Skifte filter på fluval fx5

Jeg har en fluval fx 5 pumpe som jeg kjøpte brukt i sommer. Har i denne perioden brukt samme filter som var i den da jeg kjøpte den. Etter å ha snakket med noen folk anbefalte de å skifte/rense filter en gang i halvåret. Tenker derfor at det nå kanskje er på tide å gjøre noe for å være på den sikre siden.

Så er spørsmålet. Noen som har noen anbefalinger/tips til hvordan man bør gå frem? Hvilket filtermateriale anbefaler dere?
Vel...hva slags filtermedier er det i det nå ? Du bør ha både blåmatte(r), mekanisk filtermedium og biologisk filtermedium.

Du kan uansett ikke skifte alle filtermediene, da går jo bakteriene føyken. Det eneste filtermediet som jeg faktisk bytter ut, er det hvite fin-filteret av "fleece".
Resten kryster eller rister du bare lett i en bøtte med akvarievann. Det skal ikke være gullende rent, bare bli kvitt løst smuss som tetter filteret.
SilverShaded
Vel...hva slags filtermedier er det i det nå ? Du bør ha både blåmatte(r), mekanisk filtermedium og biologisk filtermedium. Du kan uansett ikke skifte alle filtermediene, da går jo bakteriene føyken. Det eneste filtermediet som jeg faktisk bytter ut, er det hvite fin-filteret av "fleece". Resten kryster eller rister du bare lett i en bøtte med akvarievann. Det skal ikke være gullende rent, bare bli kvitt løst smuss som tetter filteret.



Ok. Har i dag i to av holderne bioballer. Den siste tror jeg det kun var slike:

http://turtleshack.com/store/index.php?main_page=popup_image&pID=707
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap