Guppy blir borte??? :(

Heisann!

Vi har et 60L akvarium med rio tetra, neon tetra, guppy og dvergurami (hanne) oppi.... Men to av guppy hannene våre har plutselig blitt borte??? Er det dverguramien som spiser dem oppe eller hva er det for noe tro???

Også har vi fått et kjempe stort problem med snegler på innsiden av glasset på akvariumet, noen tips for å få disse bort?! Skikkelig ekle og ikke mye pent å se på....

Takk for svar
Det finnes fisker som spiser snegler. Evt neste gang du starter et akvarie kan du bruke varmekabler istedenfor snegler (masse tråder på det her inne). Hvis du ikke har puttet sneglene oppi med vilje, kan de ha kommet via planter du har kjøpt.
Anders Kanten
Det finnes fisker som spiser snegler. Evt neste gang du starter et akvarie kan du bruke varmekabler istedenfor snegler (masse tråder på det her inne). Hvis du ikke har puttet sneglene oppi med vilje, kan de ha kommet via planter du har kjøpt.



Sneglene har jeg ikke puttet oppi med vilje, er små snegler som er skikke ekle :P hehe...
Noen er mellomstore også :P Men hvilke fisk spiser disse sneglene da? Eller kan jeg ha noe oppi vannet for å få dem bort?!
Men kan en malle spise guppy hanner da feks?! å evnt hvorfor?!
Hei ja, Mallen kan spise Guppiene dine, men den burde ikke gjøre det. Kanskje de har dødd av andre årsaker og blitt spist på bunnen av mallen din? Jeg er ingen ekspert.

Når det kommer til fisketyper finnes det mange treff på google

Din lokale akvariebutikk kan sikkert også fortelle hva de har inne som spiser snegler.
Du kan også fiske ut snegler med håven når de samles for litt kveldskos. Det hjelper mye, jo flere du kan luke ut selv, jo færre er det som formerer seg.
Tipper at guppyene har dødd og deretter blitt spist av sneglene. En gjeng med sultne snegler spiser fort opp en så liten fisk som guppy. Jeg tror ikke at guppyene er drept og spist av noen av de andre fiskene du har.

For å bli kvitt sneglene bør du ikke sette inn sneglespisende fisk. Det vanlige rådet er å skaffe en eller annen slags Botia, men ingen Botia vil trives i et så lite akvarium som 60 liter.

I stedet kan du prøve med jegersnegler. Her er en gammel tråd som handler om snegleoppblomstring, og hvordan det ble løst. Link.
Jeg brukte jegersnegler til å fjerne pest snegler og det funker helt topp. De er små, søte farger/mønster og tar ikke store plassen.

At guppy'n din har dødd kan komme av mye rart. Ser forresten av sammensetningen av fiske arter ikke passer sammen pga vannverdier de krever. Så sjekk hva du har i springen samt akvariumet så velger du fisker utifra det. Da er du på god vei til å finne fisk som vil trives og holde seg sunde og friske. Iallefall en begynnelse
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap