Gullfisk og kardinaltetra sammen?

Hei!

For ca 4 uker siden fikk jeg akvarium på ca 55 liter, etter en uke fikk jeg to gullfisker. Etter enda to uker, altså for en uke siden fikk jeg 5 kardinaltetraer som nå bor i det samme akvariet. Den første og andre dagen ville ingen av fiskene spise, men etter det begynte de å spise. Tetraene svømmer rundt og ser ut til å kose seg, men gullfiskene ser ikke ut til å trives så godt lenger!! De står ofte under pumpa og svømmer sjelden rundt i akvariet. Bør jeg fjerne tetraene igjen? Kan man levere fisker tilbake i butikken?
Inaktiv bruker
Gullfisk krever mye større plass, da disse blir store og griser ganske mye, dem er også kaldvannsfisk og kever helt annen vannverdi enn Tetra. Når/om gullfiskene blir større så står nok kardinalene på menyen. Gullfisk sluker det meste som passer i munnen.
Plussmedlem
Anbefaler deg å lese om de fiskene du har.
Gullfisk og kardinaltetra skal ha TOTALT forskjellige vannverdier.

En god huskeregel er : Passer det i munnen, så havner det i munnen.
Ettersom gullfiskene plutselig ha blitt passive, er det sannsynlig at vannet begynner å bli forgiftet (ammoniakk og nitritt). Det er ikke kardinaltetraene som er årsaken, men antall fisk tilsammen. Forgiftningen begynte antagelig med en gang du fikk gullfiskene.

Du bør lese om innkjøring av filter hvis du ikke alt har gjort det. Bruk søkefunksjonen, så finner du mye stoff.

Det er riktig som det sies i de to foregående innleggene at de to artene ikke passer sammen og at 55 liter i lengden er for lite for gullfisk, men som førstehjelp bør du skifte 30-50% av vannet hver dag og se om gullfiskene kvikner til.

Det er en god hjelp å alltid ha dråpetester for nitritt i huset, og teste vannet selv.

Edit:
Jeg har lest det første innlegget ditt på nytt, og ser at du puttet gullfiskene oppi allerede etter en uke. Det er altfor tidlig. Filteret må være er ferdig innkjørt og filterbakteriene må være på plass filteret i stort nok antall, før du skaffer fisk. Det er en prosess som normalt tar ca 4 uker.
jeg har cardinal tetra og gullfisk sammen. det går helt fint.
Du skriver at du fikk akvariet for fire uker siden og at du fikk gullfiskene en uke etterpå og etter tre uker fikk du kardinaltetraene.

Dette betyr at akvariet ditt ikke er "innkjørt". Det vil si at det ikke er blitt tilstrekkelig mengde bakterier i filteret ditt og det klarer derfor ikke å bryte ned fiskenes avfallsstoffer. Dette vil du, som Tove skriver, kunne lese mer om dersom du søker på Innkjøring.

Som allerede skrevet flere ganger, passer gullfisk ikke sammen med kardinaltetra. Gullfisk passer egentlig ikke sammen med så mange andre arter vanlige akvariefisk, selv om enkelte hevder at det går så fint så. Det kan hende det, noen måneder, men fiskene vil ikke trives fordi de skal ha forskjellig temperatur, surhet (pH) mm.

Som Tove sier, skift vann daglig, kjøp dråpetester for ammoniakk (NH3/4) nitritt (NO2) nitrat (NO3) og pH. Da kan du se når karet ditt er ferdig innkjørt (om noen uker) og passe på at fiskene dine har de riktige omgivelsene.
Magnus Nygård
jeg har cardinal tetra og gullfisk sammen. det går helt fint.


Jeg ser på profilen din at du har gullfisk og ganske mange andre fisk i et Fluval Edge 23 liter akvarium.

Det blir feil å si at dette går bra, det akvariet er overfylt med fisk som alle trenger 2 til 3 ganger så stort kar. Gullfisken bør ikke være i dette akvariet lenge!

Du har jo linket til fiskene dine i Fiskebasen her på AF, altså må du ha lest noe om dem og burde vite at dette karet ikke egner seg for dine valg.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, så det er selvsagt mulig at du burde hatt litt hjelp til valg av fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap