Sand

Jeg har tenkt å ha sand fra stranden i det nye akvariet, må jeg gjøre noe med den før jeg tar den i akvariet ?
takk for svar
Fra stranden?
Du bør vel koke den da.

Ellers om du kjøper sand fra dyrebutikk etc holder det som regel å ha det i en bøtte, og skylle den med vann.
Biltema sand trendier du ikke gjøre noe med, bare ha den rett i akvariet.

Det er to ting du må passe på når du tar sand fra strand.

1. Kalkinnhold
2. Oljeforurensning

Avhengig av stranden så kan sanden inneholde mye skjellrester/kalk (ikke så vanlig i ferskvann). Hvis du ikke skal ha veldig hardt/alkalisk-vann så bør det ikke være mye av dette i sanden.

Hvis dette er en strand imot havet er det ofte oljerester på sanden fra 100 år ++ med forurensning.

For å teste for kalk så kjøp saltsyre i malerbutikken og hell på. Hvis det bruser er det kalk. Hvis det ikke bruser kan du vaske sanden med saltsyreløsning for å få av oljefilm.

Les noe jeg skrev her:
Se video:

Eller så kan du finne et annet sted å få sanden fra....

Leste litt i dine tråde Zacken. Men, kan bare si, at jeg tar sand direkte fra stranden, skyller den godt og så op i akvariet. Har aldrig hatt problemer me dett. Har vel brukt strandsand i ca 7-8 år. Mine fisk er Sydamerikanske, mest ciklider Discus, Altumscalare, corydoras L-maller og liknenne. Og, helst vf.
Men; må dog si, at jeg har vann på ca 6,3 direkte fra kranen, og dette synker till unner 6 med èn gang dett kommer i akvariet. Så, jeg er faktisk ganske glad skjellresterne som buffer. Har flere gange hatt Ph. nede på mellem 4 og 5.
Så, løp å hent.
Mvh. Roland Dreinø
Det kan gå bra. Det kan gå dårlig. Som jeg skriver så er det stor forskjell på sand på strender. Noen har veldig mye skjell i seg (Lys sand) andre nesten ikke noe (morene). Hvis det er mye skjell vil sanden buffre. Så kommer det jo an på vannet du får i kranen. I Oslo feks. er ph opp imot 8 når man tapper det. Da hjelper det ikke med kalk i sanden.

Det beste er jo å gå til et sandtak (et ra) og hente litt sand.

Ronald, hvis det stemmer at du holder til i nærheten av Tofte så har jo du ypperlig morenesand i umiddelbar nærhet f.eks. raet i Svelvik. Det var en digresjon.

Hvis ikke akvariet er for stort Gunnar så er det vel bare å prøve.
Henter dett bare rett her nede på stranden. 3 minutter å gå. Findes i forskellige størrelser etter hvor på stranden jeg tar dett. Skyller dett bare 3-4 gange og tar de støtste sten og skjell utt. I starten silede jeg dett, men dett et stort arbejde till 900L
Gunnar Halvorsen
Jeg har tenkt å ha sand fra stranden i det nye akvariet, må jeg gjøre noe med den før jeg tar den i akvariet ? takk for svar :)


Som noen over her nevner, det finnes ofte veldig mye skjellrester i saltvanns-sand. Dette er ikke sikkert du ønsker i akvariet, avhengig av hva slags fisk du vil ha der. Skal du ha afrikanske ciklider som vil ha høy ph og kh, kjør på Da vil kalken i skjellrestene være med på og hjelpe deg å holde ph oppe, sa kalken går sakte i oppløsning i ferskvannet.
Skal du derimot ha sør-amerikanske fisk som vil ha lav ph og lav kh, kan du få store problemer med å senke ph ned på det nivået du vil ha den, da kalken i skjellene buffrer ph og hever den konstant.

Det andre er forurensning fra skip og industri, oljerester og kjemikalier og alt mulig rart... lar det seg skylle enkelt av tro? Jeg ville følt meg usikker, men...er kanskje litt pysete?

Hvis du svært gjerne vil ha sand fra naturen; Jeg ville forsøkt å finne en elv, en ferskvannselv altså, og hente sand derfra. Ikke noe oljesøl fra skipsindustrien der, og ikke noe saltvannsskjell. Det eneste er at da kanskje den bør kokes først før bruk i akvariet, for sikkerhets skyld, for å ta livet av evt ferskvannsparasitter som kan overleve i akvariet ditt og "angripe" fiskene dine.

Jeg vet ikke hvor du bor, men en sekk med sand på f.eks. Biltema koster 65 kroner og det er ikke dyrt... Kornstørrelsen bør være ca 0.5-1.0 mm. Ikke lurt å velge den aller fineste sanden (de har to typer), da den er som støv og virvler altfor lett rundt i akvariet. Velg den som er kategorisert som "grov" (den ER ikke det altså)
DET var et bra svar Mona. Alt for lett å spore av her på forumet....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap