Har jeg fått litersyken? føles sånn.. (side 4)

Holy canolie! Akvariet er nesten like stort som badekaret :o

Bilde 1: Hovedinredningen så langt oversvømmes
Bilde 2: Slik er det nå

P.S.; har bestilt:
- En ekstra strømningsindikator til 2080en, så ut som fjæren manglet.
- 2 duckbill-utløp (noen som har et norsk ord for dette?), dette før jeg bestemte meg for å snu omløpet
Det var en gang...
Nå er andre prøveoppsett satt Hva synes dere?

Bilde en: Ståhøyde 1 m fra karet (jeg er 180)
Bilde to: Sittehøyde fra sofa/gjesteseng
Bilde tre: Fugleperspektiv

Bruker bilde tre som grunnlag når jeg reflekterer over løsningen fra høyre til venstre:
- Den høyeste plantesonen mellom glasset og hovedreservoaret, gjerdet inn av stein og dobbel høyde stokk i front.
- Betjeningsbakken, som går inn i renne mot et dypt planteområde mellom reservoir og stokksperren.
- Pukk-ingenmannsland mellom reservoardelene blir nok et planteområde bunnet med relativt stort lag pukk som strømforsikring.
- Svingen: Gir forhåpentlig en buet bakke som kommer ned til nok en tynn plantesone med stokkgjerder i bakre hjørne, samt begraver litt av ene stokken i front
- Fra hovedreseroiret til venstre hjørne går det en slange gjennom hele karet for å få litt sirkulasjon der også (hadde en til overs
- Mallenes dal (om det fremdeles blir maller da) tar fremre venstre hjørne
- I front av hele karet går det en remse med flatmark. Litt spent på hva jeg kan få til der...

Føler jeg har hatt gullhår med den stokken... Håper den lever opp til vannverdier og ok bakteriekultur også. Har hatt den i vannbad og skrubbet godt etter et døgn. pH etter døgnet var 7-7,5 og nitrat på 0-12,5 mg/l. Tror kanskje det er "filterbakterier" i gang her? Jeg kommer nok ikke til å koke dem i det hele tatt. Blir nok en del vannskifting eller mer bad, men akkurat nå ligger de i vann i akvariet for å holde reservoiret jeg limte i kveld og trekke vann. Der kan de ligge mens jeg leker meg litt, så får vi se om stokkene funker som minifiltre etter noen dager. (Trekker vann inn fibrene, bryter ned det lille som er igjen av næringsstoffer i treet, og kommer ut som nitrat. Er det noe til denne teorien..?)

--

Shoppet litt til på Ebay, og tester kombinert pH og Cl2-måler. Egentlig til badebasseng, men verd et forsøk. Irriterer meg grønn på at jeg kjøpte Tetrasett alt for hastig, og bare får pH jeg må gjette på farge og uansett bare gir 0,5-intervaller. Måleren skal ha 0,1 feilmargin og gir desimalresultater så uansett mer presis for en drøy hundrings. Så får vi se hva som skjer med den etterhvert...
http://www.ebay.co.uk/itm/121676687061

Her er forøvrig link til duckbill-ene også:
http://www.ebay.com/itm/311292915926
Robin, om du leser her:
Jeg kommer nok til å bestille en Aquaball på Petworld, de hadde gratis frakt-kampanje ut morgendagen. Greit å spare halvannentimes kjøring nå i julestria, og jeg vil ha ting på plass når roen senker seg Men er fremdeles interessert i kar/pumpe om du ikke finner noen andre etterhvert; har ikke dedikert karantenekar, og to pumper er bedre enn en Og så hadde det vært gøy med en visitt også da, spennende å følge med da vi er i samme fase!

Endlers Eventyr:
Tømte tanken igjen, og har lagt inn mitt første byggverk! Glemte bærelaget mellom grovgrus og manado et øyeblikk, men ble overrasket over hvor godt bare det bar også.

Bilde 1: Underlaget før manado legges til. Glemte dessverre bærelaget, derfor er det blitt noe lekkasje (neste bilde) før jeg oppdaget det og la det til.

Bilde 2: Bærelag og enda mer manado lagt inn.

Bilde 3: Sett forfra. Grushyllen til venstre under stokkene er ikke ferdig, er kun lagt grovgrus så langt. (Ikke noe er ferdig egentlig, men protolandskap


Denne bakken blir et slags kontrollvindu for konstruksjonsprinsippene brukt i hele tanken, så blir spennende å følge med her... Beklager klinete tank og dårlige bilder

Skal ha vann i nå for å se hvordan det oppfører seg da.
Et par andre interessante bilder, kanskje.

Bilde 1: Første gulvlag under stokkene. Pukklag som base, grov grus ligger klar til å spres i en haug.

Bilde 2: Innsiden av hovedresaervoiret gjennom betjeningsluken.

Bilde 3: Detalj av dekket kurv. Bør nok ha et mellomlag mellom manadoen og kurven, men kan kanskje se ut som det vil sette seg med lite svinn. Manado i reservoaret vil vel uansett legge til filtereffekten uten å gjøre mye skade?

Var ganske gøy å ha en slags gruspallett! (Som på tidligere bilder om elvegrusen) Mengden tillagt siste plukketur med storesøster kan holde til karet, men er redd det blir en ny sanketur til elven.
Mål i sikte!!!
Erklæring:
Prosjekt Mosevegg, med ingrediensene svart myggnetting+medfølgende LEDlys blir solid plantet i skuffen! Det svarte nettet, selv om det så greit ut som bakgrunn og hadde forsvunnet i mosen om det funket, tok nok for mye av lyset til mosen. Så når det var lite av det i utgangspunktet... Har ikke gitt opp, da. Skal prøve med en annen metode i fremtiden, da gjerne kickstartet av noen uker med lys direkte inn i nettingen.


Det har skjedd mye siden jeg skrev sist, med begge tanker



Endlers Hule
Jeg har utstyrt 620l/t powerhead med filtermedie tilsvarende min 350l/t medfølgende tanken. Denne går seg nå inn i Hulen, kickstartet av at jeg rev moseveggen.

Hulen har også blitt hotell for to impulskjøpte planter jeg tenker å plante i Eventyret ganske snart, og javamosen fra veggen er behørig gnidd, skylt og sluppet fri. Noe av gunket fra renselsesprosessen er også helt over i det nye hjemmet, for å gi meg hyggelige moseoverraskelser i fremtiden og kickpoke tanken.


Endlers Eventyr
Siden det stusselige bildet i forrige post har tanken nå virkelig begynt å ta form. Det er lagt stein på stein, i lagene:
- Pukk
- 8-16 mm grus/elvegrus
- 3-5 mm rådasand/elvegrus
- 1,2-3 mm rådasand/elvegrus
- JBL Manado 0,5-2 mm (som jeg forøvrig har kjøpt alt for mye av

Førsteinntrykket er at lagene holder seg effektivt på plass, og der jeg ikke har gjort feil eller omorganiseringer er det svært lite blanding. Blir veldig spennende å følge med på levet livs innvirkning. Kommer til å ha en god del rester, så påfyll blir ikke et problem.

Litt skuffet over at jeg ikke har fått til 2080-en skikkelig. Syns den trekker for halv maskin. Mistenker noe luft el.l. jeg ikke får ut, hadde en del problemer med å få i gang uttrekksslange #2. Uansett skal den ordnes med om ikke lenge, da den nå går med kun filtervatt (som det ikke var lurt å legge i toppen av bøtten, fikk vatt i impelleren -.-).

Så bunnfilteret er ikke p.t. den trykkmaskinen jeg hadde tenkt og det er neppe stor sirkulasjon i bunnen med det midlertidige betjeningslokket mitt. [Ide: Har filtervatt den egenskapen at det holder på luft og slipper igjennom vann? I så fall ville vannet kunne presses ut i de nedre kanaler med en luftboble i hovedreservoiret...]

Utseende på karet har satt seg litt. Jeg har gått med storesøsters spade i hvert ledige minutt og spadd oppi grus og sand fra palletten min strødd utover golvet, og har kost meg storveis

Neste steg er å gjøre "ferdig" fremsiden, som har havnet bakerst i køen fordi jeg har villet ha stokkene neddykket.

Gleder meg!


SilverShaded, synonymt med "Norges legevakt for fisk"
Bilde 1: Akvariets grunnstruktur er i hovedsak lagt i området som er forseglet med rådasand, til venstre ses grunnlag i pukk.

Bilde 2: Rådasand 3-5 mm mellom manado, før.

Bilde 3: Etter.


---

Prøvde å gi deg et komplement. Det er jo i praksis det du er, sammen med de andre vaktlegene her på akvaforum
Bilde 1: Aquaball 650 l/t med heimemekka filtersvamp, takk til Jarl for bitten! Selv har jeg lagt til filtervatt som kan byttes innerst mot risten og nettingstrømpen utenpå som henholdsvis fin- og grovfilter. Festet med strips mellom svampen og strømpen. Lager litt leven i Hulen selv på minimum blås..

Bilde 2: Fått selskap med impulskjøpene..

Bilde 3: Endlers Eventyr, i skrivende stund
Puh! planting :d
FERDIG!?!? Masse finpuss igjen, men nå er uttrykket så godt som ferdig. En deilig følelse Den tekniske løsningen lever ikke helt opp til målet, har justert litt på betjeningsluken, men lurer på å kun ha varmekolben der nede. Da vil ihvertfall kaldt vann synke ned gjennom reservoaret og opp det som nå nærmest fungerer som en pipe gjennom betjeningsluken.

Bilde 1: Betjeningsluken med nytt inner"filter" (en test på å fange luft som sperrer pipeeffekten noe) og stripset vatt rundt ut-røret for å sikre finpartikler sammen med vatten jeg legger som lokk under en flat stein.

Bilde 2: Om jeg skulle hatt det som paludarium. Da hadde reservoiret funket...

Bilde 3: TADAA!!!! Ørlite for lite lys til venstre, men.. Hva synes folk? Hadde vært moro med litt tilbakemeldinger nå Og ikke glem ris om du har noe!

GLEDER MEG TIL Å PLANTE OG LESE OM PLANTER!! Lurer på hvor fort jeg burde sette over de som bor på hotell i Hulen... Får vente på bedre temp ihvertfall.
Da er endelig karet skikkelig i gang! Og impulskjøpene har begynt :/ Har kjøpt 4 planter og fått tre som skulle kastes. Det blir vel 35 enkeltplanter, litt mer enn jeg egentlig tenkte å ha før jeg begynte å sette meg inn i dem skikkelig..

Har også hentet over en nana og en mystisk undervannsversjon av andegress fra Hulen. Filteret, som har stått to døgn med kickstart i Hulen, har fått noe gugge fra MZÅ og flyttet over med 5 tomåndersyngel. Er ikke så bekymret, tror de neppe vil kjenne ubehag med jevnlige vannbytter og måling. Blir en del ustabile verdier i starten mens apokalypsen blant filterbakteriene forekommer, heldigvis skjer ingenting lynraskt i mine effektivt 250 liter.. Noen fallgruver jeg ikke har sett?

Når jeg hentet guggen måtte jeg bare ha med en eller to planter, og endte opp med fem :/ Var heldig å få en stilkbunt som hadde gått i oppløsning og to de mente hadde gulnende stilk. Burde vel gå an å få noe levende ut av det?

Et problem var at MZÅ visste ikke artsnavnet på plantene, de kjøper assortert i bulk og har ikke opparbeidet seg kompetansen på planter. Er vel ikke mange nok som spør Kommer til å poste dem på plantetråden Planter i julestria om jeg ikke klarer å bestemme dem helt. Har fremdeles ikke fått respons på tråden, men går seg vel til Gleder meg til å spore opp de tre nye artene!

Bilde 1: Karet uten lyset
Bilde 2: Karet med lyset

Hva synes dere? Noen som har forslag til planter som kan passe inn i bedene? Det er lagt opp for planter med 2-10 cm manado i tre bed bak (et i hver høyde) og bed i terassene.
Jeg vill plantet 4-6 Vallisneria spiralis Tiger, skikkelig flotte synest jeg
Takk!! Skrives på listen Tenkte på et siv selv, men fant ikke ut hva som var hva på MZÅ. Her er nytt bilde med alt av planter satt, bortsett fra to jeg mistenker er anubias gracilis, som henger på noen kvister.

Foreløpig bærer karet preg av tilfeldig planting, basert kun på to anbefalte planter, to jeg valgte ut, samt en ganske grei røys med to forskjellige planter jeg fikk med tilfeldig for de skulle kastes. Ingen av dem er undersøkt spesielt, så har litt plantearbeid å gjøre..

Problemet med MZÅ er at de tar inn i store forsendelser med assorterte planter, så jeg vet ikke sikkert hvilke arter jeg har :/ Men fint å øve seg litt med dem!

Plantene perler, så det er litt moro. Men får se om ikke CO2-en tar slutt når jeg ikke har fisk i..
Webzoo har ett bra utvalg planter fra Tropica, både potte planter samt In Vito planter. De siste kjøpte jeg derfra, var litt skeptisk til å få planter med Posten Norge, men gikk over all forventing, plantene var meget godt pakket og kom frem fort. Friske og sunne. Samt de har en del info om hver plante, ikke så mye info å få i Åsane alltid dessverre, hun mørkhårede på fiskeavdelingen kan en del om fisk, samt de har en kulefisk entusiast der inne (som er bra for meg). Men kunnskapen om planter er ikke helt den store. Jeg var inne å forklarte problemet jeg har hatt med planter, forråtnelse, brune osv, og det eneste de kommer med da er såkallte "hardføre" planter som er de samme jeg har kjøpt tidligere, og da er vi like langt. Så jeg synest det var litt intresangt å lese litt selv om div planter på tropica.com samt på webzoo og handle deretter Til og med kjøpte meg en lang plante saks fra Fluval til 170,- for å kunne trimme og stelle litt.... Min samboer bare rister på hodet, hehe
Jeg fikk forresten grei beskjed nå som jeg satt opp den nye tanken at dette blir den desidert siste, og absolutt største jeg får inn i denne leiligheten, tror hennes grense er nådd nå for hva av plass jeg får oppta :/ hehe
Takker igjen! Skal ta en titt, og med infoen derfra må jeg nesten se hvilke arter imazo.se har, fikk gavekort på MZÅ til jul Men kanskje jeg bruker det på fisk istedet, så kan jeg heller få ned frakten med litt flere fra webzoo..

Karet mitt har ikke vist noe tendenser til NH3/4 eller NO2, mens NO3 har økt på, så tror det er klar for innrykk. Tar en siste skvett salmi nå før overnattingsbesøk, så får vi se hva dråpene bringer i morgen kveld! Har ikke brukt nøyaktige mål salmi, bare omtrent det jeg tror endlerskiten ville laget + litt til. Skal uansett ha en gradvis innføytting. Blir gøyere slik også, gleder meg til å se endlerne finne seg til rette i sitt nye hjem og lære nye arter å kjenne

Tittet litt på kulefiskene du nevnte i tråden din når jeg var i Åsane, litt mindre enn jeg hadde trodd, men veldig kule (hihi .

Jeg kjøpte og planteverktøy, fra annonse her på forumet. Kjempefornøyd! Men fruen lurte på hva i alle dager jeg hadde dratt i hus, hun fikk assosiasjoner til Dexter (massemorderserien)! Har ikke fortalt hva det kostet, da hadde hun vel brukt dem på meg . Men absolutt verdt pengene, jeg kan ikke telle lenger hvor mange ganger jeg har kjent at det var deilig med verktøy i den og den situasjonen! Sammenlignet med fingre forskyver dette knapt vann og det er lett å få stilker ned i substratet i den vinkelen jeg ønsker.

Glder meg til å se flere bilder på tråden din!
Exodus
Da er Endlers Eventyr erklært begynt! Har vært for mye jul til at jeg postet logg, men her er tilbakeblikk:

19. desember kickstart med salmi
23. desember 2 dager med null (0) NO2/NH3/4
27. desember første innflytting, 4 yngel, 6 dager med 0, Nitrat økt til "neste nivå"
28. desember Svartemor flytter inn med 1 yngel. Hun får selskap av 5 reker fra MZÅ. 7 dager med 0. Vannbytte.
29. desember En førstegangsfødende flytter ned til Svartemor*. 8 dager med 0
30, desember Enda en førstegangsfødende og 2 yngel flytter ned. Må ta resten av hunnene (matronene) ganske snart, gutta er ganske ivrig i Hulen. Heldigvis kan jeg regulere litt ved å ha av lyset. 9 dager med 0, trapper ned målinger.

Plantene er så godt som plassert for den neste tiden, og blikket vendes mot planter jeg kan ha i det relativt tynne gruslaget over reservoiret og som kryper. Og så må jeg ta stilling til algene som har kommet, heldigvis bare nevneverdig der lyset faller på glasset. Lurer på filtervatt for å ta det.



Bilde 1: Blikk mot reservoartoppen, som er relativt ubearbeidet enda.

Bilde 2: En blindpassasjer jeg tror jeg ønsker velkommen. Noen som kan art? Tipper damsnegle. Vokser fort og man kan se den røde munnen jobbe mot algelag på glasset.


Om noen kan "naile" noen plantenavn for meg hadde jeg blitt glad. Er ikke sikker på et eneste enda :/

*Dameendlerne er flotte! Gøy å se dem finne sammen i flokk og hvordan de passer på hverandre og knuffer.

--

Er det noen som har prøvd å bestille planter fra rubrikker her?
Liv i leiren! olav (betta splendens koi) flytter inn.
På siste handlerunde nyttårsaften ble min to månders avstandsforelskelse til en betta splendens koi et ekteskap. Av de betta jeg har sett er Olav (storesøster sa Elsa som første navn, men vi ble enig om at han skulle få et guttenavn relativt liten og er ikke belemret med de upraktiske slørene. Vurderer en hunn i Hulen, men en episode i dag har fått meg til å utsette den planen på ubestemt tid.

Olav fant seg fort til rette i den mørke delen av Eventyret, og ser ut til å ha etablert en patruljerute langs hele frontglasset; frem gjennom strøm"tunnellen" foran stokken, og tilbake i den returnerende overstrømmen, Men han går gjerne imot strømmen, så min forestilling om at betta skal ha rolig vann er modifisert med "i passende deler av tanken".

Jeg har sett at han har vært hissig mot de mindre endlerynglene, men ikke klart å ta noen. Ei heller viser han aggresjon mot den mest flashy hannen jeg har. Endlerne fremstår som freidig når de har nærkontakt, og hannene ser nesten ut til å erte ham! De få ynglene jeg har sett ham prøve seg på i åpent farvann har danset capoeira rundt ham Så jeg har funnet min "snille" predator. Nesten....

I dag tok Olav en kirsebærreke, og ser ut for å ha lagt dem til byttelisten sin. Han hadde store problemer å ta dem, men klarte til slutt å fange en reke som var tregere enn de andre. Jeg hadde ikke lest noe (jeg la merke til) som sa at de tok dyr større enn kjeften sin :/ Når jeg nå søker på koblingen betta + kirsebær viser det seg at det kan gå ganske ikke-bra... Men også bra.

Flere melder om at bettaer har mistet interessen for rekene etter den første tiden. Jeg krysser fingrene for at det vil skje! Overvåker flere ganger daglig, og det ser så langt bra ut. Han har vært i nærkamp med en annen reke som kom seg unna. Ser ut som de har lært å unngå kanalen (foran roten) og holder seg mest skjult. Takk og lov for de ekstra plantene jeg fikk med! Skal til MZÅ i morgen og kjøpe noen flere gode skjulplanter for de fire kirsebærene som er igjen.

Jeg nevnte bettahunn. Siden jeg har kirsebær også i Hulen må jeg avvente :/ Jeg er også litt i tvil om jeg kan gi yngelen en real sjanse og hvor lett det er å kvitte seg med dem før de begynner å gå løs på hverandre. Veldig fristende å prøve å få frem noen koi-utgaver selv, og Olav virker som en fisk som fortjener å forlenge sin linje.

Bilde 1: Olav i halv hvilepositur. Skulle likt om han var litt mer interessert i å stå i ro foran kamera

Bilde 2: Olav på patrulje

Bilde 3: Olav mot strømmen
Nå har jeg sendt en epost til "johs" fra rubrikkannonsen. Håper han tar utfordringen:
----------------------
Hei!

Ser ut for at du har funnet deg en hyggelig bi-geskjeft Også hyggelig en for meg!

Du tilbyr tips, og jeg vil gjerne ha noen

Først kanskje en vanskelig/umulig utfordring:
Jeg håper å finne noen, antagelig forskjellige, lavtvoksende teppeplanter som klarer seg i grus på kun 2-3 cm (har laget et reservoir i deler av tanken med damkurver toppet med grus). Det er altså mørklagt vann under, men intet rotmedia. Har forskjellige høyder til lyset (Sunstrip 70 45W LED diagonalt i halve tanken) fra 25-40 cm. Har også flere steder hvor de kan få god til grei rotplass, i varierende lys, med JBL Manado og rådasand på underlag av grov grus.

De bør være så godt egnet som mulig for krisebærreker, yngel og annet småkre til å gjemme seg fra de få predatorene jeg har, og kunne trives greit uten CO2 og pH opp mot 8.

Så, litt mer vanlig:
1. Trenger en flyteplante som egner seg for betta-rede, sekundært yngelskjul. 2. Tar også gjerne imot forslag til noen planter som kan egne seg "signalbygg" (i mangel på bedre terminologi) i forhold til min tanks geografi (vedlagt bilde). 3. En eller flere planter som ville klart seg helt i front, ca 50 cm fra lyset/toppen.

Tanken:
Dypere bed med manado i.f.m. hvert platå og hver terrasse. Bakkene har den grunne grusen med reservoir under, en bakke med mye lys og den nederste med lite. Tenker på å skaffe en 30 cm Aqualigther 2 LED og sette som "sol" ned på skrå fra venstre side.

Håper du tar det som en kreativ utfordring og får litt moro med tipsingen Ser frem til svar!

Mvh
----------------------
Så har jeg lyst til å legge ut noen detaljbilder!

Bilde 1: Nytt bilde av blindpassasjeren. Grasat til å gnafse alger, og skiter en del.
Bilde 2: Snegle-egg? Hvor fort blir det flere her :o
Bilde 3: De dypeste bedene til høyre fungerer etter hensikten! Ser frem til å se flere røtter her etterhvert Her er den spede begynnelse.
Hverdagen kommer?
Nå kjenner jeg ting begynner å sette seg litt i forhold til at plan-, oppbygging- og innflyttingsfasen av Endlers Eventyr er ferdig. Har fått mine to første hjemmebesøk, en som fikk to hunner, en annen to hanner. Ser litt stusselig ut i Endlers Hule nå, med fire hanner og en skokk yngel, litt reker og en dario som sjelden syns. Håper hun blir litt mer modig nå som all paringslek og store hunner som gresser overalt er fortid..

Fikk en fin overraskelse når han som skulle hente hannene i dag kom med en pose planter! Var vel tre forskjellige, med overvekt på det jeg mistenker er såkalt gulerotgress men godt kan ta feil om Ble glad da jeg oppdaget det jeg håper er en flyteplante, spent på hvordan den vil utvikle seg. Ikke mange dagene før min første stilkplante kommer i vannskorpen og endelig gir litt forankring for flyteplanter i "soldelen".

En utfordring med lys i kun en halvdel, spesielt siden skyggedelen er det som blir bakevjen. På nippet til å kjøpe en 30 cm Aqualighter 2 fra Webzoo, som nevnt i forrige post... Er veldig spent på hvilken effekt den får på "ambient" lys (noe godt norsk ord for dette?) i karet. Pønsker på folie i toppen da mye vil reflektere opp fra vannskorpen.

Nå, testplante dagens fangst

P.S.
Damsneglene har begynt å legge egg på sine egne skall! Jeg har plukket det meste av egg fra blader når jeg har oppdaget de, men nå er det tydelivis slutt på det Må vel ha meg et sneglespisende dyr, men håper å oppnå en balanse så sneglestammen overlever. Skive- og malawisneglene i Hulen trives på et nivå jeg trives med.
Bilde 1: Kirsebærjungel, øvre lag

Bilde 2: Røtter i det dypeste bedet, høyre

Bilde 3: Røtter i det grunneste bedet, høyre


Del 1, 04.01.16 – La eventyret fortsette!
Nå har jeg målt enda en gang, og NHX og NO2 viser klar bane. Gleder meg som en unge nå, har bestilt en Aqualighter 2 30 cm fra Webzoo og en spennende plantepakke med noe egenvalgt og noe anbefalt etter bilde av tanken.

Var en glede å handle hos Johannes her på rubrikkene, anbefales! Så krysser jeg fingrene for at det går bra i posten :o

Jeg har begynt å tenke i retning av en liten flokk/stimfisk. Er fristet av Galaxy-crewet Men må lese litt mer og vurdere andre. Min første tanke, cherry-barbe, har jeg gått litt vekk fra. Lurer på om jeg skal la endlerhunnene være nest største fisken etter Olav.

Har ellers lekt meg med å «caste» Olav til keiser, der han patruljerer tanken og inspiserer det meste. Han går virkelig endlerne på tærne når han nærmer seg! De minste ynglene har også lært seg å skygge unna når keiseren farer forbi i all sin prakt.

Men når de siste plantene kommer skal nok undergrunnen være ganske så trygg for småfolk Kommer nok snart noen her, har et par hunner som ser sprekkferdig ut. Har heldigvis allerede en god del underskog, og jeg så en av kirsebærrekene som hadde funnet seg til rette blant sveverøttene i underskogen.



Del 2, 05.01.16 - No livnar det i lundar!

Endlerhunnene (ihvertfall en) har begynt å slippe yngel! Jeg har sett et par, så ihvertfall 3-5 stk er løs nå. De er blitt jaget litt av foreldrene og en gang ble en sett av Keiser Olav, men så langt håndterer de seg bra. Blir spennende å se hvordan plantejungelen min fungerer for dem. Rekene er ikke noe sted å se, mistenker at de er inni en av de to røttene jeg har lagt inn. Hadde nok sett litt rekerester om Olav tok en til, han eller endlerne spiste ikke akkurat opp alt med en gang sist.

Keiseren har også endelig tøffet seg på høvelig vis. Speilet jeg testet med for litt siden brydde han seg ikke om, men nå har han endelig funnet en verdig motstander! En voksen DAMSNEGL som «gikk» i vannskorpen!! Ble litt overasket, må jeg si

Damsneglene er forøvrig noen luringer. Nå har jeg plukket en eggklase fra en uheldig snegl som kom for nær mens jeg matet, så de snedige sneglene har begynt å legge egg INNI hverandres skall!

Hei! Der ser jeg en reke i jungelen også Fine saker! Vurderer å tørre å sette inn noen flere reker når jeg har plantet kommende parti. Men kommer til å gå for noen kryssede cardinia som ikke har den klare rødfargen. Trenger jo ikke levere bytte med ferdig blink til keiseren..
Bytur
Eskorterte min kjære til venninnetreff i byn i dag. Vi har utvidet barselspermisjonen, så på en så kald dag med en baby (lillesøster) kan være litt skrikete var det praktisk å ha meg med på reisen. OG jeg kunne ta en akvaristisk ekspedisjon i sentrum

Var innom en hyggelig kar i Cappes gate (Har annonse på Finn) og kikket på noen 236-maller og karene hans. Han hadde en spennende blanding av stiler, og et flott "mosekar" med reker og guppy. Jeg endte opp med foreløpige 8 reker, for det meste halvvoksne, og en hunn med egg. Det det var en cardinia-mix og jeg fikk med for det meste grønne reker. Det blir god kamuflasje mot Olav! Yay, lenge leve jungelfolket!

Var også innom Sentrum Zoo (6. etg. Galleriet) for første gang siden litersyken grep meg. De hadde en flott akvarieavdeling, med merkbart bedre merking av en del fisk (vannverdier o.l.) enn MZ. Og planter med navn!

Det jeg observerte av kundeopplæringen deres var ikke supert, men de jobber jo heller ikke i akvarieskolen og er nok nødt til å prioritere tidsbruk. Det var en del ting jeg kunne tenkt meg å si, men nøyde meg med å tipse om akvaforum

Pratet en del med Haakon som jobbet der, og det var kjekt! Han hadde ganske bred kunnskap om fisk. Han hadde noe på omtrent alt jeg lurte på, og jeg var der og kikket en times tid.. Dro derfra med de tre siste stjernedanioene han hadde, en flaske gjødning og en god slump ekstra kunnskap.

Har plassert eggeholderen i Hulen, resten i Eventyret. Kjedelig å være treget ned av egg før jungelen er komplett med keiseren på patrulje...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap