Starte med 30 liter?

Hei alle sammen!

Jeg er HELT ny her inne, så jeg vet ikke om jeg skriver på riktig sted eller noe som helst i dette forumet, men jeg håper det blir noenlunde riktig å skrive her..

Uansett, jeg er for tiden i kontakt med ei veldig snill dame som skal selge en BiOrb-bolle på 30 liter. Denne bollen har jeg sagt til henne at jeg er litt interessert i, da jeg personlig syns at disse bollene er fantastisk fine å se på!

Damen sier at bollen er veldig grei å holde på med, og at det ikke er noe særlig vanskelig å få det fint og behagelig for fisken(e). MEN, jeg har logisk nok hørt at jo mer vannmengde det er i akvariet, jo lettere er det å lykkes med det. Er dermed denne BiOrb-bollen på 30 liter et bomkjøp for min del? Jeg er jo helt fersk, så jeg vet neimen ikke selv.. Jeg har jo veldig lyst på den, men jeg er så usikker på om jeg heller skal punge ut litt mer for noe større! Hjeeelp meg!

Tusen takk på forhånd!
Er det filter, lys og varmekolbe i den? Hvis ikke, så er det jo vanskelig å få plassert. Den har lite bunnareal, noe som begrenser seg litt ifht planter, den har liten åpning i toppen, noe som gjør det vanskelig å innrede, fange fisk osv. Jeg personlig syns det er veldig enkelt å holde 30 liters akvarier, men jeg har aldri prøvd sånne boller. Det er også veldig begrenset hva du kan ha av fisk i en sånn bolle. Jeg vil egentlig si at du heller bør satse på reker og snegler. Om det er god filtrering finnes det noen bittesmå typer av fisk som kan klare seg med 30 liter, men det er litt smått. Ihvertfall med en sånn utforming (de fleste fisk liker å svømme bortover, ikke oppover og nedover og rundt :P ).

Så om det er lys og filter i det, så kan du nok få det ganske fint, og det er ikke uoverkommelig å holde gjevne vannverdier i ett så lite kar om man er nøye på å ikke overbefolke det, men det finnes veldig mye bedre akvarier å starte med. Selv om du ikke vil ha ett veldig stort ett.
Hei, velkommen hit.

Styr unna boller for all pris, det er en dødsfelle for fisk, egner seg ikke til annet en potetgull og kaktuser.
Skal man absolutt ha bolle med vann, så er reker eller snegler det beste alternativet.
Det enkleste for deg som er fersk, kjøp deg et skikkelig akvarium, 60L eller mer, jo større jo enklere og mer spillerom til å gjøre feil på.
Og les deg godt opp på dette med vannverdier, hvilke fisk som passer til hvilken type vann, hvem som passer sammen og ikke. Det er en del å sette seg inn i men, sitat fra mattilsynet:
[I]Å ha et akvarium betyr å ha levende dyr i sin varetekt[/I]

Les deg godt opp på dette med innkjøring før du har i fisk, og ikke minst kjør inn filteret GODT før du har i fisk. Plan legg nøye, vær tålmodig.
Å er det noe du lurer på, husk, ingen spørsmål er dumme, det finnes bare dumme svar.

Legger ved en lenke til hvor du kan finne info om oppstart og drift av akvarium.
LINK!
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap