Har jeg fått litersyken? føles sånn.. (side 5)

Fikk Aqualighter 2 30 cm i dag Veldig spent på hvilken effekt det vil ha om jeg setter det på skrå ut fra den mørke siden. Dårlig med reflektor på saken, men diodene sitter ikke mer enn en knapp mm inn i huset heller..

Her er tre førbilder:
Bilde 1: Front, keiseren på sedvanlig patrulje.
Bilde 2: Diagonalt fra høyre.
Bilde 3: Fra venstre kortside, til nå kalt mallenes dal

Ellers i Eventyret går livet sin vante gang. Endlerspappaene kjører eskorte- og beilertur med mammaene som vandrer rundt og beiter. Kommer Olav for å inspisere ser de ut for å avlede og utfordre. Olav har begynt å bygge skumreder, og er oppe i 2 så langt. Fint han har noe annet å holde på med!

Keiseren har også krevd et nytt offer; en 6-ukig endler som ble så distrahert av maten at Olav fikk sjansen til å slå til. Raskt og brutalt, ikke et vakkert syn. Endlerne ser ut til å være mer på vakt når de tar partikler eller beiter, så øker cyclops-dosen. Fint å kutte ned på flakfor uansett

Galaxyene (vanligst navn er stjernedanio, men i min tråd velger jeg ser også ut til å trives. De kommer frem til glasset mens det er folk også, så er godt fornøyd. Hannen og hunnen ser ut for å ha etablert hovedområde i den skyggelagte delen av Hagen (høyre ende), mens den tredje er litt her og der stakkar. Jeg tok henne med siden hun var siste galaxy i butikken, men hadde ikke egentlig valgt henne for hun er enten fremdeles yngel eller så er det noe galt.

Ang. galaxy tenker jeg å kjøpe 1-2 hanner til og 3-6 hunner. Håper de trives nok til at det blir yngel!

Men nå: kreativ bruk av lys
Da kommer etter-bildene!

Bilde 1: Plasseringen av lysene kan skimtes i vannoverflaten. Hellende (LED mot høyre) Aqualighter 2 30 cm til venstre, og diagonalstilt Sunstrip 65 cm til høyre. Henholdsvis 11 og 45,5 W LED.

Bilde 2 og bilde 3, se forrige post.


Fint å få lys på øvre del av stokken, nå kan det plantes der også Liker lysforskjellen på lampene, den er tydelig med passende synes jeg med tanke på at det skal være litt følelse av dybdeforskjell.

Ellers i tanken ser det ut for at Olav har tonet ned jaktingen sin en del. Så ham til og med svømme forbi en nyfødt endler som våget seg over bladverket i Hagen! Er nok ikke sikkert han så ham, men kjekt å se yngel innimellom uansett Olav patruljerer for det meste karet i strømmen langs frontglasset.

Jeg tror også jeg har fått kontroll på algeveksten som så ut for å bli stygg en stund. Jeg hevet Sunstrip-lampen med 3 cm (brukte kappede pinnekjøttpinner i bjørk, får se hvor godt de tåler fukt etterhvert..). Ga også litt bedre lys nedover bakkene.

Alt i alt en god følelse, og jeg går mer og mer over til å nyte det yrende livet i Endlers Eventyr

Status:
1x Betta splendens koi
6x Endlers hunner
2x Endlers hanner
ca 10x Yngel flyttet fra Endlers Hule
ca 10-15 Nyfødt yngel
3x Galaxy rasbora
12x Neocardinia-rekemix (Takk til Kuledrøm for at han rettet opp Neo/cardinia-blødme i annen tråd!)

---

Vil legge til at på Aqualighter-lampen fikk jeg det omtalte "LED-looket" ved krusninger i vannet. Det får jeg ikke på Sunstrip, da den har flere og tettere plasserte dioder samt reflektor.
Milepæl
Bilde 1: Keiser Olavs hjem

Fikk fine ideer av Paul og Buddahfisk i dag Takk til dere!

Konseptet sandfall var artig! Og jeg begynner å se for meg en dobbel løsning med både innsettbar og sidesatt bakke for landplanter. Men det får vente litt, for se:

NITRAT går NED! Det har jeg ikke opplevd enda i min akvaristkarriere (NHX og NO2 fremdeles 0.) Så akvaponiplanene forblir i skuffen enn så lenge, men i forbedret stand. Må først finne ut om jeg må gjødsle nå og hvilke muligheter jeg har gjennom økosystemet i tanken. Og overtale fruen til å la meg henge opp plantelys over akvariet

Her kommer en samling løst og fast samlet opp de siste dager:

- Rekene har vist seg litt mer. Og i tillegg er jeg storfornøyd med at de fleste har skiftet farge til å passe tanken min Har sett en liten gruppe på 4, en hann eller to som har vært på farten og enslige reker på beite. Olav har aldri gått for dem

- Merket dårlig sirkulasjon og sjekket sirkulasjonsfilteret. Nettingstrømpen på utsiden hadde grodd fast i svampen, og alt jeg trengte å gjøre var å dra strømpen løs igjen så var flyten som før Mine tre praktiske forelskelser: Filtervatt, nettingstrømpe og elektrikertape

- Vannstrømmen i karet beveger seg pent, og jeg får varierte og vesentlige strømhastigheter. Størst mekanisk kraft i front mot høyre der det er god plass og dermed roligere fart. Vegetasjon og bakken opp til høyere grunn på høyden/Hagen gir vannet mindre plass bak så det opprettholder en sunn fart tilbake til pumpene. Dette strømoppsettet gir forhåpentlig drahjelp til 2080-en som lager "grunnvann" under hagen.

- Har sett to yngelgrupper danne seg, en i Hagen og en på midtplatået. Begger områder har mye planter og underskog og fungerer tydeligvis som planlagt

- DÆGGERN! I skrivende stund kom det en kirsebærhunn med egg gående opp stokken fra javaskogen bak den i midten! Hun ble der i kanskje 10-15 sekunder før hun gikk ned igjen. Fikk følgelsen av at hun ville vise meg at alt sto bra til med dem

- Aqualighter-lampen har merkbart gitt de karakteristiske LED-bølgene som følger av kraftig belysning fra få punkt (?). Heldigvis liker jeg dem, og de er kun dominerende i deler av karet.

- Tatt to blader til med snegleegg. Leker med tanken på å "slippe sneglene løs" og anskaffe 5ish jegersnegl for å kontrollere bestanden.

Så sånn var det. Håper plantene kommer i morgen! Og at de er pakket godt i kulda :/
Statusrapport
Bilde 1: Endlers Hule, front
Bilde 2: EH, bak midtsteinen
Bilde 3: Brun reke (som ikke var det før Noen som vet om algen (?) på stokken?

Endlers Hule
Livet har blitt hverdagslig for endlerhannene og de ynglene som er igjen, de leker heldigvis mer med hverandre nå enn når damene nettopp var dratt. Rekene dukker opp innimellom, og Daria (min dario dario-hunn. Venter på en hann til henne, men Imazo har dem ikke inne for tiden :/) ble observert for fjerde dagen på rad Veldig deilig å se henne ute på vift, alt for lenge siden sist.

Innredningen har sett bedre dager, men javamosen viser liv, anubiasene gror sakte men sikkert og grusen holder seg ren og fin uten slamsuging å snakke om. Skive- og sandsneglbestanden (jeg ikke har hatt problemer med på et år) holder seg på et godt nivå. Om jeg ser etter ser jeg til enhver tid ca 5-10 skivesnegler og 0-2 sandsnegl i størrelser fra nyfødt til voksen.

Har litt lyst til å gjøre noe med innredningen, men har egentlig lyst på en ny nanotank da, en lang en.. Hadde vært gøy å sette opp en liten tank med det jeg nå har erfart


Endlers Eventyr
Endleryngelen står som en sverm skogsfluer (vet ikke hva den heter, men tror dere skjønner hva jeg mener over plantene, og Olaf viser sjelden interesse for dem. Hunnene beiter og leter etter mat, men har skjønt at jeg punktmater Olaf :/ Må nok slutte med det/distrahere dem først, han bruker god tid på å spise.. Hannene har vist helt nye typer lek, tipper de ikke hadde plass/det var for overbefolket i Hulen.

Keiseren måtte omdøpes litt etter jeg var med storesøster på legevakten (skrubbsår på øyet, stakkars), og doktern het Olav. Vi måtte jo fortelle hva fisken het, og han kunne opplyse om at i Frost er det Olav med F! Niesene hans hadde behørig funnet ut av dette fortalte han

Rekene er fremdeles synlige i ny og ne, og jeg har sett at hunnen med eggene fremdeles har dem. Den brune reken er stadig fremme, og viser en mørk brunfarge jeg liker godt og en ulastelig ståpåvilje. Han (?) er mye bedre på å velge ruter i tanken nå, og når Olaf er i nærheten blir han rene ninjaen og går i ett med omgivelsene

Damsneglene fortsetter heldigvis å legge egg på lett synlige blader i god strøm, og jeg har ikke sett noen barn enda. Men vil nok gjøre det snart; en snegl hadde hengt egg midt på frontglasset, og jeg bestemte meg for å la dem utvikle seg. Nå, på dag 3 ser det ut for at klasen enten er spist av noe (tvilsomt) eller har gått i oppløsning for å spre barna ut i strømmen. Fortsettelse følger!

Galaxyene, de ferskeste innflytterne, har nå nådd sitt befolkningsmål, 3 herrer og 7 fruer. Gøy å lære dem å kjenne, ikke gøy å prøve å fotografere dem.. Favorittstedet ser ut for å være flaten ved Hagen, de liker seg veldig godt i plantene og smetter innimellom og over lett som ingenting. De er lynkjappe i korte avstander, og gøy å se i lek der de glimter innimellom stilker og blader. Og moro å se dem ta initiativ til kontakt med endlerne, Olaf holder de seg langt unna Regner ikke med å få særlig yngel fra disse, men blir ikke overrasket! Dette er jo en art som skal være truet (eller var?), så å fremme yngel fra den er jo hyggelig.

Det var vel alle innbyggerne? Får forhåpentlig plantepakken min i morgen, får se hvor jeg finner plass o.O Så kommer de siste planlagte innbyggerne etter det, 20 neocaridina-mix.
Plantekar?
Bilde 1: Plantepakken var forbausende effektivt pakket

Bilde 2: Før-bildet

Bilde 3: Så langt. Merk kokosnøtthulen rett til venstre for den grønne slangen


I dag kom plantene! Johannes har virkelig gitt meg et stort utvalg, og jeg blir overveldet av menden info jeg burde skaffe. Heller mot å bare prøve meg frem igjen, funket bra første runde og er litt som en skattejakt Jeg hadde tenkt å begynne å plante i dag, men ble heller litt forefallende.

Pumpen i Hulen hadde utviklet en liten klikkelyd, så tok et større vannbytte og renset den i skålen. Er nok en gang imponert over nettingstrømpens egenskap som forfilter! Inni filteret hadde det sneket seg en håndfull skivesnegl (hvorav en jeg mistenker ga lyden) men svampen var akkurat så ren den kan være (kanskje på grunn av dem..?). I impellerhuset var det en del belegg, tok en god kattevask og startet feilfritt.

I Eventyret var det på tide å ta alger av glasset, og tok et vannbytte i forbindelse med skrapingen. Ser for meg at jeg får tatt en del av den ekstra forurensningen (algesporer som måtte ristes løs og avskrapte alger) når jeg setter klokken der strømmen er smalest. Tok meg god tid til å fylle i så det ikke skulle bli for kaldt (jeg har ikke mellomlagring :/), og fant ut at temp. på selve slangen, når vannet står, øker temperaturen 6-8 grader på få minutter. Kolben brukte og en del tid på å slå seg på.

Imens åpnet jeg pakken! Brukte god tid på å se etter snegler, og fant et par skivesnegl. De er velkommen hos meg Ble overveldet over variasjonen, og kokkosnøtthulen som kom var superfin! Nærbilde senere.

Nå flyter plantene i overflaten, og venter på sitt nye hjem Mer i morgen, regner jeg med

God natt, ukjente leser!
Bilde 1: To fine sandsnegler (sant?) hygger seg i Hulen

Bilde 2: Detalj

Bilde 3: Kokkosnøtthulen
---
Nei, nå må jeg gi meg og har bare plantet ca 1/4-del av dem.. Blir en del pønsking og forefallende underveis. Plukket to bacopa som hadde fått penselalger gjennom innkjøringen, skrapet en kvist m.m.. Har fremdeles en del pensler, spesielt på min lille anubias nana som har vært gjennom oppstarten er angrepet.

Resten av plantene vet jeg knapt navnet på, men er blitt en ganske fin jungel i de øvre lag mot "bekkebredden". Masse små detaljer å dvele ved når man kommer nær karet

Er ganske glad for tiden, for nå er jeg ganske sikker på at Svartemor er blitt med barn! Hun har holdt seg etter kun to runder mens resten kjørte på i Hulen, men her i Eventyret syns hun barna vil få det godt. Skal gjøre mitt beste for at hun ikke spiller sine ressurser!

Har også sett danioene leke inni buskaset, en flott runddans! Håper virkelig de får yngel!! Jeg ser mest til hunnene, hannene driver stort sett og patruljerer underskogen. Leter vel etter et trygt sted å danse, tenker jeg
Bilde 1: Reke blant algene (?)

Bilde 2: Tankens lyse side

Bilde 3: Tankens mørke side

Litt oppgulp på tampen av helgen:

Siden forrige post har jeg lest en del om galaksene, plantene og i Sissimors tråd. (Inspirerende, og kjenner meg igjen i en god del Jeg har også plantet og justert flere av de nye plantene, og sett mer på galaksene:

Hunnene leker en del i strømmen, og hannene jager i jungelen. Ble vitne til lek igjen! Var fasinerende å se hunnen følge hannen, i motsetning til endlerhunnenes likeglade avvisning.

Og nå er jeg helt sikker, Svartemor venter unger! Rekene viser seg også oftere, og jeg har sett Olaf ignorere en reke Ting går veien. Er bare litt bekymret for en del håralger (tror det er det de heter) men avventer utviklingen enda.

Av mine leserier kan det kanskje være interessant å nevne at det er en del som klarer lek på galaksene i selskapskar. En effektivisering av oppvekstraten jeg leste om var å bruke hevert inni buskaset med jevne mellomrom, han hadde sånn hentet ut både yngel og egg. Jeg avventer og ser om det dukker opp noe smått etterhvert, og hvor mange, før jeg lager tiltak. Men har begynt å pønske på en galakseyngel-tank

Får jeg tak i en tank som måler under 30x30x20H, kan jeg ha den i en av hyllene under Eventyret, utfordringen blir tilgang da hyllehøyden er kun 34 cm. Noen som vet om noen som fører (plast?)bokser el.l. som kan passe til akvarium?
Moro hvis stjernedanioene får yngel, tvi-tvi! Jeg syns de er så fine, nå har du to av artene jeg ønsker meg *misunnelig* Hvis jeg ikke hadde vært så grusomt bastant på minstestørrelse på akvarium til fisk, så skulle jeg puttet både stjerner og darioer i 30-literen min... Litt alger hører visst med, jeg har omsider begynt å "akseptere" mine alger. Har sett på endel biotopbilder fra India, og algene der var ikke ulike de trådalgene som herjer hos meg - innbiller jeg meg, haha. Syns elvebredden din ser fin ut, jeg
Keiserinnen kommer!
Takk for det Du får glede deg, veldig gøy å se hvordan flokken arter seg! Jeg får dessverre ikke tak i en mann til Daria, utsolgt på Imazo enda..

Har begynt å legge merke til galaksehunner med store mager, og så noen hunner som lekte sammen mens an og annen brøt av og sjekket ut en av hannenes territorie like ved (området mellom stokken og "oppstikkern")

Men så; det jeg kom for å skrive om her i dag, er at Keiserinnen har flyttet inn!! Jeg bestemte meg, nå som en god del av de nye plantene er kommet i "jorden", for å prøve med en make til Olaf. Jeg hadde henne lenge i posen så hun fikk observere sitt nye hjem i trygghet, og de lokale kunne sjekke ut nykomlingen.

Når jeg slapp henne var det første som skjedde at en endlerhunn kom bort og ga Keiserinne (må vel bli Elsa, da..?) Elsa en skikkelig lekse i hvordan de ikke ver byttedyr! Fikk assosiasjonen til en gammel dame som jager noen med vesken sin Til og med ung-endlers og REKER var i trynet på henne!

Hun trakk bort til den mørke sonen, hvor hun møtte Olaf for første gang utenfor posen. Tror Olaf har vært for mye med endlersgutta, for han bare flotter seg nett som dem. Håper virkelig det fortsetter i fredelige former.

Nå har Elsa funnet seg fint til rette, har vært på jakt, tolerert Olaf en god del ganger, unnveket ham et par. Hun prøver seg på småyngel, men ellers ingen dyr heldigvis. Moro å se hvor mye kvikkere hun er enn Olaf når jeg forer med cyclops. Han er rene hulken i forhold til hennes superwoman

Ellers har jeg plantet to steder med HC Cuba, gleder meg (tror jeg) til å se hvordan den utvikler seg!!

Nå skal jeg se igjennom noen bilder så jeg vet hvilke tre som kan være verdt å poste til dere, klarer ikke la vær selv om det er sent

Bilde 1: HC Cuba på midtsletten

Bilde 2: Første møte

Bilde 3: Keiserinne Elsa har funnet seg til rette
Hei Blir en flott jungel i karet ditt Grattis med ny keiserinne, Olav blir nok glad Jeg har også en kampfisk og stjernedanioer i et kar, de fant dessverre ut at reker var snacks etter en stund, så nå har jeg kun fem amanoreker hvorav den minste hannen lever et litt utrygt liv, på flukt mellom plantene. Når jeg får fanget han skal han få bo i et tryggere kar
Takk

Omtrent det første Olaf gjorde når han kom i tanken, var å kverke en kirsebærreke :/ Han jaget dem når han så dem, jeg var bekymret en stund, så kjøpte flere planter. Men allerede før de kom hadde rekene lært å gjemme seg bedre og Olaf mistet stort sett interessen. Men har enda ikke sett ham møte en reke siden Elsa kom i tanken. Det har nemlig ført til en oppførselsendring hos ham! Vanskelig å si om han er gladere, men:

Olaf har blitt mer aktiv generelt, han går mer og kiker i plantene (etter Elsa skulle jeg tro..) og har klikket på andre fisk tre ganger jeg har sett siden i går. Virkelig gått for dem med stor kraft! Heldigvis er endlers kvikke, og galaksene kvikkere, så han har ikke fått inn noen treff (enda? Og hva skjer da..?), og angrepsperioden er ganske kort. Han hadde samme oppførsel når han først kom i karet, så vi kan kanskje si at han er .. aktivert? Dette har heldigvis ikke ført til noen oppførselsendring hos de andre stammene utover at de unnviker tidligere når Olaf er i nærheten. Keiseren er tilbake!

Keiserinnen, på sin side, klarer fint å unngå å bli oppdaget når hun ikke vil. Og den sjeldne gangen hun får gubben etter seg, piler hun avgårde som et lyn og tar mye lenger strekk enn det Olaf klarer med sin brede kropp og utspilte "flapper" (hva heter de, mon tro?). Hun har også fått mye kraftigere farge og skinner enten i turkis, blått, lilla og rosa alt etter hvordan lyset treffer henne! Hun har fremdeles ikke vist seg som en fare for annet enn yngel, som hun til gjengjeld nok kan ta en del av om hun vil. Og det er nok av dem i underskogen hvor hun for det meste holder seg.

Jeg tør også å anskaffe 20 nye reker, av tidligere nevnte neocaridinia-mix. Jeg så den "grønne" hunnen i Hulen (jeg satt den inn med rekene der da hun hadde egg når jeg fikk henne) i dag og hun var først så brun som man kan bli når hun kom gående, men når hun hadde stått en stund på et hvitt skjell med grønnalger ble hun grågrønn Da går jeg fra 12 til 32 reker i karet, og de fleste med ypperlig kamuflasje. Tror det nå er nok gjemmesteder for dem til at jeg (og keiserparet) sjelden vil se dem, basert på det jeg har sett av de 12 allerede.

Har litt blandede følelser om rekeforøkelsen, da. Fordelene er matauk til hovedsaklig galaksene og en del andre som vil prøve seg på rekeyngel, samt bedre kontroll på avfall som ender i jungelen. Bakdelen er i bunn og grunn at de nok kan ta galakseegg..

Men jeg tar altså sjansen, og plan for egen galaksetank ligger i skuffen

En annen ting som kan være verdt å dele, er min siste leserunde om infusorier. Jeg leste at infusorier generelt vokser i dekomponert plantevev. Inkludert snegleskit! Om dette stemmer, vil galakseyngelen ha god matkilde i underskogen tenker jeg.

Ble mye, dette her Mye utropstegn og, men kjenner dette engasjerer meg
Operculum!
"Flappene" er gjeller og operculum Fin link om betta s.:
http://www.stupidmormons.com/theboys/bettafacts.html

Vil ellers nevne at jeg med vilje valgte en av de smaleste fruene i butikken (de hadde mange på MZÅ til 39,-), det får jeg igjen for nå! Men Olaf fortsetter sin søken etter henne selv om hun kan gjemme seg steder han ikke kommer til.

Bilder: Keiserinnen på vift mens keiseren utforsker sitt rikes trangeste steder.

Og en liten refleksjon om tankstørrelse etter det jeg til nå har sett: Jeg ville aldri prøvd å holde betta hann og hunn i noe mindre enn 240 l "long" med masse planter og skjulesteder.
Hei Hadde et innlegg her som ikke ble posta..hmm, ganske teit. Jeg skrev litt om min kampfisk da, og at det er en del utfordringer med dem. Jeg synes min er utrolig morsom..han har "lekt" cory nå i det siste, etter at jeg kjøpte ny mat til coryene, sinking wafers. Så da ligger han liskom nede i sanden og "leker" cory...ikke vet jeg Men, han er så utrolig nyskjerrig og skal være med på alt som "skjer". Hadde en kampfisk hunn, var veldig fin og litt samme farge som han. Prøvde å ha dem sammen, men det ble veldig mye stress for begge så de levde hver for seg. Hun døde desverre Hun var litt liten og hadde litt oppflisa finner etter mobbing av de andre damene i karet hun var i der jeg kjøpte henne. Ja, jeg tror du må ha et stjernedanio kar! Kampfisken her jager de jeg har av og til...ikke at han har en sjanse i havet på å nå dem! hehe De er også litt etter han for å se hva han snuser på, holder seg litt på avstand da, hehe
Om du vil oppsummere utfordringene blir jeg veldig glad, suger til meg det jeg kan!

Jeg har løpende vurdering om jeg skal sende keiserinnen på ferie til Endlers Hule. Men når hun av og til velger å svømme opp til Olaf, selv om hun kunne forblitt skjult uten problem (m.m.) vurderer jeg det som at de begge har en viss glede av samværet. Olaf lar også innimellom være å beile/jage henne ved møter.

Elsa (av en eller annen grunn tenker jeg ofte Bettina; et fengende, om enn ikke ønsket, navn jeg leste i en annen tråd kommer frem ved mating uten blygsel, og i dag svømte hun INN i HÅNDEN min når vi møttes mens jeg fjernet antydning til BGA Riktig koselig, var det

Bilde 1: Antydning til BGA?

Bilde 2: Elsa i full prakt

Bilde 3: En liten galaksedame som må få navn. Hun er litt spesiell, nedre del av halefinnen er litt kortere enn den andre og hun er minst og litt flatmaget. De andre galaksene jager henne en del mer enn de andre og hun holder seg mest over stokkskillet i front. Jeg tror det blir Stjerna.

Ellers; jeg måtte le når jeg så din grønne misunnelse, Frk-meg
Betta splendens par
På tide med en liten oppdatering på Keiserparet!

Først vil jeg modifisere mitt minstemål for et bettapar, 240 "lang" med mye planter. Jeg opplever jeg selv beveger meg mot grenseland i 300 "lang". Dette etter å ha observert Olaf og Elsa over de siste fire dagene.

Elsa har blitt bedre på å unnvike Olaf, kjenner tanken bedre og unnviker raskere. Hennes favorittfristeder er dype plante"banker" med blader i hennes egen størrelse så hun kan utnytte kamuflasjen sin.

Hun har blitt merket av Olaf to ganger, en gang over ryggen og en liten rift i ryggfinnen, men jeg velger å tolerere dette i en etableringsperiode. Hun er som nevnt blitt bedre på "taktikken" sin, og Olaf på sin side har ikke like mange sinneutbrudd som de to første dagene. Blir det flere skader over tid, er det til Hulen med Elsa.

Etisk sett har jeg tenkt litt på det, og lurer på om ikke det stemmer at det er et grunnleggende selvoppholdelsesbehov å leve i nærheten av det annet kjønn. Endlergutta er blekere i fargen uten fruene, og jeg vet at jeg ikke hadde hatt det særlig kjekt uten min kjære. Reproduksjon er vel en mening med livet, og man er lykkeligere når den er innen rekkevidde? Andre synspunkter?

Skal videre stusse plantene primært etter Elsas behov. Har flere planter som ligger og vokser i vannskorpen.

Har ellers satt inn 5 nye neocaridinia i Hulen og 15 i eventyret. Mye småttiser, mulig et par av galaksene m.fl. får seg et festmåltid på de minste.. Både Olaf og Elsa er observert mens de ignorerer større reker.
Olaf bygger skumrede Når han møter Elsa flotter han seg i stedet for å angripe. Elsa er mer fremme, og har gått opp for å møte Olaf. Hvilket stormfullt forhold!

Trodde jeg så et stygt bitt på Elsas gjeller, men når jeg studerte det var det bare fargenyanser jeg ikke har lagt merke til før. Puh! Elsa har virkelig mange farger etter hvordan lyset treffer! Og jeg har ganske variert lys i tillegg.

Finnen hennes er helt grodd igjen, og jeg har ikke registrert flere skader Nå kan hun snart begynne å spinne Olaf rundt lillefing... halefinnen Jungelen gror fremdeles...

IRL, Lillesøster (3 mnd) kan sitte på fanget mitt foran Eventyret og se, leeenge En ny akvarist i emning..?
Hvor stormannsgal er jeg?
Vil jeg virkelig ha nye fisker i tanken...? Jeg har nå, på 0,6 kvadratmeter (300 liter), ca:
- 10 voksne enders
- 25-30 endleryngel
- 10 voksne galakser, og forhåpentlig noe som er pittelite i underskogen.
- 30 neocaridina-mix i alle størrelser, forhåpentlig også noen nyfødte (tror denne typen er mysterierekene i Sissimors tråd)
- 5+ voksne damsnegl
- 10+ voksne skivesnegl
- 2 jegersnegl
- 2 betta splendens, hann og hunn

Var innom Sentrum Zoo, og Lord Robin og Kulefisk har fått meg nysgjerrig nok til at jeg ble småforelsket i den indiske dvergkulefisken de hadde der. Meg som er så glad i småfisk, finne en kule som denne: http://www.seriouslyfish.com/species/carinotetraodon-travancoricus/
Da blir det tenning!

Kunne jeg introdusert en trio i denne tanken? Eller til og med en såpass stor gruppe at hannene ikke kverket hverandre?!

Kjenner spasmer fra litersyken min

På sin side har Elsa markert seg for første gang! Hun flashet operculumen sin og tok et "stikk" mot ham Olaf på sin side holder seg mye i det dunkle bakhjørnet og bobler. Blitt et ganske fint skumrede etterhvert

Og så er det klubbmøte på onsdag! Kjenner litersyken rive i meg, spent på hva som dukker opp i auksjonen.. Tar med meg noen planter, men er usikker på hva de heter. Forhåpentlig er det noen der som kjenner den, jeg har sett på fjørti bilder og ikke kommet over den. Eller noen her som vet? Det er den som stikker opp i bakgrunnen til høyre, og nede i høyre hjørne på bilde 1.

Har en del alger på dem da, men er vel flere enn meg som tolererer en slik situasjon? Frister med UV-filter, da.. Kanskje noen har med på onsdag!? Åh, så mange muligheter

Bilde 1: Jungelen i hagen og midtplatået. Keiserparet kan skimtes øverst
Bilde 2: Elsa er helt bra igjen fra merkene på ryggen og finnenappingen
Bilde 3: Keiser Olafs innerste gemakker
Livsforvalteren
Vil jeg virkelig ha...


Dette er litersyken ja
Jeg kjenner det napper selv. Har begynt å se for meg hvor jeg kan plassere noe som er "litt" større enn 20l. Men da må noe ut :p

Fin den jungelen din. Friske planter i et pent akvarium med rikelig lys ser det ut som. Jeg vil ha jeg også!

humm... lurer på om jeg trenger den gamle kjøpsmannsdisken som bare står der Den er så ustødig at jeg tør ikke plassere noe oppå. Men kanskje den brenner godt? :p

argh..
Får skynde meg å svare - du må ikke finne på å ha dvergkulefisk med betta. Dvergkuler kan være finnenappere av rang
Forvaltningsvalg
Paul, da! Brenne brukbare ting!? Ikke sømmelig for en aquaphonist Men ser ut for at du er blitt syk nok til å realisere en større tank nå

Har det ikke travelt, Kulefisk Satt oppe til alt for sent i natt og leste til øyet ble stort og vått, og har kommet frem til det samme. Nesten... Jeg mistenker fremdeles at det kan være en nøkkel til muligheten, om enn usannsynlig er det sånne "umulige" saker jeg liker å dille med. Dessverre, kanskje? Men blir ihvertfall pirret av slike ting om jeg kommer over dem.

Her er "data" så langt:
- Jeg har funnet flere "vitner" som forteller om fredelig sameksistens. Felles for dem er store, velplantede tanker, og riktig, daglig mat. Få av dem angir varighet på fredelig sameksistens, de som gjør det oppgir 1mnd til 1,5 år
- Worst case er at en til fler fisk får seg noen napp innen jeg oppdager og evakuerer til butikk på kort sikt og annen tank på lang. Ikke en veldig stor risiko i min bok. (Hadde jeg hatt sykdom i karet siste året hadde den vurderingen endret seg)
- Dvergene (uff, nå fikk de et Eventyr-tanknavn) er ikke spesielt, dog potensielt, lysten på reker og er uansett velkommen til å holde rekebestanden under kontroll.
- På en trio vil man tank være mer enn stor nok for deres territorier.

Jeg prøver nå å samle data om PÅ/AV-spørsmålet mitt:
Vil en stor nok sneglebestand, i denne tanken med mye underskog, kunne opprettholdt mat til 2-3 dverger, uten andre problemer? Dette svaret må være ja, da mangel på daglig mating høyst sannsynlig fører til napping.

Det er nemlig dømt til å skje før eller senere ved ferie el.l.

Har prøvd meg på internasjonalt fora, om noen vil delta der:
"Dwarf Puffers coexisting with snail population?"
http://www.thepufferforum.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=35484

Håper det er mulig, for dvergene ville passet perfekt inn i økosystemet mitt syns jeg: Små "elvebreddefisk" som kontrollerer sneglebestanden. Mye kjekkere å få tre nye venner enn nye jegersnegl. Måtte jo vært spennende å få avl på dem også!

In other news...
Olaf bobler i vei, ikke at han ikke gjør andre ting, og Elsa beveger seg friere i Eventyret Bygger seg opp litt plantevedlikehold, men må utsette det meste. Vil jo ikke skylle vekk forankringen til Keiserens innerste gemakker! Har oppdaget to nye BGA-kulturer, større enn de jeg plukket vekk tidligere, beholder den ene til observasjon (den er under Olafs rede).

I Hulen er det litt kjedelig nytt :/
Minste endlerhannen min ser ut for å ha knukket ryggen eller fått den ut av ledd. Synes skikkelig synd på ham, men vil ikke avlive da det vel kanskje kan gro igjen. Han kommer seg rundt.

Daria har jeg ikke sett på flere dager, etter en periode hvor hun hang ut i ene hjørnet på tanken. Jeg har økt mating litt de siste dagene da, så forhåpentlig virrer hun rundt etter planarier som kommer til overflaten, nedfallscyclops, biofilm el.l.

(vet ikke om jeg har planarier, men jeg så en for snart et år siden ihvertfall. De kunne jeg forsåvidt tenke meg i Eventyret, om jeg forutser oppførselen deres riktig. Holder vel sub-substratet nogenlunde rent for døde røtter o.l., om grovt nok?)

På den positive siden er de andre fiskene aktive, og flere 4-mm store reker kan bli observert. Nervøse, men uspist Fremdeles noe som må gjøres med plantene. Må ta noen planter fra Eventyret, faktisk. På tide å la det dryppe på klokkeren...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap