Robin`s Mini-WaterWorld :) (side 8)

Man får like raskt opp "matulykker" (!?!) med en vanlig slamsuger/hevert, som man likevel må ha til vannbytter/vedlikehold.
Ikke om inn-ut-slange må settes opp, eller det er i en liten tank der du må jobbe innih****** fort om det er en del Men ikke så mye å diskutere, generelt mest praktisk og best å ta det med inkludert vannbytte!
--
Så det var litt spørsmålstegn rundt matulykker Har hendt hos meg en del ganger, mest ved ufaglært/barnemating av finknust yngelfor, som ikke er bare bare å plukke raskt opp igjen.
Selv med In-Out trengs det slamsuging.
Der misforsto du meg nok. Selvsagt støvsuger man med inn-ut, er jo en av hovedfunksjonene! Men den tar litt tid og anldning å sette opp (ingen kan lukke døren på do f.eks.), så har man luftsystemet på plaa går det kjappere å få opp litt småtterier med støvsugeren.
Da misforsto kanskje du meg også. Mente det er mye raskere å gripe til en vanlig hevert som ikke trenger noen pumpe-rigging og ekstra styr.
Se for deg å ha en klokke tikkende mens du slamsuger små matpartikler i 30-literen. Du har kanskje 60-100 sekunder før bøtten er full, og du må ha gått over hele bunnen uten å rote alt for mye opp i inventaret fir å få med matrestene. JEG ihvertfall blir stresset av det, og ville gjort en bedre jobb om jeg hadde all verdens tid med posesugeren.

Men for å la deg få tibake tråden din, Robin Var innom MZÅ mens bilen var på verksted, og endte opp med å kjøpe en 650 powerheadball med en svampbitte til for tilpasset pris, så er ute av markedet for pumpen din enb så lenge. Men igjen, gi en lyd om du ikke får solgt dem så kan jeg plukke den med på et besøk, uten pruting

Kjøpte også to fraksjoner rådasand-mellomlag, så kanskje vi arbeider sammen "i ånden" i kveld
Da fikk jeg tatt noen bilder av den nye roten/greinen. Var riktig så flott syntes jeg
Og her er den antikke sugeren :p
Det var en fin rot ja! Sku hatt en slik selv og festet mose på
Ny tank :)
Tjohei, da var den nye tanken kommet i hus, plantet planter, pyntet og fyllt opp med vann Noen luftbobler på glasset og noen planterester som svømmer rundt på bildene men men, jeg er fornøyd. Jeg droppet den største roten jeg hadde, tok for mye plass.

Så nå starter det med fiskeløs innkjøring igjen

Verdier i karet før start av innkjøring.

KH:2
GH:1
PH:6,5
No2:N/A
Co2:21mg/l
No3:N/A
NH3/4:N/A
Tempratur:20*

Bløtt vann.... Tilsetter litt natron samt GH+
God jul til deg og dine.
Så fint det ble i karret.
Masse lykke til med innkjøringen.
B Skattebo
God jul til deg og dine. Så fint det ble i karret. Masse lykke til med innkjøringen.


Takk takk, og god jul til deg også
Bah, ikke mye hyggelig romjuls kos. Holdt på i ett par timer med å rigge opp UV-filteret i den nye tanken i dag. Mye jobb med å lage det fint til, 90`graders bend, slanger, kapping og måling. Kjempe koselig jobb å puttle på med 1ste juledag. Og det UV filteret er slik at en kan vri endene der slangenipplene er 360`så det passer fint slik en vil plassere det. Vel da jeg vrei den ene enden litt tilbake fra slik jeg satt det først så kom det ett lite knepp, sturderte det, men såg ingen skade. Koblet i hop alt, alt såg supert ut, satte i støpselet, pumpa startet fint, og pluttselig står spruten i taket, over juletreèt og utover gulvet. I all forfjamselsen så tenker jeg ikke klart, sliter opp innsuget på pumpa, men systemet er jo fortsallt fullt i vann og trykk. Trekker omsider ut kontakten, og knekker slangene. Stopper lekkasjen. Men 2-5 liter vann utover stuegulvet er mye når det ligger utover... Jaja, fikk nå i det minste tatt en romjulsvask, og juletreèt fikk dusja seg litt.

Godt jeg ikke satt dette systemet til å gå for seg selv uten oppsyn, kunne blitt ganske så trist. Viste seg at filteret knakk i en plast sveis da jeg vrei det tilbake, elendig kvalitet.

Jaja, ha en fortsatt strålende jul
Litt flere bilder hvordan det ser ut med nyplantede planter. Ser jeg ikke fikk bort all geleèn av In Vito plantene, gjør dette noe mon tro? Ser det er ikke alle plantene som liker seg like godt nedi der, men de får nå stå nå under innkjøringen så får vi se på dem etter hvert, bestillte for 1500,- i mer planter i går forresten, mer mose, Ludwigia og Vallisneria

Har lagt noen elvesteiner ved innsuget til filteret, fordi Sappene har en tendens til å finne seg ett hjørne i den andre tanken og vifte opp all sanden til de er helt nede på glasset, og jeg vil ikke ha filteret fullt av sand hvær dag, morsomme krabater, de er full i ADHD tror jeg
Ett til. Skulle kunne lagt ut flere bilder om gangen Men jeg legger bilder under Mitt akvarie også som jeg fant ut av her om dagen ;/
Stilig! Likte den "steinplanten"! Hva heter den, og hvordan festet du den nedi steinen?

1500... Spent på hvor jeg ender opp Er det webzoo det også?

Ang. utsug har jeg stripset fast filtervatt rundt utsuget. Holder det meste ute og lett å bytte.
Jeg bare stappet mosen nedi steinen i en sprekk, henger godt fast, og regner med den skal få godt rot feste i resten av den porøse steinen innen fiskene skal få komme oppi. Ja bestillte fra webzoo, håper de har vett nok til å vente over nyttår med å sende de tilfelle posten blir treg og jeg ikke får hentet det. Posten Norge er ikke akkurat kjent for å ha turbo fart alltid...
Luddi! Hvilke moser har du fått tak i, og hva er ditt forløpige inntrykk? Er stor fan av javamose, men kunne tenke meg å prøve flere.. Den du hadde i steinen er ikke java, sant?
Yes!! da ble det liv i vannverdiene mine, Nitritt gikk endelig opp, og ammoniak ned i dag Lykkerus. jeg jublet litt her i stuen, og fikk bare noen rare blikk... Tror jeg må hjernevaske min samboer til å like akvarium
Livsforvalteren
Luddi! Hvilke moser har du fått tak i, og hva er ditt forløpige inntrykk? Er stor fan av javamose, men kunne tenke meg å prøve flere.. Den du hadde i steinen er ikke java, sant?


Den kalles javamose den jeg har kjøpt også visstnok, men navnet er vel Taxiphyllum barbieri.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap