Har jeg fått litersyken? føles sånn.. (side 3)

Skal være helt ærlig så skjønner jeg ikke hva du holder på med nå... :p Klarer ikke helt å se for meg sluttresultatet. Skjønner heller ikke det med all vatten i bunn? Prøver å hente idee'r til min nye tank rundt omkring. Men men, regner med du poster bilder når du er ferdig slik at jeg forsrår
Kanskje på tide å gjenta designtanken da Trenger det selv også, blitt mye forandringer og lang tid siden den først ble formulert mot starten av tråden.

Mål:
Endlers Eventyr henter inspirasjon fra en bekk/liten elv, der jeg vil ha bunnen til venstre og nærmere bredden til høyre. Mørkt og dunkelt (om det går) på bunn og mye lys og planter på topp.

--

Men det jeg holder på med nå er det tekniske grunnoppsettet. Det skal bygge den ganske store høydeforskjellen, men også ta vare på så mye som mulig av vannet slik at jeg ikke ender opp med en 200-literstank i praksis.

For å ta vare på vannet er det nødt til å være en viss sirkulasjon, og der kommer kurvene med utsug i og filtervatten inn.

En designutfordring med bunnfilter, som dette i praksis blir, er vedlikehold og tetting over tid. Denne vil jeg løse ved å ha så stor overflate i bunnfilteret som mulig. Kurvene, med relativt store hull, og pukket som støtter dem opp vil ta det meste av volumet, men filtervatten vil stå for noe og nok øke etterhvert som kurvhull går tett. Ved å legge inn slangestykker som neppe går tett mellom kurvene, sikrer jeg sirkulasjonen på flere punkter.

Er blitt litt filteroverkill dette, men jeg vil fremdeles gå for stor høydeforskjell og mer vann! Jeg er blitt advart mot at dette ikke vil vare lenge med tanke på erosjon og bunnfilter både av sjæfen på MZ og på enkeltmedlemmer på Bergen Akvarieklubb. Men er av de samme blitt oppfordret til å prøve, de hadde ikke hørt om noen som har prøvd noe slikt.

Så nå ser jeg det som en utfordring å få bunnfilter og høydeforskjell til å funke Kritikere har ikke kunnet kommentere fraksjonsstørrelser på substratet, så forhåpentlig tilfører jeg bunnfilter noe nytt :o Støtter meg på VGskolefysikk om massebevegelse og veibygging, f.eks.:
http://www.pavingexpert.com/subbase.htm

Største utfordringen nå er yngelsikring av reservoaret. Ønsket egentlig ikke å lime det helt fast, men kan bli nødt til det :/

Time will show! Kommer uansett til å lære mye om aquascaping/hardscape

Oppsummert, Endlers Eventyr:

- Innbyggere: Endlers + +
- Biotop: Elv/bekk
- Filtrering: Bunnfilter + Eheim 2080 (kan forhåpentlig erstattes etterhvert av kun en sirkulasjonspumpe)
- Substrat bunn til topp: Pukk, grus 8-16mm, 3,2 cm mysteriegrus 1-10 mm, manado 0,5-2mm, fin grus?
- Lys: Econolux Solar Stinger Sunstrip 70 LED 65 cm 45,5 W (halve tanken, så langt)

Still gjerne spørsmål om noe er uklart!!! Jo mer inspirasjon jeg kan få til å tenke over designet på dette stadiet, jo bedre! Når jeg begynner å fylle stein blir det straks vanskeligere å gjøre justeringer...

To be continued...
Skulle du sett...
At jeg skulle glede meg en hel dag til å sortere stein hadde jeg aldri trodd Hadde et par never til på tørk, fra et litt annet sted i elven. Her var det dessverre en del forurensning av glimmer av forskjellig slag og kanskje noe rustent jern, men tror det går greit når jeg har plukket ut det meste. Ikke veldige volum jeg produserte, og det tok ekstra lang tid med forurensningene nå. Gøy å stryke ut fraksjonene fra massen! Takk, Falch!

Første limesekvens på reservoiret er gjennomført! Har bestemt meg (enn så lenge) for å lage det i to seksjoner, kun med slange og filtervatt under, kanskje forbundet med en "bro" myggnetting over. Kuttet krenelasjoner i hovedreservoiret for å sikre nok sirkulasjon inn gjennom en fornuftig rute.

Kjenner jeg gleder meg til å begynne å legge stein Blir en del vasking og koking først, da........ Må huske å fylle karet helt for siste lekkasjesjekk før reservoiret blir festet..

Har lest en del om paludarium også, og tenker på å gjøre deler av elvebredden terrestriell, da har jeg et akvarium på drøye 100 liter vannvolum inkludert reservoiret. Så kan jeg eventuelt øke vannstanden etterhvert. Blir jo moro å kunne lage høyvann og lavvann Kanskje en froskefamilie el.l. som lever på elvebredden?

Fine artikler:
Paludarium, del 1: http://www.advancedaquarist.com/2010/7/freshwater
Paludarium, del 2: http://www.advancedaquarist.com/2010/8/freshwater

--

Forutsetter jo at grunnoppbyggingen min holder mål da Hvilke odds gir dere meg, folkens!?
Første fase nærmer seg slutten...
Endlers Eventyr:
Skriver dette mens karet fylles for siste lekkasjetest..

I dag fikk jeg tidlig julegave Jeg får lov å sette igang oppstarten til jul, og da blir det fisk (om kickstarten virker) før nyttår! Nå er det bare å sette fart på, storesøster er allerede innleid til stein og elveved-samling i helgen

Faderen var innom i dag (noe kjøkkengreier , og jeg fikk vist grunnoppsettet til ham. Du kan jo bruke sånne strips, sa han, og forandret to kommende limeøkter til en liten omgang stripsing Fint å bruke dem ved noen fester i reservoiret!

Var og hentet siste del av dealen med MZ, Sunstrip-LED, 150W Eheim kolbe og 30 liter Manado!

Sunstrip 65cm 45W 50/50 CREE/RGB: Så langt fornøyd, men dårlig at det kun var festeanordninger som ekstrautstyr. Burde gå greit å løse det med tape/streng. Bildet viser lyset (ikke lampen) i tenkt posisjon, og man kan skimte at det vil bli dempet men ok belysning på "Elvebunnen".

150W kolbe: Tenker å legge den i reservoiret slik som på bildet.

Manado: Håper jeg får til grusmiksen som skal bære dette på nøkkelposisjoner i landskapet! Overlapper fineste fraksjonen jeg har høstet med kanskje 0,5 mm. Jeg silte ihvertfall ut ca 75% av substratet gjennom myggnetting. Blir nok en del tap til de nedre regioner, men vil det sette seg over tid så det går å fylle på mer..? Ellers syns jeg det så bra ut, spent på om/hvordan det vil mørkne.

[Det er litt oppdrift i de reservoirdelene ]

Etter acetoneringe har det bare luktet aceton (avtagende) av røret og bakgrunnslukten er langt fra samme som før. Så er det bare vask av to mediekassetter igjen før filteret kan monteres, for mediet koker jeg nå. Testet på forhånd om biokulene tålte koking, og det ser bra ut!

Så ja, ser ut for at det blir substratarbeid som snart blir tema her

God helg, de som måtte følge med!



Endlers Hule:
Så en enslig badis-hunn på MZÅ (trodde først det var en dario), og kunne ikke la være å ta henne med hjem! En fin anledning til å vurdere arten for Eventyret, og hun ser ut til å trives bedre her enn i butikkaret. Hun og dario (har ikke sett begge på en uke nå, så regner med noe har skjedd ene) har hilst men har ikke så mye med hverandre å gjøre. Men finner det interessant [oi, må huske å følge med på karet, 5 cm igjen nå!] at de begge nå har begynt å "jakte" nedimellom grusen. Kanskje det er en jaktverdig bestand av planarier der? Hadde ikke overrasket da jeg fremdeles ikke har sett noe til Malawisneglene etter dario-dietten ble innført.. Har forøvrig kjøpt frossen cyclops også nå, men KAN IKKE SE NOEN AV DEM ÅPNE KJEFTEN! Hva kan jeg gjøre for å være sikker på at de tar til seg mat??
Nå med bilder :)
Så var det de bildene da, lystest, Manado og varmekolbeplassering..

Og mens jeg er her på en P.S.:
I de siste dagene har jeg gått igjennom (leste på langt nær alle de siste 1500 postene i akvaskapingsforumet. Mye interessant, og mye noen skulle laget en FAQ av
P.p.s.
Bilde 1: Mediesuppe al acqua dolce, ikke å forveksles med Mediesuppe al tabloid.

Bilde 2: Kanskje jeg skulle gå for et sky-habitat istedet..?

---

Argh! Bilder! Hadde jeg bare vært plussmedlem nå...
Da har jeg og storesøster vært på sanketur! To større steiner til høyresiden foran reservoiret, masse masse vasket i myggnettingen, to tykke stokker tenkt til lengderetningen og en tynn og lang kvist om den skulle trengs til noe midlertidig holding.

Får nok ikke kokt stokkene, men lurer på om ikke det går bra likevel? Med det av organisk materiale jeg får med stokkene og elvesteinene skulle det jo være nok av grums som blir nedbrutt til å sette i gang en innkjøringsprosess? Den hvite steinen vil vel gi meg noe høyere pH, men når jeg sikter på 7-8 uansett skulle det vel gå? Noen betenkninger blant leserne?
Puh..
Må ha meg en pause! Nå har jeg sortert stein lenger enn jeg liker å tenke på, kanskje to timer, og har to fraksjoner igjen. Har tømt tanken imens, et døgns lekkasjesjekk viser godt resultat.

Er mer og mer overbevist om filtervattens egenskaper som teknisk grunnsubstrat! Den har super friksjon mot det underlaget som kommer oppå, så kanskje jeg kan unngå en del utsklidning ved å legge vatt strategiske steder. Nå er det egentig klart til fastliming, men må se en siste gang på om jeg skal kutte/justere mer. Tipper under en uke nå, før en del er lagt inn. Endelig er det jeg gleder meg mest til nå; oppbygging fra grunnen av, å se tanken ta form


Har og begynt et utkast på en artikkel til akvarieskolen; arbeidstittel Substratvalg 101

Kult om noen har innspill til ting de mangler eller som jeg skriver vanskelig/uklart!
--

Når du nyinnreder et akvarium er et av de viktigste valgene substratet, bunnen, i akvariet. Denne har mye å si for vedlikehold og drift av tanken ved hvordan substratet interagerer med vannsøylen og avfallet som før eller siden ender opp der.

Det jeg vil ta for meg i denne artikkelen er:
Substratets partikler
Lagdeling av forskjellige substrat
Substratets påvirkning av tankens akvaskaping (interiørdesignet).
Fordeler og ulemper med typene
Fokus på filter


SUBSTRATETS PARTIKLER

All løs masse er bygget opp av partikler, alle med forskjellige egenskaper men også mange likheter.

De viktigste i akvariet er:

Partikkelstørrelse: Løs masse oppfører seg på mange måter som en væske og vil renne som vann, og partiklene vil renne så lenge friksjonen ikke overgår kreftene som påvirker den; friksjon og gravitasjon + dyr og strøm.

Fraksjoner:

Flyteeffekten: Store partikler vil stige opp, og små partikler vil synke ned ved bevegelser i underlaget. Likevel kan man lage «lokk» mellom lagene ved å velge bestemte fraksjoner, f.eks. 8-16 mm. Har partiklene tilstrekkelig friksjon, vil de låse seg sammen og lage en bunn/et tak for tilstøtende substrattyper.

Friksjon og gravitasjon: Disse to kreftene er konstante, og substratet vil falle til ro. Er underlaget grovt (høy friksjon) og tungt (høy gravitasjon) Hvor mye krefter er til overs for å holde på formen.

Masse: Vekt i forhold til størrelse

Hygiene:

Setter seg over tid:

Bærevinkel:
--
kommer litt ufiltrert, dette, men dere ser poenget?
Du glemmer visst at en hovedfunksjon med substratet er å forankre og nære plantenes røtter. Jeg tror dette med ørten fraksjoner og lagdeling skyter litt over mål for de fleste akvarister...de klarer seg fint med ett eller to lag, et næringssubstrat nederst med ett eller annet over (sand eller grus). Du aner jo ikke enda hvordan dette opplegget med vatt og alt vil fungere. Jeg for min del er opptatt av sirkulasjon i bunnlaget for transport til og fra røttene, og lurer på hva som vil skje hos deg når filtervatten går tett ?
Dobbelt puh
Da var endelig gangen med varmekablene ren, og fraksjonene sortert! Tid for natta Avslutter med et bilde av den fineste fraksjonen jeg kan produsere med myggnetting, under noen klyper Manado. Ser ut for at det skal kunne bære selv om jeg nå kommer til å gjøre forsøk med filtervatten. De to-tre fineste fraksjonene mine skulle ellers kunne holde seg godt oppå Manado, så blir nok en del forsøk på forskjellige utseende/seksjoner.

--

Silver: Tusen takk for tilbakemelding! Regnet med at det var en del punkt som manglet da jeg avsluttet første skriveøkt, var gått litt blind på tema, så er glad for innspillet

Blir nok litt for teknisk for de fleste, kanskje litt for grundig. Har uansett tenkt å oppsummere de enkleste løsningene de fleste går for med fordeler og ulemper.

Og jeg skal IKKE publisere noen artikkel før tanken min har gått i minst 4 uker, med dyr, og fungerer bra. Om det skjer anser jeg det som oppgradering til akvarist level 2

Planter notert som punkt, takk igjen og god natt!
--
Plantene kommer nå som punkt: Biotilgjengelighet - Planter og bakterier.
--
Kanskje

-
Angående filtervatten er hovedfunksjonen ikke sirkulasjon men beskyttelse av bunnglasset. Det er reservoirkurvene som må gå tett for at sirkulasjonsprinsippet mitt ikke skal fungere, og grovt regnet har jeg 0,25 m2 inntaksoverflate i hovedreservoiret. Så det er mye som skal gå tett her, og hullene i kurvene er beskyttet av flere lag grus og filtervatt før de slutter å trekke vann inn fra et mellomreservoir i selve substratet på godt over samme areal. MEN, jeg kan jo ta feil lell Time will show!
4 uker er ingenting, det sier lite om funksjon. Ikke vet jeg heller om det er bare for en nybegynner å "publisere" noe i Akvarieskolen...du har vel ikke akkurat noen utstrakt erfaring med ulike substrater og deres virkemåte, fordeler og ulemper, etter å ha holdt på så kort tid. Teori om fraksjoner, friksjon osv. er vel og bra, men kanskje ikke så matnyttig for den jevne "selskapsakvarist" som vi har mest av her på AF.

Forsto det sånn at du også skulle bruke vatt som 'friksjonslag' mellom fraksjoner ? Bunnvatten vil nok etter hvert bli som et velbrukt finfilter, gjørmete og ekkelt. Mon tro hvordan planterøtter vil reagere på det ?
Jeg tenker at den filten i bunn vil råtne ganske fort, jeg ser bare hvordan filten i ett filter ser ut etter en liten stund, og tør ikke tenke på hvordan den da vil se ut under substrat, plantenæring og fiskeavføring.
Jeg for min del må innrømme at jeg skjønner fint lite av dette prosjektet... Hva er hensikten med alle de forskjellige lagene? Og hva er det du skal ha i akvariet som gjør det nødvendig å dekke hele bunnglasset med vatt? Og er det vatt også mellom lagene? Jeg ser for meg at du med alt dette lager rotsperrer som hindrer en god utvikling av planterøttene.
Silver, artikkel: Jeg er i starten av en skriveprosess, og kan ikke sortere ut passende innhold så tidlig for da risikerer man å sortere ut ting som burde vært med. Dette gjelder også egen erfaring som oppstår etterhvert. Jeg mener jeg har selvinnsikt nok til å kunne anse hva som er bevist og fremdeles trenger bevis etter en tid, og ville ikke sendt inn noe slikt uten å postet det på en egen tråd først.

Det er nok av ting om substrater man kan slå fast uten å måtte ha drevet med akvarier i mange år, målet er å gi en innfallsport til forståelse for nybegynnere.. For du er vel enig i at det er et hull i akvarieskolen? Så kom gjerne med flere konstruktive innspill, folkens!

--

My Lord-Robin: Regner med du ikke mener selve vatten, av plastfiber, kommer til å råtne. Jeg har aldri brukt filtervatt før, men designpremisset er at substratene over kommer til å ta av for det meste av avfall og at det for det meste er filterbakterier som slår seg ned i vatten. Disse vil vel kunne holde stand en stund? Har du (eller noen andre) et informert tips på hvor lenge noe slikt ville vare, forutsatt relativt lav sirkulasjon og prefiltrering av 3-10+ cm med grus av forskjellige størrelser? (Manado faller vel forsåvidt inn under definisjonen av sand, på 0,5-2mm?)

--

Kuledrøm: Lagene skal bygge høyde og ivareta vannvolum og sirkulasjon. De bygges slik at fraksjonsstørrelsene i lagene "utelukker hverandre", altså at få partikler faller igjennom neste lag utover de første før substratet har satt seg. Overlappende mm-størrelser tetter mellomrommene nedover for andre partikler, men ikke vanngjennomstrømming, som da vil bli bedre jo lenger ned man kommer da det der er grovere størrelser og dermed større mellomrom.

Vatten er for å beskytte mot punkttrykk fra pukket. Vekten av substratsøylen per cm2 vil ikke være så ekstrem, men for sikkerhets skyld vil jeg ha noe i bunn. At vatten har et visst vannledende element er grunnen til at det ble det og ikke neoprenmatte(?)/isoporplate. Den tenkes bruk mellom lagene på steder der det blir nødvendig med ekstra friksjon, altså ikke særlig i de dypere lagene der plantene skal få en del plass. Men ville ikke planterøtter fint penetrere filtervatt lagt i kun ett lag..? (kunn i bunn jeg har tre lag) Så for meg at vatten ville være en fordel for plantene, i tillegg til manado selvsagt, ikke det motsatte..?

--
Alle: Fint å få litt innspill! Setter fart i hjernevinningene Takk, keep it coming!
Jeg tenkte hvis du skal ha lag med pukk (??) og grus - ikke akkurat noe godt medium for plantevekst.
Filtervatt er et mekanisk filtermateriale...det er laget for å "fange" partikler. Når et filter går tett, er det som oftest finfilteret som er årsaken. Hvis dette befinner seg nede i substratet, er det rimelig umulig å bytte det ut. Selve filtervatten råtner vel ikke hvis den er syntetisk, men materien i filteret kan potensielt bli en kilde til forurensning.

I min erfaring vil for stor spredning av kornstørrelser føre til at mindre korn legger seg imellom de større...det stemmer. Men dette kan fort bli en mur som hindrer sirkulasjon, har opplevd det også.

Rotplanter sender røtter i alle retninger, også i horisontalplanet, og det er utrolig hvor langt de kan vokse. De trenger inn overalt, så å "bestemme" hvor planterøtter skal være er umulig. Kanskje du har tenkt å holde deg til stilkplanter og "oppbindingsplanter" ?




Kuledrøm: Jeg har 30 liter Manado som skal bli hovedsubstratet når høyden er ferdigbygget Den blir nok lagt som en mellomting mellom øverste/nest øverste lag.

SilverShaded: Hmm, kjenner jeg blir litt mer skeptisk til bruk av vatten nå, etter dine og Robins innspill. Pokker heller Men gir meg ikke helt enda, for øynet et lite håp også, kanskje noen kan hjelpe med å sannsynlighetsvurdere følgende tese?

--
Når sirkulasjonen beveger seg horisontalt i vattlaget, ikke vertikalt/tvers igjennom som i vanlige filter, vil partiklene legge seg på toppen mens de nedre regioner blir forbeholdt nitrittspisende bakterier.
--

Ser den mulige kilden til forurensning, gjør det gjerne mindre sannsynlig at jeg noen gang kan koble fra bøttefilteret..? Men det er altså det eneste/viktigste problemet om bunnvatten skulle gå tett? Blir interessant å finne ut om planterøtter penetrerer filtervatten der jeg bruker den lenger oppe, jeg tror det burde gå bra, men kommer vel an på hvor kompakt den er blitt.

Når det gjelder plantevalg ønsker jeg å holde så mange muligheter som mulig åpne. Jeg har ikke satt meg inn i plantene enda da jeg ikke kjenner de eksakte vannverdiene (begynner med anubias nana og javamose), så blir en del lesing og eksperimentering når karet er i gang. Jeg vet jeg ønsker å prøve ut en/flere teppeplanter, og ellers at jeg i utgangspunktet vil prøve å ungå digre planter.
Justering
Endlers Eventyr:

På en tråd i dag skrev jeg et svar av det kreative slaget, og etterdønningene gjorde at jeg nå har bestemt meg for å gjøre en større designendring:

Jeg vil reversere strømretningen.

Fordel: Det vil løse eller utsette på ubestemt tid hele vatt/tettingsproblematikken. Da vil det reneste vannet i karet sette trykk på hele det mørke reservoaret og dets mellomlag, og små/lette partikler vil ha vanskeligere for å nå dypet.

Ulempe: Jeg mister rettet strøm i karet, noe som stemmer dårlig overens med bekkesituasjonen jeg sikter på.

Resultat:
Jeg står ved beslutningen om å lage dette oppsettet, og jeg må kjøpe et mindre innabords/påhengsfilter for å skape strøm.

Hadde jo lyst på et reservefilter til Endlers Hule uansett

Vasket filteret helt ferdig, så nå er det nesten så rent som det kan bli uten koking.


Endlers Hule:
Kjenner på hugen at det nærmer seg å prioritere å rive javamoseveggen.. Kommet en del nytt yngel nå, og så en bakom/inn.
Ok, kunne ikke dy meg selv om puten kaller! JEG MÅTTE TESTE STOKKENE jeg og storesøster hentet i elven!!

Saget av en del bitter (som jeg kanskje kan bruke annetsteds i tanken) og fikk dem til å passe ganske så bra til et substratgjerde i front! Etter førsteinntrykket ihvertfall

De ligger tett nok til å holde substratet bak godt på plass, og har samtidig nok mellomrom til at jeg kan leke meg med "masseutrenningseffekter" og planter under og mellom dem. Samtidig er de rette nok til at fisk ikke kan gjemme seg HELT vekk, men lange nok til at de nok vil finne steder de liker når mer innredning kommer til.

Vil enda bygge det noe høyere på høyre side for å få en høy og dyp hage opp mot lyset, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre det med enda. Kombo av bittene og stein, kanskje?

Nå blir det vel å la stokkene bade seg i badekaret så lenge som overkommandoen tillater... Legger dem ut nå, så får jeg heller be om forgivelse i morgen :o Hele familien dusjet i ettermiddag, så et døgn kan jeg gjerne få i første omgang...? Etterpå blir det skrubbings, og sikkert flere bad..

Bilde 1: En stokk

Bilde 2: Begge stokkene, protoinstallasjon. Må kappe toppen til venstre noe, men ønsker å få den ut av vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap