Vann i listverk bak 250-liter. what to do???

Oppdaget nå at jeg var slurvete da jeg satte inn nytt kraftig filter i karet for noen uker siden. Strålerøret har vært vendt litt for mye oppover så litt vann sakte men sikkert har sprutet utenfor bak karet. Lå noe vann bak som jeg har fått tørket opp, men noe har trukket inn bak listverket. Trykker på listen, da tyter det vann. Får ikke flytta karet, og dermed ikke tatt av listene. Hva nå???

Merbau parkett på parkettunderlag med fuktsperre over gammelt tykt tregulv over betong. Malt gulvlist pluss merbau vaskelist. Mursteinsvegg med glassfiberstrie, vet ikke om det er noe imellom der.

Noen byggteknisk kyndige med gode råd? Hvor ille er dette?
Æsjda.

Nå har jeg ikke utprøvd dette selv, men ser for meg at det muligens kan funke.

1. Hvis du klarer å stikke avispapir inn bakom lista, så vil den suge ut en del.
Du kan prøve å sette den på en langkost om du har.

2. Salt er veldig "flinkt" til å suge til seg vann, så med litt McGyver tenking så kan man finne på noe lurt.

du kan prøve dette her:
Legg ei ren, tørr oppvasktue eller chiffonklut flatt på et bord. Hell en dose salt i midten, og knyt den igjen med hjørnene eller med gummistrikk. Hvis du klarer å legge saltposen slik at den kommer i kontakt med vannet, så kan den nok klare å ta litt den også, tror jeg.

Men nå aner jeg ikke hvordan salt eventuelt kan påvirke treverk som parkett og lister. Så om du vil prøve dette så bør du finne ut av det først.

Og funker ingen av disse, så kanskje en kraftig hårføner gjør jobben
Jeg ville ha løsnet listen og sjekket om det var kommet vann under parketten. Det er jo lett å løsne noen parkettbord.
Har det det kommet vann innunder bordene er det nok ingen annen utvei enn å fjerne parkett og tørke opp skikkelig under og så legge på igjen.
Dette greier man jo som regel fint selv.

Men, dreier det seg om et stort område hvor vannet har kommet til under så bør man ta det på forsikringen. Forsikringen dekker ny parkett, men neppe arbeidet, som man jo gjør selv.


Jeg ville satt på en vifteovn etter at jeg hadde tørket opp med papir, eller det som er mulig. Om du får løsnet lista vil du ha bedre oversikt. La lista ligge og sett på ovn som blåser. Behøver ikke være høy temp. Bare la lufta gjøre jobben i noen dager. Så sjekker du. Om du får lånt en fuktmåler kan du sjekke gulvet i område der det har blitt fuktig etter et par dager.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap