Hekta på kulefisk (side 10)

Så fint det ble Blir spennende å følge med fremover.
Takk, Skattebo!

Og ellers: Jeg fikk et brev fra Tyskland i dag, det var fra JBL, som syns at de like gjerne kunne sende meg en hel bok med alle fargekart i stedet for kun NH4-kartet
Se der, ja....det kaller vi service

Hadde akkurat en opplevelse med JBL support. Spurte om JBL ProFlow-pumpene kunne brukes til å drive et bunnfilter...altså om den kunne trekke gjennom stigerøret til bunnfilteret. Fikk et svar helt i tåka med svar om ProTemp varme-element. Jeg ga meg meg ikke, og fikk da "riktig" svar på spørsmålet mitt
Ja, god service, de blir fornøyd når folk bruker produktene deres Litt rart at de ikke klarer å svare skikkelig på spørsmål om sine egne produkter, da... ;-D
Har fått et sånt "god dag, mann - økseskaft" svar fra dem en gang før. Virker som de ikke akkurat gidder å bruke så mye energi på å lese spørsmålsstillingen skikkelig.
Det pusles stadig med akvariet som er under innkjøring, nå har det kommet til litt mer stein og planter. DIY-bakgrunnen er midlertidig, skal prøve ut litt forskjellig.

Jeg har sett noen bilder fra Sulawesi-sjøene med stein i gylne og brunaktige farger, så da passet disse fint (men dette er overhodet ikke noe forsøk på biotop, plantene er jo helt feil ). Substratet skulle nok vært litt gulere, men pytt-pytt. Jeg liker at steinene står litt i kontrast til substratet. En av steinene likte visst veldig godt å komme oppi her, han fikk smilefjes og hjertenese! XD

Vallisneriaene begynner å bli bleke, spørs om de kommer til å smelte ned? Jeg er heller ikke helt fornøyd med at de er så smale. Jeg tror nok V. spiralis, som jeg egentlig ønsket, ville blitt hakket finere. Tar gjerne imot tips til hvordan jeg kan "balansere" uttrykket litt bedre! Ble litt mye sverdplante på ene sida, kanskje, samtidig syns jeg det ble grønt og fint sammenliknet med den bleke høyresida. Hvis plantesubstratet gjør susen, blir jeg sikkert nødt til å ta bort/flytte minst én av sverdplantene i venstre hjørne. De nye baki der er E. bleheri, forresten.

[External Image]

[External Image]
Hehe, den steinen fortjener et navn

Det første som kom inn i mitt hode om balanse var en rot el.l. i bakre høyre hjørne, så sivet vokste "ut" fra den. Kanskje også noe ved pumpen på andre siden? Mose? Kanskje en veldig lav plante til å vokse rundt steinene, f.eks. HC Cuba?

Ellers følger du omtrent det gyldne snitt med plassering av den spesielle steinen
Happyface ville jeg kalt steinen

En slags hår hadde passet til den ja

Syns du er megaflink til oppsett i grunn.

Hår ja, haha, det flyter en parykk av javamose rundt inni der :-P Satser på å få fikset lit mosebegroing etterhvert, har mengder å ta av i 30-literen!

Kunne godt tenkt meg ei lita rot ja, kunne sikkert gjort seg der. Jeg skal prøve å finne en, tror jeg. Det er samtidig litt godt å slippe sånne slitsomme elementer som er i veien når man skal fikse oppi karet. Det er mye vedlikeholdsmessig pes med de røttene i kulekaret, syns jeg. Men både kuler og reker digger dem, så... Jeg lurer dessuten på om røtter lekker mer syre jo mer basisk vann de er i??

Kan aldri tenke meg at hc Cuba vil vokse i så dårlig lys, men det er en flott plante jeg gjerne skulle hatt!
Innkjøring dag 12! Og det er første gang jeg tilsetter Salmi etter startdosen!! Hmm...! Nitritt har vokst som "normalt" så langt det gikk an å følge med på den (sluttet å måle ved ca. 0,8), men ammoniakk har falt mye saktere enn i de andre innkjøringene. Det kan sikkert ha vært for høy dose, jeg hadde jo ikke noe dugendes fargekart da jeg starta opp. Men det er nå liv i bakteriene tydeligvis, så ikke no stress. Får justere doseringen litt ned. Jeg har samme problem med å lese av NH4-kartet som bl.a. Fe- og PO4-kartene. Det blir ikke samme farge som på kartet, rett og slett, så jeg må gjette verdien litt ut fra hvor fargesterkt det er, og det er vanskelig. Jeg får ta en ny bøttetest med ulike konsentrasjoner, og prøve på en visuell "kalibrering". Høhh!!

Jeg har observert 9 små damsnegler allerede, og det er bra. Håper de vil formere seg vilt ettersom innkjøringen skrider fram. Jeg begynner å lure på om damsnegler elsker salmiakk?? Den største damsneglen jeg har sett, vokste jo opp i Salmi-innkjøringen i kulekaret. Rare greier.
Mose er nok bedre Men må si at jeg er overrasket over standhaftigheten til HC, jeg har hatt den i ganske skyggefulle steder uten at den har reagert negativt (så langt, etter kanskje to uker). Veksten er selvsagt så som så..

Lykke til med resten av innkjøringen!
Innkjøring dag 14. Forrige Salmi-dose på dag 12. Måler i dag NH3=0, og første registrering av reduksjon i pH, fra 7,6 til 7,4. Daglig Salmi-dose skulle da være i sikte. I innkjøringen av kulekaret var det også Salmi-tilsetting på dag 12 og dag 14, deretter hver dag, og på dag 14 hadde pH falt fra 7 til 6,3.

Dette er de tørre fakta fra denne kanten.
Stemmer bra, det...sjekk av et par av kar-loggene her viser pH-dropp dag 12-13. Blir nok samme Salmi-dose hver dag fremover, ja Samtidig har nitrat gått i taket, som ventet.
Salmi-innkjøring er litt spennende, altså!
Innkjøring dag 18. Jeg har tilført Salmi daglig siden forrige oppdatering, og alt spises opp i løpet av et døgn. Tok en liten NO2-sjekk - blodrød. Jeg målte nitrat for første gang i dag, og den var mellom 80 og 160 - på tide med vannbytte! Det får bli i morgen. På dag 19 i kulekaret var nitrat på bare 40... Tror faktisk aldri NO3 var over 60 eller 80 i den innkjøringen. Det var i de dager plantene vokste vilt og alger ikke eksisterte, hehe.
Kuledrøms fiskeønskeliste!
Jeg har endelig laget meg en oversikt over fisk jeg ønsker meg. Det er litt moro, for da ser man at det er visse ting som går igjen, heheh... Her følger min foreløpige liste (fisk jeg allerede har er ikke med, såklart), og jeg har inkludert hvor de kommer fra, for det syns jeg er moro å vite:

Tetraodon biocellatus – åttetallskulefisk: Indonesia, Malaysia, Thailand, Kambodsja
Tetraodon baileyi – hårete kulefisk: Thailand, Laos
Colomesus asellus – amazonaskulefisk: Brasil, Colombia, Peru, Ecuador
Centromochlus (Tatia) perugiae – svartprikket perumalle: Colombia, Ecuador, Peru
Otocinclus cocama/O. hoppei/O. macrospilus – sebraotto/stripet otto/dvergotto: Peru, Colombia, Ecuador
Corydoras pygmaeus – pygmepansermalle: Peru, Brasil
Corydoras sterbai – Bolivia, Brasil
Pseudomugil ivantsoffi – Ivantsoffs blåøye: Indonesia (Papua)
Pseudomugil furcatus – Gaffelstjert-blåøye: Papua Ny Guinea
Marosatherina ladigesi – Celebes-regnbuefisk: Indonesia (Sulawesi)
Oryzias woworae – Daisys risfisk: Indonesia (Sulawesi)
Dermogenys pusilla – Halvnebb: India, Myanmar, Thailand, Bangladesh
Brachygobius doriae – Humlefisk: Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei
Toxotes microlepis - Småskjellet skytterfisk: Indonesia (Borneo), Thailand, Malayahalvøya, Mekong
Dario Dario – skarlagenrød kameleonfisk: India
Betta imbellis – fredelig kampfisk: Thailand, Malaysia, Indonesia (Sumatra)
Parosphromenus linkei – lakrisgurami: Indonesia (Borneo)
Pangio kuhlii – kuhliiål: Indonesia
Danio margaritatus – stjernedanio: Myanmar, Thailand
Crossocheilus siamensis – siamesisk algeeter: Thailand, Malaya-halvøya

Hva skal vi gjøre med dette da, Litersyka??? 8-|
En del kule scenarier du kan få med den rollelisten

Ang. Bettal Imbellis leste jeg i Sissimor sin tråd noen som opplevde at deres imbelliser ble belliser. Så design av familiehjem er påkrevd likevel.
Ja, Livsforvalteren, det skulle nok bli en utfordring å være trener for det drømmelaget der! :-O Jeg vil tro at man tilslutt ville sitte igjen med en smellfeit og fornøyd hårete kulefisk.... Nei, de må selvsagt fordeles på flere lag. Forundrer meg ikke at de imbellisene har det i seg, ja! Nok av bellisfrø på denne lista, forsåvidt...

Pga. hardt arbeid med et arrangement i går, ble vannbytte på 63-literen utsatt til i dag. Jeg gjetter på brått NO2-fall om en ukes tid, og da må jeg begynne å bestemme meg for Pseudomugil-art. Jeg vingler mellom de to hele tida. Av en eller annen grunn er det ivantsoffien som "snakker til meg" - tror jeg?? Jeg har spurt på et par regnbuefora hva de ville valgt, en sa ivantsoffi, fordi den er "mer interessant og vakrere", og en annen sa furcatus, fordi den har "mer interessant oppførsel". Tja... Da er vi jo like langt
Hvis en av artene "roper på deg", så tar du den.. Det blir som regel riktig. Forskjellen er ikke så stor heller.
Noen spørsmål!
Begge roper, men ivantsoffi roper visst høyest, uten at jeg skjønner hvorfor! Det er nok riktig å følge hjertet noen ganger, ja

Om jeg forstår det rett er furcatus avlet i stor stil i Asia, og noen påsto at de derfor ofte er av "dårlig kvalitet", mens ivantsoffi på imazo er VF. Hvilken betydning har dette for overlevelsesevnen hos de respektive artene? VF betyr vel også høyere pris?

Og så lurer jeg på befiskningstettheten! Effektivt vannvolum i 63-literen er nok ikke mer enn knapt 50 liter. Om det i det hele tatt er plass, ønsker jeg å ha både en gruppe blåøyer (minimum 9?), de 6 sulawesisneglene (som snart kan komme til å begynne å formere seg) og et par perumaller (Centromochlus perugiae) - blir dette for mye?

Perumallene trenger helst god sirkulasjon/mye oksygen, så her tror jeg at Eheim classic 150 kanskje ikke leverer godt nok (300 l/t)? Jeg har lite peiling på hva som er mye eller lite strøm for bestemte fiskearter... Jeg tror også at ivantsoffiene ikke vil ha så veldig sterk strøm. Jeg har en Eheim compact 300 som jeg bruker når jeg mellomlagrer vann, men den syns jeg durer for mye til permanent bruk. Bedre forslag? Denne skal være lydløs, og er liten, ihvertfall. Og her er en med større justeringsområde, men det blir jo en svær klump. Hvor skal en slik pumpe egentlig plasseres? Rett under overflata?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap