Gh

Nå som jeg endelig har fått meg dråpetest fra JBL viser det seg at hardheten i mitt vann er 6 og ikke 16 som stirpsa sa.

Spørsmålet mitt er da:

Hvordan vil dette gå utover Mollyene, Guppyene og mine to Dvergurammier da, siden de krever noe høyere GH? (fra ca 9)

Har lest at en kan skaffe seg GH+ for å heve GH...Vil dere anbefale dette?

I så fall er det det korrekte navnet på produktet? Finner det ikke på aquamanias sine sider.

På forhånd takk.

SilverShaded
Du finner det [URLBLOCK1].


Ah tusen takk. Kunne du råde meg til hvilken av dem som er å foretrekke? Forstår ikke hva de forskjellige er.

Har 180 liters tank, og som beskrevet, Guppier, Molly og Dverggurammi
Ta GH/TH+, du.
Men du behøver ikke gå helt opp til 16...det kan bli litt drøyt for dverggurami. 13-14 holder fint. Dessuten bør du øke GH sakte over flere dager, så fiskene rekker å omstille seg.
SilverShaded
Ta GH/TH+, du. Men du behøver ikke gå helt opp til 16...det kan bli litt drøyt for dverggurami. 13-14 holder fint. Dessuten bør du øke GH sakte over flere dager, så fiskene rekker å omstille seg.


Takk, da er det kjøpt

Kan du bare fortelle meg hvordan det går utover fiskene når GH ikke er i samsvar med hva det kreves for dem? Som i dette tilfelle hvor gh er for lav?
For det første har dette mye å gjøre med hva fisken er vant til. Mange av levendeføderne oppdrettes i anlegg hvor GH ikke alltid holdes så høy som fiskens naturlige hjemsteder. Dette medfører en gradvis endring i fiskens fysiologi. Muligens (etter hvert over utallige generasjoner) også endringer i deres DNA...men det er bare gjetning fra min side.

Men i utgangspunktet bør GH ligge i nærheten av det som anbefales. Som sagt har dette med fiskens fysiologi å gjøre...GH spiller en viktig rolle i fisken slimhinnesystem (osmose-egenskaper) og i andre vitale organer som lever og hjerte. Det som merkes mest på akvariefisker i riktig GHn er rett og slett fiskenes velbefinnende... deres immunsystem fungerer bedre og trivselen er større når fysiologien er optimal. De bukker da ikke så lett under for påvirkning fra parasitter og/eller andre sykdommer. Noen fisker er så spesialiserte med hensyn til høye GH-krav at de faktisk ikke lever lenge i feil GH, så som malawi-ciklider.
SilverShaded
For det første har dette mye å gjøre med hva fisken er vant til. Mange av levendeføderne oppdrettes i anlegg hvor GH ikke alltid holdes så høy som fiskens naturlige hjemsteder. Dette medfører en gradvis endring i fiskens fysiologi. Muligens (etter hvert over utallige generasjoner) også endringer i deres DNA...men det er bare gjetning fra min side. Men i utgangspunktet bør GH ligge i nærheten av det som anbefales. Som sagt har dette med fiskens fysiologi å gjøre...GH spiller en viktig rolle i fisken slimhinnesystem (osmose-egenskaper) og i andre vitale organer som lever og hjerte. Det som merkes mest på akvariefisker i riktig GHn er rett og slett fiskenes velbefinnende... deres immunsystem fungerer bedre og trivselen er større når fysiologien er optimal. De bukker da ikke så lett under for påvirkning fra parasitter og/eller andre sykdommer. Noen fisker er så spesialiserte med hensyn til høye GH-krav at de faktisk ikke lever lenge i feil GH, så som malawi-ciklider.


Tusen takk for et meget utfyllende svar. Nå kommer kanskje et dumt spørsmål men den som inte spør får ikke svar..

For å opprettholde den nye GH, skal det da puttes GH/TH+ ved hvert vannbytte?
Solstjerne76
......For å opprettholde den nye GH, skal det da puttes GH/TH+ ved hvert vannbytte?


Ja.
Prøv deg fram for å finne ut hvor mye. Jeg har akvarievann med GH=1, og tilsetter 1/2 måleskje til 2 bøtter vann for å få GH 8. Pulveret løser seg ikke helt opp, så vannet blir litt blakket rett etter vannbytte. Det klarner etterhvert.
Antagelig må du det, ja....alt etter hvor mye vann du bytter. Men dette må du nesten teste deg frem til. Mål ut i byttevannet og tilsett slik at det får samme verdi som i karet.
Hm.. Jeg mener selvfølgelig at jeg har kranvann som har GH=1 og vil ha akvarievann som har GH=8 .
SilverShaded
Antagelig må du det, ja....alt etter hvor mye vann du bytter. Men dette må du nesten teste deg frem til. Mål ut i byttevannet og tilsett slik at det får samme verdi som i karet.


Med fare for å virke som en komplett idiot.. når jeg putter oppi GH/TH+ i byttevannet, skal jeg , før jeg putter vannet oppi tanken, ta en dråpetest for å sjekke GH?

Jeg bytter ca 60 liter vann hver gang..Ca 6 bøtter. Har 180 liter tank.

Jepp ! Da tester du bare i starten på EN bøtte, og skriver ned hvor mye du trenger for å få riktig GH (maken til akvariet). Så bruker du samme mengde i hver bøtte. Når du har dette ferdig utregnet, trenger du stort ikke teste for hvert vannbytte
SilverShaded
Jepp ! Da tester du bare i starten på EN bøtte, og skriver ned hvor mye du trenger for å få riktig GH (maken til akvariet). Så bruker du samme mengde i hver bøtte. Når du har dette ferdig utregnet, trenger du stort ikke teste for hvert vannbytte :-)


Takk. Et siste råd

Molly krever GH mellom 11-30
Guppy mellom 9-19
Dverguarmmi mellom 5-15

Bør jeg da heve GH til 13?

SilverShaded
Ja, det holder fint.


Tusen hjertelig takk for raskt svar. Takk for hjelpen. Setter så stor pris på det fra dere alle
Vil jo at du skal lykkes, slik at fiskene kan ha det bra . Og jeg vet hvor irriterende det kan være å vente når man bare MÅ ha svar på noe..
Verdiene ble bra?

Guppyene mine døde etter kort tid før jeg fant ut dette om gH. Antar at kranvannet har 0 i gH i Oslo sentrum... har økt til 6 om fiskene ser ut til å trives mye bedre allerede.
Ja, som sagt : hvis fiskene kommer fra et kar med riktig GH (høy), så blir sjokket enormt hvis man brått putter dem i vann med GH på 0-2.
BIG1
Verdiene ble bra? Guppyene mine døde etter kort tid før jeg fant ut dette om gH. Antar at kranvannet har 0 i gH i Oslo sentrum... har økt til 6 om fiskene ser ut til å trives mye bedre allerede.


Har ikke fått varene ennå så ikke fått målt GH. MEn alt annet av vannverdier er perfekte. Har hatt fiskene mine siden februar og så langt ser de ut til å ha det bra, men selvfølgelig, etter å ha lest nøyere om dette med GH (kun vært opptatt av PH, No2 og No3) så er jeg litt anspent om dagen og bare venter på pakken i posten.

Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap