Plantene sturer - hvor starter jeg? (side 7)

Jeg vil nå si at jeg begynner å ha et alvorlig algeproblem (etter min standard), og jeg vet ikke hva jeg nå skal gjøre for å bedre situasjonen. Penselalgene dekker i overkant mye av røttene og plantene. I tillegg er det etterhvert et tykt lag av brunaktige håralger eller hva det nå er. Disse "kapsler inn" både røtter, javamose, planter og penselalger, ser ut som det aller meste er dekket av brune kokonger eller spindelvev - æsj!! Plantene blir stygge og hullete. Flater av BGA, hovedsakelig på røtter, men nå også på planter, må fjernes stadig oftere.

Håper på råd om hva som nå er de riktige tiltakene. Jeg vurderer mørklegging, økt dose carbo, ytterligere økning i næringstilførselen (prøve NO3=15?)... Men må jeg også ta ut alt inventar og manuelt fjerne alger? Det vil i såfall bli en skrekkelig jobb, og svært lite gunstig mht fiskene.

Jeg har veldig mye røtter i akvariet nå (mer enn jeg egentlig ønsker å ha) - kan dette på noen som helst måte fremme alger ved f.eks. nedbryting av røttene (?), ansamling av skit i kriker og kroker og skyggevirkning? Røttene er veldig effektive som "barrierer"/siktsperrer og skjulesteder for fiskene, men om de på noen som helst måte bidrar til problemer, er jeg villig til å fjerne dem. I så fall vil jeg bli enda mer avhengig av at plantene vokser godt, så dette er litt dilemma.
Hmmm...holder du fosfat/nitrat-balansen ?

Har litt vondt for å se for meg hvilke alger du har, kan du ta noen bilder ? Vil gjerne se hvordan planter og røtter er plassert, vettu...
Er det verst i øvre eller nedre vannlag ?
Hvor dypt er bunnlaget ?
Kommer tilbake med bilder litt senere.

Fosfat og nitrat er i balanse hver gang jeg måler.
Bunnlag vil jeg tro er 4-5 cm.
Jeg syns det er ille i hele dybden.
Hadde et par bilder på mobilen, ikke helt nye, men det ene viser ihvertfall oppsettet.
Da vil jeg i utgangspunktet tippe at du har et sirkulasjonsproblem. Mener å huske at du ikke var helt fornøyd med sirkulasjonen på et eller annet tidspunkt ? Muligens også et skyggeproblem (må se bilder på dette før jeg sier noe).

Mye røtter kan være et problem i så måte at de hindrer sirkulasjonen, samt at de er naturlige algemagneter. Jeg har kun 1 rot i 120-literen her, må stadig ta den ut og skrubbe den...eneste stedet det egentlig setter seg noe særlig alger...

Hvor i vannet beveger kulene seg, er de mye nær bunnen ?
Sirkulasjonsproblem ja... Tviler ikke. Har aldri blitt helt klok på det der, har prøvd å stille strålerøret på mange måter, men blir liksom noe "feil" uansett.

Her er flere bilder av alger:
1. Spindelvevsaktige belegg - trådalger eller håralger?
2. Litt av hvert på ett brett - BGA over hår/tråd over pensel, og pensel litt her og der.
3. Mye små pensler oppover greinene til høyre, og endel hår/tråd som henger ut fra Hygrophilaen mer til venstre. I bildet også små cryptocoryner som har mange blader innsatt med pensler osv - disse får ganske mye lys, tror jeg. Ønsker egentlig ikke å ha dem der, men er redd for å fjerne dem pga rotgjødsla... Den rødlige med brede blader er Lagenandra meeboldi, den virker å være lite påvirket av algevekst sammenliknet med de andre. Nymphoides taiwan, den lyse til høyre, har heller ikke allverdens med alger, men vokser dårlig, får litt hullete blader og litt algebelegg. Plantene vaier stort sett i strøm.

Kulene holder seg litt her og litt der, avhengig av om de tror de er alene eller om de vet at jeg ser dem, hehe... Men mest i midten, som vanlig er for disse, og oftest innimellom planter og røtter. De går gjerne mot bunnen også, og i mindre grad mot overflata. De var mer der oppe da jeg hadde flere flyteplanter. Noen ganger blir de tatt av strømmen, og "kastes" da mot høyre side av karet, der det tilsynelatende er minst strøm på overflata. Jeg syns ellers ikke jeg ser noe mønster i om de foretrekker høyre eller venstre side, unntatt om morgenen mens det er mørkt, da kommer de fleste luskende ut fra jungelen i venstre halvdel.

Hah... Dette ble en rar forklaring eller "rapport" :-P
Nå er lyset på, så får snart tatt noen bilder i ulike vinkler. Er det mulig å poste video?
Klipp og lim fra en dansk side:
Trådalger: Denne algetype er let at kende, idet den er karakteriseret ved lange trådagtige alger, der typisk hæfter på plantebladene. Den kommer som regel af en kombination af overfodring, for dårlig vandpleje og for høj lysintensitet. Prøv at reducere fodringsmængden og lysmængden, og øge vandskiftene.

Generelt set kommer algerne kun, hvis de har noget at leve af, i form af kuldioxid. Har du algevækst, er det altså et typisk tegn på, at du skifter for lidt vand, har får mange fisk, eller fodrer for intensivt. Når det er sagt, er man efterfølgende nødt til at kigge nærmere på typen af alge, for at vide hvilken behandlingsmulighed der skal sættes ind med.

Du kan også holde de fleste alger nede, ved at have en sugemalle (xenocare er en rigtig god algemalle) gående pr. 50 liter vand.


Hjelper dette?
Lord-Robin, mitt algeproblem er ikke knyttet til overfôring, for dårlig stell, og manglende vannbytter, snarere tvert imot Men som Silver antyder, så kan det altså virke som det kanskje er sirkulasjonen som er synderen. I forrige runde var for dårlig lys hovedmistenkt, så jeg oppgraderte lyset. Og i runden før det var det veldig lite nitrat i systemet og ubalanse mellom N og P, samt for lite jern, så dette ble rettet opp med gjødsling (men fortsatt bør jeg kanskje tilføre noe mer gjødsel).
Lord-Robin : Hvor i allverden fant du sånt tull som at man får alger av CO2 ?? Den informasjonen må være antikvarisk...er en stund siden man kallte Ancistrus for Xenocara (med navnefeil, t.o.m).

Kuledrøm : Som vanlig syns jeg du overdriver problemet en smule...heheh.
Hvor har du strålerøret hen ? Kanskje an annen plassering kunne gi bedre strømforhold i karet.
De trådene hadde jeg litt av i mallekaret en stund. En kombinasjon av karbo, justering i sirkulasjonen og manuell fjerning tok knekken på dem. Surrer dem rundt en tannbørste...funker fint

Var jeg deg, ville jeg tatt sjansen på en liten gjeng SAE (3 ?) og se om ikke det kan hjelpe litt...
SilverShaded
Lord-Robin : Hvor i allverden fant du sånt tull som at man får alger av CO2 ?? Den informasjonen må være antikvarisk...er en stund siden man kallte Ancistrus for Xenocara (med navnefeil, t.o.m)...


Hehe, nei si det. Googlet litt og om plantehold og komm over dette. Sliter litt selv :/ Skal være litt kildekritisk heretter :p
Sitter og skriver i en annen tråd, og kom på noe. Jeg har begynt å bruke CSM+B nå (gått tom for MiPro Plus flytende), og må si jeg ikke er helt fornøyd. Det virker på meg som jernet er dårlig tilgjengelig for plantene...jerninnholdet minker ikke (eller svært lite) mellom vannbyttene. Har du noen slike erfaringer ? Jeg skal iallfall bestille meg en ny flaske MiPro Plus fra Sverige...
Hahah! Javel, mulig det er overdrevet, og jeg er veldig klar over at mange sikkert opplever mye verre problemer enn dette! Men det er ihvertfall ingen overdrivelse at de fleste plantene ikke vokser. Og algeproblemet - det er faktisk litt vanskelig å få det fram på bilder, men for mine øyne ser det ihvertfall skikkelig stygt ut i akvariet. Så alt er relativt, og kan godt tenkes at jeg har for store forventninger til hva man kan/bør oppnå. Jeg kan være håpløst perfeksjonistisk av meg, serru, og gir meg ikke før noen kommer og forteller meg at løpet ER kjørt (og det er det lov til å komme og si)!

Nok om det - svar på spørsmål:

Strålerøret: venstre kortside, samme side som innsuget. Vil plassering på langside ha noe for seg? Jeg vil si at det er ganske mye sirkulasjon til tross for røtter (noen dødsoner er det jo), så spørsmålet er kanskje om det er for mye.

Trådene: bruker tannbørste for å ta dem ja, men det er såpass mye at jeg ikke får tatt alt.

SAE: drev og lurte på det, ja. Jeg er jo ikke så fan av å skaffe fisk for å løse et problem, men jeg liker SAE og kunne godt tenkt meg noen, hvis kulene tolererer dem. Akvariet er jo for lite for store SAE, men da må jeg i såfall bare innstille meg på at de må bort når de begynner å bli store. Kan de trives med å være bare 3 da Ellers har jeg en langsiktig plan om å prøve ottoer, må bare ha karantene-/backupkaret ledig først. Men SAE er vel flinkere med penselalger.

CSM+B: ja, jeg er enig, jeg har noen ganger (men ikke hver gang) reagert på at det forsvant mindre jern enn forventet. Har lurt på om det har noe med de rødlige steinene i akvariet å gjøre. Har derfor også lurt på om det egentlig er for mye jern, og at alle trådalgene kommer av det. Jern overstiger imidlertid aldri ca 0,6 hos meg. Kan jernet fra denne gjødsla være bundet i en annen form, som algene lettere tar opp enn plantene? Som vi diskuterte før i denne tråden, så blander jeg ihvertfall ikke fosfat og CSM+B i en kopp lenger, men jeg tilsetter det samme dag.
Litt idemyldring
Kan det være lyset? Hvordan var algesituasjonen før du oppgraderte og utviklingen etter? Fint lys, forresten

Med min lille erfaring syns jeg sirkulasjonen virker som beste tiltak, ihvertfall på kort sikt. Har du vurdert å sette på en annen form for utblås? Duckbill eller trakt? Jeg er godt fornøyd med "sirkelsirkulasjonen" i mitt kar som også har noen strømningssutfordringer og vinkler utblåset mot glasset for å få en god bred sirkelbevegelse. Du kan kanskje plukke av strålerøret og eksperimentere med forskjellige siktestillinger?
--
Har du en link til den gjødningen, SilverShaded?
Jernet i plantegjødsel er (tror vi har snakket om dette før) som regel chelatert/bundet med et eller annet, sånn at det skal løses sakte. I CSM+B er det EDTA som brukes, et ganske vanlig chelaterings-middel. Jeg vet ikke hva som benyttes i MiProPlus, men den store forskjellen jeg ser ligger i at CSM+B er TØRT, mens MiProPlus er flytende. Har egentlig ikke tenkt så mye over akkurat den ulikheten før nå. Skal ikke gi meg ut på noe kjemisk dypdykk i dette her, men forskjellen er nok mer enn bare "just add water".

Hos meg fungerer ihvertfall 3 SAE helt fint. Karet mitt er større, men det går i ditt kar ganske lenge hvis du kjøper dem små. Liker disse mye bedre enn de ømtålelige og stakkarslige ottoene, og de er mer effektive, imho. Enig i at det er litt feil å kjøpe noe levende for å løse et problem, men noe må man kunne tillate seg..
Puh - årets første vannbytte er nettopp gjennomført. Og plukking av cyano med pinsett

Det kan godt hende at lyset nå er såpass sterkt at det må mer gjødsel til enn jeg så langt har vært villig til å gi. Derfor har jeg tenkt å utfordre den 10 ppm-grensa mi litt. For et av mine nyttårsforsetter er å gi litt mer F... Ikke at jeg skal gi F i fiskers liv og helse, såklart, men jeg er nok klar for å "eksperimentere" litt mer nå som denne kuledrømmen gikk i oppfyllelse og også har gått ganske så bra. Å blande kulefisk med andre fisk er en stor risiko, men jeg skal prøve det. Og da må vi ikke kimse av ottoer, for det er disse som vanligvis fungerer når alt annet ikke fungerer! Det er jo tøft av disse nusselige sveklingene SAE er sjelden nevnt som samboer til dvergkulefisk, det ene eksemplet jeg har kommet over gikk visstnok fint. Så ja... Hvorfor ikke bare tillate seg å teste ut det, hvis man innstiller seg på å ikke ha dem til de dør?

Chelatert ja, det har vi snakket om før. Jeg kom på nå at jeg har en bestilling inne hos han svensken på mer kjemikalier inkl. MiProplus, men har glemt å betale! Kanskje han har avskrevet meg...
Hatt årets første vannbytte i dag jeg også Og et større vannbytte å gjøre i morgen...haha.

Plantene sturer - del 3: gammel mistenkt fram i lyset igjen!
I kveld føler jeg for å slenge inn en liten oppdatering i denne tråden, aka "Mysteriet med det forheksede kulekaret". Siden sist jeg skrev her, har følgende skjedd:

- trådalgene er under kontroll igjen - hurra! Jeg har jo lest tidligere at mye jern kan gi trådalger, og jeg reduserte for en tid tilbake gjødslingen med CSM+B til det halve. Nå gjødsler jeg opp til Fe=0,3 ppm etter vannbytter. Aner ikke om det var dette som gjorde utslaget. Nå har jeg forøvrig gått over til Miplus pro.

- gjødsling med nitrat og fosfat er økt litt, jeg gjødsler nå opp til NO3=12-13 (og holder fortsatt nitrat:fosfat på 10:1). NO3 har vært helt oppe i 14-15 ppm også, men syns ikke det var noe vits i pga manglende synlig effekt på planter.

- dosen easycarbo er økt fra 2 til 3 ml. Det kan også ha hjulpet på trådalgene.

- BGA og penselalger har over tid økt i omfang, selv med økt carbo-tilførsel. Røttene har vært verst angrepet, særlig lengst opp mot lyset. Pensler også langs bladkantene på eldre cryptocoryneblad. Det er ikke noe artig når det lukter cyano av vannet, og man bruker mesteparten av "slamsugetida" på å suge vekk BGA i stedet for å faktisk slamsuge! Jeg besluttet å fjerne to av de fire røttene i karet for å se om dette har noe effekt (via bedre sirkulasjon, mer åpen passasje til innsuget, mindre opphoping av organisk dritt). Noe av penselalgene har jeg punktbehandlet med easycarbo, det funker, og jeg sier meg for øyeblikket tilfreds med penselnivået.

- fortsatt GSA på alle eldre blader. Dette kan ikke skyldes fosfatnivået, det skal være høyt nok. Så da må det vel være lys i kombinasjon med dårlig vekst/annen mangelsykdom, hvilket leder meg tilbake til en som stadig dukker opp i mistenkt-kikkerten, NEMLIG:

- KALIUM. Nå som trådalgene er borte, ser jeg bedre hva som skjer med bladene til plantene. Mistanken om kaliummangel er styrket, vil jeg si - se bilde. K ble målt til 8-10 etter sist vannbytte, jeg trodde egentlig det skulle være nok, men nå som K2SO4 har kommet, får jeg bare prøve - tilførte en liten dose i går.

- planer om substrat-test er på gang, venter på noen planter. Mer om det senere.

[External Image]
Det bildet er jo veldig typisk ! Kalium er et meget mobilt anion, og mangel angriper derfor eldre blader først.
Så tenkte jeg litt på det vi snakket om angående "døde" mineraler...altså de som er utladet alternativt fulladet og derfor ikke er reaktive. Testene våre kan ikke skille på dette.

Jeg har hatt samme symptom i mallekaret, dog i mye mindre grad...antydning til kalium-mangel, men tilfredsstillende tester. Jeg har bestemt meg for å tilsette minst 8-10 ppm kalium ved hvert vannbytte, uansett testresultat. Så får vi se hvordan det går, både hos deg og hos meg.

Pussig da...synes å huske at jeg minte deg på kalium for en tid tilbake...
Ja, det stemmer, du gjorde det. Dermed fikk endelig betalt for den PMDD-pakken, og jeg målte K igjen for første gang på en god stund, med ca samme resultat som før. Men i dag har jeg studert plantene grundigere, sett på mange flere bilder på nett, lest og fundert... Og så var det akkurat som symptomene åpenbarte seg litt tydeligere for meg, tidligere har det bare sett mye mer "fillete" ut, og mindre småhullete.

Så du har hatt det også, ja?? Rart med det... Da kjører vi på med kalium begge to, og ser hvor det ender! Det er så kjekt å kunne dele dette med noen som forstår! Hahah!! ;-D
Ja, vi får se hvor det ender...men du kan bare prøve å forhekse mallekaret mitt...NOT !

Jeg må se å komme igang med redox-målingene her også, så finner jeg kanskje mer ut av dette. Jeg vil jo se hvordan f.eks kalium påvirker redox-potensialet, og om det bekrefter eller avkrefter mine mistanker i så måte. Tenkte bare jeg skulle få bedret planteveksten igjen først, har klart blitt bedre med MiPlus Pro og en ny runde rottabletter.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap