Robin`s Mini-WaterWorld :) (side 7)

Kan ikke annet enn å le. men alt det jeg har lest meg opp om anng Sappene mine stemmer x100 :p Nå har de fått slippe fri oppi tanken, og de er mildt sagt hyperaktive, og roter rundt. Sliter i planter (de har rasert en plante totalt) og vifter opp skit med propellene sine....

Tror de må ha fått bra med mat i dyrebutikken for jeg har ikke sett så mye skit i en tank på 24 timer før. Fullt av hvite strenger. Sneglene jeg heiv oppi til dem har de ikke vist interesse for enda, men heiv oppi ett par mygglarver, da ble det fart i de. Men er litt forsiktig nå med å mate de enda, for de var litt rund i buken når de slapp fri.

De viser heller ingen interesse for Ancistrusene, og det er bra. Prøver å ta bilde av de, men når jeg nærmer meg tanken gjemmer de seg bak og blir litt stresset, så jeg lar de få fred enn så lenge til å tilpasse seg. Har ikke økt GH enda, og ligger på minsteverdien til Sappene ihåp om at Neon Tetraene skal trives (ja jeg slapp 10 stk oppi til de) Og de viser ingen interesse for de heller enda. Pratet på fjasbok i dag med han som har slike sammen med Neon Tetraer og han garanterte meg at Neon Tetraene hans triver godt i de vannverdiene, han tok bilde av dem og de hadde fine sterke farger, og gikk fint i stim (tegn på at de trives?) Vel jeg har tatt sjangsen, har mulighet for å flytte de tilbake i 35literen om ikke, men hater å flytte frem og tilbake på fisk, velger å tro at de ikke liker å bli gjetet sammen og flyttet på. Bilder kommer når alle er blitt kjent med hverandre og trygge i sitt nye hjem
Fikk tatt noen bilder. NeonTetraene var meget positive til fotografen, mens Sappene som sagt gjemmer seg, det samme gjorde Ancistrusene.
Kjenner jeg ble litt irritert i dag. Fått ett seriøst utbrudd av hvitprikk, er på dag 3 nå etter jeg oppdaget det. Har økt tempraturen med 1 grad i døgnet og er oppe i 29`C nå og vet ikke om jeg vil opp i 30`C. Vet ikke hvor vidt kulefisken vil like varmere vann, men etter annbefalingen her inne på databasen så er jo ideal tempraturen 22-28, så kansje den tåler 30?

Har isolert Neon Tetraene i enn egen tank sammen med Ancitrusene, der er tempraturen 28`C. Har gått til innkjøp av medisin av typen Costapur som jeg har i backup om tempratur økningen ikke virker. Men da jeg var inne i dag for å kjøpe medisin så ser jeg at de gjennværende kulefiskene i tanken er satt i karantene pga hvitprikk, irriterende... Men men, en ærfaring rikere

Tips og råd tas imot med stor takk og en jule klem
Hvitprikk og kulefisk, særlig SAP, hører nesten i hop... Jeg har aldri hatt det på mine dvergkuler, heldigvis, så derfor er jeg nok ikke den beste til å gi råd om saken. Men en svært viktig ting er at du bruker medisiner uten kobber, ihvertfall forsikre deg om at medisinen kan brukes på kulefisk, for som du sikkert vet nå, er de veldig sensitive. Og kobber er en versting for dem. Esha Exit skal fint kunne brukes mot hvitprikk på kulefisk, den ødelegger heller ikke filterbakteriene. Mer usikker på hvor høy temperatur de tåler. SAP skal vel være ganske salttolerante, men jeg vet ikke hvor godt saltkur virker mot hvitprikk. Og så er det jo viktig å sjekke vannverdiene og evt andre forhold som stresser dem. Du var jo raskt ute med å hente fiskene, selv om kulefisk trenger godt innkjørt og modent kar. Selv om filteret ditt var innkjørt, kan det fortsatt være litt ustabilt og sårbart. Men - håper noen stepper inn med evt. bedre råd enn jeg kan gi, hvis ikke kan du legge ut en tråd under sykdomsforumet.

Håper det går bra
Vet bare at jeg ikke kan bruke den på Tetraene pga den inneholder grønn malakitt.
Har du prøvd å spørre på Facebook-gruppa? Flere der som burde ha erfaring med dette, da SAP sies å være nesten garantert å få hvitprikk ved miljøforandring (nytt akvarium).

Edit: Lurt med ekstra oksygentilførsel ved varmebehandling. Og søk i thepufferforum, tipper spørsmålet har vært oppe der også.
Ja jeg har lagt ut ett spørsmål på fjasbok og. Joda, vet jeg var kjapp med å hente de, kansje for kjapp. Og kansje de ikke liker seg i den tanken, (for liten plass) For jeg ser de stresser litt, spesiellt om jeg nermer meg da blir de helt propell. Har sjekket vannverdiene daglig, og de er perfekte enda i hennhold til hva kulefisken vil ha, litt utenfor for hva NeonTetraene vil ha, og jeg har tenkt tanken at det ble litt folksomt med en Tetra stim oppi der sammen med 2 Ancistruser. Men nå er Sappene aleine, og det får de være til den nye tanken er oppe å går.

Er litt forsinket med den, har ikke blitt enig med meg selv om hvordan jeg vil ha det oppi der enda. Så jeg har flyttet den ned i garasjen der jeg flytter på ting, googler etter planter og diverse, tegner litt og drikker kaffi og koser meg. Men skal nok få den opp igjen i huset straks så jeg får starte det opp. Har kjøpt 10 planter som sitter alene i en tank, usikker på om jeg vil ha de.... Vil lage den nye perfekt
Flott hvis vannverdiene er gode og stabile Fant en link her, kanskje av interesse/relevans. Ser ut som temperaturkur + salt gikk bra. Men som sagt - sjekk nærmere med dem som har praktisk erfaring, jeg er bare nysgjerrig på dette temaet selv, i tilfelle dette skulle skje hos meg også.

Kjenner til ønsket om å lage det perfekt - prøver hardt på det jeg også, men sliter veldig med å få plantene til å vokse og trives. Og så begynner jeg å få slike plagsomme tanker om at jeg ønsker meg åttetallskulefisk... Men her er det jo verken plass eller kapasitet til noe ekstra akvarium
Takker Kuledrøm. Skal prøve det med salt som de sier på Puffer forum. Skal holde deg oppdatert. Tror jeg går ned igjen en grad eller 2 siden slik jeg forstår det annbefaler de 80`F som er ca 26,5`C? Så da legger jeg meg på 27`C
Huff hvor det svir på visakortet :p Akkurat bestillt mer planter på nett:
Hottonia palustris
Taxiphyllum barbieri
Rotala "bonsai"
Vallisneria spiralis
Ludwigia SP

Alle skal være såkallte "lette" planter da jeg ikke har spesiellt grønne fingre, så nå har jeg litt for mye planter. Slik går det med litt dårlig planlegging og at jeg ikke helt blir enig med meg selv, men det skal nok bli bra til slutt
Kuledrøm: Hehe, symptomer på litersyken Kan vi si din versjon for nå har tatt form av kulefisk?

Robin: Så du hadde lagt ut et lite akvarie med pumpe, og jeg trenger jo en til nå. Var ikke mye å spare på en relativt lang kjøretur, men om jeg kan matche noen av plantene du kanskje vil bli kvitt til mitt oppsett begynner det å bli interessant

Hva er målene på karet du selger?
Hvilke planter vil du vurdere å selge?
Send meg en PM?

Kunne du skrevet litt om plantene du vil beholde når du har funnet ut av det? Kjenner jeg kommer over i planteutforskingsfasen nå når jeg får begynt å legge substratet snart!

Kjenner meg veldig igjen i garasjen din Og lykke til med parasittene :/
Fant ikke ut hvordan jeg skal sende PM, men ser jeg kunne sende e-post, så da svarer jeg heller her. Nei slik ståa er nå så vil jeg ikke kvitte meg med planter før jeg er fornøyd, og jeg vil ikke si at 250kr for den lille tanken med pumpe og 3 reserve filtre er dyrt at det ikke ville forsvart en flott kjøretur til Nordhordland Vet ikke hvor du bor da, men

Håper dette er til hjelp.

1
For og komme inn på siden til den du vil kontakte da trykker du på bilde.


2
Når du er kommet inn der ser du det står send e-post litt til høyre for der alder og bosted står.

3
Ved å trykke på teksten send e-post kommer du inn på siden der du kan skrive det du vil i e-posten til den personen du er inne på.
Kan nå vise hva jeg har å jobbe med da. Tør ikke legge lavasteinene nedi tanken på bare glasset, så jeg har ett papp-mal jeg bruker. Har litt mye stein, skal ikke ha alle de nedi tanken. Så noen kommer for salg når jeg er ferdig om noen er intrisert. Fant en flott kvist i dag og som jeg tenker å ha nedi og. Bilde kommer.

Og ja, jeg skal klistre på folie bakgrunn, ikke alle som er fan av de, men denne er helt blå på enesiden med litt "sol-lys" i toppen. Synest den var flott. Skal se hvordan det blir med all dekorasjon oppi, om ikke det passer sammen så blir det sort akryl maling på bakveggen.
Klaget for all del ikke på prisen! Men når jeg ikke har behov for tank og det koster knappe hundrelappen med drivstoff t/r (bor i Arna) er det i disse førjulstider fristende å bestille på nett. Men ser jo ut for at din er ferdig innkjørt, burde være verd den ekstra kostnaden og blir litt fristet til en visitt, så kanskje jeg sender deg en epost etterhvert..

Moro med innredningspuslespill
--
Takk for epostinnspill, tenkte ikke på at det ikke er en Privat Meldingsfunksjon her..
Ja det var innkjørt, men nå har jeg tømt den tanken og filteret står tørt dessverre. Min samboer satt foten ned. Den tanken sto på kjøkkenbenken, lite populært :p
Fikk en gave nå nettop av onkelen til min kjær samboer. Han har vert en ivrig akvarist i mange år. Mye brukt utstyr som jeg ikke har behov for igrunn, men en sak oppi forundrings posen han kom med var litt intresang. En automatisk skitsuger, skal visstnok bare koble til luft pumpen og så skal den stå å gå nedi tanken. Vannet blir da sugd opp ett rør, over ett 180 graders bend ned i en tøy pose og vannet renner tilbake i tanken, men skiten blir igjen i posen. Kan også bevege den rundt manuellt om en ønsker. Artig sak jeg ikke har sett før. Skal få tatt å lagt ut ett bilde av den sammen med den nye roten min i morgen Noen som har vert borti en slik sak før? Går ut fra SilverShaded vet alt om den hehe
Jeg har sett denne i bruk hos andre, men ville ikke bruke noe sånt selv. Det vannet du får tilbake i karet er filtrert gjennom...skitt ! Det vil jeg ikke ha tilbake i karet...mulig kilde til ammoniakk- og nitritt-topp.
Slamsuging bør foregå i forbindelse med vannbytter, der både gammelt vann og smuss fjernes helt fra karet.
Ja det ante meg at dette ikke var noe særlig siden jeg ikke har sett slike i salg,men en artig sak likevel. Fant en elektrisk Eheim suger som var lignende. Men er vel som du sier, vannet filtreres i skit...
Kjøpte en liknende fra Webzoo, og er enig i at det ikke er egnet for jevnlig vedlikehold. Men av og til skjer det matulykker o.l. der det kan være greit å ha noe for hånden som raskt kan få opp saker og ting (forutsatt at man har et luftpumpesystem som står klart)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap