Oppsett av 260l akvarium

Hei, mitt første innlegg her inne!(På tide)

Først må jeg si at jeg har hatt et 60L akvarium tidligere med blandet suksess.
Jeg var den gangen så dum at jeg ikke sjekket opp hvilke fisker som passet sammen og hva de trengte av vannverdier ol. Det endte til slutt opp med tilsammen 18 fisk, der en Ildhale(som jeg kun kjøpte fordi den var stilig), tok rotta på guppiene mine. I tillegg slet jeg veldig med alger og snegler. I ettertid har jeg hatt et 260L akvarium med 2 skildpadder som jeg ifjor adoptert bort, da jeg bestemte meg for å bli en lovlig og anstendig kar

Jeg har nå etter at 260 literen har stått tom et års tid bestemt meg for å starte opp med vanlig fisk igjen, men denne gangen skal ALT gjøres så riktig som mulig. Jeg har sett for meg 4 arter jeg kunne tenkt meg(alle skal ikke oppi samtidig selvfølgelig). Når karet er klart og innkjørt, skal jeg ha oppi en og en art med 3-4 dagers mellomrom. Noen innvendinger om dette? burde det gå lengre tid imellom?

Artene jeg har sett for meg er:
Kardinaltetra
Scalare eller Dvergscalare?
Pakistanbotia
Ancistrus

Disse artene burde vell gå sammen med tanke på ph og gh verdier, men går de sammen med tanke på aggressivitet osv?

Evt, er det noen jeg burde byttet ut med andre arter?

Hvor mange av hver art er minimum for 260L, og hvor mange av hver art er maks?

Andre anbefalinger(kan jeg evt ha 1 eller 2 arter til? Hvilke isåfall?)

Også er det jo sånn at jeg trives greit hjemme, men trives aller best på hytta. Hvis en fisk med anbefalt gh i vann er 9-19 blir plassert i et vann med 7gh, er dette krise?

Mvh
uDeHulk
Kardinaler er vel ikke det beste valget sammen med scalare... de kan lett bli mat. Dessuten trenger kardinalene adskillig surere vann for å trives enn hva botiaene vil ha. Ville foreslå en annen og større tetra-art som kan klare seg bedre mot scalarer og er komfortabel i pH over 6.

Botiaene holder seg mest i bunnsjiktet, så pass på at det ikke blir for mye bunnfisk...siden du vil ha ancistrus også, mener jeg.

Når det gjelder GH, kommer det an på arten. Gå ut fra at du ikke skal nærme deg min/max-grensene for noen art, for det lønner seg sjelden i lengden. Dette gjelder både GH, pH og temperatur. Hvis GH er oppgitt til 9-19, vil fisken antagelig være mest komfortabel med en verdi 'midt på treet'.
Takk for svar!
Okay, det er ikke noe must for meg å ha scalare Er bare at jeg vil ha noe annet enn hva jeg har hatt før som Guppy, Molly, Otto, Platy osv.(Kanskje de mest standard akvariefiskene).
Må også få sagt at de som står bak fiskebasen har gjort en fantastisk jobb! Dog ble jeg litt "lang i maska" når jeg så de tusenvis forskjellige artene man kunne ha! For en såkalt "nybegynner" så er det en ganske så vanskelig jungel å navigere seg igjennom. Vært enklere om det var 100 arter å forholde seg til :P

Vil forresten en Pleco klare seg i et 260L akvarium? Jeg ser det står at den trenger mye større tank, men kjenner folk med mindre enn 260L som har hatt Pleco i tanken.
Når jeg satte opp nytt kar nå så tok jeg utgangspunkt i de vannverdiene jeg hadde i kranen. Foretar da bare vannbytte med veldig sakterennende kaldt vann. Ser at mange mellomlagrer vann for romtemperatur og tilpasser vannet for riktige vannverdier. Til karene mine slipper jeg forsåvidt dette da alle artene jeg har passer godt til vannet jeg har i kranen. Kan være et tips når du er nybegynner.

Som du skriver er det en fantastisk jobb som gjøres på forumet!
Godt tips!
Jeg har forresten før fylt opp med lunket vann fra springen, dette er vell kanskje ikke helt optimalt?
Det er mange ulike tråder på forumet om bytte av vann og vil tro det å fylle opp karet fungerer på samme måte. Berederen kan inneholde uønskede bakterier uten at jeg kan nok om dette. Om dette vil kunne påvirke ditt kar kan kanskje andre si noe om ellers så kan du søke litt på forumet.

Ja, det slo meg nå at det kunne inneholde en del uønskede bakterier. Er ikke for uten grunn at vi må koke kaldt vann for å lage kaffe, istedet for å bare ta varmt vann fra springen.
Det er sikkert ulike meninger om dette, men absolutt interessant lesing. Jeg har tidligere gjort som deg med temperert vann uten at dette nødvendigvis har vært et problem.

Hvor lenge har du hatt karet i innkjøringsfasen?
Ja, det finnes tusener av arter man "kan" holde. Men veldig mange av dem er svært vanskelige å få fatt i, særlig i 'vanlige' dyrebutikker. Hvis du søker i Fiskebasen og ser at det står "vanlig" bak artsnavnet, er det en art som forekommer ganske hyppig i handelen. De er som oftest mulig å få tak i, og har ofte ikke de alle høyeste prisene. Jo mer sjelden en art er, og jo vanskeligere den er å oppdrette, jo dyrere er den. Noen arter er det heller ikke lenger lov å fange og sende ut av opprinnelses-landet, så da går selvsagt prisen opp på oppdrettsfisk.
Søkte opp problemstillingen og fant mye forskjellige meninger med en gang i en gammel forumtråd . Forskjellig meninger og det samme vil nok gjelde når det gjelder valg av fisk og annet i akvariet.

Mitt tips til deg er hvertfall å finne ut hvilke vannverdier du har eller ønsker å legge deg på. Selv har jeg tatt utgangspunkt i en art for å legge forholdene til rette for denne og deretter kunne tilsette andre arter som passer inn.
alexandernk
Hvor lenge har du hatt karet i innkjøringsfasen?


Hei! Det er ikke i innkjøringsfasen ennå, da det fortsatt står tomt.
Må vente på lønning også før jeg setter igang, så tanken var at jeg skulle få alle brikkene på plass, men type fisk/planter/sand/stein før jeg begynte, så alt ble "riktig".

Da er det ikke rart det klør i fingrene av å komme igang nei Lykke til med valget!
Hehe! Ja kjenner det klør i fingrene ja!
Takk for link forresten. Virker som at temperert vann fra springen skal gå bra, så lenge man ikke bor i en gammel bygård med rør fra nitten pil og bue
Veldig bra tenkt, trådstarter ! Men første bud er som Alexander sier : finn ut hva slags vannverdier du har i krana hjemme, og planlegg ut fra dette. Det blir litt enklere å gi råd også når du har disse verdiene (pH og GH ihvertfall).

Når det gjelder vannbytte, er jeg enig med Mona i innlegg nr. 4 i den linkede tråden. Jeg gjør det også slik...tapper opp kaldt vann og lar det luftes og tempereres før jeg bruker det. Mange bruker lunkent vann fra krana og har ingen problemer, menjeg er tilhenger av både belte og bukseseler (tar ikke unødvendige sjanser). Vannet i varmtvannstanken er tross alt stillestående og ikke "friskt". Og å gi fiskene store temperatursjokk er heller ikke sunnt.
Det gjør det nok sikkert Handler om å lære og feile, men dersom det er mulig å unngå noen store blemmer så er vel det absolutt det greieste.
Planlegging er halve moroa, spør du meg
Jeg mener å huske at hardheten var på rundt 3 og ph på rundt 7,5 men er ikke bombesikker på dette.

SilverShaded
Planlegging er halve moroa, spør du meg :-)


Kan skrive under på den! Blir fort oppslukt! :P
Har forresten etter mye leting i databasen funnet en "ny" art det er mange fine varianter av! Nemlig Ciklider.
Kanskje jeg heller burde gått for en variasjon på 2-3 ciklidarter + 1-2 arter av algespisere?
Ser Ciklidene trives godt ift. PH verdiene på vannet i springen(så lenge jeg husker riktig).
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Rønning
Reklame for plussmedlemskap