Sammensetning sør-amerikansk akvarie

Hei!

Prøver meg på å stille noen spørsmål her, for å unngå total katastrofe når jeg skal starte mitt neste prosjekt. Har prøvd å se diverse steder på forumet, men det er en jungel!

Jeg skal starte et 260 liters akvarium, med bakgrunn ifra akvadekor. Blir biltemasand. For første gang skal jeg prøve innvendig filter.

1. Jeg urer på hva slags filter som passer til de fiskene jeg har tenkt?

Jeg tenkte å prøve meg på 5-6 av hvert slag.

Først ut er sommerfugl ciklider som disse:


Eventuelt slike bolivianske:


Har også lyst på denne arten apistograma borelli:


2. Kan man ha dem sammen?

3. Jeg har corydoras fra før, kan de oppi sammen med de andre?

4. Hvordan er det egentlig å få tak i disse fiskene? Jeg bor på Toten, så stort sett lang reisetid uansett hvor jeg skal, men østlandet å foretrekke.

5. Hvilke planter er å foretrekke til dette oppsettet? Tenker å lage lysarmaturet selv, så hipp som hopp hvilke planter, bare jeg tar høyde for det.

Takk for evt hjelp. Håper ikke det ble for mye her..
Veldig bra at du planlegger og spør før du setter i gang

For det første vil jeg si : i et 260 liters ville jeg ikke gått for innvendig filter. For å få noe som muligens kunne funke sånn noenlunde, med stor nok filtermasse, vil du bruke opp alt for mye plass i karet. Og det ville alltid være svært følsomt for svingninger i belastning. Nei, finn deg et godt dimensjonert utvendig filter !

Om du kan ha disse to artene sammen får spesialistene svare på. Personlig ville jeg ikke ha gjort det. Det som er sikkert, er at corydoras ikke er å anbefale sammen med dissse. Coryene valser overalt og har null peiling på territoriell adferd, så de vil få juling av apistoene. I tillegg vil begge artene holde seg nær bunnen...som derved vil bli overtraffikert i forhold til ingen fisk i de høyere vannlagene.
Begge sommerfuglciklidene og Apistogramma borelli er fine arter. I en 260 liter kan det nok gå å blande disse, dersom du innreder karet mad mange skjulesteder og helst røtter/planter som deler karet i to slik at de kan ha hver sin halvdel.

Saken er at selv om de normalt er fredelige, har de en utpreget yngelpleie. Det betyr at om de legger egg, blir de svært territorielle og vil med dødsforakt forsvare egg og yngel. Det kan gå hardt ut over andre beboere i karet, og særlig andre arter som ikke begriper noe om revir, som corydoras. Valget bør derfor være enten corydoras eller dvergciklider. Selv har jeg valgt dvergciklider til 11 av mine kar, en art i hvert kar.

Sats heller på en stimende art slik at du også får liv i den midtre delen av karet. Om du ønsker yngel, bår du holde deg unna de vanlige tetra-artene (neon, kardinal, keiser etc.), de vil nappe egg og yngel så snart de ser sitt snitt. Velg i så fall en nannostomus art (nannostomus=liten munn), da vil du ikke miste så mange yngel. De er også bra fordi dvergciklidene har noen å jage samt at ciklidene føler seg relativt trygge når det er annen fisk som stimer rundt (da kan det ikke være noen farer som truer).

Skaff deg gjerne tørkede eikeblad (plukkes når de faller av trærne om høsten) slik at ciklidene har noe å gjemme seg under, det vil være likt deres normale biotop.

Når akvariet er godt innkjørt og stabilt, samt at det har blitt litt algevekst, kan du også ha oppi noen otocincluser, en liten, fredelig algespiser som vil gå fint i karet ditt. De kan være litt sarte i begynnelsen, så et kar med stabile vannverdier er bra.

Sats på en blanding av hurtigvoksende stengelplanter og noen sverdplanter, samt gjerne gulrotgress (kan flyte eller plantes i sand) og javamose, den siste er utmerket skjulested for yngel.

Når alt dette er sagt, så kommer det egentlig an på hva slags akvarium du vil ha: et artsakvarium med forhold mest mulig likt fiskenes normale biotop, eller et penest mulig selskapsakvarium.

Til aller sist, et innvendig filter kan være ok hvis du tenker på et HMF, altså en blåsvamp festet i et bakre hjørne med glasslister og en sirkulasjonspumpe bak matten. Der kan du også gjemme varmekolben. Om du googler HMF får du opp mye info om dette. Ellers er jeg helt enig med SilverShaded, et normalt innvendig filter er ikke tingen for deg. Det vil i tillegg til det hun nevner også skape for mye strøm i karet til at Apistogramma vil synes det er ok.

Lykke til med et fint prosjekt.

Oi, takk til begge for gode svar! Så de hadde sommerfuglciklidene Ramirezi på dyregod i Gjøvik i dag forresten, så da er de i allefall tilgjengelige.

Tenkte vel på å lage et biotopsakvarium, så fiskerikt som mulig. Og ikke Malawi, da jeg har hatt det i 4-5 år.

Av nannostomus så likte jeg godt disse:

Og disse

Otto kan jo være et bra alternativ, hvordan vil de være i forhold til f.eks ansistrus?

Har jo ei eheim utveldig pumpe, 2217, og også en fluval 405, men tenkte de kanskje ble overkill. Kanskje en av dem hadde vært tingen likevel?

Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap