Hva er det som legger seg på bunnen?

Har en 300 l som har gått i snart to uker, kickstartet akvariet med kultur fra annet filter.

Det legger seg støtt og stadig masse shit rundt på bunnen. Jeg har vært meget forsiktig med foring og er d enda. Har tenkt det kan være avføring fra fiskene,men dette kommer enten jeg forer eller ikke. Og at de 4 ancistriusene bæsjer så mye går ikke ann, hvis det hadde vært deres avføring siden de spiser alger( som jeg ikke har sett en eneste en av enda).
Kan det være røttene jeg har i som kan gi fra seg all dette griseriet? Det er røtter kjøpt i dyrebutikker, tror jeg. Ser ihvertfall at de ikke er norsk .

Jeg slamsuger og slamsuger, men dagen etter ligger det strødd "bæsj" i karet.

Noen som har noen tanker om dette, kan ikke ha det slik?
Bilder.
Hei.

Takk for svar. Ja, her er noen bilder. Slik ser det ut etter slamsuging i går.
Tok bildene med ipod. For kameraet er ødelagt. Hvis det skulle vært bedre bilder kan jeg prøve og få lånt et kamera
Jeg ville ikke avskrevet ancistrusene helt.. Det er enorme mengder de kan legge igjen bare på en natt, og spesielt hvis det er nye røtter osv blir det masse "skrot" til de har fått gått over alle røttene og spist det ytterste laget..

Har ancistrusene mye mat tilgjengelig går det omtrent bare rett igjennom og ut igjen.. Prøv å fore med en squashbit e.l. en natt så ser du nok at møkka plutselig er hvit/squashkjøttfarget og da har du tatt den/de skyldige på fersken.

Etterhvert som karet får godgjort seg litt har jeg erfart at møkka brytes ned/løser seg opp mye raskere på bunnen. Ellers er det greit å justere vannstrømmen fra filteret slik at det blir litt strøm over bunnen som transporterer møkka til innsuget.
At Ancistrus er "dritemaskiner" kan jeg skrive under på.

Jeg har det sånn jeg også i en 160l med et par L183.

Tenkte jeg skulle prøve ut å ha en gjeng Amanoreker i karet sammen med de, da Amanorekene spiser bla. det fiskene har fordøyd.

Amanoreke
###I matveien er de svært enkle. De lever av alger og rester etter alle typer fiskemat. De spiser til tider også det fiskene allerede har fordøyd og bidrar dermed til hygieniske forhold i akvariet.###
Ai,ai,ai... mye nyttig info. Takk skal dere ha.

Røttene er ikke nye, men to av dem har vært i et akvarium med skilpadder. Kanskje det da er mat fra disse to røttene Ancistriusene ( L-144) spiser, siden skilpadde karet ikke hadde fisk i seg?

Har allerede en Amano reke (en gikk i filteret ), men tenker på å kjøpe praktbotia senere. Praktbotia spiser vel reker, tenker jeg.
Men Amano rekene er det jo litt størrelse på så kanskje de slipper unna?

Har hatt agurk i karet,men fikk ikke hvit bæsj. Men satser på at denne driten stammer fra røttene og at det gir seg etterhvert
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap