Har jeg fått litersyken? føles sånn.. (side 6)

Worst case er et napp...are you serious ??
Fint å se deg innom, SilverShaded

Wow, de fiskene der ... wow.. Nei takk!

Men sjekk denne fullvoksne dvergen bite en finger

Hvilken skade kan disse gjøre, overvåket, på kort tid i en tank med eksplosivt raske fisk, vant og dyktig til å unnvike..?


Dette gjør de med skivesnegl
Merk, i fingervideoen er det etter jeg så på litt flere videoer tydelig at de kan bite hardere enn som så. Den leker nok mer enn angriper, og fingeren er hardere enn fiskefinner.

Men er det sånn at det i videoen ikke er dverg, men "figure eight"-puffer? De er vel omtrent dobbelt så store som dvergene?
--
Skulle sjekket opp selv, men kan ikke la nok en natt gå i dvergefeber. Fremdeles masse å finne ut før jeg tør prøve dette! Natta
Her er det fort gjort at jeg begynner å lire av meg! :-B Når en kulefisk først begynner å snakke til deg, da er du solgt. Jo mer du googler, jo mer vil de store dådyrøynene hypnotisere deg...

NÅH! Skal holde meg til spørsmålet om snegler enn så lenge:

Snegler i hovedkaret i utraderes fort. Jeg hadde trillioner av småsnegler i akvariet da kulene flyttet inn. Etter to dager var det tomt. Jeg har derimot en bestand av sandsnegler i karet nå. Jeg ser dem nesten aldri, så jeg vet ikke hvor mange de er. Av og til dukker det opp en og annen. Men jeg ser ofte at kulene står stille i jaktposisjon rett over sanda, leeenge, som om de registrerer at det er liv nedi der. Jeg har observert smellfeite mager dagen etter fôringsfri noen ganger, og da vil jeg tro de har mesket seg med sandsnegler.

Og ellers - nappefilmen: Dette er F8, ja, ikke dvergkule. Skal aller helst ha brakkvann. *Sikle*
Det er bare å lire ivei, Kuledrøm Sikkert flere lesere her i tråden som finner det interessant når noen lirer fra sin lidenskap! Kan kanskje lære noe også, på toppen av det hele

Her kommer litt liring på tampen av lunsjpausen:
- Sjekket F8, og de blir ca 3 ganger så stor som dvergene (2,5 cm v.s. 8), er vel samme størrelse som SAP i fangenskap det? (SAP vilt opp mot 13 cm)
- Jeg har kost meg med litt desimeringkverulering i den engelske linken over Litt for glad i ord..
- Kom over en ny suksesshistorie, så langt 7 mnd varighet. Også flere uheldige forsøk.

Hvordan var karet ditt beplantet, Kuledrøm? Må få avkreftet teorien min om at skive- og damsnegler vil kunne finne et relativt trygt habitat i Eventyrets underskog. Og hvor mange kuler var det? SAP, sant?
Jeg har dvergkulefisk, ikke SAP (Robin har SAP). Jeg har 5 stk (1 hann, 4 hunner) i 112 liter, har hatt dem i snart ett år, og det har gått bra så langt. Prøver å få det tett beplantet, men plantene trives ikke så godt, som du sikkert har fått med deg. Mye røtter som bryter sikten, gir skjulesteder og kroker å utforske - du kan se karet i profilen min, og i noen av trådene mine. Det er en litt rotete jungel, og det tror jeg de setter stor pris på. De har aldri "surfet glasset", som kuler ofte gjør hvis de får for lite stimulans. Det er en relativt fredelig gjeng, alle med vidt forskjellige personligheter. Hannen er den minst aggressive - ganske unormalt. Den mest aggressive har et klart definert territorium som hun forsvarer beinhardt, men ingen blir skadet. Inntrengerne blir jaget bort, men de kommer tilbake igjen etter et par sekunder. Jeg lurer litt på hva det er som er så flott med akkurat den plassen der! Jeg har hatt amanoreker sammen med dem siden påske i fjor, kulene viser null interesse for dem. Planen videre er å prøve otto eller SAE, og kanskje dvergreker. SAE passer bedre med vannverdiene og type alger, mens otto er mer "sikkerstikk" mht. kompatibilitet med kulene. Jeg kommer aldri til å prøve langfinnete fisk med dem, jeg har nok holdepunkter for at det er en dårlig ide.

Du klarer nok ikke å opprettholde noen bestand med dam-/skivesnegler, som sagt. Kun sandsnegler, evt. Vi snakker utradering, ikke desimering. Kulefisk spiser til det er tomt.
Dette bildet illustrerer hvor nerd det går an å bli...
Quelle jour! (fransk, sånn for litt ekstra dramatikk :)
Kuledrøm:
Den boken skulle jeg likt å lese! Biblioteket kanskje?

Ellers har vektskåla gått litt mer mot å innlosjere 2-3 dverger etter akvarieklubbmøtet... Overlevende sneglebestander ble rapportert, samt en fredelig sameksistens Men avgjørelsen er ikke tatt enda...

Jeg har også lurt på om jeg kunne omgjort reservoiret til sneglefabrikk. Har ett et par damsnegl som har klart å gå forbi filtervattlokket, til og med sett et par i inn-slangen. Et visst overskudd vil vel klare å finne veien ut igjen i tanken om jeg matet sparsomt der inne...? Gjennom en luftslange, kanskje.. Så ville jeg fått observert hvor strømmen går der inne også, det hadde vært en lettelse å vite. Hmmm..

Åsaneakvaristen var på møtet i dag, og opplyste om at de hadde et par tanker med planarier på Midtun Zoo Åsane. Tenker å opprette en koloni med dem også, de vil overta samme funksjon som, men være snillere med bunnlaget enn sandsnegler. De gir ekstra mat til jegerne mine. De er vel også fine sånn at de kommer til overflaten når det er lite næring i substratet, og gir dermed en "matbuffer" ved manglende mating ovenfra. Eller?

Så over til en stor nyhet for Eventyret: Mallenes Dal får innbyggere! Tre ancistrus oppdrettsvariant to karer og en frue De er nesten utvokst og har lekt tidligere, så her blir det spennende 50,- kroner kostet de meg, og ligger til tilvenning i skrivende stund. Flotte! Håper bare de ikke raserer bakkene i tanken, da kan det hende de må videre til neste akvarist på neste klubbmøte... *krysser fingrene*

En annen nyutvikling er at jeg har kjøpt Lord Robins 25-liter med pumpe. Tror kanskje tanken skal hete Kolonien (litt inspirert at Sissimors Fødestua). Men før jeg tenker på å akvaskape den kommer den til å være en ren oppdrettstank for galakser og evt. dverger.

Pumpen foreløpig skal øke luftutvekslingen, og teste en økning i sirkulasjon. Minste strømfart i de åpne områdene er nå knappe 1 cm/s. I plantene er strømmen langt roligere, men heldigvis hjelper høydeforskjellene så jeg er rimelig sikker på at også her er det strøm.


Så, dette ble et tenk-det-innlegg. Får roe ned med å finne noen bilder og så se hvor Mallene lander

Bilde 1: Første generasjon endler født i tanken. Nærmer seg vel ny snart også.

Bilde 2: Tre nye innbyggere

Bilde 3: Kolonien
Kuledrøm: Nå har jeg vært og kikket på karet ditt. Det var flott, men skiller seg fra mitt med det jeg kaller underskog: Flere relativt store områder (1-2 dm3) mestengler, røtter og sveverøtter forbundet av områder med relativt tett beplantning. Tenker "mellomområdene" kommer til å bli dvergenes primærjaktmark, og kjerneområdene sneglekolonier hvor de ikke kommer skikkelig til. Men aner ikke om det kommer til å virke :/

Han på akvarieklubben som hadde fredelig sameksistens hadde også snegler i karet (riktig nok med kun en kule), og de hadde holdt ut siden oktober i en 70 liter. Han hadde visst ikke så mye planter der heller. Kaan vel tyde på at en belastning på bestanden vil være tolerabel. Og med tiltak som planarier og reservoirmodifikasjon? Vektskålen begynner å tippe kraftig mot PÅ, med evakueringsplan selvsagt.

Ellers er de tre ancistrusene/mallene .. (Hva skal de få hete her i Eventyret mon tro... De to navnene er liksom litt kjedelig.. Oppdrettsvarianten skal vel egentlig være ganske ensfarget? Disse har lysere brune felter, kanskje de er avkom av andre L-maller som er gått mer tilbake mot originalen? Har jeg en L-mix? Andre forslag?) .. nå vel ombord. Morsomt å observere at begge gutta stakk rett til røttene i den mørke delen av tanken, mens fruen slo seg til med plantene. Får meg til å tenke på "bartenes" funksjon.. ...

Når lyset i tanken nå er av farter de rundt og har allerede flyttet på kvister og blader. Noen steder har de kommet til å vifte opp en del av substratet

... Hvordan ser ancistruslek ut da? Ene herren og frua knuffet en del nå. Bare litt tilpassing sikkert..? ...

så en viss innvirkning har de på bakkene. Men det jeg har sett til nå vil påvirke begrenset nok.

Men nå, natta!

Litt bilder på sengekanten:

Bilde 1: Barteste like før innslipp

Bilde 2: Frua på grensen til skogen, koser seg med den stakkars lille nanaen som var med fra Hulen. Der er det nok mye algenom, tenker jeg
Gawd! AF er tregt! Frustrerende så sent.. Sender masse oomph til webmaster!

Her er bildene, og et lite utbrudd:

¤#&%"¤#! Har de SLETTET innlegget mitt på pufferforum!? Eller er det bare en uvanlig treg moderator? (Når jeg editerer innlegg må det godkjennes av moderator hver gang!) Jeg har bare oppdatert link til bildet..
Biblioteket?? Hah... Ja, kanskje om 10 år, hvis et forlag biter på :-P

På pufferforumet tar det tre-fire innlegg før du får poste uten at det går via moderator. Men det var jo rart at det forsvant... Har du trollet med dem? ;-D

Jeg tror det er lurt at du prøver å holde hovedfokus på kompatibilitet med andre fisk. Betta er en dårlig match pga. både temperament og finner, tenker jeg. Ikke så sikker på at Olaf vil tolerere en gjeng med små (i hans øyne) plageånder... Men kuleforbannelsen er allerede over deg tydeligvis. Ha ihvertfall en god backup-løsning klar før du setter igang. I ei bok jeg har lest (Aqualog) står det at dersom man skal ha (dverg)kuler i selskapskar, da skal man se etter individer som er litt sky og tilbakeholdne. Aner ikke om det er hold i dette. Husk også at dvergkuler er superkresne mht. fôr og vannkvalitet.

Vil ellers anbefale deg å prøve ut puffer-gruppa på facebook for å lufte ideen om dwarf puffer vs betta og de andre fiskene dine, der er det tidvis litt mer respons enn på the puffer forum.
Jeg synest puffer gruppen på Facebook fremstår som meget useriøs til tider. Mange der som bare prater tull, og poster bilder av alt for store puffere i bitte små tanker..... Jeg annbefaler den gruppen ikke.
Ja, jeg er egentlig helt enig med deg Robin, jeg anbefalte det som en måte å kjapt "screene" hvilke erfaringer som fins der ute - jeg er ganske sikker på at de fleste også der vil være enige i at koblingen med betta ikke er så god... Men man må være svært kritisk til evt svar man får. Jeg syns ihvertfall det er ganske lett å se hvem som er seriøse og hvem som ikke er det. Mulig det er dumt å anbefale det, ser den...
Håper jeg er kritisk nok til å vurdere kildematerialet, så syns gruppen var et godt tips Fikk også et navn jeg kunne sende melding til av Lars på klubben. Får se om jeg opphever min karenstid fra FB... Jobber litt videre med egen plan først tenker jeg.

Kuledrøm: En god backupløsning er et godt råd! Det fikk meg til å tenke ett skritt videre på den. OM jeg velger dverger når tanken er klar, er det sikkert lurt å lære dem opp i tilgjengelig matkilder i hovedkaret før man introduserer dem, med håp om at de ikke vil bry seg med de andre fiskene. Og da står jo backup/dvergetanken klar om det skjærer seg. Så får heller galakseyngel klare seg selv i Eventyret.

Så avgjørelsen blir utsatt på ubestemt tid. Jeg har jo Robins tank stående tom, så får vi se hva som frister mest når filteret er modent; galakselek eller dvergtreningsleir. Tror det siste, de yngler jo på samme måte som galaksene!

Tror dere et overfiltrert 25 literkar, 40*25*25 cm, er nok til et par? Kanskje litt liten for trio?

--
Ellers, i Eventyret, har mallene fått navn! Jeg ble glad i Sissimors betegnelse for dem, suttene, så jeg tillater meg å videreføre kallenavnet.

Suttene har som forventet tatt bolig i Mallenes Dal. Egennavn har de også fått: Barteste, Bart og Frua (tror jeg . De er ganske så aktive allerede, selv når lyset er på og har gjort kort prosess med algene på stokken og en del andre steder.

De syns tydeligvis de er for store til å gå inn i underskogen, så alger der får stå til andre. De synliggjør også todelingen av tanken i mørk og lys, ved å holde de store flatene rensket for mat så smådyrene må streife i skogen. Eneste er at Frua våger seg mer inn i skogen, men så er hun en del mindre enn Barte og Barteste og har ikke barter..

Alle er skvetne for suttene der de durer forbi, Barteste er vel dobbelt så lang som Olaf. Olaf har sluttet ikkeangrepsavtale med dem, og har ikke markert seg på samme måte mot dem som de mindre innbyggerne.

Noen flere grep gjort av suttene er å momse et bakkeskudd av gulerotgress, samt installere hule under venstreenden av stokken. Ganske fin nå som substratet har lagt seg (enn så lenge).


Gode tider i Eventyret nå! Men, lurer det en liten opprørsgruppe fra India i horisonten? Vil dvergknøttene kunne terrorisere et samfunn nok til å leve i frykt? Vil de få lov til det? Vil de ønske det? Fortsettelse følger
--
Gåte:
Hvilke fire ord kan gjøre den ulykkelige lykkelig, og den lykkelige, ulykkelig?

Svaret kommer i morgen

Bilde 1: Mallenes Dal og Hagen

Bilde 2: Det rister i grunnvollene. Bilde tatt fra vannoverflaten.

Bilde 3: Risteren i sin nygravde hule, for anledningen lyst opp med blits


I senere bilder: Det har dukket opp mysterieegg(?) i toppen på pinnekjøttbjørkepinner jeg har til midlertidig støtte. Hvis det er småfluer håper jeg de holder seg i toppen så Olaf og Elsa får noe å jakte på. Men det er jo fåfengt, og jeg burde vel egentlig ta dem vekk. Men da finner jeg jo ikke ut hva de er...
Bilde 1: De mystiske eggene

Bilde 2: Detalj med Elsa

Bilde 3: Endlers Eventyr med mørkt rom

--

I dag var testedag. Har begynt å krystallisere seg en rutine, med gjødsling midt i uken og vannbytte/testing i helgen. Hulen hadde fått masse nitrat, 50-100 mg/l, så må øke på vannskiftet nå som jeg mater rutinemessig med cyclops.

En annen ting er at Daria, som cyclopsen er rettet mot, ikke har vist seg på en god stund nå. Er litt bekymret, men håper fortsatt på at hun finner overskuddsmat på bunnen og holder seg i ro der. Satte jo inn en rognstinn reke for ikke så lenge siden..

Ellers i Hulen har den lille endlerhannen.. Lillemann..? fått litt mer fart på seg. Han svømmer litt rart enda, men er mer aktiv. Kunne innimellom virke som han ikke hadde full førlighet i halen, så mulig han faktisk har knukket ryggen. Skulle han tøffe seg og svømte inn i impelleren mens innsuget var litt tett..? Hmm...

Det er og lagt inn en overflytting i køen, Fanefar skal over i Eventyret for en stund. Han er far til halvparten av hunnene, men i prologen (før Endlers Eventyr) gikk han mest etter de store hunnene. Og så er han en tredje variant endler som jeg syns er verd å ta vare på.

Om noen uker tenker jeg å la alle gutta ta en tur til Hulen, og ha en opptelling (oppvoksing og finne ut hvor mye stress det er å sende yngel videre.


Over i Eventyret er det fremdeles velstand, bortsett fra en del små utbrudd av BGA. Vet hva jeg skal gjøre, og har bestilt fosfattest (og GH/TH+) og skal finne rett rate NO3/PO4. Les denne, viktig om alger.

Suttene er stadig aktiv, og jeg ha sett Frua svømme rett inn i utblåset på 650l-pumpen. Så litt morsomt ut, hun jobba fælt. Tror hun var ute etter grums som hadde bygget seg opp.. Og det:

Har gitt meg en "få rævva i gir"-indikator Suttene sutter mye, og en god del av skiten legger seg i frontrennen. Dette vil vel være grobunn for infusorier? (Og mye annet skit Det som ikke lander i skogen bør vel sopes opp, Men fikk lyst til å studere dette med mikroskop!

Keiserinnen har nå begynt å ta på seg sin rolle, og mestrer Olaf bedre. Han gir seg oftere og tidligere enn før, og Elsa har tydelig lært seg noen gode fluktruter. Hun er enda mer komfortabel i det åpne nå, trolig også på grunn av en fin knott bacopa jeg fikk av en på klubben som ligger og dupper.

Galaksene ser jeg ikke så mye til, spesielt ikke hannene, men er ganske sikker på at de er der. Et sted inne i skogen. Lurer på om jeg noensinne kommer til å se galaksebarn..

Nitrat har nå sunket ned mot null, antagelig en grunn til BGA-flekkene som har begynt å komme, men plantene har hatt det bra. Så langt. Heldigvis er dette et lett problem å løse, håper jeg, og ser frem til fosfattesten

Så, ting ser bra ut Litersyken kan sies å være godt mettet! Litt for godt med tanke på kulefiskforbannelsen o.O

Til slutt, svaret på gåten fra i går:
Også Dette Vil Ende

Godf natt og god helg

25 liter er for altfor lite til 3 dvergkuler (etter min mening for lite også til 1 kule). En ting er at det er for lite plass (husk - stor fisk i liten kropp), det andre er at det kan være vanskelig å holde stabile vannverdier og god vannkvalitet i et så lite kar. Kulefisk fremfor noen trenger stabilitet og rent vann.

Hvordan kunne det forresten bli 50-100 mg/l NO3 i Hulen??

Har du prøvd å fore med nyklekt levende artemia noen gang? Det kan være en fin apetittvekker for små, kresne fisk, noen ganger kan det stimulere dem til å ta annet for (har selv erfart det). Kanskje det kunne være noe for Daria?
Takk for gode råd

Da lurer jeg på følgene plan, som vel tar hensyn til tidligere omtalte risika:
1. Mattrening av to dverger i Kolonien (25l, 40x25)
2. Introduksjon til Eventyret
3. Dersom inkompatibel, salg på klubbmøte eller andre

I Hulen har jeg nok vært uforsiktig og endt opp med å overmate etter utflyttet. Jeg har heller ikke hatt et rigid testregime, burde tenkt på å måle etter en slik forandring :/ Om Daria har tatt siste reis, har kroppen hennes i så fall også bidratt. Jeg håper virkelig jeg ser henne igjen! Har jeg drept henne med nitratoverdosen?

Har forsøkt meg på en Hatch'nFeeder, men funket ikke. Trolig på grunn av at jeg sparte meg til fant og kjøpte egg som var gått ut på dato. Kanskje de virker i en annen klekkeanordning, men har ikke hatt oomphen til å prøve på nytt og luftpumpestøy er en kompliserende faktor m.t.p. plassering.

Ellers:
Har beskjært plantene i dag. Litt overrumplet over hvor godt det gror, og er begynt å bli (bare litt bekymret for gjengroing. Men regner med at en ide vil komme til meg, blir jo spennende nå som jeg skal finne den endelige formen jeg ønsker på skogen

Elsa er stadig å se, og Olaf har tolerert henne ved en mating. Nå er jeg ganske sikker på hva jeg vil si om noen lurer på om man bør plassere hunnen eller hannen først: La hunnen få en uke eller to på å gjøre seg kjent med tanken, og ha mange gode fluktveier.

Elsas favorittsmett er komboen av to planter, den ene jeg ikke finner navn på og det jeg tror er heteranthera zosterifolia, der den første gir en god avledning mens hun kan gå til ro i foliaen. En annen favoritt er større hindringer som stokk og rot, med et sted hun kan smette unna på baksiden.

Har bekreftet suttenes størrelser. Barte er den største på ca 10 cm, og Frua minst på kanskje 7. På tide å anskaffe noen huler, tenker jeg. De har plenty skjulesteder, men jeg tror ikke det er noen med "innervegg". Det må vel til for å få lek?

Ha en akvaristisk uke, folkens!
Uken nærmer seg slutten, og det har ikke skjedd stort utover noen ekstra vannbytter i Hulen. Men nå fikk jeg lyst til endelig å sette noe HC Cuba skikkelig! Forsøkene mine så langt har vært litt halvveis og kun en liten stilk og en mindre klynge har satt seg over uker. Men slektningene har vokst i vannoverflaten..

Nå skrur jeg en terrasseskrue gjennom HC-kladden og "planter" den med spissen ned i substratet så ikke letende ancistrusneser får seg en støyt. Det var en del alger på dem, for å si det mildt.

Har ellers hatt litt skrivekløe gjennom uken, men ikke tid. Her er stikkordene jeg nok aldri kommer til å fylle ut

*Noen demonstranter kommer plutselig løpende, og begynner å rope: "REPUBLISER NETTAKVARIET" i bakgrunnen*

Fanefar
ny yngel kanskje en uke (1. feb)
Elsa på jakt
planter titter opp
Mysteriegg kanskje sopp

Har ellers hørt om tanglopper, og fattet interesse: Kan disse gi matauk om de overlever i overflateplantene? Hva innebærer det? Hva er artsnavnet? Hvor får jeg tak i dem? Ah, et nytt lite prosjekt i emning?

Var ellers mye småsnegl i flyteplantene mine, og jeg begynte å tenke på kroppsformen til kulene.. Det er tepper med andemat i overflaten, og andre planter som røttene deres når ned til. Med lyset jeg har, blir det mye algevekst i denne sonen! Når jeg luker topplaget er volumet rundt andematrøttene ganske så stort. Det må da være en fordel å være en stikkpilleformet kulefisk i et slikt miljø? Kuledrømmen forlater meg ikke ... o.O (

Bilde 1: 3 plantinger HC Cuba, en over og to under stokken. Sjekk ancistruseffekten på stokken, da! Stor forskjell fra uten dem.

Bilde 2: Endlerstim i strømmen. De tre hannene av hver variant jeg har kan sees nedover. Har telt opp til 14 smårollinger i strømstimen, flere i jungelen. På tide å vekke finn-annonsen til live snart.. Omtrent samtidig som jeg tar hannene til Hulen gjerne

Bilde 3: Elsa hviler i overskogen
Keisersk kjærlighet!
I kveld skulle jeg teste det nye boroskopet for å kikke skikkelig bak karet, og tror du ikke det første jeg så var Olaf og Elsa leke baki jungelen!?

Det gikk ganske rolig for seg, og så ut som stemningen var avslappet. Klarte til og med å fange to omfavnelser på film, og en på bilde! Dessverre er oppløsningen og fokuset dårlig på billigboroskopene, men artig for meg ihvertfall, som så mer på nært hold

Dessverre er Olafs skumrede i veldig dårlig forfatning, og jeg kunne se hvite egg under bare noen mm skum. Skal de være hvite, eller er ingen av dem befruktet eller no'? Håper han bruker kvelden på å boble, ellers vil nok denne runden gå ned i historien som keiserparets første fadese på kammerset

Ellers telte jeg 7 galakser på en gang, litt deilig siden jeg har sett ganske lite til dem i det siste, kun 2-3 ute til enhver tid.

I Hulen har Lillefar blitt mer aktiv, men er fremdeles synlig hemmet. De ynglene som er igjen ser ut for å vokse fortere nå som nitratet har kommet på akseptable termer. Det er tydelig at jeg overdoserte mat til tanken etter fruene dro på eventyr Har ikke sett mer til Daria heller

Men en vanskelig tid med prøvelser i Hulen ser ut til å være over, dog med et lite arr etter Daria (KOM TILBAKE DARIA *krysser fingrene*
Et lite pop-opp-innlegg

Skumredet lever! Men ser ikke noe yngel :/ Olaf hadde to små reder en liten stund, men nå kan det se ut som om han har skjøvet dem sammen til et større. Han henger en god del baki der, såå... Noen små jeg ikke har sett? Ønske om mer keiserlig hygge?

Har flyttet enda pittelitt planter opp i Hulen. Fremdeles langt fra bra der, men fisken, rekene og sneglene trives.


Nå håper jeg bare at GH/TH+ fra Webzoo kommer snart. Begynner å nærme seg vannbyttetid, og jeg er tom! Snurper inn på foret i Hulen, ikke i Eventyret. Jeg har nok mer å gå på der, med alle plantene.


Bilde 1: En del av skumredet til Olaf, tatt med boroskop. Ingen tegn til egg eller yngel :/

Bilde 2: Hulen p.d.d.

Bilde 3: Myldrestuen i Eventyret I dag telte jeg 10 galakser!
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap