Hekta på kulefisk (side 5)

Fant ut etterpå at det antakelig er mer nyttig å holde disse oppdateringene i plante-sture-tråden, slik at evt. andre som skulle søke fram problematikken senere får hele historien på ett sted.
Rekeyngel!
Jeg trodde at Fru Rili kastet eggene sine, for plutselig en dag var de borte, og jeg syns det virket som det var i tidligste laget etter at jeg oppdaget rogn på henne. I går skulle jeg bytte vann. Jeg helte ut mesteparten av vannet. Siste slanten gikk over i et litermål for å få småsneglene tilbake i karet. Da fikk jeg se et veldig lite vesen i litermålet, og ved nærmere øyesyn så jeg at det var en rekebaby! Tilbake i karet med den!! Under fôring senere oppdaget jeg en til. Veldig stas! Det store spørsmålet nå er hvor mange det egentlig er av dem, og ikke minst om noen forsvant ut i intetheten ved vannbyttet...! Jeg har kun sett to i dag også, fikk faktisk avbildet dem :-P


[External Image]
Rekebabyer er vel bra søte! Selv om de er nesten usynlige. I dag telte jeg 6 stk, så kanskje det er enda flere der? Forhåpentligvis så blir det ihvertfall flere småtasser, for nå er det ei ny frue som har rogn. Damene begynner å bli fine i fargene nå, de likner mer på rili-reker, omsider. Rekegubbene er mer anonyme, men til gjengjeld mer vimsete, hehe.

Får lyst på noen fisk som kan yngle litt også (men ikke levendefødere)... Og flere typer reker. Blå tigerreker hadde vært fint...! Dette medfører selvfølgelig valgets kvaler mht hva jeg skal putte i 63-literen når den tid kommer. Én 63 liter... Det er for lite! Både i antall liter og i antall kar. Ææææ! Jeg har verken tid eller penger til å ta helt av med denne hobbyen, skjerpings!!

Ellers er kulekaret tilbake på rett kjøl, etter at jeg målte nitritt der, som beskrevet her. Etter 3-4 dager med vannbytter og opprydning i gjødselkuler som poppet opp, rettet det seg. Heldigvis!
Så flott at det løste seg med nitritt-tilløpet...regnet med at det ikke var noe alvorlig.

Rekebarn er kjempesøte, ja...hvis du ser 6, kan du nok regne med at det er ihvertfall 10

Hvordan går det med det grønne ?
Det grønne ja, det er et godt spørsmål. Det er ikke mye utvikling å se egentlig. Planteernæringsovervåkingen gikk i stå når det ble så mye vannbytter, men jeg gjødslet meg tilbake til samme nivå som forrige gang da nitritt var under kontroll. Før gjødsling var ALT jern brukt opp/tynnet ut, mens PO4 og særlig NO3 var noe høyere enn målt ved tidligere vannbytter. Sistnevnte kanskje pga nitritten?

Plantene viser ikke nevneverdig vekstforbedring, og alger er det fortsatt. Det er fortsatt mest av dette diffuse brune belegget som er på alt, inkl. glasset. BGA og GSA vil jeg si det er mindre av - førstnevnte er faktisk ikke å se lenger, men jeg hadde ikke så mye av det i utgangspunktet heller.

Jeg har ikke åpnet filteret og byttet filtervatt ennå. Er det slik at jeg ikke bør gjøre dette i forbindelse med vannbytte? Jeg skal bytte vann igjen i morgen og gjødsle dagen etter der. Lurer på om filterrens og vattbytte kanskje kan hjelpe litt mot det brune algespetaklet?

Det er jo endel nye planter i karet nå, og disse ser stort sett ok ut - foreløpig. Aponogetonen jeg kjøpte vokser dårlig og har blitt brun/algebefengt på det ene bladet, to av bladene ble lilla, hullete og døde med en gang... Men det nye bladet som kommer (saaakte) ser fint ut. Hydrocotyle-stumpene som ble utsatt for karbodusj ligger i bøtte utendørs nå - både blader og røtter hadde smeltet helt bort, men det kommer nytt. Håper de er reddet og at jeg får dem til når de kommer på plass igjen.

Alt i alt er det vel litt status quo på den grønne (brune?) fronten, får visst bare ta tida til hjelp, og så var det om jeg skal prøve å gjødsle to ganger i uka/gjødsle mer, evt. Men da må jeg ha litt bedre oversikt over forbruket først.

Whoops - lang oppdatering!

Edit: Kan det være sandsneglene som dytter gjødselkulene opp?? Nå ser jeg en ny "hylse" som har kommet opp over sandflata - grrrrr! Men så lenge det bare er den gjennomsiktige hylsa er det vel ikke så farlig...
Hvis filteret er grisete, hjelper ikke det noe på algene, nei. Jeg pleier ikke å gjøre filter-reens sammen med vannbytte, men gjerne en dag eller to før. HVIS jeg gjør det samtidig, bruker jeg dobbel dose Prime.

Aponogeton kan godt smelte ned etter planting, det gjorde mine også. Men de kom tilbake.Hydrocotylene kommer seg nok også etter hvert.

At du har mindre GSA og BGA er tegn på at balansen nitrat/fosfat er bedre, som jo var planen. Det er ikke umulig at sandsneglene kan ha noe med gjødselkulene å gjøre. Har ikke erfaring med sandsnegler, så kan ikke svare noe sikkert på dette.

Litt kort her nå...er stiv og støl etter en time lenger i skogen enn jeg pleier å gå. Gamle kroppen...huff.
Skogstur er jo som balsam for sjel og kropp!

Jeg på min side har jeg kvinnet meg opp og skiftet filtervatten, og vasket litt gørr ut av filteret. Ja, du kan jo se på bildet hvor flott den gamle filtervatten hadde blitt! Sammenklappet, brun og lekker! Yumm. Blåsvampen var ikke akkurat fin den heller...

[External Image]
Sneglerekekar til besvær
Tjooohei! Back in business etter litt feriering. Denne gangen måtte fiskene og de andre raringene klare seg i hele 9 dager alene! De ble matet bare en gang i løpet av disse dagene. I kulekaret var alt i orden. Jeg forventet at de skulle være litt tynnere enn vanlig da jeg kom hjem, men neida, like tjukke og fine som alltid, de! I "det virvelløse karet" var det derimot utslag på nitritt, pH-fall og en død posthorn... Grrr! Etter noen få vannbytter syns det imidlertid å være på stell igjen (men jeg må fortsette med gradvis pH-øking litt til). Får vel bare fortsette å holde dette hersens karet under oppsyn, dvs måle, måle, måååle... MEN - det er hele fem rognstinne rekedamer der, og rekebabyene til fru Rili har vokst masse!

Utover det har de to største eplesneglene tatt seg en liten promenade på egen hånd etter at vi kom hjem. Og da mener jeg en promenade utenfor karet! Gulp... Jeg hadde klart å glemme å legge på lokket i forigårs, og på et eller annet tidspunkt merket jeg at de to var vekk. Jeg begynte å lure på om de hadde gravd seg ned, men kunne ikke finne spor etter nedgraving. Etter en liten leteaksjon fant vi den ene på gulvet! Den andre fant vi ikke før i dag - også på gulvet, ganske langt unna akvariebenken! :-O Hjelpes... Heldigvis er begge i live fortsatt. Huttetu! Så mye styr det er med sånne sneglefanter!
Hva skjedde med Lillegulls finne??
Mens jeg satt og leste litt på forumet, kastet jeg et blikk bort på kulekaret. Der fikk jeg se en besynderlig oppførsel oppe på en gren. Lillegull "vaiet" rundt med bøyd hale, kanskje døsig, uten styring - vanskelig å forklare. Etterhvert duvet han ut i vannmassene, han hadde tydeligvis ikke helt kontroll over kroppen sin. Ved nærmere ettersyn så vi at han manglet brystfinnen på sin høyre side! Da ble jeg veldig bekymret, og lurte fælt på hvordan det hadde skjedd og hva jeg skulle gjøre med det. Jeg ble redd for at noen hadde vært og nappet på han, men det så jo ikke ut som om det var noe sår der, finnen var bare helt borte! Etter en liten stund svømte han normalt, og finnen var tilbake! Skjønner ikke noe, jeg...? Brystfinnene er riktignok gjennomsiktige, men den så virkelig ut som den hadde forduftet, og bevegelsene hans tydet på det samme. Klistrer de finnene inntil kroppen når de sover? Kan han ha vært litt i ørska eller noe?? Er dette grunn til bekymring? Meget snodig!!
Levendefôr fra egen hage
I dag fant jeg ut at det har kommet mygglarver i ei bøtte i hagen. Dette betyr gourmetmåltid/snacks til kulene, for levende mygglarver har de aldri fått før. Gleder meg til å gi dem dette i dag! Å sette ut bøtter med planterester etter opprydning i akvariet er tydeligvis ikke så dumt

Utover det kan nevnes at posthornsneglene ENDELIG har fått unger. Og så er det en hel del rekebabyer i ulike størrelser også. Og Thiara winteri formerer seg voldsomt. Baby boom i 30-literen! Og det til tross for stadige utslag på nitritt :-S Jeg tror jeg må gjøre noe med filtreringen, og/eller så er det fôringen som er for heftig, og/eller det er overbefolket.

Skulle jo egentlig ha satt opp 63-literen nå, men det lar vente på seg... Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal ha oppi det. Jeg har egentlig mer lyst til å ha fisk og reker enn snegler, og de fleste fisk jeg syns er aktuelle skal ha surt vann. Samtidig er jeg veldig glad i sullene mine, men det er for få valgmuligheter mht fisk jeg kan ha sammen med dem. Faktisk ingen som er ideelle under de forhold jeg kan tilby. Så kanskje de bare må få være i 30-literen. Vel, mer om dette senere!
Fiskeliste
Syns det er på tide å igjen sette opp en liste over hva jeg kunne tenke meg å ha av fisk. Vannverdier kan fikses på, men en fordel hvis jeg slipper. I krana: pH ca 6,8, KH 0-1, GH 1. Yngel bør være mulig å oppnå, for det er gøy med yngel. Gode forslag er velkomne, om noen tilfeldigvis kikker innom... Ønsket om Corydoras og/eller Otocinclus dominerer fortsatt, så dette blir nok mest gjentakelse av hva jeg har tenkt før. Men det hjelper å notere seg ting igjen for å kjenne på hva man vil.

Coryer som har fanget min interesse (eller vekket morsinstinktet - det er vel det det handler om når man faller for søte skapninger??)
sterbai - pH 6-7,6, 24-28 grader
araguaiaensis - pH 6-8, 23-26 grader. Denne ser utrolig vakker ut på bildene!
atropersonatus - pH 5,6-7, 21-24 grader
similis - pH 5,6-7, 21-27 grader
panda - pH 6-7,4, 22-25 grader (planetcatfish), hold det på 21-23 sier akvaforum.
pygmaeus - fryktelig søt liten tass, men her bør man ha minst 10-12 stk. pH 6,4-7,4, 22-26 grader

Otto: heller mot at cocama er mest aktuell, pH 6-7,5, 21-25 grader.

Reker og snegler: Forutsetter nå at 30-literen forblir et sulle-rili-kar. Velger å ikke ha epler lenger, da kan jeg bekymre meg mindre om GH. Pestsneglene får leve sitt eget liv i alle kar. Kanskje 15-liter kan startes igjen, for posthorn alene.

Reker til coryotto-kar kan være kirsebær/sakura. Vil gjerne ha tigerreker, men har lest at de kan ta fiskeyngel (?). Da seiler disse opp som en mulighet for et kar på kontoret (ooiisann!!). Det er bare det at vannet der antakelig har altfor høy pH, nemlig 8, men lav GH. Det ville vært perfekt for suller, men jeg vil ikke ha et kar med bare suller i...

Konklusjon: jeg trenger flere og større akvarier, mer tid, og mer penger... *o*

Hvorfor ender jeg alltid opp med denne konklusjonen? Et håpløst tilfelle av beslutningsvegring...?
Og nå tok jeg meg selv i å tenke at de små mygglarvene ute på terrassen er søte... 8-|
Wow, gratis levendefôr! Gjorde du ingenting bortsett fra å sette ut en bøtte med planterester? Må prøves!

Du har god smak i coryer. Nesten helt lik "ønskeliste" som min
Vannlilje
Wow, gratis levendefôr! Gjorde du ingenting bortsett fra å sette ut en bøtte med planterester? Må prøves!

Ja, bøtte med vann og diverse planterester, har stått i vekslende sol og skygge i noen uker. Det ble jo ikke akkurat store mengder myggiser, men nok til at de mest ivrige fikk spist på seg litt for store mager! Artig å gi dem en ekstra godbit

Vannlilje
Du har god smak i coryer. Nesten helt lik "ønskeliste" som min :)

Ja, ikke sant, jeg så det da jeg leste svaret i tråden din ;-D
Som vanlig er det ikke mye action her i gården. Alt er nogenlunde som det pleier med kulefisker, reker og snegler. Kulefiskene er muligens litt mer aggressive enn de har vært på en stund, men det varierer. Akkurat nå er det ikke en eneste fisk å se, alt er rolig. Jeg tror de jakter i buskaset, for jeg slengte inn masse bittesmå snegler tidligere idag. Lyda, Tjukkebolla og Lillegull er vanligvis raske med å komme å glo på meg hvis jeg snur hodet mot akvariet. Noen ganger kjenner jeg øynene deres i nakken mens jeg sitter ved bordet og skriver eller pusler med noe. Jeg snur meg, og der står de stille i vannet (med bøyd hale for å holde seg i posisjon) helt inntil frontglasset, og stirrer! Rare fiskeluringer!

Defensive lille Pene Marlene har virket litt ekstra forsiktig i det siste. For en stund siden gjemte hun seg konstant bak varmekolben, hun turte nesten ikke å komme fram for å få mat engang. Jeg begynte å bli redd for at hun var syk, for hun var også litt mørkere i fargen, særlig ved øyene. Men situasjonen er bedre igjen nå. Hun spiser godt, og cruiser rundt og driver med sitt som hun alltid har gjort. Om kvelden søker hun imidlertid tilflukt oppå varmekolben. Er jeg sent ute med matingen, må jeg lokke henne fram derfra med litt dinglende myggis foran snuten. Jeg har sett henne skvise seg inn mellom varmekolben og sugekoppen for å sove, tror det er hennes faste plass nå. På bildet har hun skvisa seg inn der etter et litt for stort måltid, der mygglarve"hamsen" har blitt sittende fast i munnen hennes. Typisk henne :-P

Edit: fikk visst ikke lov til å legge til bilde etter å ha postet, kommer i neste post...

Noen nye planter skulle gjort seg bra for å dempe eventuell aggresjon igjen. Kanskje også litt omorganisering av annet inventar hadde vært lurt nå. Mer planter blir det når det nye lyset kommer - Finnex FugeRay planted+ (30") - samt dekkglass, oppheng og nye gjødseltabletter. Mer om dette i denne tråden.

Filteret i kulekaret har forøvrig vært med på å kickstarte et annet filter, halve blåsvampen og 1/3 av substrat pro befinner seg nå i hos Sissan i Drøbak, og gjør nytta si der, forhåpentligvis. Jeg var litt spent på hvordan mitt filter ville takle dette, men det gikk jo helt fint. Jeg får fylle på nye substrat pro snart...

I 30-literen skjer det heller ikke allverdens, jeg har luket bokstavelig talt metervis av hornblad i dag. Virvaret dekket hele overflata i et 10 cm tykt lag, minst. Ikke sikkert rekene var like fornøyde med å miste alle de finne gjemmestedene, men det er nå kjekt å få sett dem litt også, da... For noen dager siden satte jeg dessuten inn enda et filter (Aquael pat mini) i 30-literen. Det har vært mye fram og tilbake med NO2 i dette karet, men sist jeg målte var NO2 på 0, heldigvis. Kan det ha sammenheng med at antallet eplesnegler nå er redusert til 1, mot tidligere 4? :-/ De forurenser verre enn jeg var klar over. Skitsnegler, altså!
Pene marlene gjemmer seg
Her har vi den vesle tuppa som gjemmer seg bak varmekolben.

[External Image]
Sneglebilder
1. En liten søtnos, en gullunge av en sulle.
2. Lille Sulle, den 4 mm lange blindpassasjeren fra Nord-Norge, har nå blitt en staselig sulle-ungdom av ukjent art.
3. Tittei gjennom spinaten! Herr Eple vil også være med på festen, men er litt sjenert.

Lurer på hvordan man egentlig får bort de små bildene til høyre??

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Kule+amano=sant
Hvis noen lurer: Ja, jeg har dvergkuler og amanoreker sammen, og det går fint! Men jeg har snille kuler, da. Jeg har en liten plan om å prøve Otocinclus sammen med dem en gang i framtida. Må bare sette opp et karantene-/retrettkar først...

[External Image]
Venter i spenning
... på opphengene til dekkglasset, som nå forventes i slutten av uka! Pga. litt kluss valgte Amazon å refundere frakten for lyset - ikke dumt!

Nytt er det også at Aponogetonen har begynt å vokse litt! Det ene bladet er hele 3 cm sånn ca., hehe... Ellers driver jeg og røsker ut litt javamose nå og da, den ser jo helt grusom ut. Det skal bli bedre og grønnere tider, håper jeg.

Pene Marlene er helt seg selv igjen, heldigvis. Hun hadde vel bare en dårlig periode - furten for noe, vondt i magen, kjærlighetssorg? Hvem vet hva som rører seg i disse fiskekroppene! For ikke å snakke om rekekroppene - det var ei gammel reke som her om dagen bare lå sidelengs eller på ryggen og ikke klarte å gå. Jeg trodde hun var døden nær, men klarte ikke å få tak i henne fordi hun spratt (!) inn i de mest utilgjengelige kroker hvis jeg kom i nærheten med noe redskap. Ei anna reke var definitivt død, og ble raskt fortært av de andre innbyggerne. Uff... NH3 og NO2 var begge på 0, men noe må nå ha skjedd som ikke ble fanget opp. I tre dager fortsatte den invalide reka å "ligge rundt" (ikke SÅNN ligge rundt! :-P), til min store frustrasjon og forundring. Så, i går, var hun jammen meg på beina igjen, og lever også i dag i beste velgående som om ingen ting hadde skjedd! Merkelige greier.

Akvarienes forunderlige verden...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap