- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvordan fylle vann?
Hvordan fylle vann?
Postet 04.11.14 kl 15:43
Uansett er det ikke best å tappe rett fra krana. For det første bør vannet ha temperatur som temperaturen i akvariet, og "ferdigblandet" varmtvann fra krana kan inneholde uheldige stoffer. Tapp opp vannet du skal bruke kvelden før, og la det stå i en balje/bøtte(r), gjerne med luftestein. Det vil også fjerne eventuell klor og overmetning fra vannet.
Når det gjelder å få vannet opp i akvariet, kan du skaffe deg en liten vannpumpe med slange. Da setter du bare pumpa nedi balja og slangen i akvariet, så går det helt av seg selv.
Når det gjelder å få vannet opp i akvariet, kan du skaffe deg en liten vannpumpe med slange. Da setter du bare pumpa nedi balja og slangen i akvariet, så går det helt av seg selv.
Postet 04.11.14 kl 16:10
Postet 04.11.14 kl 16:34
Postet 04.11.14 kl 16:47
Hvis du har mulighet for å sette bøtta med byttevann høyere enn vannflaten i akvariet, kan du bruke en slangebit som hevert fra bøtta ned i akvariet.
Jeg har laget en slik hevert av en bit hageslange. For å holde slangen på plass i bøtta, har jeg tredd på slangen en slik bøy som holder vaskemaskinslanger på plass der vannet fra maskinen ledes ned i avløpet.
Bøtta setter jeg oppå det heldekkende akvariearmaturet som jeg har skjøvet såpass mye sidelengs at det er plass til slangen. Siden hageslangen har en liten bøy etter opprulling, renner vannet pent og pyntelig ut i akvariet uten å treffe bunnen.
Jeg har laget en slik hevert av en bit hageslange. For å holde slangen på plass i bøtta, har jeg tredd på slangen en slik bøy som holder vaskemaskinslanger på plass der vannet fra maskinen ledes ned i avløpet.
Bøtta setter jeg oppå det heldekkende akvariearmaturet som jeg har skjøvet såpass mye sidelengs at det er plass til slangen. Siden hageslangen har en liten bøy etter opprulling, renner vannet pent og pyntelig ut i akvariet uten å treffe bunnen.
Postet 04.11.14 kl 18:26
Endret: 04.11.14 kl 18:28
I "gamle dager" pleide jeg å holde en øse under vannstrålen når fylte vann i akvariet. Litt kronglete å holde bøtte og øse samtidig, men det gikk på et vis.
Nå pleier jeg å sette bøtta oppå lysarmaturet, og bruker hevert (slange) til å fylle akvariet. Lettvint men litt risikabelt.
En mulighet er å bruke vannkanne (sånn du vanner blomster med), da er det lettere å helle kontrollert i akvariet.
Nå pleier jeg å sette bøtta oppå lysarmaturet, og bruker hevert (slange) til å fylle akvariet. Lettvint men litt risikabelt.
En mulighet er å bruke vannkanne (sånn du vanner blomster med), da er det lettere å helle kontrollert i akvariet.
Postet 04.11.14 kl 18:33
Postet 05.11.14 kl 20:21
Postet 05.11.14 kl 21:08