Hvitt lignende på rot og på slanger og gummi.

har kjøpt akvarium og hatt det innkjørt og hatt det et par uker. kjøpte alge spiser og rot til han. kokte en sten for å legge oppå roten for at den ikke skulle flyte opp. har nå kjønt at det kan ta en stund. men etter dette var gjort kom det noe på rota og det fester seg oså smått på platene og på gummi sugekoppene. ser nesten ut som tåkete spindelvev. er dette farlig for fiskene eller plantene og hvis det er hvordan bli kvitt dette ?
Dette er ganske vanlig på nye røtter. Litt ekkelt, men helt ufarlig og forsvinner av seg selv etterhvert. Om du ikke greier å vente kan du ta opp rota og skrubbe av det verste, men det er ikke nødvendig altså.

Når du skriver at du har hatt karet under innkjøring et par uker, så håper jeg ikke du bokstavelig mener to uker. Filteret behøver å kjøres inn i 4-5 uker før det er klart for fisk. To uker etter oppstart er vanligvis rundt den tiden nitritt dukker opp og er absolutt den verste tiden å sette inn fisk på.
Fikk beskjed om at akvariumet skulle stå 3 uker før jeg puttet fisk i det.
fikk beskjed om at akvariumet skulle stå 3 uker før jeg puttet fisk i det. så jeg gjorde det. og nå har det gått ca litt over 1 mnd. men noen av fisken har stryket med selv om vannverdiene er ok. og jeg har en malle men den har jeg ikke sett på 2 dager nå og den har ikke no spesielle steder den kan hjemme seg hvor jeg ikke kan se den :/
Da har du vært heldig om du ikke fikk utslag på nitritt etter bare 3 uker. Hva har du målt og hva slags resultater fikk du? Var filteret i gang hele denne tiden og "matet" du filteret for å få i gang innkjøringsprosessen?

Det hender at fisk stryker med uten at en helt vet hvorfor, men viktig å følge med på vannverdier, spesielt i et nyoppsatt akvarium, og passe på at fiskene man har passer overens både når det gjelder krav til vannet, temperament og i forhold til størrelsen på akvariet. Søk opp fiskene dine i fiskebasen og les om de der, om du ikke allerede har gjort det.

Hva slags malle har forsvunnet for deg? En del maller, som otocinclus, krever et godt innkjørt akvarium med stabile forhold for å overleve, andre, som ancistrus, må ha en viss størrelse for å være robuste nok til å tåle overgang til et nytt akvare. Enkelte fiskearter er mer ømfintlige for nitritt og nitrat. Noen får beskjed om å tilsette salt i vannet (helt unødvendig forresten) og noen maller tåler dårlig salt.
Hva mener du med at vannverdiene er "ok" ? For fisk som kommer fra nitritt-fritt vann vil selv veldig lavt nitrittnivå være nok til å ta livet av dem. Nitritt-verdier er ikke ok før de er null. Og hva har du brukt for å kjøre inn karet i de tre ukene ? Uten tilsetning av ammoniakk vil du ikke få de bakteriene du trenger (det vil iallfall ta veeeldig lang tid). Uansett er tre uker ikke nok.
SilverShaded
Hva mener du med at vannverdiene er "ok" ? For fisk som kommer fra nitritt-fritt vann vil selv veldig lavt nitrittnivå være nok til å ta livet av dem. Nitritt-verdier er ikke ok før de er null. Og hva har du brukt for å kjøre inn karet i de tre ukene ? Uten tilsetning av ammoniakk vil du ikke få de bakteriene du trenger (det vil iallfall ta veeeldig lang tid). Uansett er tre uker ikke nok.


hadde i aqua sana eller hva det heter og lot akvariumet bare stå med pumpen igang og planter og stein og varmekolbe i og lys over. tok med vannprøve til dyrebutikken for å sikre meg at det var ok å ha fisk i. hadde kampfisk først og noen guppyer også noen stim fisk som er litt rosa aktig jeg ikke helt husker navnet på. fjernet kampfisken da den ikke gikk overrens med de andre. mallen jeg har er en ancistrus.
Hvis det er Prodac Aquasana du mener, så gjør dene ingenting for innkjøringen, så karet ditt er nok ikke innkjørt desverre.. Et akvarium utvikler ikke den nødvendige bakteriekulturen bare av å stå med vann i. Du får nok ikke noe utslag på nitritt, nei...ganske enkelt fordi bakteriene ikke fins. Vil anbefale deg å lese om fiskeløs innkjøring...f.eks. her. Da vil du forstå mer av hvordan dette gjøres og hva som egentlig skjer i akvariet.
Som et lite tips vil jeg si : ikke stol for mye på folkene i dyrebutikken, de har ofte svært lite peiling på annet enn å selge deg produkter...ofte slike du ikke engang trenger. Det fins hederlige unntak, men de er få.
Da er jeg redd at filteret ditt ikke er kjørt inn Spørs om du må skaffe deg en dråpetest for nitritt asap og måle daglig en stund fremover. Får du utslag så skift ut en tredel av vannet daglig, flere ganger daglig om nødvendig. Store sannsynligheter for at dødsfallene du har hatt kan relateres til nitritt og om du ikke følger med på dette videre så er jeg redd flere kan falle fra. Veldig trist at du har blitt feilinformert fra butikkens side, men det er dessverre ikke så uvanlig. De vil jo helst selge så mye som mulig, så om det dør fisker hos deg så får de jo solgt flere :-P
Det er helt sikkert som disse over her sier, at du har sluppet fisk i akvariet før filteret var ferdig innkjørt. Med en gang du får fisker i karet, begynner disse å skille ut ammoniakk. Denne omdannes av bakteriene i filteret til nitritt, og deretter videre til nitrat. Fiskene dør av forgiftning dersom denne prosessen ikke har kommet i gang.

Nå har du kommet i den situasjonen at du må innkjøre filteret med fisker i karet.
For å holde de fiskene du har igjen i live, må du skifte mye vann. Hver dag, intil 50% av gangen. Vent ikke til du får kjøpt dråpetester, begynn i dag.

Nå er det for sent å begynne innkjøring med salmiakk, men artikkelen kan det være lurt å lese. Den forklarer det som skjer biologisk og kjemisk i karet under innkjøring. IKKE TILSETT SALMIAKK I ET AKVARIUM MED FISK I.

Nå er det den ammoniakken som fiskene skiller ut som må fore filterbakteriene, i stedet for å tilsette salmiakk. Dette KAN gå bra, men innkjøring tar tid. Vær tålmodig og mist ikke motet.

Tove H
Det er helt sikkert som disse over her sier, at du har sluppet fisk i akvariet før filteret var ferdig innkjørt. Med en gang du får fisker i karet, begynner disse å skille ut ammoniakk. Denne omdannes av bakteriene i filteret til nitritt, og deretter videre til nitrat. Fiskene dør av forgiftning dersom denne prosessen ikke har kommet i gang. Nå har du kommet i den situasjonen at du må innkjøre filteret med fisker i karet. For å holde de fiskene du har igjen i live, må du skifte mye vann. Hver dag, intil 50% av gangen. Vent ikke til du får kjøpt dråpetester, begynn i dag. Nå er det for sent å begynne innkjøring med salmiakk, men artikkelen kan det være lurt å lese. Den forklarer det som skjer biologisk og kjemisk i karet under innkjøring. IKKE TILSETT SALMIAKK I ET AKVARIUM MED FISK I. Nå er det den ammoniakken som fiskene skiller ut som må fore filterbakteriene, i stedet for å tilsette salmiakk. Dette KAN gå bra, men innkjøring tar tid. Vær tålmodig og mist ikke motet. :-)


så hva vil du anbefale og hvordan skal jeg gå frem nå med å få kjørt inn akvariet med fisken i allerede ?? og har byttet ut 1/3 av vannet annen hver dag nå i litt over en uke ca for at jeg trudde det som var på rota var noe sopp lignende og tenkte kanskje det ville hjelpe noe. helt ny og ikke lett å komme igang uten veiledning og det trudde jeg at jeg fikk riktig i dyrebutikken :/ men de 3 gjenværende og mallen jeg ikke finner virker som at di er friske og har det bra enn så lenge
Det at du har byttet vann såpass ofte har nok reddet de fiskene du har. Ingen grunn til å få panikk. Det går vanligvis bra om du skifter vann ofte nok. Som Tove H sier, bytt en del vann daglig frem til du får tak i nitritt-test. Da får du oversikt over hvor mye nitritt det er i vannet. Da fortsetter du med vannskift frem til nitritt viser null. Nitritt-test er uansett greit å ha liggende så man kan teste om fiskene oppfører seg unormalt eller man får uforklarlige dødsfall.

Å kjøre inn filteret med fisk er ikke anbefalt, men det er fullt mulig med litt ekstra innsats og mye vannbæring så dette går nok bra.
Du er allerede i gang med innkjøring av filteret, med fisk. Fortsett med å skifte vann, helst hver dag og observer fiskene nøye. Ser de tuslete ut, så skift mer vann. Alle akvarister bør ha dråpetester for måling av nitritt, så når du får i hus det, kan du lettere følge med på vannverdiene selv. Jeg bruker dråpetester fra JBL Nå har du så få fisker igjen i akvariet, og siden disse ser kvikke ut, så jeg har stor tro på at dette skal gå bra.

Når alt er stabilt og helt nitrittfritt, kan du begynne å sette inn nye fisker. Sett inn noen få av gangen slik at bakteriene i filteret rekker å tilpasse seg den nye belastningen. De viktigste verktøyene til en akvarist er tålmodighet og kunnskap. Les artikkelen du har fått link til av SilverShaded, så lærer du mye om vannkjemi.

Det soppbelegget du har på rota er ikke farlig, men ser ikke mye lekkert ut. Ta opp rota og spyl den rein, så blir det borte etter hvert. Som sagt, mist ikke motet selv om starten ikke ble som du ventet.

Nå ser jeg at Tante Astrid har skrevet et innlegg mens jeg har sittet og tastet. Enig med henne.
Lykke til.
da døde alle fiskene desverre.. har nå startet opp på nytt og byttet ut steiner med sand. har vasket ned hele akvariet og allt tilbehør. viste seg at muligens steinene jeg ahdde i slapp ut noe som ikke var bra for vannet og fiskene. har nå satt allt på plass og fått i nytt vann. har byttet ut ca 20 liter hver dag i de første 3 dagene nå og akvariumet er 73l. har tillsatt nitridac etter bruksanvisning. og puttet i nytt i forhold til l byttet ut, er det noe annet jeg bør gjøre. skal kjøpe vann tester. men hvilke burde jeg skaffe og hvor lenge burde det gå nå før jeg burde få muligheten til å putte fisk i akvariet ?
Denne gangen burde du kanskje gjøre ting riktig, og det vil si en skikkelig innkjøring. Å bruke Nitridac er ikke noen erstatning...bakterier på flaske kan forkorte tiden noe men kan også klusse til innkjøringen. Det tar tid å bygge opp de bakteriestammene du trenger i filteret...fra 4 til 6 uker. Før du er ferdig med innkjøringen bør du ikke tenke på å sette inn fisk, du har nå sett hvordan det går.

Vil foreslå at du leser f.eks. den tråden her som heter" Nybegynner med div. spm.". Der finner du noen linker, følg disse og les deg opp på fiskeløs innkjøring. Der står det også hvilke tester du bør. ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap