innkjøring er å belaste karet med biologisk nedbrytbart materiale UTEN at fiskene er tilstede, slik at syklusen med giftstoffer (ammoniakk og nitritt) kan gå sin gang uten at det er fisk tilstede som vil lide under det. Hensikten er altså å skåne fisk fra å leve i giftig vann i innkjøringsperioden.
Har man i tilstrekkelig med planter, røtter og litt fiskefôr en gang i blant, vil dette være nok til at syklusen settes i gang og kommer opp på et godt nok nivå til å håndtere noen fisk senere.

Et godt tips som vil være lærerikt, er å kjøpe seg de mest nødvendige vannverdi-testene med en gang, og så følge med på gangen i syklusen ved å måle vannet daglig under den fiskeløse innkjøringen. Jeg kan egentlig ikke få understreket nok hvor nyttig og lærerikt det kan være for en nybegynner

Har man belastet akvariet riktig biologisk (med andre ting enn levende fisk), så vil man se at først er det ikke noe utslag på testene for ammoniakk og nitritt. Det er her mange gjør feilen - de tester vannet første uka, før syklusen kommer i gang, så finner de ikke noe galt, og tror at vannet er klart for fisk...

Etter kanskje en ukes tid i nystartet, fiskeløst men fullt innredet akvarium vil man se at ammoniakk begynner å gjøre seg utslag. Denne stiger. Så går det en periode på mellom en og to uker med dette, så forsvinner ammoniakken og avløses av nitritt istedet. Dette er neste fase i syklusen.
Igjen, har man passet på å belaste akvariet nok med biologisk nedbrytbart materiale (la visnende akvarieplanteblader ligge og lignende) vil man se at nitritten stiger mer og mer inntil den blir helt i toppen av testskalaen. Nitritt-perioden varer ca 3 uker, med litt slingringsmonn. Totalt bruker det å ta rundt fem uker før syklusen er fullført. Etter ca fem uker ser du en dag at nitritt-testen plutselig begynner å dale, og etter noen dager er den plutselig null.
Dette betyr at nå har filterbakteriekolonien blitt så stor og økt såpass i antall, at kolonien av bakterier klarer å rense den vannmengden det er i akvariet biologisk.

Da kan man sette inn en liten gruppe fisk. Litt avhengig av hvor stort akvariet er. Jo mere liter vann, jo mere liter vann er det til å "spe ut" avfallsstoffene hver enkelt fisk gir fra seg. En fisk både bæsjer og urinerer (skiller ut ammoniakk) i vannet, hver dag, mange ganger om dagen. Jeg bruker å ha en grense på 9-10 småfisk i et kar på rundt 100 liter. Det har vist seg (min erfaring) å gå fint da etter en fiskeløs innkjøring. F.eks. nå sist når jeg tok fiskeløs innkjøring av en reol med 3 x 98 liters kar. Jeg har ikke fått nitritt i noen av dem. Det ble satt inn 6 til 10 fisk i hvert av dem og alt gikk bra.
Skal man ha flere fisk enn det, venter man en ukes tid eller litt mer mellom hver gang man setter inn f.eks. et par fisk eller en liten gruppe. Dette gir filterets bakteriekoloni tid til å øke i antall for hver fisk - for hver fisk er en økt forurensningskilde.



Camilla Karlsen
- Arter jeg kunne tenke meg er 2 maller, en flokk kardinaltetra, noen gullfisk og kanskje noen guppyer eller platyer. Hvordan tror dere dette går i en 60 liter?


Jeg ville droppet gullfiskene. De er egentlig ikke passende i et tropisk akvarium. De liker nok litt kjøligere vann enn de øvrige fiskene du nevner. Gullfisk blir dessuten mye større enn mange tror... de passer ikke inn i et 60 liters kar, ganske enkelt.

Platy og guppy passer fint sammen, de tilhører begge en gruppe fisk som heter levendefødere. Dvs de er litt unike i fiskesammenheng; de legger ikke egg, men føder levende, små fiskeyngel. Levendefødere generelt trives i litt hardere vann og noe høyere ph enn en del andre fisk fra f.eks. Sør- Amerika. Du nevner kardinaltetra, og disse er Sør-Amerikanske, og vil ha lav ph og veldig bløtt vann med lav gh. Motsatt av guppyene og platyene altså...så egentlig passer ikke kardinaltetraene helt i lag med levendeføderne. Ikke hvis begge parter skal få det vannet de trives best i.

Veldig mange nybegynnere synes det er litt ekstra stas med levendeføderne, siden disse er så lette å få til og yngle. Fiskebabyer er moro å få når man bare har hatt akvarium en kort stund, det synes de fleste I tillegg er det jo sånn at mange av levendeføderne finnes i strålende flotte farger, både platy og guppy gjør det. De er utrolig fine, mange av de. Man kan f.eks også velge seg ut en fargeskala på guppyene sine, f.eks. blå, og så sette seg som mål å avle frem de aller flotteste blå guppyene som tenkes kan ved å drive selektiv avl. Helblå hanner f.eks. Eller gule. Eller røde eller rosa, eller hva man nå liker. Det morsomme med guppy og platy er at de avler så lett, så derfor ser man resultater av avlen sin så fort Spør mer om du lurer på noe der, for nå ser jeg at jeg prater meg litt ut på viddene

I en 60 liter er det strengt tatt ikke plass til så mange fisk som mange nybegynnere gjerne skulle stappet inn der Var jeg deg, ville jeg nøyd meg med en liten gruppe av hver av disse platyene og guppyene, samt en Ancistrus til å ta seg av algene. Ancistrus, altså oppdrettsvarianten som er så vanlig i handelen, er lett å gjøre fornøyd, de trives i mange forskjellige vannverdier. Du kan godt ha den sammen med guppyer og platy.

Beplanter du akvariet ditt tett, vil du før du vet ordet av det, ha så mange platy- og guppy-yngel at det tyter over kantene

Trenger du planter, kan jeg anbefale deg å se under Rubrikk-annonsene her på forumet. Der får du masse flotte planter rimelig, til en brøkdel av prisen de koster i butikk. Nå som det er kaldt ute, er det ikke alltid så problemfritt å sende planter pr post, så velg fortrinnsvis en selger som bor i kjørbar avstand fra deg. Hvis ikke selger opplyser at han/hun pakker plantesendingen med heatpack og isolerende materiale da.

ELLER du kan melde deg inn i din lokale akvarieklubb, troppe opp på møter og kjøpe akvarieplanter på mini-auksjoner. Det er ofte en liten auksjon på slutten av klubbmøtene, der medlemmene selger overskudd av fisk og planter de har hjemme. Da får du egenhendig sett (de ligger i poser) plantene før du kjøper dem, og kan få bedømt mengden. Sant skal være sagt; det er ikke alltid man får så veldig store planter når man kjøper planter usett på Rubrikk...! Men jeg har vært fornøyd i 8 av 10 tilfeller ca, vil jeg si, når jeg har handlet planter på nett.
Tusen takk for utfyllende svar og gode råd!
Kjøpte tre platy i går, og det ser ut til at de har det bra enn så lenge i allefall.
Hannen er litt på damene bare, men det er mange gjemmesteder så de blir litt mindre utsatte, hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap