Coryene på Berget (side 6)

Nå har jeg brukt hele morgenen på å lese din personlige tråd. Veldig kjekt å lese tråden til en av de mest kunnskapsrike personene på Akvaforum.
Men kan jeg spørre hva du jobber med SilverShaded? Og hvordan du har fått slike voldsomme kunnskaper rundt vannverdier og alt det biologiske rundt rundt vann o.l?

PS: Kjenner jeg er litt misunnelig på cory-karet ditt. Jeg også har en drøm om et lignende kar, da 150/200x40x40, til mine små grønne lasere.
-GreenLaser
Så hyggelig at noen gidder å lese denne relativt kjedelige tråden

For å ikke gå i for mye detaljer om meg selv (liker ikke det på nettet), så skyldes det til sammen kjemiutdannelse, arbeid innenfor analyse, biologi, helse og medisin, pluss spesialinteresse for akvaristikk siden 70-tallet. Ja, jeg er utgammal...hehe..

Jeg er veldig fornøyd med mallekaret mitt, det har levd opp til forventningene og mere til ! Men så tok det lang tid med planlegging og innsamling av alle 'bitene', pluss tålmodighet og gradvis utvikling av plantebestanden over tid. Ikke vær misunnelig...det er bare å gå hen og gjør likedan
Smart å ikke utlevere seg for mye!
Men likevel interessant å vite litt av bakgrunnen for din kunnskap. Alder er vel bare et tall?

Jeg er misunnelig da jeg ikke har fått fingern ut enda med å gjøre klart akvarierommet mitt samt rett og slett bestille karet med lys. Har filter - Eheim pro 600 -, sand, rot, bakgrunn fra Back to nature. Men ikke karet.
Må vel lage min egen tråd om cory-fanatismen min også.
Alder er bare et tall, ja...og man kan ikke identifisere seg med et tall

En ting har jeg kommet frem til etter hvert : man skal ikke drive planer. Det er noe som må skje oppe i hodet...jeg kaller det "at ti-øringen detter ned". Dvs. at planer må modne, og når man er klar så vet man det. Går man for hardt på for tidlig, snubler man på veien. Jeg hadde karet mitt i hodet leeeenge før jeg engang tenkte på å bestille noe som helst. Samme da jeg bygde PC'n min...planen for alle deler og byggingen ble til over tid oppe i hodet....og da jeg satte planen ut i livet var alt fort gjort.
Og for å si det en gang til : planleggingen/modningsprosessen er halve moroa !

Så der har du noen gode råd med på veien *glis* !
Da har jeg forsøkt en ukes tid å ha på de blå LEDene sammen med resten av lyset. Ikke vellykket, syns jeg...det ble mer alger på glasset enn det vanligvis er. Så da er det ihvertfall testet...

Ellers er det stille og rolig i mallekaret, bortsett fra at plantene gror fint og bruker mye næring. Har vært nødt til å heve dosen med mikro, siden 0.5 ppm jern begynte å teste på null etter en uke. Kalium forsvinner det også mye av, mens fofat og nitrat holder seg noenlunde stabile. Jeg hadde en real hekk-klipping av Nymphoides sp. "taiwan", og da gikk ihvertfall nitartnivået opp litt etterpå. Men denne salaten vokser jo ut igjen veldig kjapt.

Holder meg selv hardt i ørene om dagen, for ikke å bli offer for litersyken. Har lenge hatt lyst på et Scalare-kar, men størrelsen skremmer. Det blir mye vann å bytte og mange planter å stelle...akk.

[External Image]

SAE'ene mine har vokst veldig...tror aldri jeg har sett en art vokse raskere.

[External Image]


Pseudomugil furcatus blir jeg bare mer og mer begeistret for...tamme, men livlige. Og med en appetitt som ikke står tilbake for noen andre regnbuefisk jeg har hatt.
Så fin tråd og mange fine bilder her er det også
Så hyggelig at du liker tråden...takk
Ble lei av å se på at slangene til Eheimen grodde, på tide å rense. Så da kjøpte jeg enkelt og greit et sett nye slanger og satte på dem, så ble det kort nedetid på filteret. Da har jeg et rent sett til neste gang jobben må gjøres. Og en møkkajobb er det...måtte skjære løs endene fra adapteren.

Ellers har det vært en liten krise her, faktisk. Oppdaget brått at filteret til mallekaret hadde stoppet. Da jeg åpnet det for å sjekke impelleren, var den varm nok til å brenne seg på, og magneten hadde sprukket. Jeg trodde motoren hadde brent seg på en eller annen måte, for det var absolutt ikke liv i den. Ringte til hyggelige Marcus på Akvaservice, som virkelig har peiling på reparasjon av filter. Han mente at et sandkorn hadde kommet nedi akslingen og stoppet impelleren, som så sprakk pga. varmen. Lite visste jeg at motoren ikke starter hvis impelleren ikke er på plass ! Så da klemte jeg sammen impelleren og satte alt på plass, og filteret startet opp igjen. Samme natt var det strømbrudd her...og da sto selvsagt filteret fast igjen da jeg våknet. Ny avkjøling og sammenklemming av impeller....og nå går filteret igjen. Men det lager selvsagt ulyd. Det får så være...ny impeller og impeller-lokk er på vei fra Tyskland.

Og nå er et maken brukt eXperience 350 på vei i posten også...kostet bare 700 og er kjekt å ha som back-up. Om jeg ikke setter den inn i 120-literen, da...og bruker min 2222 som back-up.
Da har vi vaska gølvet, og alt det der. Alt er klappet og klart, og det er julaften. Nå får fisk være fisk noen dager, tror de har null sans for julefeiring. Julematen blir artemia i år


[External Image]


God jul til alle cory-elskere som måtte slenge innom....og alle andre AF'ere også )
Da blir det handel av en Redox-måler, og en TMC Vecton 200 UV-sterilizer.
Anser det som et slags eksperiment for å utforske høygrads-UV sin innvirkning på red-ox-potensialet i mallekaret. Vannet er klart, fiskene friske og det er lite alger, så egentlig er ikke dette karet noen utpreget kandidat for UV. Men tror dette er en god investering i opprettholdelse av et sunt miljø for fiskene.

Så da går den gamle Eheim 2222 over til mallekaret for å fungere som back-up filtrering og drift av UV. Dewn "nye" Eheim eXperience 350 får mesteparten av filtermediene fra 2222 og tar over jobben i 120-literen. For en gangs skyld skjer det noe her...
Her går eksperimentene sin gang. De utsultede plantene har nå kost seg med CSM+B i to uker. Noe forbedring er det absolutt, men ikke helt godt nok. Heldigvis er det MiPro Plus på vei !

Sikter på å få ned TDS noe i mallekaret. Dette vannbyttet brukte jeg kun rent, luftet vann uten bufferne...kun med litt "sortvanns-extrakt" fra catappa. Noen blader går i tanken også. TDS gikk ned med over 100 microS/cm. UV-lyset er ikke satt inn enda, for jeg hadde ikke nok Eheim SubstratPro til å sette opp den "nye" eXperience 350 i 120-literen. Dermed må det karet fortsatt få ha 2222, til jeg får inn mer Substrat-Pro. Nå venter jeg bare på redox-måleren, så eksperimentene kan utvides

Ellers er forberedelsene igang til oppsett av et par Parosphromenus-kar. Lumi'Q står til innkjøring...der venter jeg på nytt lys fra Aquamanias og nye pumper fra Tyskland til begge karene. Huler er også bestilt, i form av mini terrakotta-potter. Og du verden så glad jeg er for alle catappa-bladene jeg kjøpte for et par år siden ! Torv er også på vei til min dør...så alt er som vanlig : det går saaakte fremover..
TDS gikk ned med over 100 - men hva var TDS i utgangspunktet? Betyr dette at bufferne øker TDS, og at TDS blir for høy for fiskene du har? Eller gjør du dette kun for eksperimentets skyld? Tjohei... Nysgjerrigperiskopet lever sitt eget liv, her... :-O
Dette var et 50% vannbytte (som vanlig her). TDS var 544 før byttet, og 412 etterpå. Kranvannet hadde TDS på 138. Den relativt høye TDS kommer nok mest av at jeg nylig tilsatte både kalsium og magnesium. Men ja, bufferne hever TDS, ingen tvil om det. Men om den er for høy, det vet jeg neimen ikke...har for lite detaljkunnskap om TDS-forholdene for de artene jeg har. Men antar at den er høyere her enn i naturen, ihvertfall.

