Skiftet fra grus til sand neontetraene døde. hjelp!

Igår skiftet jeg fra grus til sand i akvariet mitt. kjøpte den jeg leste flere her brukte fra biltema. Skylte sanden godt før jeg hadde den oppi. akvariet ble vasket og ca 20 liter byttet ut. Akvariet er på 100 liter. Vannet ble ganske grumsete syntes jeg og idag var 5 av mine 6 neontetraer døde. Vannet er fortsatt grumsete, ellers er vannverdiene fine..hva kan årsaken være og vil vannet forsette å være grumsete…vil ikke miste flere fisker. Har 6 guppuyer og 2 sommerfuglciklider..og to maller. de fikk forøvrig en rosenkål til nattmat igår og akvariet luktet veldig kål da jeg tok ut restene i morges..
akvariet har forørig vært i drift i 6 mnd og har aldri hatt problemer av denne typen tidligere bortsett fra at to maller døde etter å ha hatt dem i to uker med to dagers mellomrom noe jeg fortsatt lurer på årsaken til.
Seilu
akvariet har forørig vært i drift i 6 mnd og har aldri hatt problemer av denne typen tidligere bortsett fra at to maller døde etter å ha hatt dem i to uker med to dagers mellomrom noe jeg fortsatt lurer på årsaken til.
sukk, der var den ene algespiseren også død..
Huff da Når du gjorde rent i akvariet, tok det mer enn 1 time før filteret ble satt i drift? Og vasket du det helt rent?
Bakteriene i filteret lever nemlig ikke lenge uten sirkulasjon, og filteret skal bare skylles lett i brukt akvarievann..
Er fisken prikkete?
Har du salt i vannet?? Sugemaller liker IKKE salt serru!
Har du målt vannverdiene dine?
Helte du kaldt vann fra springen i akvariet ditt? De er følsomme for store temp forandringer...

Nei, tok ikke mer enn en time. Skyllte filteret i vann fra akvariet. Men salt har jeg i. Spurte på dyrebutikken å de sa at malene ikke tok skade av dette så det er kanskje grunnen! Temperaturen i det ferske vannet var likt det gamle. Takk for at du informerte om saltet. Kjenner jeg blir mektig irritert på han på butikken for jeg spurte om malene tålte dette. Hvorfor neontetraene døde er et mysterium men har lest at de lett dør av stress og miljøforandring så kan jo være årsaken?
Corydoras, maller og bunnfisk generelt liker ikke salt. Aquasafe og salt trengs ikke så lenge kranvannet holder fine verdier og det pleier det å gjøre i Norge
De tjener penger på dette vettu..
Overtok et kar med 16 neontetraer og donerte disse til en hyggelig nabo som hadde noen fra før i en stabil 160l. 6 av disse døde plutselig og muligens av stress. Resten lever godt
Inaktiv bruker
Høres ut som en ammoniakk eller nitritt oppblomstring, som følger av at du har tatt bort grusen og renset filteret. Du bør nok bytte 1/3 vann i noen dager fremmover nå, om du ønsker å redde fiskene.
Nitritt oppblomstring som fører til død på 1 døgn???? Ja det må jeg si!!!!

Uansett så er hyppige vannbytter en grei regel etter multidød!
Dinnaz
Nitritt oppblomstring som fører til død på 1 døgn???? Ja det må jeg si!!!!

Om filteret renses for godt, eller ikke får nok sirkulasjon over lengre tid, så kan nitrittnivået stige til farlig nivå veldig fort! Har opplevd det selv, men oppdaget det tidsnok og rakk heldigvis å skifte vann før fisken strøk med.

Om det er det som har skjedd her er ikke godt å si, mulig stresset i seg selv er skyld i dødsfallene.
Inaktiv bruker
Dinnaz
Nitritt oppblomstring som fører til død på 1 døgn???? Ja det må jeg si!!!! Uansett så er hyppige vannbytter en grei regel etter multidød!


Du har enda mye å lære ser jeg, Ja, det kan gå noen timer, husk, her er det fjernet to viktige komponenter samtidig, det skaper en ubalanse i karets vannverdier, noe har gitt etter, så dermed er det høyst sannsynelig Ammoniakk eller nitritt (Muligens stress) som har tatt livet av fiskene, og siden karet er ganske lite så blir det også fortere forurenset.
Jeg vet ikke hvilket filter "Seilu" har, men om det hadde vært litt overdimensjonert hadde det også klart å ta unna en del av "ubalansen" selv, med hjelp av mindre vannbytter.
Seilu
........ [B]de fikk forøvrig en rosenkål til nattmat igår og akvariet luktet veldig kål da jeg tok ut restene i morges[/B]..


Det kan hende du har noe av årsaken til fiskedød her.

Kål inneholdert mye nitrogen. Filteret var nyrenset og bakteriekoloniene var kanskje ikke lenger i stand å omdanne farlige nitrogenforbindelser til ufarlig nitrat. Særlig hvis man har et innvendig filter med små svamper, må man passe nøye på og fore forsiktig de første dagene etter rensing. En hel rosenkål til 2 maller høres mye ut.

Det er nok flere uheldige omstendigheter i kombinasjon som har tatt livet av fiskene dine. Håper det går seg til nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristian Teigland
Reklame for plussmedlemskap