Akvarieprosjektet vårt (mitt) (side 2)

Nei, slike ting skal blandes i byttevannet, ikke direkte i karet. Hvis du heller sånt direkte i karet, vil nysgjerrige fisk få f.eks. salt-, svovel- eller fosfor-syre i hodet (pH-minus).
Ja ikke sant, men da skjønner jeg ikke hvorfor det finnes anordninger som man skal koble direkte på krana...? Man må jo alltid "behandle" vannet på en eller flere måter før man har det oppi akvariet...
Antallet ubrukelige dingser, overflødige kjemikalier og skadelige tilsetninger innenfor akvarie-hobbyen er bortimot astronomisk. Det virker som akvarister er mer godtroende enn de fleste og kjøper alt kun fordi dyrebutikk-ansatte sier de "må ha det" eller produsenten fremsetter noen latterlige påstander om produktets fortreffelighet. Produsentene vet å utnytte dette og skaper seg flotte melkekuer på den måten.

Jeg ser selvsagt problemet med vannbytter på store kar, men forhåndslagring i en vanntønne og en enkel sirkulasjonspumpe løser dette for de fleste "vanlige" akvarister. Da risikerer man heller ikke gass-overmetning i akvariet.
SilverShaded
Nei, slike ting skal blandes i byttevannet, [I]ikke[/I] direkte i karet. Hvis du heller sånt direkte i karet, vil nysgjerrige fisk få f.eks. salt-, svovel- eller fosfor-syre i hodet (pH-minus).


Om man av en eller annen grunn ikke har anledning til å ha en tønne stående, holder det å blande disse kjemikaliene i for eksempel en tilitersbøtte før man tilsetter? Eller vil da de ti literne ha en for kraftig konsentrasjon av kjemikalier?

Skjønner jo at det vil ha sammenheng med hvor mye kjemikalier kan har blandet i bøtta.
I så fall ville jeg iallfall hatt 1 bøtte per tilsetning. Ikke alltid heldig å blande dem sammen i en og samme bøtte hvis man har et stort kar og øser oppi kjemikalier.
SilverShaded
I så fall ville jeg iallfall hatt 1 bøtte per tilsetning. Ikke alltid heldig å blande dem sammen i en og samme bøtte hvis man har et stort kar og øser oppi kjemikalier.


Tønna trenger uansett ikke å være enorm, da jeg ikke skal bytte så enormt mye vann hver gang. Skal gjøre det jeg kan for å få til en god løsning
Jeg bruker 10 liters bøtter til vannskift i 250 litern, og det tar ekstremt med tid.. særlig når jeg må øse vannet fra bøtta over i akvariet med et litermål, (for å ikke virvle opp sanda, da jeg har jord/substrat under sanda som IKKE skal komme til syne.
Og da tilsetter jeg syre for hver bøtte, med en sprøyte for riktig konsentrasjon på Ph, jeg bruker i mitt vann 2,5 ml Ph/Kh minus for å få Ph på 6,0. + Aquasafe og bittelitt Gh +, Vannet er i Oslo er ekstremt bløtt og veldig alkalisk..

Men det var jo genialt med to sirkulasjonspumper!! som man kobler slange på, har jeg ikke tenkt på.. Da kan man jo bare helle oppi en 10 liters bøtte ferdig blanda riktig vann, som blir blåst oppi akvariet, istedenfor å stå å øse. Og en pumpe fra slambøtta som pumper vannet i springen.. Kanskje litt komplisert, men mye greiere..
100 liter blir en ganske stor tønne, faktisk Jeg har en på 70, den er passe til mine kar.
Gull :)
Her var mange gode ideer og råd nå Takk, folkens!

Ang. inn-ut-slange:
Jeg har ikke benyttet slikt utstyr før, så en ny erfaring for meg. Heldigvis er det ikke nødvendig for meg å justere vannet noe særlig, tar i litt GHB-salt (?) ved hver tredje 10%-bytte.

Temperatur blir en utfordring når jeg bytter i min kommende tank, men har ikke plass til mellomstasjon. Tror at om jeg retter strålen forsiktig langs vannskorpen, vil de som tar skade av temperaturskiftinger unnvike og så lenge jeg ikke bytter for mye vann om gangen vil temp være "innafor" naturlig skifte.

10L til medisinering var gull!
--
Silver, under:
Størrelsen på det som var tilgjengelig av remedier I tredve liter, effektivt 20, en er tolitersmugge 10%. Skifter 1-2 ganger i uken, har økt frekvensen nylig da det nærmer seg for mange fisk. Endlers Eventyr haster! Har nylig innsett at jeg må skifte enda oftere, spesielt etter at jeg har startet fòr av frossen artemia til darioene. Litt feitere diett enn guppyene, og karet, er vant til..
Er det noen spesiell grunn til at du gjør 10% vannbytter ?
Akvariet på plass
Klokken 0655 ringte telefonen i morges. Det var Schenker som lurte på når de kunne komme med akvariet. Noen riktige morgenfugler altså. Heldigvis var jeg allerede på jobb, så ble ikke vekket. Vi sa når som helst, så da kom de 10:30.

Heldigvis var samboeren hjemme og kunne ta i mot. Det var en sjokkert telefon jeg fikk om det gedigne akvariet som stod ute på plassen, pakket inn i en haug med paller. Han hadde ikke sjans til å få det inn på egenhånd, så da ble det stående å vente på meg.

På vei hjem raste jeg innom den lokale dyresjappa. Tre for fem - tilbud ble benyttet, og 20 planter kjøpt inn. Jeg vet at jeg har sagt at jeg har lyst til å satse litt på planter, men først og fremst skal jeg satse på et velfungerende akvarium. Endte altså opp med relativt enkle buskevekster. Noe stengler som jeg spredte rundt (vasspest og hornblad). Det har jeg aldri forsøkt meg på før. Anubias som ble festa i rota. Vallisneria. Noe gresslignende, og et par, tre vanlige sverdplanter. Tok også med en liten dæsj javamose, som henger fast i rota. Forgrunnsplanter var det dårlig med. Så det får jeg vente til kommer inn, eller stikke innom en annen butikk for å finne. CO2 - sett skal jeg ønske meg til jul. Kan jo ikke skade å eksperimentere litt? (håper jeg).

Innredet så etter alle kunstens regler. Håper det blir bra etter hvert, når plantene har fått vokst til litt. Som sagt vil jeg også få ned noe mer forgrunnsplanter.

Å fylle med vann ble et kapittel for seg selv. Planen var å bruke hageslangen. Det jeg ikke hadde tenkt på, var at hageslangen var stivfrossen. Den måtte derfor tas inn for å tines litt. Etter en times tid var den klar for bruk. Vannet som da kom ut var selvfølgelig iskaldt, på et sånt nivå at jeg tenkte det kanskje ville skade plantene. Blandet derfor med litt varmere vann fra springen, som jeg fraktet frem og tilbake i en diger gryte. Er helt klart at jeg må finne en bedre løsning.

Hageslangen lå gjennom utgangsdøra. Da så selvfølgelig begge bikkjene sitt snitt til å stikke av. Fikk meg derfor en liten pause hvor jeg måtte ut å fange rømlinger. Etter litt dukket de opp nedi gata, så da var det bare å hanke dem inn og føre dem tilbake i varetekt.

På shoppinglisten fremover står det: testsett (JBL sitt. Bør jeg kjøpe det "store"?), Aquavac fra Marina, digitalt termometer samt reflektorer. Etter hvert vil jeg også tenke på nye lysstoffrør. Synes at de medfølgende rett og slett var litt ubehagelige å se på. Samtidig må jeg finne på noe jeg kan bruke som utvendig bakgrunn.. Litt tom for ideer der.

Småting, som håv etc, kjøper jeg på den lokale fiskesjappa.

Bildet viser akvariet. I forgrunnen ser dere Varg.
Gratulerer med nyoppsett, akk det klør

Etter jeg kjøpte Marina er jeg fremdeles på jakt etter alternativer. Den er ikke perfekt, og kombinert med en litt dodgy kran lurer jeg på enten ny kran eller slik pumpe som Silver har nevnt på annen tråd. Men har bare brukt den til å fylle 60 l for første lekkasjesjekk og prøving. Kan ta og tømme det nå og gi deg et andregangsinntrykk...
...
...
Ok,for og mot Marina AquaVAC:

For:
- Langt munnstykke med god sikt
- Stopp-kranen var godt plassert for betjening med andre hånden
- Relativt raskt
- Billig ift andre alternativ (nå har jeg ikke sammenlignet med pumper enda)

Mot:
- Plundrete løsning ved kran, spesielt siden jeg ikke har verktøy tilgjengelig for den smale mutteren de brukte. Håper jeg utvikler en tek for det og at det ikke skader krom på kranen. Alternativet blir vel pumpeløsning på slangen, eller ny kran
- De advarer mot å bruke til fylling. Jeg tror dette har med at det er lett å være uforsiktig med krantrykket å gjøre, og satser på at det går bra. Men en risikofaktor..
Ble anbefalt det samme selv.
Billigere å kjøpe testene enkeltvis. Følger med en del tester som du ikke trenger, ihvertfall ikke i starten.
Det jeg vil anbefale for starten er PH 6-7.6, GH, Nitrat (NO3), Nitritt (NO2) og Ammonium (NH4). KH kan også være greit til senere.
JBL sine er best. Har brukt Tetra sin NH4 test, heldigvis gikk den tom idag så kasta hele pakka og bruker kun JBL fremover.

Se aquamanias.no, de har som regel de beste prisene. Ellers er Webzoo også bra.
Whoha! Grattis med nytt kar i hus!

Hos oss varsler byggearbeiderne at de blir ferdig inneværende uke, senest fredag. Det er én måned før skissert det, og jeg fryder meg, for det betyr at senest til helgen får jeg oppgradert karet fra tilvist plass i garasjen til tiltenkt sted på kjøkkenet!

I dag har jeg bestilt tester for PH 6-7.6, GH, Nitrat (NO3), Nitritt (NO2) og Ammonium (NH4) samt Aquasafe fra Aquamanias (endelig). Jeg har også slått meg stort opp på Ebay-shopping og tenkte denne kunne være morsom å prøve til slamsuging og vanntømming. Koster uansett ikke allverden om det viser seg å være bomkjøp. For å fylle tanken har jeg som regel hatt en hageslangekobling direkte i springen. (klar plastslagne koster mellom kr 50,- og 100- på Biltema og er langt enklere å håndtere enn en armert hageslange). Får se hvordan jeg løser det nå som jeg tross alt får færre liter enn 720 å baksere. Mulig det blir en tønne til mellomlagring. I og med at det ser ut til å være en liten motor i mitt ebaykupp vil jo den også kunne etterfylle vannet. Dette har jeg imidlertid tid til å grunne på

Sånn uten å ta gemalen i forsvar så ser jeg nå for meg at det ligger flere vrak på bunn enn buddafigurer. I alle fall i et scalarebiotop. Men for å vise velvilje vil jeg tipse deg om denne (med flere anbefalinger nederst på siden), og spørre om du tør la samboeren gå bananas ; )

Jeg kom på en ting; Hvis du vil ha utvendig bakgrunn, og ikke er klar for å male på karet ditt, så er det faktisk en ganske kurant løsning å teipe på en svart søppelsekk bak på karet. Det blir finere enn det høres ut til!

Cruzidull
Whoha! Grattis med nytt kar i hus! Hos oss varsler byggearbeiderne at de blir ferdig inneværende uke, senest fredag. Det er én måned før skissert det, og jeg fryder meg, for det betyr at senest til helgen får jeg oppgradert karet fra tilvist plass i garasjen til tiltenkt sted på kjøkkenet! I dag har jeg bestilt tester for PH 6-7.6, GH, Nitrat (NO3), Nitritt (NO2) og Ammonium (NH4) samt Aquasafe fra Aquamanias (endelig). Jeg har også slått meg stort opp på Ebay-shopping og tenkte [URLBLOCK1] kunne være morsom å prøve til slamsuging og vanntømming. Koster uansett ikke allverden om det viser seg å være bomkjøp. For å fylle tanken har jeg som regel hatt en hageslangekobling direkte i springen. (klar plastslagne koster mellom kr 50,- og 100- på Biltema og er langt enklere å håndtere enn en armert hageslange). Får se hvordan jeg løser det nå som jeg tross alt får færre liter enn 720 å baksere. Mulig det blir en tønne til mellomlagring. I og med at det ser ut til å være en liten motor i mitt ebaykupp vil jo den også kunne etterfylle vannet. Dette har jeg imidlertid tid til å grunne på :) Sånn uten å ta gemalen i forsvar så ser jeg nå for meg at det ligger flere vrak på bunn enn buddafigurer. I alle fall i et scalarebiotop. Men for å vise velvilje vil jeg tipse deg om [URLBLOCK2] (med flere anbefalinger nederst på siden), og spørre om du tør la samboeren gå bananas ; ) Jeg kom på en ting; Hvis du vil ha utvendig bakgrunn, og ikke er klar for å male på karet ditt, så er det faktisk en ganske kurant løsning å teipe på en svart søppelsekk bak på karet. Det blir finere enn det høres ut til!


Takk for mange tips. Jeg er utrolig lite praktisk anlagt, så bare å lese om Biltema gjør litt vondt, Men nå var jeg jo innom og kjøpte sand, så skal mulig klare en tur til. Tror uansett at jeg også skal gjøre et forsøk med In&Out - greia. Vanntønne i stua har jeg ikke turt å forslå enda. Og jeg tviler på at jeg klarer å skjule den med en lysestake fra Lene Bjerre

Buddhaene like han ikke. Heldigvis!! Han har faktisk ikke snakket om buddhaer de siste dagene. Kanskje det er glemt. Det han derimot har mast om er at vi må ha fisk oppi. Bare en mener han. Enten gullfisk som ser ut som den har svulst, eller en kampfisk. Tror jeg har klart å forklare hvorfor det ikke er aktuelt.

Har ikke kommet i gang med salmiakkmetoden. To årsaker. Jeg har ikke fått tak i tester enda. Ingen av de sentrumsnære Oslobutikken har hatt JBL sine. Og har heller ikke bestilt på nettet, da jeg liker å vurdere nettbutikker leeenge før jeg kjøper noe For det andre så blir jeg borte i flere dager i jula, og har da forstått at hele prosessen kan stoppe opp uten jevnlig tilførsel av salmiakk. Leste på en engelsk side om at noen bruker råtne reker inni sokker for å gjøre kjøre inn. Tror ikke det blir min metode. Jobber en del overtid denne uka. Om ikke skulle jeg tatt turen opp på Alnabru for å få tak i testene.

Det jeg derimot må få gjort er å sette inn flere planter. Ser så veldig tomt ut. Og de fleste av plantene jeg har vil vokse rett opp, samt ikke spre seg noe særlig. Fikk kjempegod service på Årnes Zoo, så legger nok handelen min dit
"Vanntønne i stua har jeg ikke turt å forslå enda. Og jeg tviler på at jeg klarer å skjule den med en lysestake fra Lene Bjerre "

Hahaha Samme problemstilling her i gården!
Innkjøringa i gang
Sånn. Da har jeg begynt å pumpe salmiakk opp i karet. Det var cirka 5 dl per 100 liter vann? Neida. Karet er på 350 liter. Jeg regnet ut, og trakk fra litt for sand og innhold. Valgte derfor å tilsette 10 ml salmiakk.

Har kjøpt tetra sitt testsett. Det var det jeg lettest fikk tak i. Etter en stund målte jeg mellom 3-4 av ammoniakk. Så da tenkte jeg meg fornøyd. Målte også PH. Første gang sprengte resultatet nesten skalaen. Antageligvis var jeg noe unøyaktig. Så da fikk jeg tips om å måle kranvannet: PH 7,0. Tok en runde til i karet og mente (basert på mitt fantastiske syn) at PH var rundt 8 - 8,5. Testet også ut appen til tetra. Den mente 7,5. Konklusjon er at jeg måler på nytt om noen dager.

Er litt bekymret fordi jeg skal dra bort noen dager i jula. Men da får jeg måle før jeg drar og når jeg kommer hjem, og håpe at ikke prosessen har stoppet helt opp.

Har også fått in & out - systemet til bytting av vann. Jeg synes ikke det var veldig enkelt å forstå. Men koblet meg til slutt til krana på badet. Litt lekkasjer i ulike koblinger. Men det fikk jeg skrudd til. Prøvde å bytte litt vann. Synes det var litt vanskelig på egenhånd. Så inntil jeg får inn teknikken, må jeg piske og tvinge samboeren til å delta.

Han har forresten gått helt bort fra "en fisk i starten" - planene sine. Han gidder nemlig ikke å drive med vannskifting hver dag
Livsforvalteren
"Vanntønne i stua har jeg ikke turt å forslå enda. Og jeg tviler på at jeg klarer å skjule den med en lysestake fra Lene Bjerre :)" Hahaha :) Samme problemstilling her i gården!


Med en pen duk blir det sikkert en lekker tønne.
Min kjære er nok litt for moderne og "trendy" til å gå for både plasttønne og gammeldags Personlig ble jeg litt fascinert av stavtønneideen... Om den hadde fungert som sidebord kanskje...?
Det var absolutt ikke dumt

I dag har jeg målt litt vannverdier for moroskyld.

Ammoniakk: Mellom 3 og 5.
PH: 7
Nitritt: 0,8

Er litt artig å teste. Tenkte å sjekke GH også. Har ikke helt forstått hvorfor det er viktig å holde kontroll på GH under innkjøringen. Men jeg har sett at det står om det i en av de andre trådene, så snart er jeg litt klokere
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap