Målt med strips idag

Jeg har en slik 6i1 test fra Tetra. Gjorde en måling og fikk dette som resultat

no2 1-5 ?
no3 25-50 (litt vanskelig å avgjøre fargen nøyaktig)
GH 4d
KH 6d
pH 6.8
CL 0


Hva betyr alt dette, er det dårlig vann ?
For det første : Strips er ikke en pålitelig målemetode. Vil absolutt anbefale deg å gå til anskaffelse av et sett med dråpetester, f.eks. JBL eller Tetra.

Videre er det nok ikke så gode vannverdier. Nitritt (NO2) skal være på null. Nitritt er som gift for fiskene, da den overtar plassen til oksygen i hemoglobin-molekylene. Fisken dør kangsomt av kvelning.
Nitrat (NO3) tåles bedre av fiskene, men et nivå på over 20ppm er skadelig i lengden. 25-50 er for mye.
Du bør bytte noe vann, ca. 30-40%, for å bedre vannverdiene. Du bør også ta deg en studietur til Akvarieskolen og lese artiklene om oppstart, innkjøring og drift av akvarium, slik at du forstår bedre hva vannverdiene sier og hva de betyr for fiskene.

Edit : Ser at antagelig ikke har fisk i karet og holder på med innkjøring ? I så fall kan du stryke alt det som står om vannverdiene, for under innkjøring får man alltid høye verdier av både nitritt og nitrat. Noe vannbytte er da heller ikke nødvendig, før karet er ferdig innkjørt og du skal ha fisk oppi.
Det har stått med vann i et par uker nå tenker jeg, kanskje 3. Hva annet bør jeg gjøre under innkjøring enn å bare la pumpa rense vannet over og over igjen ? Bør jeg ha i noe ?

Jeg har ei pumpe og en sump med et 5cm grovt blåmatte filter. Er dette bra nok ?
Du skal ikke tilsette noen midler eller noe, nei, mens akvariet er til innkjøring. Men det bør være belastning av noen form i akvariet, av biologisk nedbrytbare materialer. For eksempel visne råtnende planteblader fra akvarieplantene (la det derfor bli liggende om du ser noen), røtter og annet. Mange velger å tilsette en liten knert med fiskefôr i akvariet nå og da under innkjøring, dette vil råtne og gi de rette forholdene for filterbakteriene å vokse da det er slikt de lever av.

Først ut under innkjøringsfasen er ammoniakk, det er det første giftstoffet som dukker opp. Deretter overtar nitritt, som pågår en lengre periode enn ammoniakk, ca tre uker. Når nitritt er sunket til null av seg selv (uten vannbytter), betyr det at filterbakteriene klarer å rense vannet i akvariet biologisk og det er klart for noen FÅ fisk. Dette tar ca fem uker fra oppstart.

Etter at innkjøringsperioden på fem uker er ferdig, pleier jeg å gjøre et større vannbytte på 50-60%, kanskje dagen før jeg planlegger å sette inn de første fiskene. Dette er for å "friske opp" vannet litt, som tross alt har stått i fem uker Annet enn det er det altså ikke nødvendig å skifte vann i innkjøringsperioden. Det er faktisk en ulempe å skifte vann når man driver fiskeløs innkjøring, for man vil jo ha så mye avfallsstoffer som mulig der til at filterbakteriene kan dannes som de skal. De må jo ha "mat"
Etter at fiskene er kommet i, går man i gang med normale vannbytterutiner, og da er en gang i uken (ca 30%) en grei pekepinn som passer for mange med selskaps-akvarium.

Ikke gjør feilen å bombardere akvariet med haugevis av fisk altfor fort i starten, så fort innkjøringen er over. Start med 2-3 fisk første uka, og øk langsomt på med å kjøpe noen få nye fisk en gang pr uke, inntil du har de fiskene du vil ha. Da gir du filterets filterbakterier tid "mellom slagene" til å øke i antall for å kompensere for den økte forurensningen hver nye fisk utgjør.

Høres ut som du har bra nok filtrering.

Ellers må jeg si meg enig med Silvershaded ang. målemetode. Gå for dråpetester, det er det beste. Strips er ingenting å ha, skal jeg være helt ærlig. Gjette-selv-metoden er omtrent like pålitelig som strips, men gratis...
Det aller viktigste du trenger av tester er ammoniakk, nitritt, nitrat og ph.

Dersom du ikke har tenkt å drive med vanntilsetninger for å heve gh, ph og kh, så trenger du ikke koste på deg tester for gh og kh, ikke ennå iallefall. Generelt er disse to verdiene veldig lave i Norge, vi er velsignet med bløtt og fint vann, men med bare noen få unntak i Norges landstrakte land. Vet om et distrikt i Tønsberg-traktene f.eks., som åpenbart har kalkgrunn der grunnvannet går, for kh-verdien er unormalt høy i kranvannet i det området. Veldig høy til å være i Norge.

Har du begynt å sikte deg inn på hva slags fisker du vil ha? Det enkleste og beste for en nybegynner, er å satse på fisk som trives i akkurat de vannverdiene du har i vannkrana hjemme hos deg.
Dessverre er ikke strips-resultatene dine noe å se på, de gir ikke riktige svar. Blant annet ser jeg at du har oppgitt kh på 6, og det er høyt, og det er helt umulig å ha en ph på 6.8 samtidig. Ikke mulig å oppnå med mindre man driver og pumper vannet fullt av ph-senkende Co2 gass...!
Du bør derfor få sjekket vannverdiene dine med skikkelige dråpetester, så vet du bedre hva du har å jobbe med og kan velge fisker deretter Jeg bruker JBL tester, de er nøyaktige og god kvalitet. Datostempling (holdbarhet) har de også, i motsetning til Tetra sine tester som dessverre mangler dette.

Lykke til i en spennende hobby!
Takker for svar, ser ut som jeg bare skal la det stå å gå ei stund til nåda

Jeg fant denna her målesaken. Kan den brukes til å måle vannet ? Noen som bruker slikt ?
Aero
Jeg fant denna [URLBLOCK1]. Kan den brukes til å måle vannet ? Noen som bruker slikt ?

Morsom duppedings, men syns ikke de tilgjengelige måleverdiene er så veldig interessante med mindre man er en slurvete akvarist. Det eneste virkelig nyttige er vel pH-alarmen, men konstante pH-målere fins det mange av. For den prisen (over tusenlappen pluss månedlige utgifter til slides) får jeg massevis av matnyttige dråpetester...
Har nok rett i det, men her koster et sett dråper 200,- Kanskje bedre å bestille fra nett
Et sett dråper ?
Må kjøpe fra Tyskland, vettu...masse å spare !
ja, så skal jeg måle både ph og nitritt så er det jo 400,- Kan riktig nok bruke de noen ganger. Er dyrt på bygda

Hvor er det du bestiller da?
Her handler jeg omtrent alt jeg bruker : Aquaristikshop
Ta f.eks en nitrat-test...koster 176 på en herværende nettbutikk. På A-shop koster den ca. 120. Og den varer i flere måneder.

Fikk akkurat hjem en pakke derfra i dag, med to testsett, stor flaske topp plantegjødsel og et Eheim utvendig filter på 1050 l/h (denne), for 12-1300 kroner... Filteret har jeg ikke sett i Norge engang.
Må nok bli å handle der fremover for meg også Takk for linken.
Tilfeldig bekjentskap
© Willy Kulseth
Reklame for plussmedlemskap