Men nå blir det artig å se hvordan det går med pH fremover, uten bufferne ! Med mitt hjemmelagde sortvannsekstrakt var pH nøyaktig lik i karet og i byttevannet. Er usikker på hvor mye av bufferne som eventuelt er igjen i vannet. Vil helst ikke ha et crash.. Tanken er at (hvis dette går bra mht. pH) gjør jeg det samme ved neste vannbytte. Så får vi se om dette påvirker fisk og/eller planter etterhvert, og i tilfelle hvordan. Ihvertfall er det ingen fare for mangel på Ca og Mg en stund fremover. Når redox-måleren kommer, blir det virkelig morsomt.

Interessant også at byttevannets TDS gikk ned fra 138 til 126 etter at jeg hadde tilsatt ekstraktet mitt. Dette skal jeg teste litt mer på neste gang.

Føler meg litt nerde-akvarist akkurat nå, da...akk ja..
Glad du nerder deg for åpen scene Kommer til å følge med på dette, så takk!
Uten nerder blir det ikke noe artig!
Her har det vært lek på Nannostomusene, til stor glede for alle de andre innvånerne i karet. Spesialfrokost, levert på døren ! Jaja, sånn er det bare.

Her rusler Parosphromenus-prosjektet mitt videre. Nytt kar er bestilt, 80x40x30 med tett skillevegg i midten. I tillegg skal jeg bruke tankskillere, slik at akvariet kan fungere som 2, 3 eller 4 kar. Delt i fire blir dette 4x24 liter, akkurat passe til ett par med lakriser. Blir litt leveringstid på dette, men det er greit nok...bare fint at ideer får modne litt, det er halve moroa å være i prosjekt-modus ! I tillegg har jeg jo lille Lumi'Q som står og koser seg med innkjøring.

Alt mulig av bits and pieces begynner også å falle på plass...torv, pH-penn (dråpetester fikser ikke så lav pH), lys, filter, orekongler, pumper, RO. Karet får fint plass under mallekaret, men jeg må handle inn en hobbyplate å sette det på. Dermed er det også farvel til min plan med å kle inn porsabordet. Pytt pytt...planer er vel til for å endres ?
Oppdateringer med bilder påkrevd, takk! Blir gøy å følge med på lakris-prosjektet!

Har Nannostomusene lekt før? Tror du TDS-reduksjonen og/eller "sortvannsekstraktet" har noe med saken å gjøre denne gangen? Bare lurer, jeg, i hytt og pine
Bare lur vekk, du Lurer selv, jeg !
Kan ikke si jeg har sett Nanoene leke før, nei. Tror ikke det var helt tilfeldig at det skjedde nå, så det skyldes kanskje en kombinasjon av senket TDS og litt mer humus-syrer og tanniner. Kan jo ikke på noen måte si at TDS er lav, og langt fra deres naturlige habitat vil jeg tro. Skal senke den ytterligere med neste vannbytte...så får vi bare se hva som skjer.

Foreløpig er det ikke noe å ta bilder av...mallekaret ser ut som på de bildene som allerede er her. Men får dokumentere det nye karet når det skal opp. De regnet med 2-3 ukers leveringstid, så da kan vi kanskje slenge på en uke eller to Være med til Akkvariekjeller'n, Kuledrøm ?
Hehe, ja, kanskje det? Jeg har aldri vært der før.

Artig med lek, da! Mye som skjer hos deg nå Skulle vært så artig med litt lek i kulekaret mitt også, men det er vel ikke så veldig lett å få kuler til å leke. Tror dessuten hannen min er for snill og femi for de macho damene X'D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap