Kardinaltetraer som blir tynne og pjuske (bilde)

Har en grei stim kardinaltetras som feites opp før de skal over i ett større kar. Stimen er på i underkant av 50 fisk. De går i en 90 liter og får ukentlige vannbytter på ca 20%. Men de siste ukene har jeg lagt merke til at enkelte blir svært tynne, til tross for daglig foring. Magen er nesten flat og senere blir hele fisken tynn krokete og skrøpelig. Det hele minner litt om hvordan guppyer av og til blir. Litt research fikk meg på tanken om innvollsorm. Jeg behandlet med Rocky Mountain Dewormer og fôr med dewormer i uten hell. Jeg gav også to syke individer saltbad, men disse døde.

Hva kan dette være?! Akkurat nå er det bare en som er skikkelig skral, men det er ett par til som får den flate magen. Det er tydelig at dette er noe som smitter!!
Vannverdier ?
Med så stor fisketetthet syns jeg 20% vannbytter er alt for lite. De burde få minst det dobbelte.
Kh 5, Gh 8, co2 0 og ph 7.5 ph er altså litt for høy for kardinalene.. Kan det være dette som tærer? Jeg har kastet nedi litt catappablader nå.

Kanskje dewormerkuren har hevet ph?
Skal tetse ph i kranvanneto også. fatter ikkehvordan det har blitt så høyt.
Både pH og GH er alt for høye for kardinaler. De er sortvannsfisker ! pH kan gjerne ligge ned mot 6, eller til og med under.
Ja det vet jeg jo, og de har det gjort også. Vannverdiene har vært topp Kardinalvann. Jeg bare prøver å tenke hva det kan være som har bufret opp vannverdiene, og siden disse var fine før jeg medisinerte tenker jeg at dewormeren kan ha hatt en finger med i spillet.

Og siden fisken jo var syk før det så mener jeg at vannverdiene tvilsomt har skylden for sykdommen i utgangspunktet
Har fortsatt dette problemet så om noen har forslag til hva det kan være blir jeg glad. Ph er tilbake til det den var igjen og har vært sånn noen uker nå. Bare flere og flere blir tynne
Hva er NO2, NH3/NH4 og NO3?
Hva slags filter har du, er det et innvendig filter med karbon-svamp ? I så fall, fjernet du denne før du brukte dewormer ?
Hva mater du med ?
Silvershaded det er ett innvendig hmf filter. Blåsvamp.

Har ikke testsett for alt du nevner Vannlilje:/ testresultatene står lengre oppe i tråden, minus ph som når er senket igjen.

Jeg tenker jeg kjører daglige vannbytter på 30% nå den neste tiden med ferdig varmet og luftet vann.

Jeg forer med flakfor og granula fra Tetra og prodac
Du burde nok skaffe deg dråpetester for ammoniakk og nitritt, Ciklide. Det er en pålitelig indikator på om vannet er "sunt" eller ikke.
Du mater veldig ensidig, så det er mulig de har problemer med mage-tarm systemet. Krokete rygger kan være tegn på dette. Fiskene trenger fiber også, som hjelper til hvis flakene sveller opp i mage/tarm. Til dette er frosne dafnier fint. En annen mulighet er å gi litt findelt ert (forvellet og klemt ut av skallet, frosne ikke tørkede).
OBS no2 har jeg. Den var 0.
Jeg har veldig lite troa på at det kan være foret også, de har tross alt bare gått her noen mnd. men jeg skal gi dem Daphnia framover og se om det skjer noe.
I en av bøkene jeg har står dette problemet ganske godt forklart. Oversatt sitat; Sortvannsfisk som går med for høy gh vil etterhvert lide av nyresvikt og dø en smertefull død.
Så symptomene deres er like de med nyresvikt? Hvilken bok er dette? Kanskje jeg har den selv.

Gh er på 4 nå, så da får jeg vel bare vente å se da?

Gh var på 8 når verdiene mine var for høye, og da var de fremdeles innafor ifølge fiskebasen på Af. Gh 0-8.
Tilfeldig bekjentskap
© Tove Bakken
Reklame for plussmedlemskap