Hjelp meg! forstoppelse!?
For to dager siden flyttet jeg mine 3 kjære små delfin barn over i et større akvarium. brukte over en time på å tilvenne de det nye vannet litt etter litt. Nå plutselig er den ene kjempe oppblåst og oppfører seg unormalt. tror den har forstoppelse! (ny type mat, men fremdeles ciklidemat altså!) Er det noe eg kan gjøre???? vil ikke den skal dø Alle tips mottas med stoooor takk!!!!!
Postet 24.04.14 kl 20:20
Har du lest her:
http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1833
http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1833
Postet 24.04.14 kl 20:47
Postet 24.04.14 kl 20:49
Om du kopierer lenken så kommer du inn på artikkel om sykdom på fisk.
Kopierer inn teksten om forstoppelse her.
Forstoppelse:
Forstoppelse oppstår gjerne når fisk får feil for over lengre tid. Også kaldtvannsfisker som gullfisk og slørhaler, som går i for varmt vann, er utsatt. Forstoppelsen gjenkjennes ved at fiskes buk eser opp, og fisken spytter ut maten igjen. Skjellene strutter ikke. Avføringen er tynn, og hvit.
Det første en bør gjøre er å rette opp kostholdet. I mange tilfeller dør fisken av denne forstoppelsen, andre ganger kan den komme til hektene av seg selv. Forsøksvis kan du tilsette en strøken teskje med magnesiumsulfat (engelsk salt) pr 9 liter vann.
MgSo4 har ingen negative effekter på øvrige innbyggere i akvariet. MgSo4 øker Gh..
Kopierer inn teksten om forstoppelse her.
Forstoppelse:
Forstoppelse oppstår gjerne når fisk får feil for over lengre tid. Også kaldtvannsfisker som gullfisk og slørhaler, som går i for varmt vann, er utsatt. Forstoppelsen gjenkjennes ved at fiskes buk eser opp, og fisken spytter ut maten igjen. Skjellene strutter ikke. Avføringen er tynn, og hvit.
Det første en bør gjøre er å rette opp kostholdet. I mange tilfeller dør fisken av denne forstoppelsen, andre ganger kan den komme til hektene av seg selv. Forsøksvis kan du tilsette en strøken teskje med magnesiumsulfat (engelsk salt) pr 9 liter vann.
MgSo4 har ingen negative effekter på øvrige innbyggere i akvariet. MgSo4 øker Gh..
Postet 24.04.14 kl 20:53
Postet 24.04.14 kl 20:55
Postet 24.04.14 kl 20:59
Postet 24.04.14 kl 21:03
Postet 24.04.14 kl 21:05
Postet 24.04.14 kl 21:11
Magnesiumsulfat = engelsk salt = epson salt.
Du får tak i det i enkelte akvariebutikker, på apotek eller i helsekostbutikker.
Her står det litt om produktet.
Her er en tråd som forklarer forskjellene mellom de forskjellige formene dette saltet forekommer i. Link
Du får tak i det i enkelte akvariebutikker, på apotek eller i helsekostbutikker.
Her står det litt om produktet.
Her er en tråd som forklarer forskjellene mellom de forskjellige formene dette saltet forekommer i. Link
Postet 24.04.14 kl 22:00
Postet 24.04.14 kl 22:15