Mcsteen's comeback som akvarist.

Har hatt akvarium hjemme (160L selskapssuppe) siden jeg var liten pjokk, det sto først på stua og havnet etterhvert inn på gutterommet mitt. Interressen og vedlikeholdet av akvariet dalte med alderen proporsonalt med økt interesse for andre ting. Og på slutten av 90-tallet var akvariet et sørgelig syn, det ble tilslutt tømt og solgt.

Nå rundt 15 år etter syntes jeg det var på tide å ta opp hobbyen igjen, og har etter godsnakking med samboern "fått lov" til å anskaffe et akvarium på stua

I tråden her skal jeg prøve å legge ut litt om hvordan det går med gjenoppdagelsen av akvariehobbyen.
Har etter en veldig rask sondering på finn.no (måtte smi mens sambo'n var i godlune) anskaffet et brukt akvarium som skal stå på stua. Valget falt på et Akvastabil 128L med stativ og lysarmatur til gunstige 400kr.
Utstyr som fulgte med var:
3 varmekolber (Rena 25W, Rena 25W m/termostat og en grønn eldgammel 6W heizer fra Tropica Trondheim), Rena 101 luftpumpe, ett luftdrevet filter og en haug gamle slanger, sugekopper og annet rask. Varmekolber og luftpumpe ble beholdt mens det meste andre gikk i søpla.

Kjøpte karet på lørdag og rakk ikke mer før butikkene stengte for helga.
Søndagen ble brukt til å finne egnet plass på stua og å fylle det med vann for sjekke om det var tett, og det var det

Ettersom jeg mangler det meste og tenkte å starte innkjøring så raskt som mulig så ble det en runde i dyrebutikkene i dag. Til tross for mange butikker å velge blant (var innom 3 x Tropehagen, Akvasia og Marit Zoo) så er ikke utvalget allverden, og de som hadde litt å velge i var utsolgt for en del.
Endte uansett opp med dette:
Eheim Biopower 200 filter, Tetra HT100 varmekolbe, 20W Aqua-Glo lysrør, 17kg grov Biltema-sand, tester for pH, ammoniakk, NO2 og NO3, en flaske pH+,1 flaske Salmi, en tilitersbøtte i plast og karets første "innbygger" en potte med Hygrophila corymbosa Siamensis 53B.

Satser på å ha i sand og få igang pumpe og varme pluss starte innkjøringa med salmiakk iløpet av kvelden.
Da er sand og varmekolbe på plass. Den glorete bakgrunnen som fulgte med er foreløpig erstattet med en sort søppelsekk for å blokkere lyset fra vinduet bak akvariet. Søppelsekken er langt fra lystett, så må nok bytte denne i noe annet etterhvert.
Hvis det virkelig er noen som leser denne "bloggen" så kom gjerne med tips og kommentarer.
Har ikke bestemt meg for hva karet skal inneholde annet enn at jeg heller mot "noe sør-amerikansk", så kom gjerne med forslag til fisk, planter og innredning.
Skal bruke innkjøringstida til å bestemme meg for hva slags fisk jeg skal ha, så det er god tid igjen.
Grattis med kar, jeg har selv et akkurat likt i sølv. Skal du ha neonlunde plantevekst må du nok øke lysmengden en del - jeg skaffet en armatur til og fikk doblet lysmengden, det hjalp.

Noen Coryer må du jo ha
Ser at det blir knapt med lys ja. Skal prøve å lage reflektor i første omgang, så får jeg se om det dukker opp noe på bruktmarkedet etterhvert.

Nyttedyr eller potensiell plage?
Har oppdaget en blindpassasjer, en liten snegle som kom med planten jeg kjøpte.
Skal jeg la den bli eller kvitte meg med den?

Helte Biltemasanda rett i karet uten å skylle, og det er fremdeles full tåke etter to timer Håper det klarner snart.
Tåka har lettet, men det er ikke helt klart enda.

Har kjøpt ei plate hobbyplank (80x396) som etter å ha skjært ut hjørnene passer rett inn som hylle i reolen. Har også skaffet selvklebende ledningslist og sagd til en finérplate jeg hadde liggende som skal bli til skyvedører.
I dag var det for første gang utslag på nitritt, ikke mye, men salmiakk-kuren er tydeligvis i utvikling. Har vært kjedelig å få de samme måleresultatene hver dag, så godt å se at noe er på gang. Blir spennende å se hva resultatet av prøvene blir i morgen.

Ellers har jeg satt ned flere planter og ei lita rot. Har festet Javabregne på rota med fluefortom. Usikker på hvordan jeg skal innrede venstresida av akvariet, ei rot til eller kanskje bygge opp med noen steiner? Har jo ikke bestemt meg for hva slags fisk jeg skal ha heller.
I dag har jeg hatt oppi ei rot til, denne gang med Javamose på. Kjøpte også ei kokosnøtt på Rema som jeg har delt i to og skjult bak de to røttene. Blir fine gjemmesteder til de kommende innbyggerne. Fant noen steiner i hagen som jeg også har pyntet med. Begynner å bli småfornøyd med innredninga, tror det holder med noen ekstra (høye) planter i bakgrunnen så får det holde foreløpig.

Kveldens vannmålinger viser en økning på nitrat, men det er fremdeles nok ammoniakk så jeg drøyer med å tilsette mer Salmi.
Lenge å vente.. :)
Da har jeg skaffet flere planter og litt mer røtter. Kunne muligens tenkt meg noen flyteplanter, ellers får det holde med det som er i karet nå.

Er ei uke inn i innkjøringa, nitritten forstsetter å øke, regner med den sprenger skalaen i løpet av en dag eller to. Ihvertfall to uker igjen før det er klart for fisk, føles som en evighet..

Har begynt å danne meg et bilde av hva slags fisk jeg skal fylle karet med, har lyst på mye men har ikke plass til alt. Kom gjerne med forslag/råd til hva jeg skal velge og hva som går sammen og ikke.

Her er lista over hva som er til vurdering så langt:
(Prøver å holde meg til Sør-Amerika)
- stimfisk, gjerne noe annet enn neon/kardinal
- corydoras
- apistogramma
- otocinclus
- ancistrus

Ser det blir mye bunn og lite topp. Er det noen som har forslag til fisk som går i par/liten gruppe og som hoder seg i midt-/toppskiktet?
Det begynner å nærme seg!
Nedbrytingen av ammoniakk går nå på under ett døgn, men det er ingen tegn til nedgang av nitritt enda. Ser fram til den dagen det er synlig reduksjon av nitrittnivået.

Har brukt ventetida til å sette i et par planter til. Har byttet bakgrunnen til en Juwelposter med steinmønster. Har montert reflektor på lysrøret og montert skyvedører på reolen. I helga fikk jeg strippet lysarmaturet for maling slik at den originale bronsefargen vises igjen.
Har også laget ei kokosnøtthule til (selv om jeg ikke vet om jeg skal ha "hulefisk" enda).
Et tips til den som skal lage huler av kokosnøtt: Prøv å finn noen som er så gamle at kjøttet er tørket inn, rist på nøtta så hører du om innmaten har løsnet fra skallet. Da slipper man arbeidet med å tømme ut kokosmelk og skrape ut kjøtt.
Ventetiden er noe herk syns jeg
Men det blir nok bra tilslutt . Ang kokosnøtter så kjøpte jeg en haug tomme. På den tiden jeg kjøpte mine kunne man kjøpe både hele og halve. Like greit så slipper man extra jobben
Når jeg først driver og måler akvarievannet daglig så slo det meg at det kanskje ikke var dumt å måle springvannet med det samme. Ikke mye spennende å finne:
pH:8
NH3 og NO2: ikke målbar
NO3: ca 12,5mg/l
GH og KH:4
Stemmer bra overens med kommunens egne målinger
McSteen
Har begynt å danne meg et bilde av hva slags fisk jeg skal fylle karet med, har lyst på mye men har ikke plass til alt. Kom gjerne med forslag/råd til hva jeg skal velge og hva som går sammen og ikke. Her er lista over hva som er til vurdering så langt: (Prøver å holde meg til Sør-Amerika) - stimfisk, gjerne noe annet enn neon/kardinal - corydoras - apistogramma - otocinclus - ancistrus Ser det blir mye bunn og lite topp. Er det noen som har forslag til fisk som går i par/liten gruppe og som hoder seg i midt-/toppskiktet?


Stimfiskforslag: keisertetra, aktiv og leksvillig fisk. Eventuelt andre tetraarter, det er mange fler enn neon og kardinal. Øksefisk holder seg helt i overflaten, men er glade i å hoppe, oftest blir det med ett hopp ettersom de ikke nødvendigvis treffer vannflaten når de lander.

Det blir som du selv antyder, mye bunnfisk. Foreslår enten Apistogramma (par eller eventuelt en trio) eller corydoras. Apistogramma er svært revirhevdende når de legger egg og passer yngel, mens corydoras ikke har peiling på revir. Det ender ikke godt for corydorasene.

Otocinclus er en svært fredelig fisk som går bra med Apistogramma. Den kan være litt sart, særlig i nystartede kar. Den trenger tilgang på alger, så i et helt algefritt kar vil den ikke trives.

Du spurte også om snegler er nyttedyr eller det motsatte. Det kommer nok an på hvem du spør. Noen elsker snegler, andre vil overhodet ikke ha dem. Jeg hører til den siste gruppen og fjerne dem, om nødvendig med Gastropex.

Trolig vil det ta litt mer enn to uker før filteret tar NO2 ned til null i løpet at et døgn, men ettersom du tester jevnlig vil du jo se når det skjer.

Lykke til med hobbyen.
Byttet lysrør til Life-Glo idag. Wow, det var forskjell
Mye mer lys og kjempeflotte farger. Men prisen var jo helt sinnsvak da, over 300.- for et 18W rør er jo helt koko..

Gikk meg tilfeldigvis på et eiketre i nærområdet i dag. (Vel tilfeldig og tilfeldig, etter å ha lest om eikebladenes fortrinn i forumet så har jeg studert hvert eneste tre jeg har hatt i syne) Så nå har jeg samlet nok blader så jeg berger til neste høst.
Takk for gode råd Sigmund, synd at apistogramma og corydoras går så dårlig sammen.
Det er nok valget mellom disse to som blir det vanskeligste. Går jeg for corydoras så er det ikke mye å velge mellom av "hovedfisk". Ser noen har nøkkelhullciklide sammen cory, men er den mindre revirhevdende ovenfor coryen da?
Øksefisk er jeg ikke spesielt fan av, så det blir nok tetra av et eller annet slag som stimfisk, f.eks smykketetra, sort neon, kobbertetra, glødebåndstetra eller lyktetetra. Tror jeg skal holde meg til tre maks fire arter totalt for at det ikke skal bli rotete.
Det nærmer seg?
Ai ai ai. For første gang ser jeg forskjell på de forskjellige nitrittløsningene. I går tynnet jeg ut både 1:5 og 1:10 uten å se forskjell. Idag så er de fortynnede løsningene betydelig svakere i farge. Tør jeg håpe på at toppen er over? Blir spennende å se om det er ytterligere nedgang morgen!

Ellers så øker sneglene i antall, har også observert nematoder svømmende rundt i vannet. Begynner å ha det noenlunde klart hva slags fisk jeg skal ha også. Tror jeg går for en tetrastim, et par kurvciklider og 6-7 corydoras. Hvis alger skulle dukke opp senere så kan jeg vurdere otto eller ancistrus i tillegg.
Innflyttingsfest!
Innkjøringa ble fullført i løpet av helga, og etter et stort vannbytte i dag ble det innkjøp av fisk. Hadde jo bestemt meg for noe annet enn neon/kardinaltetra som stimfisk (har hatt før/vil prøve noe nytt) og jeg var nær ved å velge sort neon eller glødebåndstetra. Men så var det disse kardinalene da, de er jo såå fine. Så i et svakt øyeblikk vek jeg fra den opprinnelige planen og gikk for kardinaltetra allikevel. Angrer ikke nå som jeg ser den rød/blå fisken svømme rundt i flott kontrast til alt det grønne og brune i akvariet. Men å gå i stim har den ikke lært seg, de er mer eller mindre spredd rundt i hele karet .

I morgen kommer kurvciklidene (rød) som jeg har bestilt til butikken. I den forbindelse lurer jeg på et par ting. Jeg vet ikke om det er ungfisk eller ikke, dersom det viser seg å være umulig å skille kjønnene på de. Hvilken strategi bør jeg gå for? Kjøpe to og håpe på at det er et par, eller kjøpe flere for å øke sjansene for at jeg ender opp med en av hvert kjønn?
I tillegg lurer jeg på hvor mye strøm de trives med, er ikke mange rolige områder i karet. Pr nå står den innvendige filterpumpa (Eheim biopower 200) på full guffe 650 l/t, blir dette for mye? Hvis ikke så kan pumpa strupes ned til 210 l/t, og det kan monteres dyserør for mer spredning av vannstrømmen.
Da ble det et par røde kurvciklider på meg, er rimelig sikker på at det ble en av hvert kjønn. I tillegg ble en stim corydoras sterbai. Og med det er akvariet foreløpig komplett. Det blir ikke anskaffet flere fisk med mindre det oppstår problem med alger, da kan det bli aktuelt med noen ottoer.

Skal legge ut noen bilder etterhvert når fiskene er blitt husvarme. Etter det blir det muligens smått med oppdateringer her. I tilfelle får jeg håpe det er pga av yngling og ikke sykdom eller andre problemer
Gratulerer med ferdig kar. Ser ut som du har gjort alt riktig. Jeg er nok ikke så tolmodig. Enig i at en stim kardinaltetra er flott syn mot grønne planter. Håper du yngel på kurvene og sterbaien.
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap