Hva må ut?

Har 120 liter med følgende sammensetning: Neon Regnbuefisk, Kardinaltetra, Endlers, Kinesisk algespiser, Siamesisk algeeter, LDA72 og Dverggurami. Med utgangspunkt i Dverggurami, hva MÅ ut av mitt akvarie. Ikke det meste håper jeg.....
Disse må iallefall ut:
Siamesiske algespisere er stim fisker og krever større plass.

Kinesisk algespiser er stim fisker og krever mye større plass.

Vannkrav til forskjellige fisker du har.
Kardinal tetra skal ha lav PH (4-6) og lav GH (0-8)
Endlers skal ha høy PH (7-8) og høy GH (9-19)
Dverggurami skal ha nøytral PH (6.5-7.5) og høy GH (5-15)
LDA 072 skal ha nøytral PH (6.5-7.5)
Neon Regnbuefisk skal ha PH (6,5-8) og høy GH (5-10)

Smo du ser så er det en del mix der så jeg ville nok ha valgt enten å ha høy ph og gh eller lav og valgt utifra det.

Neon Regnbuefisk, Endlers og kardinal tetra er stim fisker. Så kanskje finne ut hva du vil absolutt ha og bygge vannverdiene og andre arter som funker sammen med dem (og akvarie str du har) utifra den ene arten du velger.
Jeg oppfatter det slik at du ønsker å beholde dvergguramiene. Siden akvariet er så lite som 120 liter, ville jeg først og fremst ha kvittet meg med kinesisk algespiser og siamesisk algeeter.
Neon regnbuefisk er en aktiv stimfisk som trenger god svømmeplass, derfor ville jeg omplassert disse også, og heller erstattet med små stimfisk.
Ancistrusen går bra.
Endlers og kardinaltetra sammen er jeg litt usikker på med hensyn til om de kan gå i de samme vannverdiene.
Tusen takk for svar!!
Som fryktet må jeg skifte ut en del.
Vil ta utgangspunkt i at jeg skal beholde Dverggurami. Fine og rolige fisker, med spennende lek.
Når det gjelder siamesisk og kinesisk var det butikken som anbefalte 5 av hver i et 120 liter. Litt rar anbefaling i ettertid oppdaget jeg.
Men en ting er sikkert: På Grünerløkka blir det salg av en del fisk .
Ingen grunn til at du ikke kan beholde regnbuefiskene. De klarer seg fint i en 120-liter hvis akvariet er 75-80 cm langt. De lever dessuten under høyst skiftende betingelser gjennom årstidene...alt fra surt og bløtt til mer hardt med høyere pH. Det eneste du trenger å bekymre deg over med dem, er å holde god vannkvalitet, og at du har en del fler hunner enn hanner . De blir ikke så store som mange andre regnbuer heller. Mine er fredelige og snille, og kjempeglad i god mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap