Hekta på kulefisk (side 7)

Ja, e-poster til kommunen er offentlig informasjon, fikk jeg "smertelig" erfare X'D Journalisten syns tydeligvis også det var viktig å ha med fullt navn og nesten full adresse på "akvaristen". Hei og hå... Denne får bli til skrekk og advarsel, hehe!
* Ler så jeg rister*
Utrolig !
Men mysteriet ble vel aldi løst, eller ? Måler du fremdeles ammoniakk i kranvannet ?
Dette ble målt med den mystiske Aquarium Systems-testen. Jeg kjøpte da en Tetra-test, og den viste null utslag. Jeg målte med begge samtidig - Tetra ble gul, AS knall grønn. Veldig rart. Jeg har bare slått meg til ro med at vannet antakelig er ok, jeg. Og kulene virker nå som de har det bra - tror nok de hadde vært døde for lengst om vannet var såå forurensa.
Enig i det, forsåvidt. Og med Prime er du i alle fall sikret.
Vannbytte, sneglefôring og foto-seanse!

1. Lyda er den mest prikkete av kulene.
2. Lillegull har fine manne-rynker rundt øynene, men jeg tror han bare er i puberteten, for voksne karer skal ikke være så så knæsjgule og yndige :-P
3. Lillegull i kjent jaktpositur.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
1. Tjukkebolla titter fram bak Lillegull.
2. Tjukkebolla til høyre, og bak henne Pene Marlene, som for anledningen har tatt på seg sine svarteste flekker.
3. Rasende Robert - som vanlig litt blassbrun og gal i blikket...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hehe, kule fisk, skjønner man kan bli glad i dem Høres spennende ut å avle frem eget for også!
Ja, artige små rampefisker
Kul film! Ante ikke at kulefisk kunne være så interaktiv med mennesker. Så virkelig ut som hen likte å bli klødd
God jul!
...fra en noget demotivert akvarist. Nå er det sånn ca. et års tid siden jeg satte i gang med denne hobbyen. I desember i fjor var akvariebenken ferdigbygd, og i januar begynte jeg med Salmi-innkjøring. I februar kom det fisk. Det meste har gått bra eller greit, og noe har gått mindre greit. Hva har jeg lært det siste året? Veldig mye, særlig takket være Silvershadeds mange gode råd. Så hvis du leser dette, Silver, så vil jeg bare si at jeg er evig takknemlig for at du har stilt opp så mye for meg, og loset meg gjennom alt mulig. Hadde ikke klart det uten deg

Og så har jeg jo i tillegg erfart litt selv. F.eks. så har jeg erfart at dvergkulefisk ikke er så forferdelig vanskelig, og/eller så har jeg hatt mye flaks. Jeg har også lært at planter er mye vanskeligere å ha med å gjøre enn kulefisk... Og det er vel hovedsakelig det som gjør meg ganske så demotivert. Jeg har nærmest gitt opp. Gjødslingen kan komme flere dager etter vannbytte, og karbo uteblir dag etter dag. Algene baller på seg. Jeg har møtt plante-veggen, gidder rett og slett ikke mer :-S Jeg har vel erfart diverse annet også, jeg vet f.eks. endel om pH-kræsj etterhvert. Det har aldri skjedd der KH er lavest (kulekar), mens det skjer hele tiden der KH er høyere (snegle-reke-kar). "Artig" paradoks, skulle jo vært motsatt... Men jadajadajada, jeg vet godt at det har med andre ting å gjøre. Det er en del av den totale erfaringen med små akvarier/overbefolkning/overfôring. Jeg har i den forbindelse også erfart at Sulawesi-sneglene er mye mer hardføre enn folk skal ha det til - imponert! Og jeg har vel også funnet ut at NEI, Thiara winteri formerer seg ikke saktere enn vanlig malaysisk sandsnegle - det er omvendt. Høh...! Det minste akvariet, sneglefarmen til kulefiskene, la jeg ned for lenge siden, for det gikk jo helt skeis.

Det hender jeg fisker ut litt alger mens jeg fôrer fiskene. Dette syns datteren min så fryktelig festlig ut her om dagen, så da bestemte vi oss for at hun kunne få det minste akvariet og pusle litt med en javabregne med penselalger på oppi der, samt at vi hadde oppi de 10 røde posthorn og 10 damsnegler som vi har klart å ta vare på siden foreldregenerasjonen av disse døde ut. Så da har vi sneglefarm igjen, gitt! :-O

Og ellers, hvordan står det til med litersyka? Nå er det åttetallskulefisk og brakkvann som står i hodet på meg. Akk og ve! Jeg kunne hatt en eller to åttetallskuler i dvergkulekaret... Men hei!! Der bor det jo allerede noen kuler! Du kaster ikke ut 5 søte kuler som kommer svømmende bort til ruta i hysterisk tempo hver gang du nærmer deg.

God jul til dere som evt. måtte stikke innom denne tråd, fra Kuledrøm, Lyda, Tjukkebolla, Rasende Robert, Pene Marlene, Lillegull, Fru Amano og hennes ninja-renholdsarbeidere, Fru Rili og hennes evig plukkende og pillende storfamilie, Lille Sulle og hans gjeng med vallisneria-herpende snabelfine kløner, og et utall andre snegler.
Tusen takk, Kuledrøm...det har bare vært morsomt å jobbe med folk som deg Du har kommet en lang vei på ett år ja, ingen tvil om det ! det har vel vært en ganske bratt læringskurve til tider, men du har fått med deg alt og utviklet stor kunnskap ! Det gjør liksom min lille deltagelse mer enn verdt innsatsen Og ikke minst, du er flink til å hjelpe andre.

Skjønner at du blir lei dette evige planteproblemet, men ikke gi opp, da ? Kanskje gløden våkner litt mer til liv igjen senere hen...vi har alle våre downperioder hvor akvariene er mer til belastning enn hygge. Men det pleier å gå over !

Har vært på kjøkkenet store deler av dagen, lagd ferdig over 3 kg av mine spesial-julekjøttkaker, samt "ekte" bringebærsaus til juledesserten. Mer jobb i morgen...men nå prøver jeg å komme litt i julestemning her. Ønsker hele menageriet i ditt hus en riktig god jul, from all of us to all of you
Selv takk... ) Jeg er antakelig en av de staeste personene på denne planeten, så denne plante-avmakten tar jeg nok tak i når jeg får julestria på avstand

Her har vi pyntet juletre i dag, og lukten av granbar inne er herlig!! Nå skal jeg ta fatt på noen mindre herlige oppgaver, som å vaske badene, f.eks. - juhu! Med litt julemusikk i bakgrunn blir det sikkert trivelig nok, og så kan man ta seg litt gløgg etterpå.

Men først skal akvariet få en dose karbo, for nå starter straks dagen der in... Oi, den startet visst nå!
8 talls ja. hehe. Sett mye videoer av diverse kulefisk, jeg er hel frelst også, men det får bli med sappene mine. Er forresten på god vei til å bli kvitt hvitprikk på mine, kjører på ett par dager til for å være sikker at de innvendige i gjellene er borte og om det var noen. Skal skrive om det på min egen tråd.

Planter ja, kjenner meg og igjen der. Har igrunn bare kjøpt plantet på måfå, og de blir brune, noen råtner og andre blir voldtatt av sappene. Så til den nye tanken har jeh gått inn for å lese litt om plantehold, og valgt plantet som skal være lette og holde, men likevel så føler jeg at plantehold er mer jobb enn gøy. Plast planter next om jeg ikke får det til. Så jeg føler med deg
Lykke til med plantene, begge to! Kjenner jeg er litt redd for at det samme skjer med meg, men vi får trøste oss med julekos og kanskje blanke ark og fargestifter tel Stahet er en god egensksp!

Sånn for feilsøkingens del, hvilket lys bruker du, Kuledrøm? Ikke fordi jeg tror du gjorde feil med det, men fordi jeg lurer på om jeg burde skaffe meg en lampe til.. Om jeg har mindre enn deg burde jeg nok det.

Eller er det andre hovedmistenkte?
Livsforvalteren
Sånn for feilsøkingens del, hvilket lys bruker du, Kuledrøm? Ikke fordi jeg tror du gjorde feil med det, men fordi jeg lurer på om jeg burde skaffe meg en lampe til.. Om jeg har mindre enn deg burde jeg nok det. Eller er det andre hovedmistenkte?


Livsforvalteren: Lyset er Finnex planted+. Jeg har en laaang tråd her på forumet med grundig feilsøking rundt dette hersens planteproblemet - vi har ikke funnet det endelige svaret på denne gåten ennå

Nå har håralger (?) og penselalger begynt å få skikkelig fotfeste, så dette er ikke noe moro. Det hjalp ikke akkurat at tidsuret på et tidspunkt her streika mens vi var borte i ett døgn, det var nok til at jeg så kjempeforskjell og virkelig fikk grunn til å rive meg i håret Lurer på om det er mørklegging neste. Eller/og hydrogenperoksyd? SAE? Nei... Har ikke plass nok til dem. Men fine er de
Lykke til uansett! Jeg har såvidt begynt å teste algeremedier med å fjerne fra glasset med filtervatt. Funket fint bortsett fra at algene ble som fint pulver i væske og lett rant ut av vattbiten om jeg ikke var forsiktig. Blir vel ikke å gjøre det om plantene får samme veksten. Spennende greier :/
Denne typen burde lest seg opp litt før han skaffet seg fisk...
Kuledrøm
Tatt på fersken...


Det er noe muffens med forumet med for tida - bilder blir stående på hodet, og alt bare henger og kræsjer :-/ Prøver igjen for å se om det kommer riktig vei... Ok, funka nå.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap